Nån som kan något om gäddor?

#1 - 27 april 2011 19:16
Var nere och fiskade ikväll, och fick upp en gädda. Men precis innan jag skulle dra upp den på land lossnade taffsen, med draget på. Så nu simmar gäddan runt med både en taffs och ett drag i mungipan, frågan är nu om den kommer klara sig, och leva vidare, med drag och taffs kvar i munnen?

Undrar också om gäddor har speciella vikar eller revir där de håller till, så jag eventuellt kan försöka fiska efter den på samma ställe igen..
#2 - 27 april 2011 19:21
Det beror på hur illa krokarna sitter. Kan den äta och inte fastnar i nåt så kan den överleva.

PS: Du bör ha gäddtafs när du fiskar gädda, de nöter annars av linan med sina tänder.
#3 - 27 april 2011 19:32
Ok, får hoppas att den över lever och inte plågas i alla fall. Gäddan bet inte direkt av linan, utan linan var bara dåligt fastknuten i taffsen.
#4 - 27 april 2011 19:44
Hur är det med gäddors revir och så då?
#5 - 27 april 2011 20:03
De har såvitt jag vet inte revir, men de kan nog tänkas ha ett "hemmaområde", dvs gäddan finns förmodligen fortfarande i närområdet där du fick den.
#6 - 28 april 2011 06:31
om det kallas för revir eller inte, det vet jag inte,
men jag har vid några tillfällen noterat i en småländsk sjö,
att samma gädda står ofta i samma område, vi var några
stycken som följde en gädda under 3-4 år, den stod alltid
när solen var på på 3-4 olika ställen och "solade".
alltid i samma vik.

Den smakade inte så gott när den fiskades upp vid cirka 10 kilo....ganska träig i smaken....

.
#7 - 28 april 2011 07:16
du behöver inte oroa dig för gäddan, dens "saliv" gör att krokarna reltivt snabbt rostar sönder och lossnar.
om de nu inte skulle vara så oturligt att den blev väldigt skadad förstårs, men de ska nog inte vara någon större fara.

angående revir så ja, gäddan är en revir fisk, i stora drag sett.
sen finns det alltid gäddor som driver runt i sökandes efter nya revir förstårs.

god fiskelycka i fortsättningen!
#8 - 28 april 2011 07:34
Har gäddor nåt som gör att t ex krokar rostar sönder?
#9 - 28 april 2011 07:41
Det tror jag knappast. Däremot är de kanske hårdföra nog att överleva ett par år med infektion medan kroken rostar sönder.
#10 - 28 april 2011 07:48
ja alltså, dom har ju inte direkt något medel som gör att det rostar sönder, var kanske en smula dåligt formulerat där.
krokarna kommer att rosta sönder, och vad jag fått lärt mig så rostar kroken fortare när den sitter i munnen på gäddan än om den låt oss säga, ligger på botten eller i en hink med vatten. dock vet jag ju inte med 100% säkerhet att det stämmer.
men krokarna kommer i vilket fall att rosta sönder och lossna.
#11 - 28 april 2011 08:17
Men visst finns det speciella krokar oxå som "rostar" sönder fortare än vanliga
#12 - 28 april 2011 08:44
tack för alla svar!
Tror ni att det är nån idé att gå tillbaka ikväll och fiska efter samma gädda? eller hur ofta jagar dom egentligen?
#13 - 28 april 2011 08:47
eriahl skrev:
Men visst finns det speciella krokar oxå som "rostar" sönder fortare än vanliga

Ja det finns det.
sen tror ja nog dom flesta nya krokar är gjorda så just för att inte skada fisken.
#14 - 28 april 2011 08:52
Paddy skrev:
tack för alla svar!

Tror ni att det är nån idé att gå tillbaka ikväll och fiska efter samma gädda? eller hur ofta jagar dom egentligen?

Absolut. Gäddan är ju rovfisk å jägare, den jagar när den är hungrig men hugger ju ofta så fort något kommer inom räckhåll. Sen vet ja inte hur den gör när den har ett drag i läppen :-P men de är bara å pröva :-)
Är den hungrig så hugger den nog ändå.
#15 - 28 april 2011 09:26
Ok, får göra ett försök i alla fall då! :)
#16 - 29 april 2011 10:57
då så, fick upp den igår, plockade bort draget och lät den simma vidare :P
#17 - 29 april 2011 13:49
Proffsigt att dra upp den igen. Men säg som det är. Draget var för dyrt att bli av med tyckte du säkert.....
Deras matlust bevisades iaf.
#18 - 29 april 2011 18:40
Paddy skrev:
då så, fick upp den igår, plockade bort draget och lät den simma vidare :P

mycke bra gjort =)
#19 - 29 april 2011 19:50
eriahl skrev:
Proffsigt att dra upp den igen. Men säg som det är. Draget var för dyrt att bli av med tyckte du säkert.....

Deras matlust bevisades iaf.

Äh, var ett biltemadrag för typ 25 ;- så det kvittade, tyckte faktiskt mest synd om gäddan

Annons