När färgar auratusar ut?

#1 - 13 oktober 2006 18:10
Har en vit auratus hane som är typ lite rosa/lila nästan hela tiden. Ibland mörknar har till lite men får inte alls den svarta färgen med vita ränder som man har sett så många bilder på.

Så nu undrar jag om någon vet när mel. parallelus eller mel. aurautus (de är ju i princip samma fisk) färgar om och får sin vackra svarta färg.

Han spänner sig o vibrerar för in hona(men hon vill inte :() och han har en gul stor äggfläck så en hane är det.

Den är 6-7 cm och i karet finns även en 9-10 cm rödzebra hanne som är bossen i karet (kanske därför den inte rikitgt färgarut?)

Hoppas nån har erfarenhet av dem och kan hjälpa mig!:)

//MVH Tulle
HazelCR
#2 - 14 oktober 2006 06:26
Jag köpte en grupp små M. Auratus för ett tag sedan. Jag var också fundersam varför ingen blev svart? Min hane är nu 8 cm och har färgat om sedan en tid tillbaks. Omfärgningen kom nog någonstans vid ca 7 cm, iaf senare än vad jag förväntat mig färgväxlingen.
Möjligen tog det längre tid, eftersom det finns en större hona i min grupp Auratus. Kanske vågade han inte morska upp sig och byta om? :D
En annan orsak kan vara precis det som du beskriver i ditt kar, nämligen att det finns andra större dominerande hanar i karet. Det kanske också försenar omfärgningen.

Jag har haft arten tidigare ett par gånger, men kan inte dra mig till minnes, när det "hände" då.
#3 - 14 oktober 2006 11:38
Tackar för svaret!:D

Joo tror också lite att det beror på att zebrahannen är den dominante hannen för när auratushanen ligger i "sin" grotta så blir den genast mkt mörkare för att sedan bli rosa/lila när den simmar ut.

//MVH Tulle
#4 - 17 oktober 2006 07:55
Ufrärningen kan komma mellan 5-8cm och när det händer beror i många fall på hur hotbilden ser ut i akvariet. I många fall kan det vara bra att se ut som en hona så länge som möjligt. I andra fall kan det vara taktiskt bra att skaffa sig en dominant roll så fort som möjligt. Tycker dock det är konstigt att de inte färgar om om du inte har någon annan omfärgad hane av M. auratus i akvariet, då det främst är hotet inom samma art som är betydelsefullt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 oktober 2006 08:02
En sak som spelar in är faktiskt ofta storleken på akvariet. Ett litet akvarium gör att fisken färgar ut tidigare (den känner sig kanske större då - vad vet jag).
Det är ju också som så att de även börjar leka tidigare i mindre akvarier - vilket i sig oftast är negativt för honorna.
Så storleken på akvariet och om det finns andra dominerande hanar (som flera redan nämnt) spelar in.
#6 - 17 oktober 2006 09:12
Tack för svaret Zaphi och att man fick självaste Kjell att svara osså :D:D*stolt*

Jo det ligger nog mycket i det ni säger att där är en rödzebrahanne som är den dominanta där i. Märker det att så fort han närmar sig parallelushannen så skiftar den från ändå lite mörkare lila till nästan skär-rosa och simmar o gömmer sig :p.

Joo tycker lite det osså att varför är han "rädd" för rödzebrahannen, de e ju inte samma honor och impa på osv.

Karet är relativt litet (222 liter) så han måste känna sig förhållandevis stor ju;)
Men bunkra upp med lite fler grottor igår så jag får hoppas på att det kan lösa "problemet". (nya bilder finns på min zoon)

Än en gång tack för de bra svaren! :D

//MVH Tulle
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 oktober 2006 09:18
tulle89 skrev:
Karet är relativt litet (222 liter) så han måste känna sig förhållandevis stor ju;)

Men bunkra upp med lite fler grottor igår så jag får hoppas på att det kan lösa "problemet". (nya bilder finns på min zoon)

Än en gång tack för de bra svaren! :D

//MVH Tulle

Njä - snarare mellanstort. Fler grottor är bra för fisken men kan faktiskt också för vissa arter leda till att de färgar ut lite senare.
Jag ser dock inget negativt i att en fisk färgar ut sent - det är snarare som så att det ligger närmare deras naturliga beteende.

Har ni föresten tänkt på att om man går till en affär (där fiskarna av naturliga skäl går trångt) så kan det ofta gå väldigt små hanmalawi som är fullt utfärgade. Men tar man sedan hem dessa fiskar till sitt eget betydligt större akvarium så återgår de helt till yngeldräkten och det kan ta många månader innan de färgar ut igen.
#8 - 17 oktober 2006 10:06
Jo e väll kanske inte så litet men jag hade gärna haft ett större :D;)

Det e förvisso sant, den som väntar på något gott...;)

Nee det har jag faktiskt aldrig tänkt på men det stämmer säkert. Att de känner sig "vuxna" i det lilla karet för att sedan få en midre chock när de kommer till ett stort kar så tappar de färgen igen.

Ser nu att när han jagar honan så blir han ganska ordentligt mycket mörkare och spänner sig o vibrerar o har sig, men hon vill inte än:( ;)

//MVH Tulle
#9 - 17 oktober 2006 11:00
Jag har ingen erfarenhet av M. parallelus, men M. auratus är ganska svår att hålla i 222 liter. Den är oerhört aggressiv och mitt "experiment" slutade helt enkelt med att det inte fanns lika många kvar som när jag började, kan jag väl milt uttrycka det som... Skaffa måånga och räkna med fajt när de växer till sig lite!
#10 - 17 oktober 2006 13:02
Jo auratusar är ju rätt aggresiva o det gälller väll samma med parallelus då förmodar jag. Problemet är att jag inte kan få tag på fler.
Jag bor lite utanför malmö och fick åka hela vägen upp till Nol för att kunna köpa de 2 sista honorna och vidare till ciklidhuset för att köpa hannen.
Nu har en hona tyvärr dött och det enda hannen verkar vilja göra är att leka så honon blir rätt så jagad.:(

Känns som det är en lite svår art o hålla i ett så litet kar med så få individer av arten men jag får hoppas på det bästa, de är ju så vackra!:D

//MVH Tulle
#11 - 17 oktober 2006 22:49
Har fått en lite bitter erfarenhet av Auratusen. Den har alltid varit en favorit för min del, men kombinationen Auratus, Lombardoi och red top zebra, Nakantenga gjorde att hanarna enbart koncentrerade sig på att slåss med varandra och tog följdaktligen ut sin rätt eftersom nästan samtliga hanar dött.

Eftersom dessa arter fortfarande är favoriter kommer jag köra dom igen, men denna gången blir det i ett 720 liters istället för ett hörnakvarie där de aldrig kom till sin rätt.

Angående färgningen av Auratus så har jag flera gånger stött på det problem som Kjell tar upp. Dvs att hanen är fullt utfärgad i affären för att sedan bli brunblakig och sedan gul. Ett annat problem är folk på zoo som inte kan könsbestämma dessa.
#12 - 18 oktober 2006 14:21
Jo håller nog på o få den samma erfarenheten av min vita auratus... :(

Han har stressat ihäj den ena honan och e på den andra som f*n, jagar henne, vibrerar för henne och till och med bitit lite på henes fenor.

Nu har han även börjat jaga alla andra från sitt revir vilket han tror är hela akvariet. Den ända han inte vågar göra något mot är rödzebrahannen men sen när han växt ikapp han så blir det väll maktkamp där också.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med den, inget kul o ha en som stressar alla andra (kanske därför jag inte har fått några yngel än heller?)

Dessutom verkar jag kunna köpa någa hongi red osså så vill inte att de ska bli stressade heller. Men Vit auratus är ju inte allt för vanlig så det blir väll hyfsat svårt o kunna sälja 1+1 av den? Då skulle där varit fler honor väll.

Får ta mig en funderare över hur jag ska göra, inte kul samtidigt o lämna bort dem då jag åkt till göteborg för att köpa dem.:mad:

EDIT-- Hitta en annan som också hade vita auratusar och han har följande:200L Malawiakvarium

2 st Labidochromis sp. "perlmutt", 2 st Pseudotropheus saulosi,
8 st Melanochromis johanni, 3 st Metriaclimazebra "Lumbaulo"
2 st Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point", 2 st Cyrtocara moorii, 2 st Melanochromis parallelus, 2 st Malanochromis magire, 4 st Ancistrus , 1 st Glyptoperichthys gibbiceps,

Är det kanske så att jag har för lite fisk i karet så aggresionen läggs på samma individer, det sägs ju att desto fler fiskar ger desto lugnare miljö(fast inte lika många som den andre personen)

//MVH Tulle
#13 - 18 oktober 2006 14:46
Funkade bättre från början när jag hade 1+5 Auratus, men problemen i början gjorde att två st honor rätt snabbt gick bort. Och eftersom jag bara hade 1+2 Lombardoi så såg dom här två arterna rätt snabbt till att göra livet surt för varandra. Med facit i hand skulle jag sett till att ha iaf två hanar av båda arterna samt mera honor för att sprida aggresionerna. Men det är lätt att vara efterklok.

Storleken i det fallet på auratusen behöver inte spela nån större roll. Har haft betydligt mindre hanar som ändå ger sig på fiskar i nästan dubbla storleken utan några problem.
#14 - 18 oktober 2006 15:04
Hade gärna skaffat 2-3 honor till men de verkar inte finnas i närheten av skåne så det är där problemet ligger.

Ajdå, då kanske han redan är "kingen" i akvariet... :p

Tack för svaren vf :D

//MVH Tulle
#15 - 18 oktober 2006 15:17
Var samma för min del med Lombardoin. hade bara två st vf honor, och jag ville inte ha dom mer "gulaktiga" odlade varianterna så det fick vänta. Och det straffade sig uppenbarligen.
Fick visserligen skaplig f1 kull efterlämnad så jag hoppas att nån av dom växer upp till vettiga exemplar.
#16 - 18 oktober 2006 15:46
Jo det är väll det som var min tanke osså, få upp en kull så man kunde få fler honor men nu verkar det ju inte som honan är speciellt leksugen så.:(

//MVH Tulle

Annons