När ska hon föda?

#1 - 23 oktober 2006 20:39
Min svärdbärarhona är tjock, gått undan på slutet:p .
Hon är jagad av hanen mest hela tiden nu.
Hon får aldrig vara i fred.
När ska jag flytta över henne till yngelkaret??heter det så? när man separerar honan från ynglen mellan en plastskiva i en flytande låda.
När vet man att det är riktigt nära??

Det skulle vara så kul om någon överlevde när detta är mitt första akvarie.

Mvh acinna
#2 - 24 oktober 2006 14:05
Ibland kan en Svärdbärare vara riktigt tjock ett tag innan hon ska föda.. de är dräktiga lite längre än en guppy t.ex.. ca 5 veckor.. så svårt att veta då det är dags om man inte vet när hon födde sist.. detta kanske är hennes första kull också. Beroende på vilken färg honan har så kan man ibland se ngt som liknar en " propp " ( kom inte på bättre ord ) där ynglen ska komma ut.. detta syns lättare på vissa färger hos svärdbärare.. brukar vara som en liten utbuktning o en annan färg.. ser du detta så brukar det komma yngel inom ett par dagar. Men är inte heller ett säkert tips..

Svärbärare är ganska glada att äta sina egna yngel, men har man mycket växter i akvariet o gärna växter med stora blad som vilar mot ytan brukar man kunna hitta en del yngel där som gömt sig som man kan fånga in om du inte fått henne i yngelboxen denna gång.

Vi får hoppas att du lyckas att fånga in honan i rätt tid så hon föder i din yngelbox och då de är gjort ta bort gallret så kan ungarna vara där på tillväxt.

Har du bara en hona i akvariet ? Kanske vore bra med ngn mer så hannen fick ngn mer hona att jaga, men så är det så att många " ungfödare " jagar mest den tjockaste honan.. så hon kommer inte få vara ifred iallafall..

Hoppas det går bra för dig och du får lite yngel och berätta för oss hur det går så håller vi tummarna

Hälsn Robban
#3 - 24 oktober 2006 16:46
Jag köpte en hona till i dag för den andra dog för ngn dag sedan, därav bara en i går kväll när jag skrev inlägget.
Så nu jagar hannen dem båda. Han är helt tokig i dem. Han backar mot dem och skakar hahaha. I morse var inte svärdbäraren lika tjock så hon kanske bara var lite gasig...Tror inte hon har fått några yngel.
#4 - 24 oktober 2006 17:20
Tyvärr kan det vara så att om en hona smalnat av så har hon släppt sin kull och alla i akvariet har tagit sin beskärda del därav inkluderade mamman själv. Det är nog därför hon inte är lika tjock som tidigare.
#5 - 24 oktober 2006 17:55
erikthur skrev:
Tyvärr kan det vara så att om en hona smalnat av så har hon släppt sin kull och alla i akvariet har tagit sin beskärda del därav inkluderade mamman själv. Det är nog därför hon inte är lika tjock som tidigare.

hm ursäkta men nu när det blivit mörkare ute så ser jag att hon fortfarande är tjock....[:o] . Ser ut som en pelikan....det är bara vänta och se då...:)
#6 - 24 oktober 2006 21:08
vad har du mer för fiskar i ditt akvarium ? har du mkt växter o gärna växter som kanske bildar som ett litet trassel eller som ligger uppe mot ytan ?
#7 - 25 oktober 2006 06:24
MaxRobban skrev:
vad har du mer för fiskar i ditt akvarium ? har du mkt växter o gärna växter som kanske bildar som ett litet trassel eller som ligger uppe mot ytan ?

Jag har mycket växter och jag hade flytväxter men de klarade inte av medicineringen. Köpte nya i går och ska få några i dag.

Du ser på min info vad jag har för fiskar ;)
#8 - 25 oktober 2006 09:15
Ett litet påpekande är att platys och svärdbärare är väldigt nära släkt så det är vanligt att de korsar sig.

När magen på mina platys är så tjock att fjällen separeras brukar det vara mindre än en vecka kvar till födsel. Då är det dax att flytta undan den om man vill att många ska överleva. Om man är hemma och uppmärksam så kan man lätt flytta honan när hon har fött klart för det dröjer en liten stund innan hon börjar äta ynglen
#9 - 25 oktober 2006 13:05
acinna skrev:
Jag har mycket växter och jag hade flytväxter men de klarade inte av medicineringen. Köpte nya i går och ska få några i dag.

Du ser på min info vad jag har för fiskar ;)

Var inne o kikade på vad du har för fiskar.. tror din Silverhaj kommer sluka de yngel han kommer åt.. men har man tur kan man hitta en del då du har mkt växter.. men kanske du får yngel i yngelboxen också
#10 - 25 oktober 2006 19:53
_Lena_ skrev:
Ett litet påpekande är att platys och svärdbärare är väldigt nära släkt så det är vanligt att de korsar sig.

När magen på mina platys är så tjock att fjällen separeras brukar det vara mindre än en vecka kvar till födsel. Då är det dax att flytta undan den om man vill att många ska överleva. Om man är hemma och uppmärksam så kan man lätt flytta honan när hon har fött klart för det dröjer en liten stund innan hon börjar äta ynglen

Om platys och svärdbärare korsas, blir det missbildade och sämre arv??
:confused:
Ska i alla fall köpa ett akvarie till....riktigt sugen.
#11 - 25 oktober 2006 22:55
De är närbesläktade och kan korsas men jag har haft svärdbärare och platy i samma akvarium under 35 år och aldrig sett ngn korsning,,, men det har förekommit, men risken är försvinnande liten. Men man ska ha vetskapen att det kan förekomma och man bör ej korsa fiskar, men skulle det ske är rådet att se till att de inte odlas vidare på eller att man tar bort dem.
#12 - 26 oktober 2006 06:33
MaxRobban skrev:
De är närbesläktade och kan korsas men jag har haft svärdbärare och platy i samma akvarium under 35 år och aldrig sett ngn korsning,,, men det har förekommit, men risken är försvinnande liten. Men man ska ha vetskapen att det kan förekomma och man bör ej korsa fiskar, men skulle det ske är rådet att se till att de inte odlas vidare på eller att man tar bort dem.

Så man ser tydligt på ynglen när de blivit större att de är en korsning;) på kroppsformen. ?
#13 - 27 oktober 2006 02:15
Jag vet inte att jag sett ngn korsning på svärdbärare o Platy så vet inte hur de skulle se ut, men jag anar att du skulle se skillnad på dem... men som jag sa, det kan förekomma, men är mkt ovanligt
#14 - 27 oktober 2006 12:26
Tänkte bara tipsa om att fiskarna ofta föder på natten (mina guppys, platys och black mollys i alla fall), så det kan vara bra att flytta över henne på kvällen när du tror att det börjar bli dags.

Annons