Jo, men att de klarar sig i Spanien innebär inte att de klarar sig här, som politikerna tycks tro. Att Spanien och Sverige har olika klimat verkar inte ha slagit dem.
Har för mig att pirayor t.ex är förbjudna i Australien, och det kan man ju förstå, men det är ju inte detsamma som att det är rimligt att förbjuda dem här, om nu nå'n skulle få för sig det.
Faktiskt så köper jag inte den där argumentationen. Vi kan nämligen inte få allt här i världen utan måste välja.
Antingen så är vi med i EU fullt ut och kan åka rätt fritt med djur över gränserna, vilket innebär att det som är ett problem i ett EU-land också är ett problem i hela EU.
Eller så stänger vi in oss och kan visserligen ha djur som kan vara problem på andra håll i Europa men då till priset av att vi får acceptera att det står en tullare vid Öresundsbron och rotar igenom bilen efter äppelsnäckor och liknande.
För mig är valet självklart, möjlighet att åka till Tyskland och köpa djur utan onödigt krångel är nåt jag vill ha och då får jag helt enkelt acceptera att det sker till priset av att somliga djur som i o f s inte är nåt hot här kan förbjudas.
Det här innebär inte att jag köper förbudet, jag tycker det är högst tveksamt. Fast ska det skjutas ner så ser jag hellre andra argument än att snäckorna inte är nåt problem här eftersom jag i förlängningen av det argumentet ser än värre problem.