När rengöra/skölja ytterfilter?

#1 - 27 november 2008 12:52
Jag har ett Eheim ytterfilter (440 l/h) till mitt 200 liters kar. Det verkar sköta sig bra själv, och vi har haft det igång sedan ett par-tre år. Vi har sköljt materialet några gånger (kanske en gång i halvåret...).. nu var det dock längesedan (ett år sedan?)

Hur ofta brukar man generellt säga att man ska skölja materialet? Och spelar det någon roll om man gör det i samband med ett vattenbyte eller inte?

Ska jag skölja i akvarievattnet?

anledningen till att jag funderar på om det behövs sköljas är att vi har mycket partiklar (växtdelar osv) som virvlar runt vid vattenbyte.. funderar på om det behöver rensas helt enkelt. vattenflödet är dock bra...
#2 - 27 november 2008 13:17
Du skall inte skölja mer än nödvändigt. Är flödet fint så låt det bero.

När du väl sköljer så använd gärna akvarievatten, för att minimera risker med nedkylning/överhettning av filterbakterierna.
#3 - 27 november 2008 13:31
håller med....är flödet bra...ingen rwengöring....
#4 - 27 november 2008 14:22
hm oki.. men alla partiklar och växtdelar då? Jag har precis gjort ett vattenbyte, samt grejat en del i sanden. Givetvis virvlas det upp då, men jag tycker ändå det ser så.. mycket ut på nåt vis med alla partiklar, rotdelar mm. Är också något skräp som lägger sig ovanpå sanden (har finkornig sand) som är svår att få upp med häverten. Ser inte så snyggt ut...

kan det vara för dålig cirkulation i karet kanske pga bakgrunden jag har i? Har läst att en del har en filtermatta bakom bakgrunden.... behöver jag en extra liten pump till detta då? tycker kanske att det har blivit såhär sedan bakgrunden kom i....

Fiskarna verkar må bra, jag matar sparsamt, inga problem med nitrit, inga problem med alger nu (hade ett cyanoangrepp förra vintern.. men det är borta nu), vattenbyte var 7:e till var 10:e dag, ca 30 %, använder vattenberedningsmedel och växtgödning...

är det bara att leva med partiklarna (lägger ju sig efter ett tag) eller gör jag något fel?
#5 - 27 november 2008 15:10
Du har väldigt lite cirkulation i karet och då sedimenteras avfall istället för att sugas in i filtret! kompletterar du med tex. en fluval 3+ så kommer det minska;)
Bilagor:
#6 - 27 november 2008 19:58
aha.. tack för tipset.

Annons