nån form av grotta till ansistrus

#1 - 11 februari 2007 18:23
Jag skulle väldigt gärna villa ha yngel av mitt ansistruspar. Behövs det nån form av grotta eller liknande. Jag har en rot som är nästan ihålig. kan det passa . Nån som vet.
#2 - 11 februari 2007 18:25
Det kan säkert passa, jag tror inte de är så kräsna. Jag har en halv lerkruka, där har mina lekt 2 gånger. :)
#3 - 11 februari 2007 18:25
Man tager vad man haver så en rot passar alldeles utmärkt
#4 - 11 februari 2007 18:27
Så bra att du säger det. Jag tänkte just om jag skulle sätta in en lerkruka. ska fixa det på en gång.:)
#5 - 11 februari 2007 18:29
Jag har hört att de vill ha nån form av grotta , Men läste nyss om att nån hade lagt rom bakom värmaren. så då stämmer det inte om grottan då
#6 - 11 februari 2007 18:41
Bette skrev:
Jag har hört att de vill ha nån form av grotta , Men läste nyss om att nån hade lagt rom bakom värmaren. så då stämmer det inte om grottan då

Mycket möjligt att den inte hade en grotta eller i alla fall inte en grotta som dög, så den tyckte väl att det var ett bättre ställe bakom värmaren då! :D Men det visar ju hur som helst att de vill ha ett gömme av något slag!
#7 - 11 februari 2007 18:48
Min ancistrus gillar sin rot, den är lite halvt urgröpt. Jag har placerat en platt sten framför så det blir ett skyddat urymme.
Där har han skött om flera omgångar yngel, han är nu inne på 5:e.
#8 - 11 februari 2007 20:08
Mina fixade yngel precis i en kokosnöt,såg dom första igår lördag.
Det är minst 35st,har inte kunnat räkna alla.
#9 - 12 februari 2007 15:53
Idag såg jag, att både honan och hanen höll på att gräva, under en större rot jag har. Där var ett litet, litet hål från början. Så nu har de visst bestämt att BB ska vara där. De bökade så stenarna yrde. Nu hoppas jag att de orkar med romläggningen också;)
#10 - 13 februari 2007 02:48
Ska jag ha lek av Ancistrus så använder jag rör av terrakotta.. det fungerar utmärkt,, det ska vara ganska trångt så hannen blir trygg i röret.. men så praktiskt om man ska lyfta ut både hane o ägg om man ska låta ynglen sväva ut i ett annat aklvarium..
#11 - 14 februari 2007 22:04
Bette skrev:
Jag skulle väldigt gärna villa ha yngel av mitt ansistruspar. Behövs det nån form av grotta eller liknande. Jag har en rot som är nästan ihålig. kan det passa . Nån som vet.

Hej Jag använder en snäcka till mina malar ( en sån som man kan höra "havets brus" i ) den är knytnävs stor och typ spiral inuti. Hanen motar in honan och backar efter själv när det hela är klart släpper han ut henne och ligger själv kvar i öppningen eller lite längre in och "fläktar" / vaktar.
Har nog en kull på gång nu tror jag.:)
#12 - 26 februari 2007 12:01
Vill de ha nån speciell temp vid lekning ,eller duger den som är nu. ca 25,5
#13 - 26 februari 2007 12:24
scania

det är inte havetsbrus man hör i snäckor det är ens blodtillförsel till skallen man hör. testa att koppa med handflatan och lägg den emot örat. du hör då samma sak hehe,
#14 - 26 februari 2007 16:25
undrar igen om nån vet vilken värme malar vill ha vid lek.
#15 - 26 februari 2007 17:27
Bette skrev:
undrar igen om nån vet vilken värme malar vill ha vid lek.

Har ingen aning om vad "den ultimata temperaturen" kan vara, men mina har lekt 2 gånger i 25 graders värme så det funkar ju i alla fall. :)
#16 - 26 februari 2007 19:03
det låter bra. tack
#17 - 27 februari 2007 12:00
Jag hoppar in och lånar tråden lite..

Jag har köte extra rötter och gjort en fin grotta som är låg och bra med öppning bara åt ett håll, dessutom så har jag satt en till rot framför så det inte är så stor öppning. Trots detta så är min lilla a.hane inte imponerad alls. Han vill bestämt använda platta vita musselskal som grotta, han gräver och gräver och det enda som händer är att det kollapsar gång på gång.. Sen får ju inte honorna som är mycket större än honom plats under ett snäckskal. [:o] :p

Jag har precis lagt ner en mindre lerkruka som grotta åt honom eftersom han verkar vara seriöst "skendräktig":rolleyes: :D :D . Han ligger å fläktar på obefintlig rom som om han faktiskt hade fått leka. Det är hans första gång(oskuld) [:I] [8)] så man kan ju förstå att han är ivrig..
#18 - 27 februari 2007 12:01
Jag hoppar in och lånar tråden lite..

Jag har köte extra rötter och gjort en fin grotta som är låg och bra med öppning bara åt ett håll, dessutom så har jag satt en till rot framför så det inte är så stor öppning. Trots detta så är min lilla a.hane inte imponerad alls. Han vill bestämt använda platta vita musselskal som grotta, han gräver och gräver och det enda som händer är att det kollapsar gång på gång.. Sen får ju inte honorna som är mycket större än honom plats under ett snäckskal. [:o] :p

Jag har precis lagt ner en mindre lerkruka som grotta åt honom eftersom han verkar vara seriöst "skendräktig":rolleyes: :D :D . Han ligger å fläktar på obefintlig rom som om han faktiskt hade fått leka. Det är hans första gång(oskuld) [:I] [8)] så man kan ju förstå att han är ivrig..

Han har vart och kollat in krukan och verkar gilla den, få se bara om honorna är lika impade av hans val..:D
#19 - 27 februari 2007 12:14
här är det tvärt om. min hona har valt ett bra ställe enligt henne, en upp och ner vänd lerkruka med en lite ingång, . hon ligger och väntar och väntar. men hannen har visst inte fattat galoppen , men det händer nog snart får jag hoppas:D
#20 - 27 februari 2007 12:15
*Skratt* Jo, men då är ju hon redo i alla fall, jag har inte ens nån som är romstinn vad jag vet. Förutom den ivriga lilla hanen..Han kanske försöker trigga nån av honorna.. :p
Dom är för roliga..:D
#21 - 27 februari 2007 12:23
Jag väntar med spänning varje dag. Ja hon är verkligen romstinn, alldeles tjock om magen, så spännande, det blir min första kull så jag är väldigt ivrig:)
#22 - 28 februari 2007 21:54
Mina Ancistrus leker så det brakar om det i 28, 5 grader C.
Har ett Discuskar där det går två ganska dominanta föräldrar. Massor av yngel!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/

Annons