Ser man på vattnet/vattenvärderna när man kan lägga i fiskarna eller? :o
Nyfikna undringar xD
VioXiD skrev:Första fisken ska nog i efter 1 dygn. Mer tid är nog inte nödvändigt då det händer inte så mycket med vattenvärderna sålänge det inte är något som sätter igång alla bra (och dåliga) bakterier.
Var dock försiktig när du ökar antalet fiskar...
oaken skrev:För att svara på frågan dock så är det ganska svårt att säga EXAKT när man kan lägga i fiskarna. Det går att starta upp akvarium väldigt fort men det är väl aldrig att rekommendera, i alla fall inte om det är ens första akvarium t.ex. Detta bästa är att ta den långsamma vägen och försiktigt lägga till fiskar eftersom. Dock kan man ju generellt säga att efter några dagar så ska det vara "OK" att lägga i några fiskar, så länge vattenvärdena har stabiliserat sig.
oaken skrev:Bakterierna kommer dit utan att du lägger i fiskar. Det finns tillräckligt med smuts i t.ex. sanden osvosv. Så fisk är inget som behövs för att trigga bakterierna.
Kjell Fohrman skrev:Det håller jag inte alls med om - tvärtom så behövs fisk i akvariet för att få igång ern bra nyttobakteriekultur i akvariet.
Däremot kan jag hålla med om att om man tar gammalt grus från ett akvarium så är igång så kommer det med en massa nyttobakterier också. Men inte med nytt köpegrus.
Så jag lägger alltid i några få fiskar efter 1-2 dygn, sedan väntar jag några veckor innan några få ytterligare läggs i.
Först efter 5-6 veckor börjar jag fylla på i lite snabbare takt
oaken skrev:Jag menar inte att bakterierna kommer med det nya gruset, utan att det kan trigga deras aktivitet, det vill säga den smuts som finns i gruset ger bakterierna något att jobb med, så att säga.. Jag tror ej heller att det skulle behövas fisk för att få igång kulturen. Även om det nu erbjuder mer föda till dem. T.ex. så finns det oftast tillräckligt med fosfater i vanligt dricksvatten för att för att omvandlingen från nitrit till nitrat ska fungera.
Kjell Fohrman skrev:Som sagt, det tror jag inte på och det är är också tvärt emot min erfarenhet
Olorin skrev:Vi har ju de kära mirakelkurerna på burk att hälla i ;) De innehåller så vitt jag förstår nyttobakterier.
Olorin skrev:Jag är på Kjells linje. I med lite billig fisk dagen efter och kör igång. Så gjorde jag alltid förr och så har jag gjort den här gången med. Skickade i ett par ansistrus och 10 neontetror i mitt kar nyss. Kul att vara igång efter ett 15 år långt uppehåll.
Aquario skrev:Jag vill ju ha guppys, platys, ett par(alltså 2st) dvärgguramis och ett litet stim tetror.
Plarsen skrev:Hej!
Går det att lägga i 2 Ancistrusar dagen efter uppstarten? Och sen en vecka senare 3 till fiskar (guppy, platy lr svärdbärare) och en vecka efter det 3 till osv?
Mia A skrev:Du bör vänta mer än en vecka efter de första fiskarna (ca 4 veckor brukar man rekommerdera) så att bakteriekulturen hinner komma igång ordentligt.
Sen vet jag inte om ancistrus är det bästa att starta med, personligen skulle jag nog ta guppys, platys eller svärdbärare istället.
Jag har inga belägg för det påståendet, men tänker att det finns ju inga alger direkt när man startat akvariet.
Kom också ihåg att man alltid ska mata väldigt försiktigt i början.
Lycka till! :)
Plarsen skrev:Oj, tack! Jag tänkte inte alls på att Ancistrusarna vill ha alger. [:O] tack,tack,tack!!
Blir det bättre med 2 honor och 1 han guppy?
Spelar det någon roll mellan endlers eller guppy?
jubbe063 skrev:Jag personligen skulle antingen köra fisklöst ca 1-2 veckor, plantera in växterna och mata tomt (fiskmat flina eller tablett) lite då och då och tillsätta bakteriekultur på flaska typ nitrivec eller liknande om jag är helt nybörjare. Dels har man då tid att möblera om om det inte passar, växterna hinner rota sig lite och vattnet hinner komma igång lite mer med bakterierna innan fiskarna kommer.... Är man helt ovan akvarier är det mycket som kan gå snett i början.