<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vilket betyder att syrehalten totalt inte har gått upp sedan tidigare eller?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
I den genomluftade delen antar jag att syrenivån aldrig sjunker såsom den annars gör i akvariet på natten pga växternas upptagning av syre, vilket gör att växterna inte blir syrebegränsade på samma sätt som när det bara är pumpen som rör om vattnet. Min pumps (Fluval404) utblås är i ena hörnet vilket skapar en cirkulation som är bäst i övre delen av akvariet - med mycket växter så blir förmodligen cirkulationen lite för svag i dom nedre regionerna. Med strilrör kan jag förmodligen få bättre syresättning på natten med enbart Fluval404:an utan att använda extra pump med venturi som sprider luftbubblor i hela akvariet.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Däremot kan man fundera vad som händer när man genomluftar vattnet kraftigt och då menar jag på lokal nivå.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jasså?
Vad händer med växterna vid källan beroende på övrig vattenrörelse.
Är det en retorisk fråga och kan du isåfall svaret?
Genomluftning har en positiv effekt på växter som föredrar vätekarbonat(HCO3) som kolkälla, vilket inte är så svårt att lista ut.
Ok! Jag kör med CO2 från brandtub och får ingen synbar fotosyntes (pärlband) när den stängs av.