När kan man lägga i fiskarna?

#1 - 11 november 2007 15:07
Ser man på vattnet/vattenvärderna när man kan lägga i fiskarna eller? :o

Nyfikna undringar xD
#2 - 11 november 2007 15:28
Det ska gå bra att lägga i första fiskarna efter ett par dagar, fast helst ska det gå en vecka.
#3 - 11 november 2007 15:45
Första fisken ska nog i efter 1 dygn. Mer tid är nog inte nödvändigt då det händer inte så mycket med vattenvärderna sålänge det inte är något som sätter igång alla bra (och dåliga) bakterier.

Var dock försiktig när du ökar antalet fiskar...
#4 - 11 november 2007 16:06
VioXiD skrev:
Första fisken ska nog i efter 1 dygn. Mer tid är nog inte nödvändigt då det händer inte så mycket med vattenvärderna sålänge det inte är något som sätter igång alla bra (och dåliga) bakterier.

Var dock försiktig när du ökar antalet fiskar...

Bakterierna kommer dit utan att du lägger i fiskar. Det finns tillräckligt med smuts i t.ex. sanden osvosv. Så fisk är inget som behövs för att trigga bakterierna..

För att svara på frågan dock så är det ganska svårt att säga EXAKT när man kan lägga i fiskarna. Det går att starta upp akvarium väldigt fort men det är väl aldrig att rekommendera, i alla fall inte om det är ens första akvarium t.ex.
Detta bästa är att ta den långsamma vägen och försiktigt lägga till fiskar eftersom. Dock kan man ju generellt säga att efter några dagar så ska det vara "OK" att lägga i några fiskar, så länge vattenvärdena har stabiliserat sig.
#5 - 11 november 2007 16:37
oaken skrev:
För att svara på frågan dock så är det ganska svårt att säga EXAKT när man kan lägga i fiskarna. Det går att starta upp akvarium väldigt fort men det är väl aldrig att rekommendera, i alla fall inte om det är ens första akvarium t.ex. Detta bästa är att ta den långsamma vägen och försiktigt lägga till fiskar eftersom. Dock kan man ju generellt säga att efter några dagar så ska det vara "OK" att lägga i några fiskar, så länge vattenvärdena har stabiliserat sig.

Okej. På måndag har akvariumet stått två dagar så kan jag kanske börja släppa på med dem mindre ynglena på mån./tis.?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 november 2007 17:01
oaken skrev:
Bakterierna kommer dit utan att du lägger i fiskar. Det finns tillräckligt med smuts i t.ex. sanden osvosv. Så fisk är inget som behövs för att trigga bakterierna.

Det håller jag inte alls med om - tvärtom så behövs fisk i akvariet för att få igång ern bra nyttobakteriekultur i akvariet.
Däremot kan jag hålla med om att om man tar gammalt grus från ett akvarium så är igång så kommer det med en massa nyttobakterier också. Men inte med nytt köpegrus.

Så jag lägger alltid i några få fiskar efter 1-2 dygn, sedan väntar jag några veckor innan några få ytterligare läggs i.
Först efter 5-6 veckor börjar jag fylla på i lite snabbare takt
#7 - 11 november 2007 17:10
Det håller jag inte alls med om - tvärtom så behövs fisk i akvariet för att få igång ern bra nyttobakteriekultur i akvariet.

Däremot kan jag hålla med om att om man tar gammalt grus från ett akvarium så är igång så kommer det med en massa nyttobakterier också. Men inte med nytt köpegrus.

Så jag lägger alltid i några få fiskar efter 1-2 dygn, sedan väntar jag några veckor innan några få ytterligare läggs i.

Först efter 5-6 veckor börjar jag fylla på i lite snabbare takt

Jag menar inte att bakterierna kommer med det nya gruset, utan att det kan trigga deras aktivitet, det vill säga den smuts som finns i gruset ger bakterierna något att jobb med, så att säga.. Jag tror ej heller att det skulle behövas fisk för att få igång kulturen. Även om det nu erbjuder mer föda till dem. T.ex. så finns det oftast tillräckligt med fosfater i vanligt dricksvatten för att för att omvandlingen från nitrit till nitrat ska fungera.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 november 2007 19:41
oaken skrev:
Jag menar inte att bakterierna kommer med det nya gruset, utan att det kan trigga deras aktivitet, det vill säga den smuts som finns i gruset ger bakterierna något att jobb med, så att säga.. Jag tror ej heller att det skulle behövas fisk för att få igång kulturen. Även om det nu erbjuder mer föda till dem. T.ex. så finns det oftast tillräckligt med fosfater i vanligt dricksvatten för att för att omvandlingen från nitrit till nitrat ska fungera.

Som sagt, det tror jag inte på och det är är också tvärt emot min erfarenhet
#9 - 11 november 2007 20:13
Som sagt, det tror jag inte på och det är är också tvärt emot min erfarenhet

Så bara för att klargöra så kan det inte skapas en nyttobakteriekultur i ett akvarium om man inte tillsätter fisk?
Olorin
#10 - 11 november 2007 20:38
Vi har ju de kära mirakelkurerna på burk att hälla i ;) De innehåller så vitt jag förstår nyttobakterier.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 november 2007 20:59
Olorin skrev:
Vi har ju de kära mirakelkurerna på burk att hälla i ;) De innehåller så vitt jag förstår nyttobakterier.

Ja och dom funkar bra om dom får lite gödning från fiskskit etc.
#12 - 12 november 2007 17:24
Okej, intressant diskussion det blev, men har ni kommit fram till något? :o
Olorin
#13 - 12 november 2007 17:46
Jag är på Kjells linje. I med lite billig fisk dagen efter och kör igång. Så gjorde jag alltid förr och så har jag gjort den här gången med. Skickade i ett par ansistrus och 10 neontetror i mitt kar nyss. Kul att vara igång efter ett 15 år långt uppehåll.
#14 - 12 november 2007 17:54
Okej :)
#15 - 12 november 2007 18:20
Men hur många fiskar kan man börja med att lägga i? 1-2?
#16 - 12 november 2007 19:05
Aquario skrev:
Men hur många fiskar kan man börja med att lägga i? 1-2?

Jag är också inne på att man kan ha i ett fåtal direkt :)

Det beror lite på vilken sort det är du vill ha? Vad har du tänkt ha i karet senare?
#17 - 12 november 2007 19:14
Olorin skrev:
Jag är på Kjells linje. I med lite billig fisk dagen efter och kör igång. Så gjorde jag alltid förr och så har jag gjort den här gången med. Skickade i ett par ansistrus och 10 neontetror i mitt kar nyss. Kul att vara igång efter ett 15 år långt uppehåll.

Sen köper man ett mindre kar till de där små man började med för att de riskerar att bli mat till dem man utökade med och då är man fast i akvarieträsket.. :D *Been there, done that, got the t-shirt*
#18 - 13 november 2007 18:43
Mia A skrev:
Jag är också inne på att man kan ha i ett fåtal direkt :)

Det beror lite på vilken sort det är du vill ha? Vad har du tänkt ha i karet senare?

Jag vill ju ha guppys, platys, ett par(alltså 2st) dvärgguramis och ett litet stim tetror.
#19 - 13 november 2007 19:26
Aquario skrev:
Jag vill ju ha guppys, platys, ett par(alltså 2st) dvärgguramis och ett litet stim tetror.

Då tycker jag att du kan börja antingen med guppys eller platys till karet är inkört (sägs bruka ta ca en månad) sen kan du fylla på lite eftersom med de andra fiskarna.
Men ta det lite försiktigt, pytsa inte i alla de andra fiskarna på en gång efter inkörningen utan ta en sort i taget och vänta lite imellan.

Det är de råd jag fått och det har funkat för mig iaf :)
#20 - 14 november 2007 14:52
Kan man lägga i ett helt stim av samma fisk på en gång då?
Olorin
#21 - 14 november 2007 15:02
Allt är möjligt. Jag pytsade i ett stim neontetror. Finns ävl ingen regel, men man kanske kan säga att man ska börja med en fisk som kan ekonomiskt och mentalt klarar av att förlora om det går åt pepparn. Så vildfångad discus går ju bort ;)
#22 - 14 november 2007 15:26
När jag flyttade hällde jag i samtliga mina malawiciklider efter några timmar. Helt nytt vatten och helt ny sand. Dom fick det nog bättre i akvariet än i plastbyttorna jag hade dom i under flytten. 1 dog, en blev sjuk och resten blev lite mer aggressiva än vanligt men det håller på att bli bättre. Tillsätter seras nitriveck enligt föreskrifterna.
#23 - 14 november 2007 16:19
Aquario skrev:
Kan man lägga i ett helt stim av samma fisk på en gång då?

Jo, det tycker jag nog :)

Sen så ligger det faktiskt en hel del i det som sas ovan att man tar det kanske inte lika hårt om det är en eller två billiga fiskar som stryker med.
#24 - 14 november 2007 17:20
Hej!
Går det att lägga i 2 Ancistrusar dagen efter uppstarten? Och sen en vecka senare 3 till fiskar (guppy, platy lr svärdbärare) och en vecka efter det 3 till osv?
#25 - 14 november 2007 17:31
Plarsen skrev:
Hej!

Går det att lägga i 2 Ancistrusar dagen efter uppstarten? Och sen en vecka senare 3 till fiskar (guppy, platy lr svärdbärare) och en vecka efter det 3 till osv?

Du bör vänta mer än en vecka efter de första fiskarna (ca 4 veckor brukar man rekommerdera) så att bakteriekulturen hinner komma igång ordentligt.

Sen vet jag inte om ancistrus är det bästa att starta med, personligen skulle jag nog ta guppys, platys eller svärdbärare istället.
Jag har inga belägg för det påståendet, men tänker att det finns ju inga alger direkt när man startat akvariet.

Kom också ihåg att man alltid ska mata väldigt försiktigt i början.

Lycka till! :)
#26 - 14 november 2007 17:43
Mia A skrev:
Du bör vänta mer än en vecka efter de första fiskarna (ca 4 veckor brukar man rekommerdera) så att bakteriekulturen hinner komma igång ordentligt.

Sen vet jag inte om ancistrus är det bästa att starta med, personligen skulle jag nog ta guppys, platys eller svärdbärare istället.

Jag har inga belägg för det påståendet, men tänker att det finns ju inga alger direkt när man startat akvariet.

Kom också ihåg att man alltid ska mata väldigt försiktigt i början.

Lycka till! :)

Oj, tack! Jag tänkte inte alls på att Ancistrusarna vill ha alger. [:O] tack,tack,tack!!
Blir det bättre med 2 honor och 1 han guppy?
Spelar det någon roll mellan endlers eller guppy?
#27 - 14 november 2007 18:01
Plarsen skrev:
Oj, tack! Jag tänkte inte alls på att Ancistrusarna vill ha alger. [:O] tack,tack,tack!!

Blir det bättre med 2 honor och 1 han guppy?

Spelar det någon roll mellan endlers eller guppy?

Ancistrusen är en algätare men man ska även ge den algtabletter. (eftersom den inte äter alla sorters alger, och de som finns i ett akvarium brukar inte vara tillräckligt)

Med Guppy brukar man generellt säga två honor på en hane. Sen om man väljer vanlig guppy eller Endlers guppy, det är helt och hållet en smakfråga :)

Förresten hur stort är ditt akvarium? (bara nyfiken) :)
#28 - 14 november 2007 18:08
Det är ca 20 l, har inte exakta måtten. Men det är bara tillfälligt, snart blir det ett ännu större :D Då ska 20 l vara yngel och räk burk ^^,
#29 - 14 november 2007 18:10
Jag personligen skulle antingen köra fisklöst ca 1-2 veckor, plantera in växterna och mata tomt (fiskmat flina eller tablett) lite då och då och tillsätta bakteriekultur på flaska typ nitrivec eller liknande om jag är helt nybörjare. Dels har man då tid att möblera om om det inte passar, växterna hinner rota sig lite och vattnet hinner komma igång lite mer med bakterierna innan fiskarna kommer.... Är man helt ovan akvarier är det mycket som kan gå snett i början.

Inte för att jag har nåt emot att sätta fisk på en gång, men finns en stor nackdel rent praktiskt med det. Oftast sätter man in typ platy eller svärdbärare, men man kanske inte vill ha dem i det färdiga akvariet, och de flesta har svårt att göra sig av med fisk som redan finns i karet och då står man där med fiskar man egentligen inte vill ha.
#30 - 14 november 2007 18:16
jubbe063 skrev:
Jag personligen skulle antingen köra fisklöst ca 1-2 veckor, plantera in växterna och mata tomt (fiskmat flina eller tablett) lite då och då och tillsätta bakteriekultur på flaska typ nitrivec eller liknande om jag är helt nybörjare. Dels har man då tid att möblera om om det inte passar, växterna hinner rota sig lite och vattnet hinner komma igång lite mer med bakterierna innan fiskarna kommer.... Är man helt ovan akvarier är det mycket som kan gå snett i början.

1. Ska man mata utan att det är fiskar i ? haha :D:D det låter lite kul ;) (tänker mig själv stå där och mata akvariet när någon i min familj frågar om jag har glömt att stoppa i fiskarna XDXD)
2. Läst på många ställen att det är bra om man har nån fisk i för att bakterierna ska sätta sig ordentligt. Kanske funkar utan fiskar också?
#31 - 14 november 2007 18:23
Ja, man kan starta akvarier utan fiskar. nackdelen brukar mest vara att man tycker det är lite trist med tomt akvarium och att man snabbt vill pilla ner några fiskar, men kan man hålla sig så fungerar det bra att köra utan fisk med.

Vill man vara lite mer pysslig kan man starta akvariet med amonium och behöver inte mata med fiskmat då. Enkelt förklarat att man häler i amonium lite i taget och mäter amoniumhalten till man kommer upp till ca 5-6 ml/liter och häler i mer ammonium för att hålla den nivån samtidigt som man börjar mäta nitrithalten, när nitriten slagit i taket och sen börjat sjunka så minskar man på amoniumet till alla vattentester visar på ingen amonium och ingen nitrit, då har man genomfört en hel kvävecykel och det ska finnas hur många bakterier som helst och då kan man smälla i ett större antal fiskar på en gång.
Olorin
#32 - 14 november 2007 18:56
Ammoniumkuren låter intressant... man lär sig nåt nytt varje dag. För egen del har jag introducerat fiskar som kan ses som rena reagensen nästan ;) 10 neontetror och 2 ancistrus. För den som oroas för algbristen kan jag påpeka att de fått med sig en halvgrön gammal mangroverot och ett tiotal kokta och fullt algbeväxta stenar från lokala sjön. Helt oprovad teori, men jag tror de äter kokta alger. Vad tror ni?

Annons