Näring till Akvarieväxter???

#1 - 27 oktober 2002 09:56
Vad ska man ge sin akvarieväxter för näring eller får dom det ändå av avföring från fiskarna mm?

Mvh Hoffa

#2 - 27 oktober 2002 12:09
Visst är det näring i fiskarnas avföring, men att låta den ligga för att göda växterna är ingen bra idé. Det är bättre om man slamsuger botten och tillsätter speciell växtnäring istället. Det finns olika sorters växtgödning: flytande näring, gödningstabletter som man stoppar ned i gruset, lerkulor, bottengödning, järngödning, CO2 gödning m.m.

I mitt växtakvarium har jag först blandat lera, järn och torv i gruset, och sedan tillsätter jag järn i "kornform" (Ferrogan), flytande gödning (Tropica Mastergrow) och så har jag blandat till egen mäsk för koldioxidgödning. Jag har även mkt ljus (ca. 1 W/l vatten) och så är jag noga med att byta ca. 30 % av vattnet i veckan, för annars blir det mycket näring för algerna!

Det är dock inte nödvändigt med all den här näringen för ett vanligt akvarium med mindre krävande växter. Det brukar räcka med lite gödningstabletter eller en lerkula vid rötterna för att växterna ska trivas. / Elin

#3 - 27 oktober 2002 12:12
Jag glömde att skriva att vattenbyten är viktiga för att tillföra vissa ämmnen t.ex. järn och andra mineraler. (fast det behövs ofta extra järn, det som man får med det färska vattnet räcker inte) /Elin

#4 - 27 oktober 2002 16:34
Tackar för dom orden nu har jag inga stora mängder med växter men man vill ju att även dom ska må bra.

Mvh Hoffa

#5 - 27 oktober 2002 18:29
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Visst är det näring i fiskarnas avföring, men att låta den ligga för att göda växterna är ingen bra idé.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
.. därför att om inte DO-nivån (syrenivån) är optimal så kommer kvävecykeln att brytas och man får fritt ammonium och nitrit vilket alger älskar och fiskar hatar ..

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det är bättre om man slamsuger botten och tillsätter speciell växtnäring istället.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
.. vilken är en dålig idé eftersom nitrifikationsbakterierna som bryter ner ammonium och nitrit i en aerob miljö bl a finns i slammet i bottnen.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det är dock inte nödvändigt med all den här näringen för ett vanligt akvarium med mindre krävande växter. Det brukar räcka med lite gödningstabletter eller en lerkula vid rötterna för att växterna ska trivas. / Elin
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ett jättebra tips som jag brukar glömma att ge. Man måste göda i förhållande till koldioxid-mängd, ljus-mängd och växthastighet hos växterna.


#6 - 27 oktober 2002 19:18
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>.. därför att om inte DO-nivån (syrenivån) är optimal..<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Detta innebär vad? Vad är optimalt?

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#7 - 28 oktober 2002 07:31
Adekvat kanske är bättre ord än optimalt. Dessutom så antar jag att du menar, R.Be, att ingen normal akvarist kan mäta detta värde?
Sant.
Jag borde kanske sagt "det gäller att se till att alla nerbrytningsprocesser längs bottnen har nog med syre eftersom dom är syrekrävande, vilket man kan göra genom att se till att inte vattnet är stillastående där"?

#8 - 28 oktober 2002 09:01
Jag håller med defdac om slamsugningen, jag kanske borde ha varit lite tydligare, men i ett akvarium med många fiskar blir det väldigt mkt skit på botten annars. I mina vanliga akvarier har jag ganska mkt fisk och lite mindre växter och där är det nödvändigt att slamsuga, men inte i mitt växtakvarium, där jag har färre fiskar...(och dessutom så skulle all lera virvlas upp då...) / Elin

#9 - 28 oktober 2002 09:30
Hej

Jag anade vad du menade med optimalt, men det kan tolkas som att det bästa är att uppnå maximal syrehalt(mättnadsnivån). Vilket inte är bra ur växtsynpunkt.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#10 - 28 oktober 2002 10:51
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
men det kan tolkas som att det bästa är att uppnå maximal syrehalt(mättnadsnivån). Vilket inte är bra ur växtsynpunkt.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Varför då? I välupplysta koldioxidberikade växtakvarium är syrenivån ofta högre (10 mg/liter) än mättnadsgraden (8 mg/liter beroende på höjd över havet etc).

#11 - 28 oktober 2002 12:07
Hej ,



<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Varför då? I välupplysta koldioxidberikade växtakvarium är syrenivån ofta högre (10 mg/liter) än mättnadsgraden (8 mg/liter beroende på höjd över havet etc). <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vänligen förklara lite mer vetenskapligt t.ex mättningsgraden vid olika höjd över havet och varför det blir så!

en som inte begriper ett smack! Sov alltid på kemilektionen.


mvh Fisherman <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
#12 - 28 oktober 2002 13:36
Hej

Det som driver processen är potentialskillnaden. Vid max syrehalt Får man i princip samma redoxpotential mellan växten(cellen) och vattnet. Då har växten också svårt att ta upp näring. Finns massvis med studier på detta, är också orsaken till att syrehalten i luften inte stiger. Det gäller exakt samma sak för landväxter. Syre produceras vid fotosyntesen och detta syre måste växten kunna lämna ifrån sig, men en hög syrehalt i vattnet(luften) försvårar detta(kan liknas vid ökat motstånd).

Däremot är det så att man kan i ett tekniskt akvarium kan hålla högre syrehalt, men problemen och riskerna för vissa växter ökar. Ämnen oxiderar i växten t ex. järnfosfat och bladen dör(skjälken). Här finns också en hel del studier gjorda. Varierar förstås mellan olika växter, vissa reagerar inte alls medans andra går inte att hålla i sådana akvarier en längre tid.

För att jämföra olika akvarier ska man använda koncentration och då lämpligast mg/l.




Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#13 - 29 oktober 2002 11:04
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Syre produceras vid fotosyntesen och detta syre måste växten kunna lämna ifrån sig, men en hög syrehalt i vattnet(luften) försvårar detta(kan liknas vid ökat motstånd).
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är därför man ser långa pärlband av syrebubblor från växterna på kvällen i ett CO2-berikat akvarium antar jag? Det skulle isåfall betyda att dom mycket väl kan göra sig av med syret?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Däremot är det så att man kan i ett tekniskt akvarium kan hålla högre syrehalt, men problemen och riskerna för vissa växter ökar. Ämnen oxiderar i växten t ex. järnfosfat och bladen dör(skjälken). Här finns också en hel del studier gjorda. Varierar förstås mellan olika växter, vissa reagerar inte alls medans andra går inte att hålla i sådana akvarier en längre tid.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter otäckt. Kan du ge exempel på någon växt som reagerar negativt på hög syrehalt? Hur kan järnet som finns i växten oxidera? Menar du inte att järnet i vattnet oxideras? Är det inte därför man har chelaterade näringsämnen?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
För att jämföra olika akvarier ska man använda koncentration och då lämpligast mg/l.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Okej!
#14 - 29 oktober 2002 11:47
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan du ge exempel på någon växt som reagerar negativt på hög syrehalt? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

En som jag vet är cryptocoryne(alla?), men även Vallisneria och om jag inte minns fel Barclaya.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur kan järnet som finns i växten oxidera? Menar du inte att järnet i vattnet oxideras? Är det inte därför man har chelaterade näringsämnen?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Här finns också några växter som är mer känsliga än andra åter Barclaya och (om jag inte minns fel) Aponogeton (madagascariensis). Jag har ett antal artiklar om detta men eftesom det inte är riktigt vad jag är intresserad av så har dessa en tendes att hamna i någon mapp. Men vad jag kommer ihåg så är teorin sådan att t ex. järnet plus kelaten kommer in i cellen och blir kvar där tills järnet behövs. Nu har det visat sig(redan 1970??) att biologiska processer i akvariet förstör kelaten i större utströkning än vad man förväntade sig.

Jag vet Krause plockar ur filtermaterialet och tväta det i en hink sedan analyserade han slammet och hittade otroligt höga halter järn(3000 mg/l Fe) och i akvariet var det 0,02 mg/l. Han använde järn med kelat.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#15 - 29 oktober 2002 13:38
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Här finns också några växter som är mer känsliga än andra åter Barclaya och (om jag inte minns fel) Aponogeton (madagascariensis). Jag har ett antal artiklar om detta men eftesom det inte är riktigt vad jag är intresserad av så har dessa en tendes att hamna i någon mapp. Men vad jag kommer ihåg så är teorin sådan att t ex. järnet plus kelaten kommer in i cellen och blir kvar där tills järnet behövs. Nu har det visat sig(redan 1970??) att biologiska processer i akvariet förstör kelaten i större utströkning än vad man förväntade sig.

Jag vet Krause plockar ur filtermaterialet och tväta det i en hink sedan analyserade han slammet och hittade otroligt höga halter järn(3000 mg/l Fe) och i akvariet var det 0,02 mg/l. Han använde järn med kelat.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Fasen vad intressant. Det är ju inte direkt bakterierna/slammet man vill göda utan växterna. Om det utöver detta även oxideras i förtid är det ju lite som att elda för kråkorna.
Som tur är märker man att växterna tar upp järnet och att dom slutar växa om man inte använder vattengödning, så på något sätt används det tydligen. Att hålla koll på järnhalten i vattnet är dessutom ganska enkelt och efter 2-3 dagar brukar det vara nere på omätbara nivåer - vilket alltså antingen skulle bero på oxidering, att växterna tar upp det, eller att de biologiska processerna använder det?
Krauses tes är tydligen väldigt kontroversiell, och man kan läsa om allt det här på Dupla sajt:
http://www.dupla.com/e042.htm
Dom kommer kortfattat fram till att hans observationer om "giftigt" syre ser bra ut på pappret men att det inte riktigt fungerar så i verkligheten. Krause menar att man ska sänka syrehalten när man egentligen borde höja CO2-halten =)
Jag får nog skaffa en Barclaya och syna dom åldersdigna teorierna i fogarna ;)

#16 - 29 oktober 2002 16:02
Hej

Intressant artikel, men Krause(rätt eller fel)anser efter några hundra möjligen tusen mätningar att syre bör ligga mellan 3-6 mg/l. Han har också gjort egna försök, med detta. Men det är fel att ställa syrehalt mot CO2-halt, enligt original artikeln dömer han inte ut CO2 tillförsel han studerar endast syrehalten. Detta är alltså inte bara på papper utan genomfört i verkligheten.

Men Dupla säljer CO2 anläggningar så jag förstår deras intresse i detta, nästan som läkare som arbetar åt försäkringsbolag(i övrigt inga jämförelser). Men han är inte den enda som har gjort försök, men han är tysk vilket nog har betydelse.

Det finns en forskare som upptäckte att nitrosomanas(bakterien) inte fanns i sötvatten utan nitrospiran. Vissa drog då slutsatsen att nitrospiran inte omvandlar kväve, vilket inte var sant och det var inte heller det han kom fram till. Men det var vedertaget att det är nitrosomonas tillsammans med nitrobacter som omvandlar kvävet.

Med detta vill jag bara påpeka faran med att läsa utryckta delar ur artiklar, bäst är att läsa originalet med kritiska ögon.


Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#17 - 29 oktober 2002 16:55
Hej igen

Kunde inte låta bli att kontrollera vad författaren till artikeln hos Dupla har skrivit förutom detta. En där han bland annat argumenterar för att mäta redox-spänningen i sötvatten och åter kritiserar han Krause(kanske helt korrekt). Men här finns det betydligt nyare rön om detta, jag har t ex. en artikel från Sverige(Göteborg) skriven 2001, där man kommer fram till att den är inte omöjlig att mäta men felet kan bli "flera hundra millivolt" på grund av syrehalten. Men Dupla säljer väl sådana utrustningar <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> .

Krause tyckte att det var bättre att mäta syrehalten än redox spänningen eftersom den ställer in sig efter syrehalten. Vilket fler än han kommit fram till, dock inte tyskar. Att angipa någonting som är gjort på 1970-talet när det finns nyare rön tycks lite märkligt. Visseligen har Krause skrivit artiklar om detta senare delen av 1980-talet, men dessa har man också frångått(kanse helt korrekt).

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#18 - 30 oktober 2002 06:56
Jag hoppas jag förstod allt rätt. Men det där med tyskar får du förklara.

Naturligtvis är även Dupla intresserade av att sälja sina svindyra prylar och gödningar vilket nog kan ha med deras intresse av att "klargöra" hur det ligger till med syrehalten. Men deras priser har ju redan smällt tillbaks på dom själva. Brandsläckare och PMDD.

Men för att återgå till huruvida en för hög syrehalt är bra eller dåligt: Låt säga att jag mäter den chelaterade järn-halten i vattnet varje dag och märker att den blir noll 3 dagar efter att jag gött i vattnet - då är det väl bara att göda igen?
Oxiderar verkligen näringsämnena *innuti* växten? Syret trycks ju ut i långa pärlband?

#19 - 30 oktober 2002 10:55
Intressant detta!
Efter att läst detta att oxidering kan ske i växten, så undrar jag om mina C.ciliata drabbats av detta.
De nya bladen är rostfärgade i kanterna och i bladnerverna. Mycket CO2 och järn + orkidé näring får de.

Innan denna näringstillförsel och CO2 fick de inga sådana "rostiga" blad, men växte bra ändå.
Kan iofs vara orkidé näringen. Vad tror ni?


mvh Fisherman <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
#20 - 30 oktober 2002 11:12
Hej

När det gäller gödningen finns det väl inget idag bättre sätt. Alt. är att inte göda alls vilket inte kan vara bättre.

Vad jag menade med att Klause är tysk är att det har haft en stor genomslagskraft där och Dupla är ett tysktbolag. I Sverige tror jag inte så många av akvaristerna känner till Klause, även om hans tabeller och diagram brukar förekomma i vissa akvarielitteraturer.

Jag <b>tror</b> för egen del att sanningen ligger någonstans mitt emellan(O2 vs CO2)

När det gäller oxidation av järnfosfaten så gjordes analyser av det(brun beläggning i växten där bladet gått av) och man fann att det var oxiderat järnfosfat. Men detta gäller vad jag förstod inte alla växter utan vissa som var känsligare än andra. Sedan kan man alltid undra över om det är rätt slutsatser?

Föresten har du mätt någon gång syrehalten? Bara nyfiken, om du skulle testa en växt mät om du har lust syrehalten. Det skulle vara intressant att höra om det stämmer. Det kan faktiskt vara så att det inträffar under speciella förhållanden och inte enbart syrehalten som har betydelse.

Som framgår är jag själv inte helt övertygad om oxidation i växterna, däremot när det gäller syrehalten i vattnet, men jag tycker det är fel att väga det mot koldioxiden.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#21 - 30 oktober 2002 11:43
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
När det gäller oxidation av järnfosfaten så gjordes analyser av det(brun beläggning i växten där bladet gått av) och man fann att det var oxiderat järnfosfat. Men detta gäller vad jag förstod inte alla växter utan vissa som var känsligare än andra. Sedan kan man alltid undra över om det är rätt slutsatser?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är helt klart värt att undersöka. Jag ska göra fina snitt i alla växtdelar jag trimmar bort och kolla färgen från och med nu.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Föresten har du mätt någon gång syrehalten? Bara nyfiken, om du skulle testa en växt mät om du har lust syrehalten. Det skulle vara intressant att höra om det stämmer. Det kan faktiskt vara så att det inträffar under speciella förhållanden och inte enbart syrehalten som har betydelse.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja det vore spännande och intressant, men hur mäter man syrehalten innuti växten?


#22 - 30 oktober 2002 11:50
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
orkidé näring får de.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Flytande Orkidénäring typ vanlig flytande krukväxtgödning som innehåller ammoniumkväve och fosfat?
Hur mycket och hur ofta doserar du detta?


#23 - 30 oktober 2002 12:23
Hej

Jag tänke närmast på vattnets syrehalt. Ligger den på 8-10 mg/l eller ligger den lägre fast CO2 tillförs? De har ju inte någoting direkt med varandra att göra men via andra processer blir det ett indirekt beroende. Är syrehalten konstan hög eller flukturerar den? eller konstan låg(mindre troligt)? Den varier förstås över dygnet, men hur är det under dagen? Ja, som du förstår går fråge ställningen göras väldigt lång.

Detta är intressant i ett mer tekniskt akvarium, för i ett Low tech så blir det vad det blir.

Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#24 - 30 oktober 2002 13:59
hallo,

Orkidénäring

5% N totalt därav
2,5% NO3
2,5% NH4
5% P2O5 löslig i vatten
5% K2O löslig i vatten
+ micronäringsämnen
0,01% B
0,002% Cu
0,02% Fe
0,01% Mn
0,001% Mo
0,002% Zn

5ml /100l /vecka
än så länge inga biverkningar. Fiskarna leker växterna växer och inga alger. Hade såna äckliga blågröna innan jag började med näringen, men de skrumpnade ihop och finns ej längre.
Varför vet jag inte.
12h belysning av 2 vanliga varmvita rör

mvh Fisherman <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
#25 - 30 oktober 2002 15:37
Fasen vad märkligt. NH4 brukar ju annars gillas skarpt av alger. Har du riktigt bra biologisk filtrering så blir det iofs snabbt NO3 av det. Normalt sett rekommenderar man ett 106:16:1 förhållande mellan kol, kväve och fosfor (Redfield förhållandet). *Förbluffad*

Hur länge har du kört med det?

#26 - 30 oktober 2002 19:54
Hej,

Billigt "polskt skit" innerfilter.
kört med detta i ungefär en månad.Själv lite förvånad att algerna försvann på 2 veckor. Sen dyngar jag på med CO2 förståss.

mvh Fisherman <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
#27 - 31 oktober 2002 08:00
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Sen dyngar jag på med CO2 förståss.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Åh. Okej. Det lär nog hålla kväveförbrukningen på en riktigt hög nivå =)
Coolt att det fungerar utan alger =)

#28 - 10 december 2002 13:47
I Christel Kesselmans nya bok "Aquarium Plants" (skriven med tysk nogrannhet ;) så går hon väldigt kraftigt emot Krauses huvudteser ang. att lägre syrehalt är bra och t om naturlig och radar upp alla motbevis snyggt och prydligt.

Krause:
1) Låg syrehalt förbättrar tillväxten hos akvatiska växter.
2) Med hög syrehalt får man lokala näringsbrister (pga oxidation) och tillväxten blir sämre.
3) Man måste lägga sig under 5 mg/L för att inte växterna ska lida (genom att begränsa pumpkapacitet, ljusmängd etc)
4) De flesta fiskar är vana vid låg syrehalt (!!)
5) I naturen förekommer riktigt snabb/prunkande undervattensväxtlighet bara vid näringsrika grundvattenutlopp - som har låg syrehalt.
6) I naturen är det ofta låg syrehalt där det förekommer mycket växter(!!). (Grundvattensutlopp är ofta syrefattiga).


Kesselman:
1) En hög respiration (högt upptag av syre) är tecken på hög metabolism och därmed även tecken på hur snabbt växten växer. När syrehalten sjunker så sjunker respirationen och vice versa. Respirationen fungerar på samma sätt för rötter som för blad. Således blir hög syrehalt ett krav snarare än en begränsande faktor.
5,6) Att de flesta prunkande växtbiotoper är syrefattiga är helt fel. Oftast är det precis tvärtom. Att den bästa växtligheten bara förekommer i grundvattensutlopp är också helt fel. Detta är lätt att motbevisa genom att resa ut till alla biotoper och kolla var det växer bäst. Något som Kesselman gjort.
4) På natten så är växterna beroende av syre - tar dom det inte från en under dagen uppbyggd reserv så tar dom det från vattnet. Resultatet är ofta väldigt låg syrehalt på morgonen innan ljuset kommer som tillsammans nitrifikationsprocesserna kan förorsaka extrema syrebrister som fiskar inte klarar. Diana Walstad har här lite annorlunda syn - se min kommentar/hypotes om detta nedan.
1,7) I växtakvarier med väldigt mycket växter (holländska akvarier) och i vissa biotoper i naturen så är syrehalten ofta högre än mättnadsgraden - och det verkar ju fungera rätt bra ;)
2) Näringsbrister kan förekomma både i syrefattiga och syrerika vatten. Med hjälp av oxydatorer i flera akvarier testades flera akvarier under flera år. Resultat: Bra växtlighet och utrotande av cyanobakterier/blågrönaalger. Näringstillskottet i dessa akvarier blev nödvändigt efter igångsättande av oxydatorerna - men inte pga oxidering av näringsämnen utan pga växternas ökade metabolism och näringsuppdag.
1) Reduktion av sedimentering av näringsämnen såväl som ökad tillgänglighet av näringsämnen förekommer bara vid så extremt låga syrenivåer att det blir dödligt för organismer (fiskar, bakterier etc). Idag är näringen chelaterad för att undvika oxidering.
3) Vissa växter (dom från Pdostemaceae och Hydrostachyaceae familjerna) har så högt syrebehov att dom bara kan leva vid vattenfall. En välbekant växt med stort syrebehov är Aponogeton madagascariensis.

Syre är inte bara till för växterna. Dels gillar fiskarna det och dels t ex nitrifikationsbakterierna som ser till att hålla elaka ämnen borta tillfördel för mindre elaka.

*) Diana Walstad har i sina akvarier lite speciell kemi vilket gör att hennes växter måste förlita sig på att bygga upp en syrereserv på dagen, vilket har fått henne att skriva att växter inte tar upp syre på natten. Detta är förmodligen fallet, men knappast det växterna överlag föredrar. Jämför med att bryta ner sina gamla blad för att få kväve/kalium och kunna växa - det går, men jag tvivlar på att det är mest effektivt.

Jag har 2 mg/L syre på morgonen innan lyset tänds och 6 mg/L innan ljuset slocknar.
Nu ska jag börja med syrestenar under natten för att hålla hög syrehalt dygnet runt. Jag har lite Cyanobakterier och eftersom jag är växtnörd så vill jag alltid att mina växter ska växa snabbare ;). Om Kesselman har rätt och Krause fel så borde alltså mina Cyanobakterier försvinna och mina växter börja växa som sjutton.
På något sätt känner jag att ni får svårt att undgå om så blir fallet ;)

#29 - 19 december 2002 15:44
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>På något sätt känner jag att ni får svårt att undgå om så blir fallet ;)<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Har jag missat informationen eller?

God Jul på ER alla önskar <img src=extra_smiley_xmas.gif border=0 align=middle> .

Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
*************************
http://http://www.killis.tk
#30 - 26 december 2002 00:53
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
...eftersom jag är växtnörd så vill jag alltid att mina växter ska växa snabbare ;).

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Och jag som skulle vilja att mina växter växte oerhört sakta, men inte skulle få alger eller få bladen uppätna av fiskar/snäckor. Alltså ett Status Quo, där växterna skulle hålla sig stora och fina med jag skulle slippa gallra och plantera om stup i kvarten! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Undrar hur det blir när jag får CO2-gödning? Möjligheten att kunna ha mer krävande växter lockar, men rensning av en hink växter/ vecka/akvarium lockar inte! <img src=icon_smile_dead.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dead.gif border=0 align=middle><img src=extra_smiley_headache.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dead.gif border=0 align=middle>

För tillfället plockar jag ur runt 3-4 liter förvuxna plantor varje vecka.Vattenpesten växer 5-10 cm om dagen, Hygrophilan får jag tukta och plantera om helt varje månad och Limnophila sessifloran ska man bara inte nämna! Det gäller att inte ta för mycket åt gången heller, då blir algerna så glada så...

IOFS blir kompisarna, med sammanlagt 15 kar med ciklider glada. Deras fiskar får "grönsaker" att tugga i sig några dagar. Det är ju inte någon idé att lägga en massa pengar på växter med såna "gräsklippare" i karen.

Jag bjuder väldigt gärna på mitt växtrens!

Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
#31 - 26 december 2002 16:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Och jag som skulle vilja att mina växter växte oerhört sakta, men inte skulle få alger eller få bladen uppätna av fiskar/snäckor. Alltså ett Status Quo, där växterna skulle hålla sig stora och fina med jag skulle slippa gallra och plantera om stup i kvarten!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Kanske dags att skaffa lite svårare växter som växer långsammare?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Undrar hur det blir när jag får CO2-gödning? Möjligheten att kunna ha mer krävande växter lockar, men rensning av en hink växter/ vecka/akvarium lockar inte!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Latmask ;) Nej det behöver inte bli så med CO2-gödning. Använd ljuset som "gaspedal" och minska ljuset såmycket du kan utan att lågväxta växter tar skada.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
För tillfället plockar jag ur runt 3-4 liter förvuxna plantor varje vecka.Vattenpesten växer 5-10 cm om dagen, Hygrophilan får jag tukta och plantera om helt varje månad och Limnophila sessifloran ska man bara inte nämna! Det gäller att inte ta för mycket åt gången heller, då blir algerna så glada så...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Välkommen till växtakvariets underbara värld =)

#32 - 26 december 2002 16:46
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har jag missat informationen eller?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Faktum är att i den delen av akvariet som jag satt pumpen som sprider luftbubblor växer det faktiskt bättre i(!) och där finns faktiskt inte alls lika mycket Cyanobakterier (!!). Förmodligen beror det mest på att pumpen skapar så pass kraftig ström att Cyanobakterierna inte får fäste, men L. arcuatan har faktiskt boostat som tusan - och den står mitt i utblåset. Glossistigmamattan har också blivit tjockare.
Extremt ovetenskapligt, men mer syre på natten i ett välbevuxet växtakvarium verkar inte helt fy skam faktiskt. Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter om ni upptäckt liknande med extra genomluftning i växtakvarier på natten.
#33 - 26 december 2002 18:35
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Faktum är att i den delen av akvariet som jag satt pumpen som sprider luftbubblor växer det faktiskt bättre i(!) och där finns faktiskt inte alls lika mycket Cyanobakterier (!!). Förmodligen beror det mest på att pumpen skapar så pass kraftig ström att Cyanobakterierna inte får fäste, men L. arcuatan har faktiskt boostat som tusan - och den står mitt i utblåset. Glossistigmamattan har också blivit tjockare.
Extremt ovetenskapligt, men mer syre på natten i ett välbevuxet växtakvarium verkar inte helt fy skam faktiskt. Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter om ni upptäckt liknande med extra genomluftning i växtakvarier på natten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vilket betyder att syrehalten totalt inte har gått upp sedan tidigare eller? Däremot kan man fundera vad som händer när man genomluftar vattnet kraftigt och då menar jag på lokal nivå. Vad händer med växterna vid källan beroende på övrig vattenrörelse.

Genomluftning har en positiv effekt på växter som föredrar vätekarbonat(HCO3) som kolkälla, vilket inte är så svårt att lista ut.

Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
*************************
http://http://www.killis.tk
#34 - 26 december 2002 19:29
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vilket betyder att syrehalten totalt inte har gått upp sedan tidigare eller?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
I den genomluftade delen antar jag att syrenivån aldrig sjunker såsom den annars gör i akvariet på natten pga växternas upptagning av syre, vilket gör att växterna inte blir syrebegränsade på samma sätt som när det bara är pumpen som rör om vattnet. Min pumps (Fluval404) utblås är i ena hörnet vilket skapar en cirkulation som är bäst i övre delen av akvariet - med mycket växter så blir förmodligen cirkulationen lite för svag i dom nedre regionerna. Med strilrör kan jag förmodligen få bättre syresättning på natten med enbart Fluval404:an utan att använda extra pump med venturi som sprider luftbubblor i hela akvariet.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Däremot kan man fundera vad som händer när man genomluftar vattnet kraftigt och då menar jag på lokal nivå.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jasså?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vad händer med växterna vid källan beroende på övrig vattenrörelse.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Är det en retorisk fråga och kan du isåfall svaret?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Genomluftning har en positiv effekt på växter som föredrar vätekarbonat(HCO3) som kolkälla, vilket inte är så svårt att lista ut.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ok! Jag kör med CO2 från brandtub och får ingen synbar fotosyntes (pärlband) när den stängs av.
#35 - 26 december 2002 20:01
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>I den genomluftade delen antar jag att syrenivån aldrig sjunker såsom den annars gör i akvariet på natten pga växternas upptagning av syre,...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Har du en pump som cirkulerar hela volymen två gånger, får du samma syrehalt i hela akvarievattnet. Detta trots att man upplever en större vattenrörelse i vissa delar av akvariet. Men vad jag förstår är det inte uppmätt någon höjning i syrehalt, totalt sett, men en gissning att det lokalt är en syrehöjning. Den lokala förändringen i syrehalt skulle jag kunna tro på om det inte var någon vattenrörelse i övrigt.

Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
*************************
http://http://www.killis.tk
#36 - 27 december 2002 11:52
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har du en pump som cirkulerar hela volymen två gånger, får du samma syrehalt i hela akvarievattnet. Detta trots att man upplever en större vattenrörelse i vissa delar av akvariet. Men vad jag förstår är det inte uppmätt någon höjning i syrehalt, totalt sett, men en gissning att det lokalt är en syrehöjning. Den lokala förändringen i syrehalt skulle jag kunna tro på om det inte var någon vattenrörelse i övrigt.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
När jag kör med CO2 och släpper ut det CO2-berikade vattnet vid pumpens utblås så får jag en förhöjd fotosyntes i *hela* akvariet - det kommer pärlband i varje del av akvariet. När jag slutar pumpa in CO2 så slutar pärlbanden.
Det måste betyda att sålänge jag trycker ner mer CO2/syre i en del av akvariet så får jag en förhöjd CO2/syrehalt i hela akvariet - inte bara lokalt?
#37 - 27 december 2002 12:33
Hej

Ja, det är korrekt. Det är samma sak med syrehalten. Under förutsättning att inte inredningen är extrem, d v s delar av akvariet är rejält avstängt och att man har en extrem förbrukning/produktion av syre/koldioxid i ena delen. Men detta är nog mer teori än verkilighet i ett akvarium.

Man kan jämföra syre-/koldioxidhalt med temperatur, d v s termodynamikenslagar. Har du ett konstant koldioxidtryck i akvariet så kommer detta tryck att sprida sig i hela akvariet. Det är vid uppstart och avslut du kan få skillnader(transienta).

Ett tips för att mäta en lokal skillnad i syre-/koldioxidhalt:
En spruta(bäst glas) och en slang kopplad till sprutan. Sug upp vatten från det område som man misstänker har förändrade värden och gör mätningen.

Den som är intresserad av fotosyntes och föredrar svenska som språk finns det en bok, dock några år på nacken men den ger en bra grund. "fotosyntesen" av Per Halldal, 1969. Där finns enkla metoder för att bestämma fotosynteshastigheten.




Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
*************************
http://http://www.killis.tk
#38 - 27 december 2002 15:52
Kanon då har jag förstått =)
Bra boktips.

Mitt akvarium är just nu långt ifrån extremt ur "blockeringssynpunkt". Ganska stora fria områden med Glossistigma. Mitt syretest verkar tyvärr totalt opålitligt. Ska dock mäta lite nu.
#39 - 15 juni 2008 11:06
tar upp de gamla igen:)

tänkte bara lägga till att jag kör med pokon orkidenäring och gjort de snart ett halv år efter varje vatten bytte 1 till 2 ggr i vekan ca 5ml och mina javaormbunkar och anubiaser har alldrig växt bättre nya skott på anubiasen varannan vecka nästan satans massa javaormbunksskott, och inte ett spår av nån alg har jag haft heller :)

akvarium: 110L
pump: fluval 403 med bara JBL Micromek.
#40 - 15 juni 2008 14:39
Jupp, men det är inte att rekommendera att använda ammoniumbaserad näring eftersom alger tar det som att dom inte har någon konkurrens.

Det kan funka, men då har man mycket tur och framförallt ingen skicklighet =)
#41 - 15 juni 2008 14:48
(härligt när någon väcker 6 år gamla trådar.. brrr... full koll ; )
#42 - 16 juni 2008 11:07
ville bara få fler att inse att orkidenäring funkar bra och gjort för mig under ett halvår. Gamla trådar är dom bästa av trådar ;)











Annons