Nano Kub, 10liter

#1 - 19 februari 2011 17:43
Då var det dags att göra något konkret åt min räk situation.
Just nu går 30-40 cherry i ett Lido 120 och det fungerar så där, pumpen käkar säkert 3-5 yngel per dag om man drar ut snittet.

Idag besökte man DM i Västerås och händelsevis hade dom bra rabatt på ett 10l nano kar, 299:-
Var knappt något att tänka över, sagt och gjort!

Så nu blir det till att inreda till räkorna. ljuset verkar helt okej 9w på 10l borde räcka till halvkräsna växter. Kanske inte H.C men Staurogyne Repens och en mossvägg?

Som vanligt tog det inte lång tid innan byggmästaren var där och inspekterade utrymmet.. Ouppfostrad katt man har:D
#2 - 20 februari 2011 19:39
Ingen respons?:( Är det katten som ser så skrämmande ut?:D

Funderar om ska köra Soil eller Coop kattsand(Bentonit). I mina ögon ser dessa substrat väldigt lika ut är det någon som vet vad Shrimp Soil egentligen är?
#3 - 20 februari 2011 19:45
Hc verkar fungera hos mig iaf =) Har börjat växa upp lite nu. 6 veckor sedan jag plantera så det går ju inte fort... men det växel lite iaf.
Många som säger att kattsanden fungerar super. Är nog lite billigare med.
Var en speciell sort som fungerade bäst har jag för mig.
Har ett precis likadant kar.
#4 - 20 februari 2011 19:51
Gutt! H.C är ju annars vad jag skulle kalla en "teknikspelare".. Kör du med någon gödning i ditt kar och vad har du för bottensubstrat?
#5 - 20 februari 2011 19:54
Jo jag har det i mitt "stora" kar med co2 etc. Ville prova.
Jag kör ingen gödning, har hört att räkorna inte tåler det så bra.
Använder Plant nutrision bottensubstrat som jag även har i det större och det verkar fungera bra.
Bytar vatten ca 1 gång i veckan, och matar var annan dag. inget mer.
#6 - 20 februari 2011 21:26
Tack.....nu vill jag ju också förbi DM! :p
#7 - 20 februari 2011 21:45
Tack.....nu vill jag ju också förbi DM! :p

Det är absolut livsfarligt att gå in på DM. Man vet aldrig vad man kommer med därifrån :-D
#8 - 20 februari 2011 21:49
Som i fredags på ZooHoo, jag gick in för att kolla Tanganyikaciklider och mat, men kommer hem med 12st guppys?! :p
#9 - 21 februari 2011 08:26
I min kub kör jag med http://www.aquaristic.net/en/By-Brand-Manufacturer/Dennerle/Dennerle-Nano-shrimp-gravel-Sulawesi-black-2-kg.html?qwizer=1 och växtsubstart under. Hysteriskt roligt att se räkorna lyfta "stenarna" för att leta mat :)
#10 - 21 februari 2011 17:57
skoj piloten! får jag föreslå lite bränd bentonit som substrat? ;)

kommer föbi på kaffe o diskuterar inredning med dig i veckan :D
#11 - 21 februari 2011 19:04
hannesc skrev:
skoj piloten! får jag föreslå lite bränd bentonit som substrat? ;)

kommer föbi på kaffe o diskuterar inredning med dig i veckan :D

Vilket högst advekat förslag ni framför, jag ser inget annat än att antaga detta min gode man!... Funderar om vi ska delta i AGA 2011 med detta kar kanske? ;).......

Kaffet är redan laddat!
#12 - 22 februari 2011 16:27
I min kub kör jag med http://www.aquaristic.net/en/By-Brand-Manufacturer/Dennerle/Dennerle-Nano-shrimp-gravel-Sulawesi-black-2-kg.html?qwizer=1 och växtsubstart under. Hysteriskt roligt att se räkorna lyfta "stenarna" för att leta mat :)

Tror jag ska testa först med vanlig Bentonit, så litet kar och så små mängder i sammanhanget. Inte hela världen om det inte blir lyckat :-)
#13 - 25 februari 2011 15:18
Lite uppdatering!

Igår svängde jag förbi Hannes och hämtade Bentonit till nano kuben. Han hade fått en del över ifrån hans andra mästerverk "110L kub förmodligen SA".. Efter en liten tvätt av sanden, står nu kuben på sin berättigade plats... Har inte kommit längre egentligen :D tänkte man skulle ner till Vättern och se om man hitta lite snygga stenar. Kanske blir en projekt i helgen?

Planen är att ha Rotala Rotundifolia som bakgrund, Staurogyne Repens i mitten och Hemianthus callitrichoides som förgrund. Det får bära eller brista med "H.C", kommer endast använda mig av PMDD och eventuellt med EC. Man vet ju hur lat man är med den dagliga dosen EC[:o]...

Lite bilder..
#14 - 25 februari 2011 15:47
Katten på sista bilden, är det en hybrid? Black nosed catfish? :rolleyes:
#15 - 25 februari 2011 16:09
joelvuo skrev:
Katten på sista bilden, är det en hybrid? Black nosed catfish? :rolleyes:

Stämmer bra det, nyupptäckt i Amazonas! :-)
#16 - 3 mars 2011 16:16
En liten uppdatering...

Planen har varit att ha en fin sten i mitten av karet, men att köpa sten är den värsta sorten av kapitalförstöring(enligt mig). Så jag bestämde mig för att låna en sten ifrån Sveriges motsvarighet till Tanganyika sjön, nämligen Vättern... Det som är plus så här års är att 90% av södra delen är isbelagt..

Vacker sjö, vacker botten, klart vatten och perfekta stenar...... Lite bilder!:)

fortsättning följer....

(Lägger upp en liten "bonus" bild jag tog för några år sedan, likheten är slående med Afrika ;)...)
#17 - 3 mars 2011 16:47
Mr J.E skrev:
Det är absolut livsfarligt att gå in på DM. Man vet aldrig vad man kommer med därifrån :-D

Jag hoppas att de inte e livsfarligt!!!

Då ligger jag risigt till! =)
#18 - 3 mars 2011 16:53
Det blev bättre än med katten! :p
#19 - 3 mars 2011 21:01
lenan skrev:
Jag hoppas att de inte e livsfarligt!!!

Då ligger jag risigt till! =)

Haha, jag är inte förvånad.... Räkorna kommer kosta en smärre förmögenhet SSS klassade kingkong, drabbar väl ingen fattig? ;-)
#20 - 3 mars 2011 21:01
Det blev bättre än med katten! :p

Det tyckte inte katten, han är ganska bitter!! :-)
#21 - 5 mars 2011 09:43
Bilderna på dina räkor som du visade mig på DM , har du dom bilderna här nånstans oxå?
Jag blev ju inte mindre sugen på att starta upp räkkuben! =)
#22 - 5 mars 2011 17:44
Jag fick ett likadant därifrån idag :-)

Kikar in i tråden igen för tips :)
#23 - 5 mars 2011 18:35
lenan skrev:
Bilderna på dina räkor som du visade mig på DM , har du dom bilderna här nånstans oxå?

Jag blev ju inte mindre sugen på att starta upp räkkuben! =)

Dessvärre inte men det går ju att ordna ganska smärtfritt, kan lägga upp några här inom inte allt för avlägsen framtid..

Mysgrisen skrev:
Jag fick ett likadant därifrån idag :-)

Kikar in i tråden igen för tips :)

Den är nog en storsäljare runt om i vårat avlånga land! :-)...Varför inte starta en egen tråd?
#24 - 9 mars 2011 16:33
Utförde en extreme home makeover. Mina testpiloter har gått vidare till ett bättre liv! Kattsanden som användes, finns bara ett ord att använda, KATASTROF...

Ut med det gamla in med det nya... Finns nog inget som pryder botten lika vackert som den felfria, ljusa, giftfria, estetiskt tilltalande baskarpssanden! :D;)

Sagt och gjort! Nu har jag inte vågat offra lika många testpiloter, dom växer inte precis på träd! Blev räkan Tom.C och Malaysiska sandsnäckan, Ben Grimm the "thing"....
#25 - 9 mars 2011 17:29
spännande. på tal om ngt helt annat - vad är det för söt katt du har? ser ut som en helig birma? verkar som h*n tycker om att sitta i trånga utrymmen lika mkt som min. 10l hinken jag byter vatten i akvariet med är favvo..:)
#26 - 9 mars 2011 18:10
sofiemedg skrev:
spännande. på tal om ngt helt annat - vad är det för söt katt du har? ser ut som en helig birma? verkar som h*n tycker om att sitta i trånga utrymmen lika mkt som min. 10l hinken jag byter vatten i akvariet med är favvo..:)

Du menar kattaskrället;)! Stämmer bra att det är en Helig Birma, jo han ska in överallt där han inte ska vara... Kan ju tillägga att han gjorde ett ganska fint svanhopp ner i mitt 120 liters, det gör han nog aldrig igen efter den chocken han fick :D!
#27 - 9 mars 2011 19:41
Ser så bra ut! :)
Baskarpsand är vad jag också använder i mina kar, riktigt fin.
#28 - 9 mars 2011 20:29
Jättefint!
#29 - 9 mars 2011 20:48
Ser så bra ut! :)

Baskarpsand är vad jag också använder i mina kar, riktigt fin.

Tackar! Fint, baskarp ett vinnande koncept!
#30 - 9 mars 2011 20:49
Mysgrisen skrev:
Jättefint!

Tackar, tyckte stenen gör hela karet... Funderade också på rot, men har det i alla andra kar. Lite variation förnyar :-)
#31 - 11 mars 2011 06:46
stenen gör allt. det ser ut som en liten mini djungel med ett berg i mitten på ön:) kissen va superfin iaf. har haft birma sen jag va tandlös.
#32 - 27 mars 2011 10:52
Lite uppdatering... Nu är snart flertalet cherry överförda ifrån 120liters karet, har tagit det lugnt så man inte förlorar en massa.. Men det har gått rätt bra faktiskt..

Växterna växer i slowmotion, göder inget alls och är ganska snål med matningen till räkorna så det förklarar sig ganska bra varför:)

Lite bilder...
Det är samma räka på båda bilderna, gillar fasett ögat på cherryn!

Annons