Nano Kar?

#1 - 29 augusti 2005 13:24
Är sugen på ett saltvattens kar och då inte pengar finns till ett maffigt 150 eller mer så blir det tyvärr ett 50 eller 70 liters akvarium. undrar vad för teknik man behöver, vilka fiskar (om det går har kollat lite och vissa gobies ska funka), vilka lägredjur kan funka osv.

sen är ju frågan hur mkt vatten man behöver byta i det eftersom jag just nu håller på väldigt mkt med mitt 250 liters sötvatten dvs jag har inte tid med att byta vatten 2 ggr i veckan osv och helst ska det gå fort med salt osv.

sen är ju frågan vilket jag är mest sugen på? ett präktigt räkkar med några rariteter eller ett saltkar med nån putsar räka?
#2 - 29 augusti 2005 14:26
Först! Kolla på saltvattensguiden, där står det mesta om nanokar.

Av vad jag läst så kräver ett mindre kar mer arbete och är mycket svårare att hålla. Det är något av det svåraste du kan göra, speciellt saltvatten! Alltså inget för en nybörjare! Ett nanokar kräver många vattenbyten beronde på om du ska ha fiskar i så rekommendderas 10% varje dag!
Jag går själv i tankarna och skaffa ett saltvattenkar men då på ungefär 375 liter.

Mvh,
Alex
#3 - 29 augusti 2005 14:31
har sett många personer på saltvattensguiden som med fördel börjat med nanokar så det har nog inget med saken att göra. en av dom många myterna är att folk tror att nano kar är svårare har jag läst på en nano kar's sida. visst balansen är känsligare men om man har
bara nån snigel och räka kanske en korall så borde det ju inte bli nitrat spik osv.
#4 - 29 augusti 2005 14:34
Ok ska man inte ha fisk i så är det nog något lättare, men tänk då att korall kräver bättre belysning! Men det krävs fortfarande osmos, halogen och eventuellt uvc och skummare, Som tyvärr kostar en del.
#5 - 29 augusti 2005 14:38
T5 rör ska väll räcka för ett 50liters? Mh kan ju inte vara ett krav när dom borde vara på tok för starka för ett litet mini kar. osmos vet jag är nödvändigt. kan du beskriva vad en uvc är för nått?
#6 - 29 augusti 2005 14:51
Uvc är något som belyser vattnet så att bakterierna dör , vattnet går igenom ett rör kan man säga med en lampa i. Men det är viktigt att ha rätt flöde. då för snabbt så hinner den inte riktigt med och går det för sakta så dör även dom bra bakterierna. T5 kanske räcker då koraller egentligen behöver mkt konstgjord solljus! Alltså Metallhalogen ljus. Men som sagt läs mycket så förstår du bättre vad du ger dig in i!
#7 - 29 augusti 2005 14:54
jooo det här blir ett projekt till nästa år :). jag måste ju klara av 250 först :D.

sen vill jag ju helst ha lek av nån fisk i 250 men det blir väll till sen.
#8 - 29 augusti 2005 18:04
[QUOTE=robbygg]Först! Kolla på saltvattensguiden, där står det mesta om nanokar.

Av vad jag läst så kräver ett mindre kar mer arbete och är mycket svårare att hålla. Det är något av det svåraste du kan göra, speciellt saltvatten! Alltså inget för en nybörjare! Ett nanokar kräver många vattenbyten beronde på om du ska ha fiskar i så rekommendderas 10% varje dag!
Jag går själv i tankarna och skaffa ett saltvattenkar men då på ungefär 375 liter.

Mvh,
Alex[/QUOTE]

Uj Uj Uj.. Nej Nej Nej.. Inte 10% varje dag.. Du kommer att avliva det stackars karet.. Det är samma som med ett sötvatten.. Du har en kultur i vattnet.. Själv byter jag 10% varannan vecka.. Detta är för att spårämnena som korallerna lever och bygger upp sitt sklett av försvninner.. Jag tillsätter jod, calcium och magnesium dagligen men att byta vatten så ofta skulle jag aldrig ens orka.. Och då klagar min hustru ändå på att jag har händerna mer i karen än på henne.. ;)
#9 - 29 augusti 2005 18:11
alltså byta knappt en halv hink varannan vecka? låter faktiskt litet tillochmed för ett sånt litet kar. men saltkar har ju LS och koraller (oftast).
vilka koraller skulle du rekomendera för en första gångs saltakvarist? för det blir ju lätt lite småtråkigt med bara LS , sniglar och räkor :(.
#10 - 29 augusti 2005 18:19
[QUOTE=Tastyfish]alltså byta knappt en halv hink varannan vecka? låter faktiskt litet tillochmed för ett sånt litet kar. men saltkar har ju LS och koraller (oftast).
vilka koraller skulle du rekomendera för en första gångs saltakvarist? för det blir ju lätt lite småtråkigt med bara LS , sniglar och räkor :(.[/QUOTE]

Mmm.. Personligen skulle jag skippa räkorna och köra på clowner och en bubbelannemon.. Kul kombo att se när clownerna "badar" i anemonen är ett 3vligt nöje.. Sen vad det gäller koraller.. Kolla ut nån mjukkorall som du tycker ser kul ut.. Kolla på nått forum om du inte kan få köpa några billiga fraggar av nån som har det som ogräs.. :).. Brukar bli billigt och bra.. :).. Om du e snäll och har vägarna förbi kanske jag har nån som e redo att fraggas..
#11 - 29 augusti 2005 18:27
joo själv tycker jag det vore lite "inhumant" att ha clownfiskar i ett 50 60 liters. clown gobies och putsar fisk kan ju gå bra säger dom som har nanokar :). nån eremit kanske också skulle va kul? ska kolla på mjukkoraller då sen kanske nån anemon men dom är väll svåra för nybörjare?

vilka av dessa fiskar tror ni saltvattensakvarister som finns på det här forumet (finns ju någon här och var)?
http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=2124
#12 - 30 augusti 2005 16:49
Clownfiskar och anemoner? Funkar det! Vissa anemoner kan ju skada hudslemmet på fiskarna.

Anemoner och fisk i ett nanokar då blir det ganska tungt belastat för det är ju krävande livsformer. Anemoner kommer nog inte funka i ett nanokar det kräver bra belysning och väldigt kraftig cirkulation och då blir det ju inte så billigt längre som det var tänkt för början!

Tastyfish kan tipsa om en bra hemsida som bara handlar om nanokar www.nano-reef.com
#13 - 30 augusti 2005 17:21
joo nanoreef glömde jag adressen till :D.

clowner borde väll ha större akvarier eftersom dom blir 1dm?
jag har 1dm's siameser i 250 och tycker då inte det vore rätt om man ser lika store clownfiskar i ett 5 ggr så mindre kar.
#14 - 30 augusti 2005 17:32
[QUOTE=robbygg]
Tastyfish kan tipsa om en bra hemsida som bara handlar om nanokar www.nano-reef.com[/QUOTE]

verkar vara massor med folk som kör saltvatten i s.k guppyhotell?
#15 - 30 augusti 2005 20:03
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=robbygg]
Tastyfish kan tipsa om en bra hemsida som bara handlar om nanokar www.nano-reef.com[/QUOTE]

verkar vara massor med folk som kör saltvatten i s.k guppyhotell?[/QUOTE]

Japp det är nästan det vanligaste alternativet till nanokar! där finns ett "bra" inbyggt filter och fläktar!
#16 - 31 augusti 2005 01:18
[QUOTE=robbygg][QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=robbygg]

Japp det är nästan det vanligaste alternativet till nanokar! där finns ett "bra" inbyggt filter och fläktar![/QUOTE]

intressant, gogglade lite och hittade lite info om ombyggnad i armaturen (huven) till starkare saker m.m

ingen som har ett moddat "hotell" till saltvatten som kan ge lite info.. blir bra sugen när jag såg att min favvo fisk kan leva i ett nano med.. clown :P
#17 - 31 augusti 2005 04:56
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=robbygg][QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=robbygg]

Japp det är nästan det vanligaste alternativet till nanokar! där finns ett "bra" inbyggt filter och fläktar![/QUOTE]

intressant, gogglade lite och hittade lite info om ombyggnad i armaturen (huven) till starkare saker m.m

ingen som har ett moddat "hotell" till saltvatten som kan ge lite info.. blir bra sugen när jag såg att min favvo fisk kan leva i ett nano med.. clown :P[/QUOTE]

Well.. Jag har detta hemma i vardagsrummet.. Kör med dubbla t5 rör i huven och en 1000L/H intern cirkulation och en 1200L/h timme till skummaren.. Skulle iofs vart kul att se guppy i det hotellet.. Men jag har 1 bubbeltipanemon (den som bränns ) och ca 10 skivanemonet samt 4 olika stenkoraller, 1 stor mjukkorall + 4 mindre ihop med mina 4st ocelarisclowner, min gula kirurg och min lilla vassa korallvaktare.. :).. Du får väl hojta till om du vill ha beställningsinfo på grejjerna.. Har alla leverantörer kvar..

http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/displayimage.php?album=random&cat=0&pos=-38
#18 - 31 augusti 2005 05:48
guppy hotell verkar intressant...
kanske bygga om så man kan ha en mh lampa och 2 t5or i det?
#19 - 31 augusti 2005 06:08
Ja... låter spännande med moddat guppyhotell... Hur gör man? Saxmark har du dokumenterat ombygget, eller har du tips på sida där man kan hitta sånt?

En annan fråga... funkar det interna filtret i guppyhotellet likadant för saltvatten som för sötvatten? Är det samma filtermedia i?
#20 - 31 augusti 2005 10:33
[QUOTE=sexmark]

Well.. Jag har detta hemma i vardagsrummet.. Kör med dubbla t5 rör i huven och en 1000L/H intern cirkulation och en 1200L/h timme till skummaren.. Skulle iofs vart kul att se guppy i det hotellet.. Men jag har 1 bubbeltipanemon (den som bränns ) och ca 10 skivanemonet samt 4 olika stenkoraller, 1 stor mjukkorall + 4 mindre ihop med mina 4st ocelarisclowner, min gula kirurg och min lilla vassa korallvaktare.. :).. Du får väl hojta till om du vill ha beställningsinfo på grejjerna.. Har alla leverantörer kvar..

http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/displayimage.php?album=random&cat=0&pos=-38[/QUOTE]

Tja.. vad kul att hitta en hotell moddare på detta forum, skitsnyggt kar du står inne med *avis*, vill gärna ha din beställningsinfo på ALLT! gärna lite kort på alla moddningar med :D

1. Vilka är ett måste? Sump, skummare & el. ytavrinning, osmos. andra grejjer man inte tänker på när man har sötvatten!?

2. Vad är det för moddad sak du har på högersidan av ditt kar, gissar på skummaren, är den inte lite onödigt stor? finns det inga intärna som rymmer ner i karet baktill i filter-utrymmet?

3. Ser ut som att du har värmaren längst till vänster i karet, stämmer? isf varför inte slängt ner den bakom i filter-utrymmet?

4. Använder du inte alls orginal pumpen/filtret, för det är väl inte på 1000L/H?

5. -"Dubbla t5 rör i huven" vad krävs för modd för att få in det? vad är dom på för w och kelvin? skulle du vilja ha mer ljus nu i efterhand? man kan väl knappt få för starkt ljuse i saltkar vad jag fattar det som? och ju mer kelvin desto snyggare ljus?

6. Vet du vad dom använder i nano karen för att få svagt snyggt blått nattljus (sett på en del bilder)?
#21 - 31 augusti 2005 12:36
[QUOTE=gjordavljus]
En annan fråga... funkar det interna filtret i guppyhotellet likadant för saltvatten som för sötvatten? Är det samma filtermedia i?[/QUOTE]

Det finns olika slags filter för saltvatten biologiskt och mekaniskt är de vanligaste. I gyppyhotellett finns den mekaniska varianten. Filtret består mest av bollar med taggar på. Sådana filter finns i saltvatten med.

Saxmark kan nog berätta mer om hur guppyhotellet är uppbyggt!
#22 - 1 september 2005 07:19
Lite synpunkter:
1: Sattsa på ett lite större akvarium, det vinner du på. Kostnaden blir marginell så länge som du håller dig under 250L.
2: Ingen anemon i ett nybörjar akvarium!! Väldigt viktigt!! Clownerna trivs fint endå, köper man odlade clowner finns tom risken att de aldrig går in i en anemon (akta dig kompis, den bränns ju..)
3: Filter: LS (levande sten) är filtret. Praktiskt och bra ;) Hoppa över filtermaterial, finns det ett fack över så kan man stoppa lite LS i det. Men inga skumpatroner el dyligt. Skummare är att föredra. Kostar ungefär lika mycket (enkel modell) till ett gyppyhotell som till 250L (därefter drar det iväg).
4: Skivanemoner, vissa knapppolyper, xenia går utmärkt att ha i ett "nybörjar" akvarium.

Hoppas att det rätade ut lite frågetecket.
#23 - 1 september 2005 11:04
[QUOTE=petrol]Lite synpunkter:
1: Sattsa på ett lite större akvarium, det vinner du på. Kostnaden blir marginell så länge som du håller dig under 250L.
2: Ingen anemon i ett nybörjar akvarium!! Väldigt viktigt!! Clownerna trivs fint endå, köper man odlade clowner finns tom risken att de aldrig går in i en anemon (akta dig kompis, den bränns ju..)
3: Filter: LS (levande sten) är filtret. Praktiskt och bra ;) Hoppa över filtermaterial, finns det ett fack över så kan man stoppa lite LS i det. Men inga skumpatroner el dyligt. Skummare är att föredra. Kostar ungefär lika mycket (enkel modell) till ett gyppyhotell som till 250L (därefter drar det iväg).
4: Skivanemoner, vissa knapppolyper, xenia går utmärkt att ha i ett "nybörjar" akvarium.

Hoppas att det rätade ut lite frågetecket.[/QUOTE]

1: Får tyvärr inte platts med ett större pga att man bor i liten lya, och hade det fått det hade jag nog ändå valt ett nano pga att jag tycker dom e snyggare än 250+
Jag vet vad vissa tycker om nano kar + nybörjare, men förstör inte ännu en fakta tråd för dom som verkligen vill ha nano, tänker inte just på dig nu petrol utan om någon annan skulle vara sugen att haka på :D

2: ååå.. anemoner är ju så snygga! vad är det som gör att man inte ska/kan ha dessa?

3: hmm alla jag sett köra med salt med nano kuben (hotellet) använder ju detta dels för att det är bra filter inbyggt.. låter knepigt.. kan man ha för mycket filter? Skummare.. du vet ingen liten skummare som skulle rymmas i filterutrymmet i hotellet?

4: antar att detta är skivanemon? http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=50386&username=djhypnoz
#24 - 1 september 2005 11:05
För alla er som e sugna På saltvattens hotell har jag gjort ett litet album som kan insperera ännu mer :D alla bilder är från S.k FiskHotell AKA Nano cube´s

http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=djhypnoz&cat=4615
#25 - 1 september 2005 13:44
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=petrol]Lite synpunkter:

Hoppas att det rätade ut lite frågetecket.[/QUOTE]

1: Får tyvärr inte platts med ett större pga att man bor i liten lya, och hade det fått det hade jag nog ändå valt ett nano pga att jag tycker dom e snyggare än 250+
Jag vet vad vissa tycker om nano kar + nybörjare, men förstör inte ännu en fakta tråd för dom som verkligen vill ha nano, tänker inte just på dig nu petrol utan om någon annan skulle vara sugen att haka på :D

2: ååå.. anemoner är ju så snygga! vad är det som gör att man inte ska/kan ha dessa?

3: hmm alla jag sett köra med salt med nano kuben (hotellet) använder ju detta dels för att det är bra filter inbyggt.. låter knepigt.. kan man ha för mycket filter? Skummare.. du vet ingen liten skummare som skulle rymmas i filterutrymmet i hotellet?

4: antar att detta är skivanemon? http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=50386&username=djhypnoz[/QUOTE]

1: OK, nano är snygga!

2: Överlevnadsstatistiken på anemoner är bedrövlig. MH (metallhalogen) är ett måste eller otroligt många T5or. Har varit uppe i många trådar på en annan sait ;) om lämpligheten överhuvud taget att hålla anemoner.
Om en anemon inte har perfekta vattenvärden / strömförhållanden / ljusförhållanden så börjag den att vandra (för att hitta en lämpligare plats).
Det är då vi saltisar verkligen håller oss för skratt.. För risken att promenera rakt in i en pump är väldigt stor (finns faktiskt en sait som förklarar problemet och hur man ev ska gå till väga om den inte är stendöd). Om anemonen dör så i en pump så utsöndras giften och hela nanot dör.. Sedan har vi aspekten att anemoner faktiskt äter fisk (utom clowner + ett par till). en kompis till mig blev av med sin kejsare på 28cm förra veckan (anemonen är till salu nu hehe..).

3: Finns fina små påhängsskummare, har för mig att den bakre väggen brukar göras om till ytavrinning. Bak i facket kan man lägga LS. Ju mer filter desto bättre fungerar tyvärr inte i saltvattensvärlden (vore aldeles för lätt då;) )
Filtret samlar skit och blir en nitrit fabrik. Inte alls som i sötvatten där bakterierna ska frodas i filtret.

4: Japp en skivanemon. Jag har en häftigare modell ungefär så här:http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=2044
vajar med i vattenströmmarna och man kan mata den som en "vanlig" anemon. Bräns lite så när man hanterar den så brukar fingrarna domna bort en stund. Inte som en anemon där man får brännskador.

Punkt 54: Klart du ska ha saltvatten!! Välkommen in i en förtrollad värld!!
#26 - 1 september 2005 14:33
1. har man sett j.svärds nya akvarium så vet man att det kommer bli snyggt! (okej jag surfar på saltvattens guiden men ändå petrol gör också det ;) ).
#27 - 1 september 2005 19:11
Problemet med anemoner i akvarium är att dom är rätt duktiga på att begå självmord och om det händer i ett kar på 5-600L så påverkas inte karet lika mycket som ett nano.
Man kan väll sammanfatta svårigheten med nano så här, det är lättare att det skiter sig och när det väl gör det går det snabbt åt hel**te med hela karet.
Hoppas att du skaffar saltkar, själv tycker jag att det är det roligaste jag har hållit på med inom akvaristik, visst kostar det lite mer och det krävs lite mer pyssel men det e värt det.
#28 - 2 september 2005 11:44
Saxmark! Kan du inte lämna lite specs på vart du köpt karet, skummaren och "foten" och vad det är för märke på prylarna. Vad har du gjort för mods på fiskhotellet?
#29 - 2 september 2005 12:29
jag har hittat foten som produkt på många ställen ljus sen så köpte väl saxmark karet begagnat?
#30 - 2 september 2005 14:24
Ett sånt kar saxmark har skulle jag tippa på att det går loss på dryga 9000 spänn! ganska mycket för ett 80 liters kar!
#31 - 2 september 2005 22:18
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=sexmark]

http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/displayimage.php?album=random&cat=0&pos=-38[/QUOTE]

Tja.. vad kul att hitta en hotell moddare på detta forum, skitsnyggt kar du står inne med *avis*, vill gärna ha din beställningsinfo på ALLT! gärna lite kort på alla moddningar med :D

1. Vilka är ett måste? Sump, skummare & el. ytavrinning, osmos. andra grejjer man inte tänker på när man har sötvatten!?

2. Vad är det för moddad sak du har på högersidan av ditt kar, gissar på skummaren, är den inte lite onödigt stor? finns det inga intärna som rymmer ner i karet baktill i filter-utrymmet?

3. Ser ut som att du har värmaren längst till vänster i karet, stämmer? isf varför inte slängt ner den bakom i filter-utrymmet?

4. Använder du inte alls orginal pumpen/filtret, för det är väl inte på 1000L/H?

5. -"Dubbla t5 rör i huven" vad krävs för modd för att få in det? vad är dom på för w och kelvin? skulle du vilja ha mer ljus nu i efterhand? man kan väl knappt få för starkt ljuse i saltkar vad jag fattar det som? och ju mer kelvin desto snyggare ljus?

6. Vet du vad dom använder i nano karen för att få svagt snyggt blått nattljus (sett på en del bilder)?[/QUOTE]

Jisses vilket liv det har blivit om min lilla burk.. Skall försöka svara så gått det går på allt.. Men först vill jag bara påpeka eftersom petrol e inne i tråden att hans ord är lag.. Han har LÅÅÅNGT mycket mer erfarenhet än mig så att alla påståenden och teser som kommer från mig överbevisas när han säger annat.. :) Nog om detta..

Som svar på fråga
1. Sump, Skummare och ytavrinning är delar av filtreringen som man behöver i ett saltvattens kar.. Det bästa och enklaste är ju givetvis om man har möjlighet att köra med en sump.. Då kan man placera all teknik i sumpen och få ett rent och fint kar.. I mitt fall blir det stökigt med sump så jag hoppade den biten.. Skummare emellertid är väl tämligen livsviktigt för ett saltkat för att överleva.. Den blandar vatten med luft till ett skum (därav namnet).. Luftbubblorna binder till sig lösa proteiner i vattnet (Överbliven mat etc..) som annars skulle bildat amoniak och nitrater.. Dessa kommer sedan ut i skummarkoppen som enkelt kan tömmas.. Ytavrinning.. Anledningen till att man använder sig av en ytavrinning är dels för att man skall slippa att få en film som bryter ljuset ner i karet.. Sedan så flyter de mesta föroreningar upp till ytan så varför inte skicka det smutsiga vattnet till rening och låta det bra vattnet cirkulera i karet.. ;).. Osmos.. Fin grej som renar vatten.. Jag har så bra vatten här att jag kan skippa den.. Det är väl en smidig investering om du är akvarist och vill ha toppkvalité på ditt vatten.. Men den är som sagt inte livsnödvändig om du har en bra kvalisort på vattnet.. Eller om du bara ställer om graderna på hemkokaren så kan du ju bygga ditt eget destvatten.. Funkar lika bra.. :).. (Phew.. Det var väl fråga 1 det.. )

2. Den moddade prylen.. Well.. Det är en standard påhängsskummare.. Den är inte moddad på nått sätt.. Anledningen till att jag inte har den i det interna filtret är enkel.. Det interna filtret ligger på tippen.. Jag fick ett par liter kar till för LS och jag slapp en otroligt ful plastig historia i mitt kar.. :).. Det finns mindre skummare och det finns sådana man kan sätta i karet.. Denna funkar för mig och jag tycker inte att den stör helhetsbilden.. :)

3. Du e inte dåligt observant du.. Samma sak här.. Svårt att stoppa den i filtret då man har slängt det.. :).. Kunder väl dolt den med lite LS eller så.. Men wtf.. Man skall kolla på fiskarna.. :)

4. Bingo!.. Kör med en intern cirkulation.. Som matas via en ytavrinning för att få en klar och fin yta.. Sedan sköter skummaren en del den med.. :)

5. Moddningen som är gjor med dubbla t5:or.. Ganska basic.. Gör om och gör rätt.. :).. Slet bort allt som fanns i huven.. All el.. All plast.. Behöll bara ytterskalet.. Sedan monterades en dubbel t5 ramp.. Från drakfisken..
http://www.drakfisken.se/shItem.asp?id=120
I denna sitter det 2 olika rör..
Det är 10K kelvin och ett Aqua Blue.. Detta ger ett coolt blått sken + bra ljus för koraller.. Rören ligger på 4Watt st.. Har haft lite planer på MH.. Men värmen och avstånd mot ytan gör det jobbigt att lösa.. Får vänta tills huset..

6. Tja.. Nattljus.. Finns en del färdiga moduler eller så kan man bygga en själv med lite dioder och en lödkolv.. Beror på hur snyggt man vill ha den färdiga produkten kontra hur jobbigt det känns när man sitter på plånboken.. ;)

Hoppas att detta reder ut nått frågetecken för dig.. :)

// Calle
#32 - 2 september 2005 22:20
[QUOTE=gjordavljus]Saxmark! Kan du inte lämna lite specs på vart du köpt karet, skummaren och "foten" och vad det är för märke på prylarna. Vad har du gjort för mods på fiskhotellet?[/QUOTE]

Min hustru ligger tyvärr och sover nu i skrivandets stund men jag skall sammanställa en lista till er imorgon.. Då blir det med länkar till leverantörer och hela kittet.. 9000:-.. Well.. Då är det väl med drakfiskar, skötare och garantier också.. :).. En bit över 5000 skulle jag tippa på..

// Calle
#33 - 5 september 2005 18:53
Här kommer info med länkar och priser på mitt kar om man e sugen på att bygga ett själv..

Akvarium,
Molly Guppyhotell Silver - 900:-
Fot till Molly hotell - 450:-

Belysning,

Dubbel 8W T5 Armatur - 675:-
8W 10K Kelvin T5 - 100:-
8W Aqua Blue T5 - 100:-

Cirkulation + Rening,
AS Seaclone 100 - Hittar inget pris.. (Skulle ta en Deltec MC 500 om jag skulle bygga nytt..
Deltec MC500 - 2000:-
AS MP 1200 - 320:-

Pris Totalt Teknik : 4525:-

Vidare till detta kommer ca 10Kg LS (150kr/kg i affär)
Fiskar + koraller.. Men det är inga pengar man kommer att sakna när man drömmer sig bort i sin tank..
#34 - 5 september 2005 19:02
jag skulle sakna pengarna med tanke på att jag har fått låna en del av morsan till minna sötvattens som går på 1000-2000 :].

förresten va tycks om min avatar? hemfoto :)
#35 - 5 september 2005 19:11
[QUOTE=Tastyfish]jag skulle sakna pengarna med tanke på att jag har fått låna en del av morsan till minna sötvattens som går på 1000-2000 :].

förresten va tycks om min avatar? hemfoto :)[/QUOTE]

He He.. Well.. Om du lånar cash av dina päron så e det ju en done deal.. Du kommer ju inte att sakna att deras pengar e slut eller ? [Start Campain] ;)

Ang. Avatar.. Egna bilder e alltid bäst. Vill också ha en digitalkamera..
#36 - 5 september 2005 19:33
min morsa är sur över att jag lånar en 20 lapp då och då 200 då och då...
tror inte att hon skulle bli gladar av att ja låna 2000 då och då :]

har några bilder men ska testa skära ner några och se hur det blir.
#37 - 4 oktober 2005 09:33
Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..
http://www.blocket.se/view/6204563.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
Priset är ju såklart diskutabelt.. :)
#38 - 20 oktober 2005 09:41
[QUOTE=saxmark]Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..
Priset är ju såklart diskutabelt.. :)[/QUOTE]

Frågan kanske är uppenbar... Varför säljer du ett så fint kar???
#39 - 20 oktober 2005 10:23
Fint?
#40 - 20 oktober 2005 11:54
[QUOTE=gjordavljus][QUOTE=saxmark]Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..
Priset är ju såklart diskutabelt.. :)[/QUOTE]

Frågan kanske är uppenbar... Varför säljer du ett så fint kar???[/QUOTE]

Well.. Den frågan är väl inte så enkel att svara på.. Vill ju ha var det men det hindrar min utveckling eftersom jag inte får starta upp ett nytt kar med motivationen från min hustru att jag redan har ett saltkar.. ;).. Och mitt sötkar säljer jag för att få plats med mitt nya saltkar.. Så vad skall man säga.. Det säljes för att ge utrymme för nya större projekt..
#41 - 21 oktober 2005 06:36
He..he.. Den bästa motiveringen jag kan tänka mig.... :)
#42 - 22 oktober 2005 07:47
He He.. Jo det gäller att vara ful om man skall få stora kar.. :).. Och jag e riktigt ful.. ;)

Annons