När kan vi släppa i fler?

#1 - 10 april 2008 11:06
Vi startade vårt akvarium (300L) i början av mars. Då skaffade vi 5 st svärdbärare (vi har nu även ca 9 yngel).
En dryg vecka senare hade vi lite nitrit och eftersom vi skulle åka bort några dagar gjordes ett ganska stort vattenbyte enligt tips här på Zoopet (fick dock reda på att det inte hade behövts) + lite salt och bakterier.

Sedan dess har vi inte haft någon nitrit.
För en vecka sen, alltså när karet varit igång nästan en månad, skaffade vi 4 nya fiskar; 3 silverhajar och en Segelfenspleco (för algerna).

Nästa steg blir att skaffa ett gäng Corydoras, kanske 6 st eller så. Hur länge bör vi vänta innan vi skaffar dem? En, två, tre veckor? Eller kan man göra det redan nu?
#2 - 10 april 2008 11:19
Testa för nitrit och gärna för nitrat också. Ingen nitrit och mätbara nitrathalter = filtret är igång som det skall vara. Och då kan ni ha mera fisk i.

Men, om jag skulle gissa, så borde ni kunna ösa i corysarna nu.

Annars, ett bra test är Tropic Marines kombinerade Nitrit/Nitrattest.
Bilagor:
#3 - 10 april 2008 11:26
Jag skulle också testat för samma som ovan nämt redan innan jag hade haft i fler fiskar.
Nitrit när så många fiskar e i e ingen hit alls. Så bara för att vara säker så hade jag som sagt testat vattnet först.

Mvh Eva
#4 - 10 april 2008 16:37
Okej! Tack så mycket för era svar. :) Då blir det vattenmätning ikväll!

Det börjar bli dags för vattenbyte också, vi tänkte göra ett i helgen. Spelar det nån roll om vi skaffar fiskarna innan det eller borde man vänta? Tänkte om de påverkas mycket av akvariebyte plus vattenbyte på så kort tid...
#5 - 10 april 2008 17:36
ta det lugnt med vattenbyten den första månaden, gör det bara om du har nitrit halter som e skadliga för fiskarna du har i...
:)

Lycka till!!!!
Ps jag tycker du ska ha fler Corydoras :) de e häftiga... men ta det lika lugnt som du gjort med de andra fiskarna.. MYCKET bra val att Köra 300liter direkt"
dock efter 1,5 månader bör filtret vara hyffsat Stabilt...
#6 - 10 april 2008 18:38
ta det lugnt med vattenbyten den första månaden, gör det bara om du har nitrit halter som e skadliga för fiskarna du har i...

Jo, det där första vattenbytet var ju lite dumt men det gick ju bra iaf. Men då kanske vi inte ska göra nåt vattenbyte än då, så länge värdena är bra...?

Annons