när är de stora nog för att släppas?

#1 - 9 mars 2007 12:34
mollyynglen är nu nästan ett par centimeter men platyna växer segt och är max 1 cm stora

när är de stora nog att klara sig i vanliga akvariet?

börjar fundra på hur länge platyynglen går säkra för de mycket större molly ynglen?

pappa har mosaik gurami och kardinaltetror vilken stl måste mollyna ha för att klara sig där?
han ska nämligen ta en av våra vuxna hannar samt några av mollyynglen
#2 - 9 mars 2007 12:49
det bästa svaret på den fråga är som alltid, när de inte går in i munnen på den största fisken.. :)
#3 - 9 mars 2007 12:55
hmm fast mina monster får ju in i princip varandra ju:D

väntar nån vecka till mao?
#4 - 9 mars 2007 15:32
Mina svärdbärare föds och växer upp i det stora akvariet. Dom hittar allt mat och klarar sig bra om man har gott om gömställen och växter.
#5 - 9 mars 2007 17:50
inte om det finns 32 kannibaler i samma kar:o

det värsta idag:
platyhonan simmade i ytan och hmm halva gänget följde henne fast en bit under?:confused:
happ nytt beteende så jag kollade vad de höllt på med...
tog några minuter så såg man att hon släppte ett yngel:eek:
wolla glufs sa det när det släppte[xx(]
en neontetra slukade platyynglet...*chockad*
#6 - 10 mars 2007 10:58
Har man platysar syns det direkt när någon ynglar! Då är det "partyparty"[:o]
- Platybäbisar kan växa rätt långsamt. Helst om de har trångt om utrymme - har du alla yngel i ett yngel - kar? Hur stort är det och hur många yngel är det i?

Kan du inte släppa ut mollyynglen? Blir ju lite mer plats då.
Mina platybäbisar har jag släppt ut när de varit c.a 1,5 cm långa..helst lite till.
#7 - 10 mars 2007 12:11
yngel kar och yngelkar:d

de har eget 54:a liters inrett akvarium och som sällskap 6 amano som hmm växer?

storlek 5cm?
den största har passerat det nu:D

snart börjar det bli dags att införskaffa en yngelkasse så man kan flytta den som ynglar dit direkt så de landar på rätt ställe...fast jag har ingen aning om varför för var gör man av ynglen?

jag tror de största mollysarna kan klara sig i mitt stora kar nu men pappa har guramis och kardinaler och de är stooora
#8 - 10 mars 2007 19:21
diwa: amanoräkor blir mellan 5-7cm. enstaka exemplar kan bli upp till 8cm.
om ngn sagt max 5cm till dej så har den personen vart otroligt felinformerad:D
#9 - 10 mars 2007 23:36
Diwa skrev:
inte om det finns 32 kannibaler i samma kar:o

det värsta idag:

platyhonan simmade i ytan och hmm halva gänget följde henne fast en bit under?:confused:

happ nytt beteende så jag kollade vad de höllt på med...

tog några minuter så såg man att hon släppte ett yngel:eek:

wolla glufs sa det när det släppte[xx(]

en neontetra slukade platyynglet...*chockad*

Plantera MERA växter (och skaffa mycket ytväxter!!!) så klarar sig fler yngel, tetror är inga kannibaler, bara snabba och matfriska....men andras yngel betraktas som mat så länge de är små nog.:D;):p
#10 - 10 mars 2007 23:39
Diwa skrev:
mollyynglen är nu nästan ett par centimeter men platyna växer segt och är max 1 cm stora

när är de stora nog att klara sig i vanliga akvariet?

börjar fundra på hur länge platyynglen går säkra för de mycket större molly ynglen?

pappa har mosaik gurami och kardinaltetror vilken stl måste mollyna ha för att klara sig där?

han ska nämligen ta en av våra vuxna hannar samt några av mollyynglen

Jag hade en månskensgurami som åt huxna guppy...:mad::p Om ni gör er av med guramisarna så är det med andra ord fritt fram att släppa ut ynglen, annars skulle jag, om jag var du, övertala din pappa om att få skaffa ett akvarium till....och ett till..... och ett till......:D[B)][:o];)
#11 - 11 mars 2007 12:39
giz skrev:
diwa: amanoräkor blir mellan 5-7cm. enstaka exemplar kan bli upp till 8cm.

om ngn sagt max 5cm till dej så har den personen vart otroligt felinformerad:D

Hej Giz !

Har du så stora Amano ?.

Jag har aldrig sett någon över 5 cm och aldrig hört talas om någon på 8 cm.

Mina egna är ca 5 cm och de är 3 år gamla:) .

Har du några bilder på dina jätteamano ?, vore jätte kul att få se dem så stora.

MVH/Anita
#12 - 11 mars 2007 12:44
tummen skrev:
Jag hade en månskensgurami som åt huxna guppy...:mad::p Om ni gör er av med guramisarna så är det med andra ord fritt fram att släppa ut ynglen, annars skulle jag, om jag var du, övertala din pappa om att få skaffa ett akvarium till....och ett till..... och ett till......:D[B)][:o];)

:D min pappa har nog inte den beslutanderätten längre:D
jag är 34;)

men han har ett kar med gurami och kardinaler och ville ha några av minayngel:D
#13 - 11 mars 2007 12:44
storleken på amano tog jag från artbeskrivningarna här;)
#14 - 11 mars 2007 13:03
sa jag ngn stans att mina var så stora????
artbeskrivningen här på zoopet säger bara en standardlängd men finns alltid individer som blir större eller mindre eller hur :D
#15 - 11 mars 2007 13:36
giz skrev:
sa jag ngn stans att mina var så stora????

artbeskrivningen här på zoopet säger bara en standardlängd men finns alltid individer som blir större eller mindre eller hur :D

Hej igen :D

Kollade art beskrivningen här på Zoopet och där står det 5 cm. Så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Kräftdjur fungerar ju inte riktigt som fiskar, dvs. de påverkas inte lika mycket av akvariets storlek mm. Små kräftdjur med relativt kort livslängd, har en förprogramerad storlek, när de uppnått den, så blir de liksom inte större.

Så jag undrar varför du säger att storleksangivelserna i olika artbeskrivningar inte stämmer, om du inte själv sett mycket större amanoräkor ?.

MVH/Anita
#16 - 11 mars 2007 16:17
har sett amano vart över 5cm, vad är det för konstigt med det?
har 2 oberoende av varandra akvarister (den ena med 25 års erfarenhet och den andra över 40 års erfarenhet) som säger 5-7cm.
och uppenbart har diwa tom en som är över 5cm, menar du att hennes linjal ljuger bara för zoopets artbeskrivning säger 5cm?

jag citerar: "yngel kar och yngelkar:d

de har eget 54:a liters inrett akvarium och som sällskap 6 amano som hmm växer?

storlek 5cm?
den största har passerat det nu:D"

Annons