när ser man skillnad på "hon & han" på ancistrus?

#1 - 28 februari 2010 14:14
Jag har 2 st bruna ancistrus som enligt uppfödaren ska vara födda i november. De borde alltså vara 3-4 månader gamla och är ca 4 cm långa.
när börjar man se om det är hona eller hane och var börjar det synas tydligast?
#2 - 28 februari 2010 14:55
Yollis skrev:
Jag har 2 st bruna ancistrus som enligt uppfödaren ska vara födda i november. De borde alltså vara 3-4 månader gamla och är ca 4 cm långa.

när börjar man se om det är hona eller hane och var börjar det synas tydligast?

jadu, hanarna får en skäggväxt efter ett tag, tror min börja få det vid 6 -7 cm cirkus och honorna får ingen så klart men du får nog vänta ett tag till innan du ser någon skillnad
#3 - 28 februari 2010 15:43
växer dom typ 1 cm per månad, eller kommer dom dra iväg i storlek här snart?
#4 - 28 februari 2010 20:57
Beror på hur mycket käk dom får ;) Ger du dom lite tabletter eller lever dom på alger och växter? Många tror nog att fisk som ancistrus lever på alger men dom behöver mat också, alg-tabletter som man gärna stoppar i efter släckning då dom är som mest aktiva.

Mina är nu runt 6 och 7 cm, köpte dom juli-augusti då var dom 3-4cm, hanen fick skägg i nov-dec är jag rätt säker på.
#5 - 1 mars 2010 10:02
danne0301 skrev:
Beror på hur mycket käk dom får ;) Ger du dom lite tabletter eller lever dom på alger och växter? Många tror nog att fisk som ancistrus lever på alger men dom behöver mat också, alg-tabletter som man gärna stoppar i efter släckning då dom är som mest aktiva.

Mina är nu runt 6 och 7 cm, köpte dom juli-augusti då var dom 3-4cm, hanen fick skägg i nov-dec är jag rätt säker på.

jodå dom får mat i form av mal-tabletter, tycker ändå den ena växer snabbare, även om jag ser båda äta likvärdigt. Men då vet jag på ett ungefär när det skulle kunna visa sig, tack!

Annons