När plocka ur tuggande hona?

#1 - 19 juni 2007 18:33
Hej!

Jag undrar när det är lämpligast att plocka över honor (röd zebra och lab golden) medde tuggar, eller ska jag låta dem gå kvar i det stora akvariet ett par veckor? Är det vanligt att de spottar äggen om de blir stressade (som när man jagar dem och flyttar dem)?

Jag undrar också om man kan ha flera honor med ägg i samma spottakvarium? Det är bara två dagar mellan att jag upptäckte att de tuggade så det bör rimligtvis bli yngel ungefär samtidigt.
#2 - 20 juni 2007 09:09
jag undrar faktisk samma sak, när är det läge att ta ur honan? rent spontant, efter halva tiden, de är min första tanke! är man för sen så är risken att hon spottar för tidigt iaf!
#3 - 21 juni 2007 12:56
Har för mig att att de tuggar ca 3 veckor. Våra Golden har inte lekt men vi har fått ett flertal kullar från våra Rödzebror. När vi såg att de honorna tuggade lät vi dem gå kvar i karet ca 3 veckor till, efter det flyttade vi över dem till ett litet 40 liters för att spotta.
Det brukar ta allt från några timmar till uppåt en vecka innan de känner sig trygga nog att spotta men det är bara att låta dem vara ifred och ostörda så spottar de till sist.

Det brukar vara en lång stunds jakt innan vi lyckas få fatt i våra honor men trots det har vi aldrig lyckats stressa dem till att spotta så jag tror inte risken är så stor att man gör det om man bär sig normalt åt och inte blir helvild :p.

Våra tuggande honor brukar få vara i samma kar fram tills vi flyttar dem till spottkaret men där får de vara ensamma eftersom det är rätt litet. Har aldrig varit något problem att att låta dem ruva i samma kar så det tror jag nog att du/ni lugnt kan göra.
Var lite vaken så de andra fiskarna inte är på dem allt för mycket bara, vi har märkt att de andra ibland kan vara väl påflugna och nyfikna vilket kan stressa mammorna lite.

Lycka till!

P.s När de spottat kan du/ni med fördel låta honan gå kvar i spottkaret och äta upp sig lite i några dagar då de äter dåligt eller inte alls under ruvningen D.s
#4 - 21 juni 2007 13:21
Jag blev rekommenderad att flytta honan så snart som möjligt utan att jaga henne in i håven, alltså att försöka plocka henne så stressfritt som möjligt. Detta för att hon inte skulle bli jagad och öda energi på att gömma sig då hon inte kommer att äta nåt medan hon tuggar.

Om hon inte blir jagad, stressad, kan du lugnt låta henne gå kvar.

Det jag har märkt är att det brukar vara lättare att fånga tjejerna riktigt tidigt innan de får instinkten att gömma sig längst in i den absolut mest svåråtkomliga grottan. ;)
#5 - 21 juni 2007 16:33
jag gjorde som miina sa, jag tog och flyttade över henne lungt och försiktigt, men det tog typ 20 min innan jag hade tur och fick in henne i ett hörn...
det har nu snart gått en vecka, så om 2 veckor är det dags !!
#6 - 28 juni 2007 18:33
Tack för alla tipsen. Nu har jag äntligen lyckats få över båda de tuggande honorna i ett eget akvarium där de får vara ifred. Så nu är det väl bara att vänta, jag tror att det är dags vilken dag som helst...:p

Annons