När kan yngel klara sig själva?

#1 - 4 april 2011 19:15
Just nu har jag sajicayngel som är frisimmande sedan lite drygt en v tillbaka. De går i ett 160L med sina föräldrar och 2 st ancistrus. När klarar de sig själva så att de inte blir mat för ancistrusen? Funderar på att flytta sajicaparet till ett annat kar...
#2 - 4 april 2011 19:22
Låt en lampa vara tänd på natten så ska det väl inte vara nå´n fara, men tror inte Ancistrusarna tar ynglen på natten. Men det är nog bättre att vänta nå´n månad eller så.
#3 - 4 april 2011 19:25
Ok, men tror du att hannen skulle stressa ihjäl honan om jag flyttade dem relativt snart?
#4 - 4 april 2011 19:30
Tror inte han stressar ihjäl henne, men om han vill leka, men hon inte är redo, så kan han bli lite bufflig. Och även om honan svarar på hanens lekinviter, så är det inte så bra för henne att lägga ägg så snart efter förra kullen, eftersom det tar på krafterna att producera ägg.
#5 - 4 april 2011 19:40
Ok, tack så jättemkt för svar!
#6 - 4 april 2011 19:47
pita skrev:
Ok, tack så jättemkt för svar!

Så lite :)
#7 - 4 april 2011 19:59
varför itne flytta på ancistrusarna med?

jag har just kläckt ägg utan föräldrar i karet. så mina yngel klarar sig själva från första stund ( jaa jag vet borde låtit föräldrarna ta hand om ynglena, men detta är lite av ett expriment)
#8 - 4 april 2011 21:03
Kanske flyttar ancistrusarna med. Jaha, fräckt, har du bara flyttat föräldrarna eller flyttade du äggen?
#9 - 4 april 2011 21:26
jag flyttade äggen denna gången. De la bara ägg i den stora kuben o där klarar de sig aldrig
#10 - 4 april 2011 21:40
Ok! Hoppas de klarar sig!
#11 - 4 april 2011 21:51
verkar så iaf. Förmodligen frisimmande imon. Artemia kläcks imon med:-) lycka till med dina med:-)
#12 - 4 april 2011 22:06
hannesc skrev:
verkar så iaf. Förmodligen frisimmande imon. Artemia kläcks imon med:-) lycka till med dina med:-)

Varför kläcka artemia när det inte behövs?

Jag har haft sajica och dragit upp yngel på enbart torrfoder och lite fryst cyclops..

Cyclops hade jag enbart för att det var det som skulle vara lättast att mata med när de gick ihop med föräldrarna, sedan när jag tyckte att ynglen var stora nog fick de flytta till mitt 43l kar (jag vet, för litet) och därifrån fick de (som föräldrarna lyckades få att överleva, ynglen hade en hel del fiender i karet med föräldrarna) klara sig på enbart torrfoder och enbart på denna kost fick jag ett antal yngel som var mycket friska och starka..
Kunde väl lyckats få fler yngel till vuxen ålder per kull om jag tagit dem när de blivit frisimmande, men jag är emot att ta ynglen innan det gått minst 1½ månad sedan frisimmande stadie..

Det finns deverse mycket smått torrfoder som man kan ge till yngel..

MVH// Patrik Hammarlund
#13 - 5 april 2011 07:24
fast då hade jag behövt köpa det. o artemia har jag hemma. sååå billigare.

sen märkte jag en vansinnig skillnad i tillväxt när jag matade med artemia jämfört med torrfoder. de växer som fasen! så jag kör jättegärna med artemia. bara roligt att bygga kläckare o hålla på att mata osv. sånt tycker jag är skoj:)
#14 - 5 april 2011 11:03
Jag kör den skalade varianten, är det så mkt sämre än kläckt?
#15 - 5 april 2011 11:58
en aning. levande foder är alltid bäst egentligen-
#16 - 5 april 2011 12:54
Ok. Ang dina yngel, kommer de vara sämre föräldrar då de inte får uppleva yngelvård?
#17 - 5 april 2011 14:00
mja kanske inte märkbart men det är genom framavling på det sättet som scalarer har blivit erkänt kassa på att veta hur man tar hand om sina yngel, så mina är väl halvkass redan på det :P

det är ju såhär man odlar upp fiskar i "industrin"

fast nu har jag ju inte vanliga scalarer heller. sånna där 45:- du vet. dessa är 10 gånger dyrare så jag vet faktiskt inte hur de är på yngelvård.
sen är ju fiskar individer med så de kanske är kanonbra föräldrar eller så är de skitkassa. så är det ju med alla fiskar. undantag som bekräftar regeln.
#18 - 5 april 2011 19:39
Gött om du kan få en hacka för ynglen då, med tanke på vad dom kostar i handeln!
#19 - 5 april 2011 20:58
japp. man får la hoppas. gör nog en deal med micke på DM. är ju där jämt o ständigt o jobbar så vi kommer nog överrens

Annons