Är ganska ny på forumet och har inte gjort så mycket väsen av mig hittills, däremot läst desto mer och även glott på alla snygga bilder. Reggade ju mig för att få lite hjälp och inspiration i uppstarten av mitt gamla pytteakvarium, och för några veckor sedan kunde jag inte hålla mig längre. Vilket iofs innebär att jag inte gjort som seden bör och startat den här tråden innan allt är igång, men sak samma [:o] Är man nybörjare så är man.
Karet är ett gammalt sexkantigt akvastabil med inbyggd ramp, på ynka 12-14 liter nånting. Minns inte exakt faktiskt. Det är dessutom inte bara litet utan även av högkantig modell - inte helt optimalt på något vis alls allltså. Men fint :) I det stoppade jag ett Aqua flow 50, lite på vinst och förlust. Hade inte läst på något om det och det är ganska liten filtervolym, men tänkte att om tillverkaren säger att det funkar på upp till 50 liter så borde det ju funka på <15 l. Ett test helt enkelt. Än så länge verkar det funka bra. Låter nästintill inget alls och bra möjlighet till kontroll av "utblås". Är däremot lite skeptisk till uppmaningen att byta filtermassan en gång i månaden?!
Köpte på mig en "mangroverot" och lite växter. Var först helt inne på att köra indonesisk biotop, men det blev för krångligt och jag landade på sällskapsakvarium med asientema istället. Växterna består av Gälört, Javaormbunke och så lite Simbräken på toppen. Gruset är vanlig engelsk sjösten 3-4 mm.
Första inflytten efter några dagars tomgång blev en körsbärsräka (försäljaren trodde jag var knäpp och frågade flera gånger om jag verkligen bara skulle ha en?), som nu igår fick sällskap av fyra stycken Boraras Brigittae. Hade förstås läst på noga, att de kunde vara väldigt blyga och ville ha både flytväxter och tätt planterat för att trivas. Men faktum är att de fyra nyinflyttade är jätteaktiva och inte blyga alls trots att de är så få, de far runt som bara den och bryr sig inte alls om vad som rör sig utanför. Räkan verkar redan större (!) och är även den mer aktiv nu. Jag kan sitta och titta på dem i timmar..! (och sambon bara skrattar och säger att jag uppenbarligen borde ha gjort det här för längesen) :)
Så nu kan jag knappt vänta på att få släppa i några till och några till, men man ska ju skynda långsamt med nano har jag hört. Suck. Ett stim med brigittor liksom..! Tänkte landa på 8-10 stycken enligt råd från fiskhandlaren.
Aja, är bara så himla nöjd och kände att jag måste få dela med mig! Ska se om jag lyckas klura ut hur man lägger upp bilder också så kanske ni får se underverket också. :D