När dör fiskarna?

#1 - 26 juni 2003 17:52
<font face="Arial Black"></font id="Arial Black"><font size="4"></font id="size4"><font color="purple"></font id="purple">jag undrar hur gammla kan en fisk bli jag har guppysar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juni 2003 18:25
På denna sida http://www.fischaltersliste.de/ finns en lista över en massa olika fiskars ålder - för guppy anges ca. 4 år
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 26 juni 2003 18:49
okej tack för svaret kjell
#4 - 27 juni 2003 10:17
hej
sen beror det på om den trivs eller inte...
hur du tar hand om den vattenkvalite och massa andra grejer...
#5 - 27 juni 2003 10:30
Vilken bra fråga! Jag trodde att små fiskar levde 1-2 år och större kanske 10. Jättekul länk.
#6 - 27 juni 2003 12:00
finns fiskar som kan bli låååååååååååååååååååååååångt över 100år gammla så är nog svårt att sätta nått åldersmärke över storleken på dom.
#7 - 27 juni 2003 13:06
Är det nån skillnad på vildguppy / skandinaviskt odlade guppy / asiatiskt odlade guppy & endlers guppy när det gäller hur länge de lever i genomsnitt?
#8 - 27 juni 2003 13:10
utan att ha någon statestik som backar mig på detta påstående så tror jag verkligen att det är skillnad.

Många asiatiska guppys är ju rätt så försvagade vilket säkerligen ger en kortare livslängd, bland odlade över huvud taget så skiljer det nog rätt rejält med tanke på alla diverse framavlade defekter som finns som säkerligen både förlänger och förkortar livet på dom.

Endlern skulle jag tro blir något yngre efter som det är en bra mycket mindre fisk som enligt endel också är en egen art-
#9 - 27 juni 2003 14:38
ok..tack.. jag har bara endlers, & hade för mig att de levde 1-2 år, & blev förvånad när guppy levde 4...jaja, vi får väl se när de börja cola vippen då... =)
#10 - 1 juli 2003 22:57
Det finns flera orsaker som avgör akvariefiskars ålder. Förutom vattenkvalitet, sjukdomar och risken att bli uppäten finns ett par orsaker som man ofta glömmer bort. Först och främst beror det på hur stressad en fisk är under sitt liv. En fisk som lever bland aggresiva fiskar som ofta gör utfall mot den lever inte lika länge som de fiskar som får växa upp mer harmoniskt.

En annan viktig aspekt på fiskars ålder är hur ofta de leker. Ju oftare de leker, desto kortare tid lever de. Lek är ofta en ansträngande procedur för fiskarna, men det är nödvändigt om de skall kunna leva vidare.

Swetrot
#11 - 4 juli 2003 23:02
Jag har ett gäng guppyhonor som är fem år. Stora och kraftiga ca fem centimeter långa.
#12 - 17 juli 2003 10:00
Nu har dom dött allihop efter årsrengöring.[:-118] Typiskt! Nån svamp (fenröta tror jag) tog kål på dom men alla andra fiskar klarade sig och är pigga inklusive en yngre guppyhanne.
#13 - 17 juli 2003 13:04
Årsrengöring? Vad är det? Fiskarnas årliga bad? Att du tar ur allt ur akvariet och skrubbar det rent? Något annat?

Swetrot
#14 - 17 juli 2003 13:33
Stor rengöringar är inte något jag skulle vilja rekomendera när det gäller akvarie skötsel, men det har du säkert insett vid det här laget Wikman.
#15 - 17 juli 2003 15:06
Ursprungligen skickat av swetrot

En annan viktig aspekt på fiskars ålder är hur ofta de leker. Ju oftare de leker, desto kortare tid lever de. Lek är ofta en ansträngande procedur för fiskarna, men det är nödvändigt om de skall kunna leva vidare.

Swetrot

stackars guppy då..de leker ju oavbrutet..hehe.. utan att leka skulle de bli 500 år då? [:-116]
#16 - 17 juli 2003 19:33
På Spånga akvarieförening så hade vi en afrikansk lungfisk som blev ca 50år tror jag att det var. Den finns nu konserverad på nått museum här i sthlm...

mvh/Glenn
#17 - 23 juli 2003 10:09
hej ja har haft guppy för ett år sen så de blir ungefär:
hona 4-5 cm.
hane 5-6 cm.
mina vart inte större.

lycka till empeluna Mvh sofie
#18 - 23 juli 2003 10:18
Ursprungligen skickat av Glenn

På Spånga akvarieförening så hade vi en afrikansk lungfisk som blev ca 50år tror jag att det var. Den finns nu konserverad på nått museum här i sthlm...

Naturhistoriska Riksmuseet. Jag var där när den kom in.

Annons