när man räknar ut längden på fisken gånger liter vatten

#1 - 13 augusti 2007 22:43
jag har en fråga när man räknar ut längden på fisken gånger liter vatten
är det för fisken ska ha plats att simma eller för akvariets balans

jag har ett väggakvarium på 200x20x70 cm
där har jag 30st neontetra och 25 st [SIZE=2]glödbands tetra och 2 st malar

jag skulle vilja stoppa i ett gäng med pansarmalar och 2 st malar till
kanske lite fler tetror eller är det för mycke ?

stort tack till er alla som svarar på min frågor :)
[/SIZE]
#2 - 13 augusti 2007 22:55
Både och kan man säga men sen beror det på olika arter hur stort dom behöver. Tuffa behöver större akvarium än snälla tex
#3 - 13 augusti 2007 22:55
De e båda? Du kan ju inte ha för litet akvarium med många fiskar eller en stor fisk i ett litet akvarium :P
#4 - 13 augusti 2007 23:33
Ditt väggakvarium är på 280 liter, och då blir det inga problem med antalet fiskar enligt "1 cm fisk per liter vatten"-regeln, eller hur man nu brukar räkna. Enligt den kräver dina tetror 30x5 + 25x4 = 250 liter.
Fast enligt samma regel skulle du få plats med sju fullvuxna påfågelciklider...
Om man använder en lite mer rättvisande metod blir ditt akvarium i stället överbefolkat. Här är en kalkylator som bara tar hänsyn till akvariets yta. Enligt den får du plats med 132,5 cm tetror. Obs att den räknar i tum.
#5 - 14 augusti 2007 12:11
Regeln har med vattenbelastningen att göra.... egentligen inget annat...

Det blir för komplext när olika arter har olika behov (många vill kanske ha en viss bottenyta och andra en viss volym i mitten i akvariet.. Vissa vill ha något att gömma sig i osv..... Sedan stämmer det inte rakt av heller.. fiskar som städar mer i akvariet kommer att belasta mindre..... behöver ingen tillförd föda..

Tetrorna är ju inte så bottenkrävande utan bara malarna.... du borde kunna räkna på volymen....

Annons