När ska man börja mata?

#1 - 11 mars 2008 14:21
Igår flyttade mina 3 första fiskar in i mitt akvarium, det blev 3 st Papegojciklider.
Men efter hur lång tid ska man börja mata dom? där jag köpte dom sa att man skulle vänta 3 dygn,stämmer det?
#2 - 11 mars 2008 17:51
Jag vet faktiskt inte men jag matade mina fiskar nästan på en gång när de kom till mitt akvarium för att de inte skulle vara så rädda och för att de skulle veta att de får mat i sitt nya kar. Och varför ska man vänta? Vad kan hända, liksom..
Som sagt, jag vet inte men jag tror inte att det spelar någon roll.
Hoppas du får svar på din fråga så du får veta :)

// Sofie
#3 - 11 mars 2008 17:54
Jag har inte heller väntat med att ge fiskarna mat. Dom fick mat dagen efter.
#4 - 11 mars 2008 17:59
Det som kan hända är att om han matar för mycket så kan han få nitrit eftersom att filtret inte har Utvecklat tillräckligt med bakterier, jag skulle vänta iaf ett par dagar och sen mata försiktigt.... samtidigt skulle jag hålla koll med nitrit test varannan om inte varje dag....
om du ser att nitriten går upp så sluta mata, du ska sträva efter att ha 0 nitrit HELA tiden!
När jag startade mitt akvarium så gick jag igång alldeles för fort, la i 40 neontetror och 3 amano räkor och ett par scalarer, mitt akvarium hade då bara varit igång i 2 dagar utan fisk i..... jag fick en nitrit chock och ca 10 neontetror dog, jag flyttade scalarerna till ett annat akvarium i en vecka och nu e de tillbaka, min nitrit ligger på typ 0,0- 0,10 och jag testar varje dag.

Lycka till MVH Oskar Wallin
#5 - 11 mars 2008 18:01
Sockan2005 skrev:
Jag har inte heller väntat med att ge fiskarna mat. Dom fick mat dagen efter.

Men som sagt, det är inte säkert att han skulel få en nitrit chock, men Risken ökar ju markant.. Mata MYCKET lätt säg en till två flingor per fisk max nu i början.., ju mer de Bajsar desto mer tryck e det på Filtret.
#6 - 11 mars 2008 20:00
Läs artikeln om akvariestart samt den utmärkta tråden "Att starta ett akvarium - en nybörjar guide"
#7 - 11 mars 2008 21:34
soffan96 skrev:
Jag vet faktiskt inte men jag matade mina fiskar nästan på en gång när de kom till mitt akvarium för att de inte skulle vara så rädda och för att de skulle veta att de får mat i sitt nya kar. Och varför ska man vänta? Vad kan hända, liksom..

Som sagt, jag vet inte men jag tror inte att det spelar någon roll.

Hoppas du får svar på din fråga så du får veta :)

// Sofie

de som kan hända e...... tamtaritamtamtitam....... man får nitrit!! [:-76]
#8 - 11 mars 2008 21:41
Fiskar är ofta väldigt stressade när de precis kommit till sitt nya hem... Det innebär att de inte är så jättefokuserade på att just äta, vilket innebär att maten ligger o ruttnar... va händer då?

tamtaritamtamtitam....... man får nitrit

Annons