När ska lyset vara tänt?

#1 - 28 januari 2008 17:08
De flesta ställen jag har kollat verkar överens om att 12 timmar lyse om dagen är bra för ett akvarium. Jag undrar lite om hur man ska lägga upp det. Att använda timer är för mig helt självklart, men vilka tider ska man köra.

Om jag drar igång lampan vid åttasnåret så borde jag isåfall släcka på tidiga kvällen. Jag vill ju hellre ha möjlighet att avnjuta akvariet när jag är hemma, så för mig vore det trevligare att ha tänt mellan 11 och 23. Under optimala förhållanden (akvariet i källaren) skulle väl knappast det vara något problem.

Nu bor ju jag i lägenhet i sverige, så jag har gott om ljus från både norr och söder i mitt vardagsrum (där akvariet ska stå). Inget direktljus utom möjligen efter klockan 21 några få veckor mitt i sommaren. Men som sagt massor av indirekt ljus. Hur mycket roll spelar detta ljus? Jag har inte några alternativa placeringar med mindre ljusinsläpp, men det hörn jag valt är ett av de mörkaste i rummet.

Bryr sig fiskar och växter om det ljus som kommer från norrfönster och långa ljusa nätter? Kan jag lugnt ignorera omgivningsljuset och köra ljusrampen på de tider som passar mig?
#2 - 28 januari 2008 17:37
Tror inte det spelar någon roll när du har lyset tänt,bara det blir samma dygnsrytm.
Sen ska väl akvariet stå så skyddat som möjligt för solljus,annars kan det bli algtillväxt.
#3 - 28 januari 2008 17:41
Det är mest för växternas skull man brukar begränsa antalet ljustimmar. För många = alger och för få = växterna växer inte. När på dygnet det är tänt spelar ingen roll. Ställ timern så det passar dig. Själv har jag igång ljuset 13-23 t.ex. Jag använder ganska kraftig belysning, se bloggen, och håller därför tänt lite kortare tid än de vanliga 12 timmarna.

Indirekt ljus från fönster kan påverka fiskarna på så sätt att en del triggas till lek av sidoljuset, Sorgmanteltetra är en art jag kommer på men det finns säkert fler exempel. Annars spelar det ingen större roll.

Nu skrev du ju att du inte har något direktljus, men annars är det väl bara det som kan påverka genom att växterna då blir mycket starkt belysta vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på hur akvariet körs.

Annons