Namn

#1 - 26 februari 2004 22:32
Jag är en av dom tokarna [^] som döper sina fiskar,men inte är jag väl ensam om det eller!? [:-94][:I]
#2 - 26 februari 2004 22:45
Du är inte ensam om det, men jag namnger inte fiskar. Jag vet de som gör det...[:D]

Oftast så handlar det om större fiskar som man har ett fåtal av. Det är ju lite krångligt att ge namn åt varje fisk om man har ett stim med neontetror.[:-38]
#3 - 26 februari 2004 22:46
Ursprungligen skickat av M-L

Jag är en av dom tokarna [^] som döper sina fiskar,men inte är jag väl ensam om det eller!? [:-94][:I]

Här är en till! Men jag döper inte alla bara de som är speciella för mig. Kampfisken heter tex Glenn. En liten förskrämd platyhane heter Nemo. Malen heter för närvarande Börje men jag tycker det lät styggt så jag får komma på något annat namn.=)
#4 - 26 februari 2004 23:11
Här är ännu en...Men jag döper också bara de som är lite speciella. Min L-264 heter Torsten, för det var Torsten som hade namnsdag den dagen jag fick honom (min födelsedag). Sedan har jag en grenmal som heter Pinnen...för att han ser ut som en sådan...
#5 - 26 februari 2004 23:19
Det va trevligt o höra att jag inte va ensam..
#6 - 27 februari 2004 01:40
Nämen, vad förvånande att det är tjejer som döper sina fiskar, det hade jag alllldrig kunnat gissa :P

Sorry men det är lite kul att tjejer vill döpa allt i smådjursväg ;)

MVH
/Jens

#7 - 27 februari 2004 06:29
Vad sägs om min frontosa Mats, eller Min violett goby Tommy????
#8 - 27 februari 2004 06:37
Jag döper också mina fiskar men försöker sluta med det för det gör bara extra ont om någon dör eller blir sjuk. Oj det lät pessimistiskt...men det är väl klart att man döper dom. Man måste ju veta vad man ska kalla dom när man pratar med dom :)

Hälsningar
Linn
#9 - 27 februari 2004 07:29
Här har Ni en till. Inte för att jag har namn på kardinalerna men...
vad sägs om en pictusmal vid namn "Malte"
Gibbiceps vid namn "Patrik sugpropp"
Svärdbärare som heter "Sture, Lillen, Sissi och Susy"
Kuli som heter "Irma orm" och 2 scalarer döpta till "Janette och Fantomen"
Jag kan ju alltid skylla på att barnen gärna vill ha namn på fiskarna. [;)]
#10 - 27 februari 2004 07:45
Rune, Tina, Magnus, Banarne, Elsa-Stina, Kip, Maune, Mr. T, Ulla, Veronica heter mina tetror, fast det är svårt att se vem som är vem...
#11 - 27 februari 2004 07:57
Tror att det är vanligt med namn som på något sätt anknyter till fiskens utseende. Jag har en black molly som jag kallar Big Mama för hon är markant större än alla andra och den som får ungar mest. Sen har jag två platy-yngel som jag kallar för lillis och mellis, baserat på deras storlek gentemot de fullvuxna.

Hälsningar
Linn
#12 - 27 februari 2004 08:45
Den enda som har nåt namn i mitt akvarium är min Black ghost som min sambo har döpt till Laban...
#13 - 27 februari 2004 08:48
Har precis sålt mina guldfiskar Piff, Puff, Selma och Lilla Fridolf....dom blev för stora. Som feta torpeder utan hjärna...
#14 - 27 februari 2004 09:15
HAde en kilfläckrasbora en gång som fick namnet Quasimodo, för han var skev i ryggen. Men han verkade må bra i alla fall. Övriga fiskar har varit/är namnlösa.
#15 - 27 februari 2004 09:58
Halloj

Har Berit, Signe, Astrid, Beatrice, Anges, Iris, Moa, Rigmor, Gunhild, Sigvard, Rune, Tage, Vilgot, Manfred, Ove och Dag.
Det är 16 kardinaltetror, mina bästa vänner.
#16 - 27 februari 2004 10:21
Jodå, jag döper fiskar. Inte alla men de som är speciella brukar på något sätt ha ett namn efter ett tag. Vad har vi då...
Ancistrushonorna Annica, Bettan och Goldie
Ancistrushannarna Pervo, Jonas, Gustav och Willie
L-200 Gullan
Två st Golden nugget som heter Miffo och Company
Två L-134 som som heter Zebebba och Ebbzebba (vi hopppas att de är av olika kön, men vet inte vilken som är vad)
Clownplecoparet Herman och Lillbabs
En jättefet Corydoras som heter Tjockafetagreta.
En snäckskalslekare som heter Allan.
Ja, det var väl dom som fått namn hittills.....
#17 - 27 februari 2004 10:28
Allt ifrån Etterpekan [:-30] o Haakona o Vilde Bill o Lillskiten o Blondie-skäggmunsmalar [:-127],gammeltanten-kamphona [:-131],algätaren "gäddan" och lite av varje..Kommer faktiskt inte ihåg alla..[:I]
#18 - 27 februari 2004 11:44
Jag skyller också på barnen..:).. Paletterna heter Karl-Oskar & Kristina, BG:en heter Laban, Seppo Slamsug, Black & Molly, Pongo & Perdita, Snake Plisken och sen slöjjisarna som jag inte kommer ihåg namnen på.. [:I]
#19 - 27 februari 2004 11:51
*ler*
Jag har en mal som heter Egon,En scalar vid namn Beata en kuhliiål som heter Orvar,en väderål som heter ålen,.. osv. =) Klart man ska döpa sina fiskar! Men kilfläcksrasbora,dom är för många för att döpa!
#20 - 27 februari 2004 12:11
Haha UNDERBART o höra!!
#21 - 27 februari 2004 12:21
Förr när jag hade kardinaltetror så hette alla tetrorna Klas, även kallade Klasarna...........
#22 - 27 februari 2004 20:04
Här är en till min metriaclima heter Bandeiten eftersom den har som en svart mask på munnen och så har jag knattarna mina tre lite mindre metriaclima.....[:-140][:-142][:-143]
#23 - 27 februari 2004 20:19
Aragorn, Merry, Pippin, Halebop, Sméagol, Pockey, Alchemist, Luna, Grå m.m.
Man kan nog säga att jag också är en sån som döper fiskar =)
#24 - 27 februari 2004 22:01
Lee, Diesel, armani, boss, jaguar =) lite namn på mina fiskar.
självklart ska fiskarna ha namn !
#25 - 27 februari 2004 23:47
Idag lekte Ragnar och Siri, alla våra fiskar är döpta förutom de senaste. Har svårt att hitta på bra namn, men kakadua hannen har iaf blivit döpt till Ted (en av de senaste).
Känns skönare att kunna tilltala dem med namn när man sitter och pratar med dem.

MVH Markus
#26 - 29 februari 2004 18:54
jo även jag döper de små liven.. iaf vissa..*ler*
Mina ancistrusar heter: Astrix (fd Astrid), Fjutten, och Dellen(förkortning för DEn liLLE Nya.

Mvh M.

Annons