Näringsbrist

#1 - 18 november 2003 11:57
Den sista ( och största ) E. bleheri som jag köpte verkar ha någon slags näringsbrist. Efter att ha läst igenom näringsbristsidorna på www.hjortgatanszoo.se så har jag kommit fram till att det med största sannolikhet är kalciumbrist ( tja, borbrist hade ju liknande symptom så man vet ju aldrig ). De nya bladen är totalt förvridna och får även en del bruna fläckar. Några bruna fläckar även på de gamla bladen. De två andra E. bleheri som står bredvid verkar dock helt normala.
Om det nu är kalciumbrist, vad ska man göda med då?
Ingår det Ca i JBL 7 kulor?
( när jag tänker efter så fick nog den plantan vid plantering ingen ny kula - det skulle den fått, med de tog tyvärr slut )
Har även problem med min största E. rose....
Förutom att räkorna snart har ätit upp halva ( jättedyra ) växten så blir den brun längs med kanterna på äldre blad. Där blir det efter en tid ofta "galler". En del blad blir även bruna och mjuka precis där bladet övergår i stjälk. ( detta även på den största E. bleheri )
De nya verkar även få några slags fläckar, dock svårt att se på mörkröda blad.
Vad kan detta vara? ( den har däremot fått ett antal kulor )

Någon "växtnörd" [;)] som vet??

#2 - 18 november 2003 12:01
Använt mycket MgSO4? Vad har du för KH?
#3 - 18 november 2003 12:37
Inte den blekaste... [:)]
Nu känner jag mig lite dum, har ju faktiskt gått natur på gymnasiet, men vad använder man magnesiumsulfat till?
Jag kan ju säga att inte har tillsatt det medvetet i alla fall.
KH vet jag inte exakt, men vi har ju mjukt vatten här i alla fall.
Har letat som en tok eftervärden på Halmstad kommuns hemsida och där står det i alla fall att dH ligger på 3-5, så ni som kan förhållandena mellan kh och dh ( om det nu finns några såna ) så kan ni ju räkna ut det... ( matte var tyvärr mitt sämsta ämne ) [:)]
#4 - 18 november 2003 14:14
Jag har typ samma problem.
Kollade oxå på hjortgatans och det som stämde bäst var just kalciumbrist.. Det kan säkert vara det, men i mitt fall var det även alger som hade drabbat växterna.
Är iofs inte helt säker än vad det beror på.
#5 - 18 november 2003 15:07
JBL 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co om det kan vara till någon hjälp för växtexperterna.

Balanserar man magnesiumhalten efter kalciumhalten så ska det inte vara några problem är det jag har uppfattat det som. Du kanske behöver använda tropica master grow?
#6 - 18 november 2003 15:30
Om man inte tillsätter gödning i vattenkollumnen så kommer näringsbrister att uppstå förr eller senare. Att enbart 7 kulor skulle hjälpa till god tillväxt tror jag inte på. Du måste använda ett välbalanserat näringstillskott i ditt kar, tropica mastergrow och pmdd är bra exempel på sådana.
Vad har du för ljus i karet och tillsätter du co2/hur mycket?

MVH
Magnus
#7 - 18 november 2003 16:16

JBL 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co om det kan vara till någon hjälp för växtexperterna.

Att dom inte innehåller järn är extremt förvånande då dom ser ut som lerkulor. Skumt.

Balanserar man magnesiumhalten efter kalciumhalten så ska det inte vara några problem är det jag har uppfattat det som. Du kanske behöver använda tropica master grow?

Tropica Mastergrow ökar magnesiumhalten, så förmodligen ger det motsatt effekt om det nu är så att calciumhalten är för låg i förhållande till magnesiumhalten.
Tyvärr kan man inte utläsa det ur KH/GH-värden, däremot ger ditt låga KH en hint om att calciumvärdet eventuellt kanske är för lågt. Ökar du då på magnesiumhalten med en vattengödning så blir calciumbristen tydligare.
#8 - 18 november 2003 16:27
Jag tillsätter 10 ml TMG i veckan vid vattenbyte ( ca 200 liter vatten kan jag tänka mig att jag har i karet... ).
Ska jag sluta med det?
Akvariet är ett Juwel Rio 240 och jag där sitter 2 st 38 w lysrör.
Ett Philips Aquarelle och ett sånt där daylight som följer med som standard. ( det senare ska även det bytas ut när jag känner att jag har råd )
#9 - 18 november 2003 17:27

Jag tillsätter 10 ml TMG i veckan vid vattenbyte ( ca 200 liter vatten kan jag tänka mig att jag har i karet... ).

Ska jag sluta med det?

Nej jag tycker du ska försöka tillsätta någon form av Calcium. Jag har gjort lite lama försök med skolkritor och CaCO3 i pulverform.

Tropfrog: Hur funkade den där Calcium-tillsatsen du använde?`
#10 - 18 november 2003 17:42
Skolkritor....hmmm.
Det finns inget annat?
#11 - 18 november 2003 17:55
Jo snäckskal i filtret verkar poppis:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4466
#12 - 18 november 2003 18:13
Jo snäckskal i filtret verkar poppis:

Ok...jag funderade precis på om jag möjligtvis kunde använda det.
Det är ju lätt att få tag på här också. Bara att traska ned till havet imorgon då.
Kan tänka mig att det ligger en del krossade snäckskal i min sand som jag har snott på stranden också...
( eller förresten, nu när jag tänker efter, jag har ju en hel skål med snäckskal hemma som jag plockade i somras [:)] )
Var ska jag bäst placera dessa? Kan man krossa dem och gräva ned i sanden? Jag har inga bottenlevade fiskar som rotar...
Nu kommer ju säkert mitt pH att stiga en aning ( beroende på hur mycket jag lägger i förstås ) och det är ju inte riktigt meningen.
Vill ha det på ungefär 6.5...
Det står också i tråden du länkade till att man skulle kolla så att inte snäckskalen innhåller kol. Hur gör man det?
Hur påverkar kolet akvariet?
Oj, många frågor blev det här.
Men frågar man inget.... [;)]
#13 - 18 november 2003 18:21
>"Tropica Mastergrow ökar magnesiumhalten, så förmodligen ger det motsatt effekt om det nu är så att calciumhalten är för låg i förhållande till magnesiumhalten."

Om man nu har kalciumbrist, vore det inte bättre att tillsätta just kalcium än att även minska på magnesium. Riskerar man inte även magnesiumbrist i annat fall?

Peter
#14 - 18 november 2003 18:46

Om man nu har kalciumbrist, vore det inte bättre att tillsätta just kalcium än att även minska på magnesium.

Ja precis. Som jag sa ovan.

Kör man mycket MgSO4 och man får förvridna kan man ju testa att dra ner på MgSO4 och se om det blir bättre. Isåfall kan man ju dra på med mer kalcium och återgå till rekommenderad dos Mg.
#15 - 18 november 2003 18:48

Var ska jag bäst placera dessa?

Jag skulle placera dom där det är mycket cirkulation.

Det står också i tråden du länkade till att man skulle kolla så att inte snäckskalen innhåller kol. Hur gör man det?

Hur påverkar kolet akvariet?

Ingen aning.
#16 - 18 november 2003 19:52
Så, nu har jag slängt i lite snäckor i mitt innerfilter ( finns gott om plats i Juwels innerfilter )....
Får se vad som händer.
#17 - 18 november 2003 21:16
Ska nog oxå testa det..
Hur många/mycket ska man ha? Får inte plats så värst mycket i min iofs..
#18 - 18 november 2003 21:54
Ja på baksidan av förpackningen för 7 kulor står det järn men inte i tabellen på framsidan. Jag ångrar dock att jag köpte dem, kanske skulle ta o lägga ut en annons.

Defac: du tyckte ju att jag bara skulle ha 5ml MgSO4 i min pmdd för att jag har så mjukt vatten. Ska jag ha i lite kalkstenkross i filtret istället?
#19 - 18 november 2003 21:58

Defac: du tyckte ju att jag bara skulle ha 5ml MgSO4 i min pmdd för att jag har så mjukt vatten. Ska jag ha i lite kalkstenkross i filtret istället?

Du behöver bara testa kalkstenskross om du märker skrynklig nytillväxt.
Annars gör som jag gjorde: Testa med full dos MgSO4 ett tag och kolla om vissa blad blir vågigare osv..
#20 - 18 november 2003 22:45
Det ska jag testa nästa gång. Finns det någon fördel att köpa full dos MgSO4 och tillsätta kalcium om det behövs istället för att begränsa MgSO4?
#21 - 18 november 2003 23:17
Tom Barr föreslog att jag skulle skippa MgSO4 helt när jag skrev att jag hade KH 2.5 och GH 5, men jag vet inte hur pass bra det stämmer eftersom jag inte riktigt fattar hur han drar den slutsatsen.

Jag är värdelös på buffertsystemet och exakt hur växterna utnyttjar just Mg och Ca. Mg används till klorofyllet vet jag.

Här förklaras det lite närmare:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200209/msg00012.html

Det här var ju intressant:
"You probably would not be able to measure a drop in GH from a week's worth of plant growth. Snails, on the other hand, can use up quite a bit of calcium."

och det här förklarar lite hur Ca och Mg används i växten:
"I'm not positive about this, but I think that plants require some calcium and magnesium in the water that they're growing in so they can keep the right amount of calcium and magnesium in their internal fluids. That calcium and magnesium isn't "used" by the plant, but it still has to be there."
#22 - 19 november 2003 00:44
Mycket intressant!

Men nej, nu har norrvatten plockat bort hela tabellen med alla tester men jag är rätt säker på att det fanns en del Mg och Ca i vattnet. Sniglarna har i alla fall hårt skal. [:)]

Jag kan inte mäta upp någon åtgång av näring i mitt akvarie sedan senaste vattenbytet (i fredags). Jag har matat sparsamt också för att försöka få bukt med hinnan på vattenytan. Men ändå växer växterna på, men jag har inte så väldigt mycket växter ännu. När jag hade höga nitrathalter så gick det åt fosfor och järn i alla fall. Det kanske fanns kvar TMG i vattnet då med, vilken sammansättning har TMG? Min flaska kom dyblöt från Hjortgatans så etiketten var bara pappersmassa.
#23 - 19 november 2003 08:47
Har mätt mitt pH nu, det ligger fortfarande stabilt på 6.5...
Och mina sydamerikanska fiskar verkar inte ha påverkats av snäckskalen alls. Visste inte riktigt hur många jag skulle lägga i, men pillade väl i en 25 st små snäckskal i alla fall.
Jag funderade på en sak, mina små räkor ( som uppenbarligen ska komma från brasilien - annars hade jag aldrig köpt dem ) behöver väl antagligen Ca för uppbyggnaden av sina skal. I förrgår när en av räkorna hade bytt skal som drog de sedan omkring på det och åt på det.
Har haft räkor förut ( dock ej denna sort ) men de har aldrig gjort så vad jag har kunnat se.
Nu till min dumma fråga: (ja, skratta ni )
Brukar räkor äta upp sina "ömsade" skal eller kan detta ha något att göra med Ca-brist?
( och jag ska göra ett försök till idag att få reda på lat. namn på räkorna )
#24 - 19 november 2003 12:34
Jag har hört andra berätta om att räkorna äter upp sina skal. Jag har aldrig sett det själv men ömsade skal försvinner alltid så jag antar det. Det brukar alltid finnas lite kalcium i kommunalt vatten för de måste hålla uppe hårdheten på över 3 dGH för att inte rören ska korrigeras så koppar och bly mm inte löses upp i vattnet.
#25 - 19 november 2003 12:55
Ok....då är de inte onormala då, mina monsterräkor.
Men nu har ju både de och växterna fått lite snäckskal i alla fall...
#26 - 19 november 2003 13:53
Bra [:)]

Defac: räcker inte det magnesium som finns i kommunalt vatten? Jag har läst till mig lite om hur reningsverken preparerar vattnet nu och som jag skrev innan så ser de alltid till att totalhårdheten är över 3 dGH med hjälp av kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Dessutom vill de inte ha ett för högt KH som förorenar kaffebryggare och annat med alvagringar så då använder de också sulfatvarianterna för att enbart höja GH och inte påverka KH. KH kallar de för alkalinitet och de mäter det i mg karbonatjoner per liter vatten istället för tyska hårdhetsgrader. Så i mitt vatten borde det vara helt onödigt då jag har medelhårt vatten (ca 6dGH) men relativt låg alkalinitet (3,25 dKH) så det borde vara utblandat kalciumsulfat och magnesiumsulfat i mitt vatten redan förutom kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat.

Om jag har fattat det hela korrekt så är GH = kalcium + magnesiumjoner och KH = karbonatjoner.
#27 - 19 november 2003 14:52

vilken sammansättning har TMG?

http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/compare.html

Så i mitt vatten borde det vara helt onödigt då jag har medelhårt vatten (ca 6dGH) men relativt låg alkalinitet (3,25 dKH) så det borde vara utblandat kalciumsulfat och magnesiumsulfat i mitt vatten redan förutom kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat.

Det låter ganska precis så jag har fått för mig - och du och jag har således även liknande vattenkvalitet (jag har 2,5 dKH och 5 dGH) och det kan nog även vara så att ditt och mitt vattenverk processar vattnet på ungefär samma sätt.

Om jag har fattat det hela korrekt så är GH = kalcium + magnesiumjoner och KH = karbonatjoner.

Ja så har jag också fattat det. Då gäller det bara att ta reda på den faktiska calciumjon-halten och i princip subtrahera den från GH-värdet för att få reda på Ca:Mg-förhållandet?

Isåfall blir plötsligt GH-värdet oerhört viktigt i just växtakvarier, men för de flesta andra typer av akvarister betyder det inte ett smack (ångpanne-argumentet).

räcker inte det magnesium som finns i kommunalt vatten?

Jo Tom Barr tyckte ju också det. Isåfall borde Mikro+ från Hjortgatanszoo bli ett bättre alternativ (för oss) än TMG eftersom vi kan få bort Mg-innehållet i gödningen helt (man skippar MgSO4).
#28 - 19 november 2003 15:28
Jag blir så frustrerad över ett norrvatten bygger om sin hemsida just nu. Annars hade jag kunnat kolla upp vad och hur mycket som finns i mitt vatten.
#29 - 19 november 2003 15:29
Det här verkar vara en bra artikel: http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm
#30 - 19 november 2003 15:56
Och åter igen så visar Google upp sin absoluta förträfflighet, har nu sparat sidan på http://www.konjintech.com/~andreas/vattenkvalitet.html

HCO3: 66ppm = 3,3dKH
Ca: 41ppm
GH: 5,7dGH = 114ppm

Det borde altså bli 73ppm Mg.

Det finns i sånna fall ingen som helst anledning att tillsätta vare sig Ca eller Mg.
#31 - 19 november 2003 16:06
Ursprungligen skickat av AndreasN

Och åter igen så visar Google upp sin absoluta förträfflighet, har nu sparat sidan på http://www.konjintech.com/~andreas/vattenkvalitet.html

HCO3: 66ppm = 3,3dKH

Ca: 41ppm

GH: 5,7dGH = 114ppm

Det borde altså bli 73ppm Mg.

Det finns i sånna fall ingen som helst anledning att tillsätta vare sig Ca eller Mg.

OJ, dom siffrorna verkar stämma väl överens med växjövattnet också. Kul om det hjälper att dra ner på mg, men bra trist att jag nyss beställt 25 kilo på granngården. [:-28][:-118][:-5][:-48].
MVH
Magnus
#32 - 19 november 2003 16:13
Om dessa siffrar även stämmer för Tekniska Verken i Linköping har även jag en halv säck MgSO4 till övers hehe 8)

Det betyder även att vi måste öka Ca-halten väldigt mycket för att få ett Ca:Mg förhållande på 4:1. CaCO3-pulver tycker jag inte om då hela akvariet blir dimmigt i några timmar efter att man doserat det, men det såg helt klart ut att fungera på mina Hygrophila som fick mycket rundare och ickevågiga blad

Ang. 4:1 relationen jag brukar dra upp:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200309/msg00223.html

Hur gick det med din kalktillsättning Tropfrog?
#33 - 19 november 2003 16:25
Ursprungligen skickat av defdac

Det betyder även att vi måste öka Ca-halten väldigt mycket för att få ett Ca:Mg förhållande på 4:1. CaCO3-pulver tycker jag inte om då hela akvariet blir dimmigt i några timmar efter att man doserat det, men det såg helt klart ut att fungera på mina Hygrophila som fick mycket rundare och ickevågiga blad

CaCO3 + H2O -> H2CO3 + CaO

Altså en kalkutfällning, det verkar inte så kul. Nån som kan bekräfta eller dementera min formel?

CaSO4 borde väl fungera bättre då? Bara att springa iväg och köpa gipspulver. [:)]
#34 - 19 november 2003 17:15

Altså en kalkutfällning, det verkar inte så kul.

Nej inte kul, men det är en fungerande calciumkälla till växterna (oavsett vad det blir när man stoppar ner det i vattnet).

CaSO4 borde väl fungera bättre då?

Bättre vet jag inte, men säkerligen en fungerande calciumkälla även det.
#35 - 19 november 2003 17:41
Med bättre menar jag att man kanske slipper fällningen. Mer praktisk kanske är ett bättre ordval. Dessutom slipper man ju karbonaterna också som höjer KH om man inte vill det.
#36 - 19 november 2003 18:00

Med bättre menar jag att man kanske slipper fällningen. Mer praktisk kanske är ett bättre ordval. Dessutom slipper man ju karbonaterna också som höjer KH om man inte vill det.

Aha coolt 8) Ja då låter det ju helt klart bättre med gips!
#37 - 19 november 2003 18:08
Kan man överdosera kalium? Eller missade jag helt enkelt att ha i kalium vid senaste vattenbytet tro. Fast det mest logiska om man ser på provresultaten är att växterna käkade massa näring på förmiddan i lördags och har sen inte käkat nått alls pga kaliumbrist. http://www.konjintech.com/~andreas/akvariedagbok.xls
#38 - 19 november 2003 18:14
När jag tänker efter lite till kanske CaSO4 färgar vattnet? Färdig gipsblandning är ju inte direkt ofärgat.
#39 - 19 november 2003 18:20

Kan man överdosera kalium?

Nope. Det är riskfritt vad gäller algtillväxt kontra växttillväxt inom rimliga gränser.

och har sen inte käkat nått alls pga kaliumbrist.

Kan vara så, men oftast är det CO2-nivån som spökar om näringsupptaget går ner.
#40 - 19 november 2003 18:25
Jo men jag hade 40ppm eller mer nitrat och på 1,5 dygn har det sjunkit till 5ppm inkl ett 50% vattenbyte utan tillsats av nitrat. Sen har det inte sjunkit alls och växterna har nu börjat visa tecken på kaliumbrist. De har också bubblat dåligt trots ökad CO2.
#41 - 19 november 2003 18:35
Kväveupptaget brukar vara ganska intimt förknippat med fosforupptaget. Dom brukar säga på listorna att man måste vara beredd på kraftigt nitratupptag när man börjar dosera fosfat. Åt andra hållet borde nitratupptaget sjunka om det inte finns något fosfat.

Men i ditt fall är det ju ingen fara. Du kan ju testa om det var kalium du glömde - borde inte vara någon fara även om du får dubbla kaliummängden.
#42 - 19 november 2003 18:59
Jo jag har testat att ha i 15ml K2SO4 för en timme sen.

Hur tillsätter man kalcium i saltvattenskar om man inte använder kalciumreaktor?
#43 - 19 november 2003 19:09
kalciumklorid CaCl2
Vart får man tag på det, saltvattensbutik?
Är det lämpligt med tanke på kloriden?
#44 - 19 november 2003 20:10
Nu spyr växterna ut strimmor av små små syrebubblor, riccian och E. parviflorus är fulla med bubblor.

En till sak jag såg nu är att jag har vågiga, vridna och skålade blad. Har inte tänkt på det tidigare, får väl lägga ner några kalkstenar i filtret.
#45 - 19 november 2003 20:56

Nu spyr växterna ut strimmor av små små syrebubblor, riccian och E. parviflorus är fulla med bubblor.

Det är sådan grym kick att lista ut vilket ämne som begränsar växterna, dosera det och några minuter senare se hur växterna fullkomligen exploderar =)

Har man bara CO2 och ljuset på plats så är det duktigt häftigt att köra växtakvarier 8)

#46 - 20 november 2003 10:55
*suck* vad man ligger efter:

Ett inlägg av Karen Randall <b>1996</b> där hon fått svar ang. Magnesium av Claus Christensen på Tropica:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9611/msg00193.html

Gah. Magnesium kan t om blockera Kaliumupptaget (var det inte du petnym som nämde något om det i ett inlägg för ett tag sedan?)
#47 - 20 november 2003 11:35
&gt;"Gah. Magnesium kan t om blockera Kaliumupptaget"

Gah! Ytterliggare en okänd faktor att ta hänsyn till. Hur skall man kunna gissa alla dessa parametrar egentligen?

&gt;"Har man bara CO2 och ljuset på plats så är det duktigt häftigt att köra växtakvarier 8)"

Önskar att mitt akvarie också visste att det var så enkelt...

Peter
#48 - 20 november 2003 12:10
Finns det någon länk som fördjupar sig mer på just 4:1 förhållandet mellan Ca:Mg?

Jag har placerat några kalkstenar vid insuger till filtret men jag tror inte det kommer påverka särskilt mycket. Eller så gör de det.

Jag har även mailat labbet på mitt vattenverk.
#49 - 20 november 2003 12:30

Gah! Ytterliggare en okänd faktor att ta hänsyn till. Hur skall man kunna gissa alla dessa parametrar egentligen?

Genom en positiv inställning och extrem experimentlysta ;) Växterna visar vägen.

Skämtåsido ser jag på det här med Ca:Mg och K:Mg mest som finlir. Det är fascinerande att man kan se så tydligt på växterna om man beter sig illa mot dom 8)

Att vi sedan har uppfuckat vatten med avseende på växtodling är ju lite synd, och där tycker jag vi kan vi gnälla lite och tycka synd om oss själva så att det blir en skön seger när vi överlistat det onda vattenverket.
#50 - 20 november 2003 12:35
Ursprungligen skickat av defdac

Att vi sedan har uppfuckat vatten med avseende på växtodling är ju lite synd, och där tycker jag vi kan vi gnälla lite och tycka synd om oss själva så att det blir en skön seger när vi överlistat det onda vattenverket.

lol

Vi kanske måste börja använda RO-vatten och preparera det från grunden själva? [:)]
#51 - 20 november 2003 13:01

Vi kanske måste börja använda RO-vatten och preparera det från grunden själva? [:)]

Nej det är ju det som är felet med vårt kranvatten. Det är för likt RO-vatten. För lite av vissa mineraler och spårämnen.

Jag känner på mig att lednings/regnvatten innehåller minimala men livsviktiga halter av spårämnen man hittills inte inkluderat i växtgödningar för att dom alltid finns i tillräckliga mängder i allt normalprocessat vatten (vårt ledningsvatten börjar så sakteliga hamna utanför denna kategori ;)

Skulle du börja använda enbart RO-vatten så skulle du få så kliniskt rent vatten att jag är hyffsat säker på att du inte skulle lyckas göra någon klockren växtodling ens om du tillsatte perfekta nivåer av karbonater, salter, C, TMG, N och P.

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200104/msg00449.html
"Plants and many fish need the hardness that the RO removes.........
Why remove something then add it back? Got extra cash you don't know what to do with? Like extra work? Like something that's more complex and easier to mess up? "
#52 - 20 november 2003 13:29
Jag var ute efter att sänka en på tok för hög magnesiumhalt i vattnet.
#53 - 20 november 2003 14:08
Den är ju väldigt låg i vårt vatten? Det är calciumhalten som är på tok för låg skulle jag vilja säga.
#54 - 20 november 2003 14:14
Som jag tror det är nu så är Ca:Mg förhållandet i mitt vatten ca 2:3 med 40ppm Ca. Jag måste altså upp i 280ppm Ca och då ska det vara perfekt?
#55 - 20 november 2003 14:14
Sorry och gå in i den här tråden med lite offtopic men...
jag har fått alla mätdata på vattnet i linköping nu! det e en jäkla massa.... hur och var tycker ni(eller om man ska säga Defdac;) jag ska presentera det jag fått?
#56 - 20 november 2003 14:16
Jag tycker du ska lägga in det i ett inlägg eller på en webbsida.
#57 - 20 november 2003 14:25

Som jag tror det är nu så är Ca:Mg förhållandet i mitt vatten ca 2:3 med 40ppm Ca. Jag måste altså upp i 280ppm Ca och då ska det vara perfekt?

Aha. I see your point.

Mixa RO-vatten med ditt ledninsvatten så att du får perfekt magnesiumhalt och tillsätt sedan mindre mängd Ca så tjänar du in pengar på Ca men måste betala för RO-filter, RO-filtermaterial och sump. För att inte tala om krånglet.

Nää. Då skulle jag bara se till att hitta en lämplig Calciumkälla. Ronny Stolt rekommenderar en bit Faxekalk vid insuget.

jag ska presentera det jag fått?

Mer än gärna! =))
#58 - 20 november 2003 15:01
Jag har faxekalk vid insuget nu, ska se om det ger resultat. Jag har ganska tydliga kalciumbristtecken så jag borde snart se resultat om det hjälper.
#59 - 20 november 2003 16:56
Än så länge är jag bara växtakvarieamatör, men efter att ha läst tråden skulle jag vilja ge tips ang tillsats av <b>Kalcium</b> till akvariumet. Jag odlar Ampullariasniglar från Amazonas och i deras kar tillsätter jag kalcium från "bläckfiskskelett". Ni vet sådana som man brukar ge till burfåglar. De kan man köpa löst (finns i olika storlekar) i zoobutiker för en mycket billig peng. Deta "skellett" kan man antingen bryta i lite delar och lägga i filtret eller dylikt eller som jag (skelettet är mjukt) raspa över akvariet (blir pulveriserat) i lagom mängd. Jag har märkt att min javamossa i just detta kar har en enormt mycket bättre tillväxt än i något annat kar...

Hälsn

Sabina
#60 - 20 november 2003 17:14
Oj tufft! Tack för tipset Sabina!
#61 - 20 november 2003 17:25
För er som klagat lite över att andra pulver tillsatser har grumlat vattnet kan jag avslöja att "bläckfiskskelettet" inte gör vattnet grumligt. Först lägger sig pulvret på ytan och efter ett tag så är det försvunnet, utan grums!

Sabina
#62 - 20 november 2003 17:32
Jag vet inte om mina snäckskal har hjälpt så fort...men det nyaste bladet på den E. bleheri som förmodligen har Kalciumbrist ser helt slätt och fint ut. Har inte tänkt på att bladen skjuter upp så fort på svärdsplantor men just det bladet har i alla fall vuxit ca 5 cm sen i morse. Får se om det håller i sig, det kanske blir helt förvridet det också när det har vuxit till sig lite. Men på de andra bladen har missbildningen visat sig betydligt tidigare.
#63 - 20 november 2003 18:46
Jag inbillar mig också se svagt resultat på min H. polysperma och stricta. De översta bladen är inte lika vågiga, men de kanske blir mer vågiga när de blir lite äldre. Kalciumet räcker i alla fall förtfarande inte.

Det där med bläckfiskskelett lät intressant. Bläckfiskarna har väl brosk? Vad består det av? Eller är det näbben du filar ner?
#64 - 20 november 2003 18:57

Jag har även mailat labbet på mitt vattenverk.

´

AndreasN: Du bor i stockholm va? Vilket reningsverk tillhör du?
Borde kanske oxå maila dom, och checka..
#65 - 20 november 2003 19:24
Jag får mitt vatten från Görvälnverket.
#66 - 20 november 2003 19:34

Jag inbillar mig också se svagt resultat på min H. polysperma och stricta. De översta bladen är inte lika vågiga, men de kanske blir mer vågiga när de blir lite äldre. Kalciumet räcker i alla fall förtfarande inte.

Det där med bläckfiskskelett lät intressant. Bläckfiskarna har väl brosk? Vad består det av? Eller är det näbben du filar ner?

Du har säkert sett ett bläckfisk skelett nån gång. Det är som en oval (lite vasare i ena änden) rätt tunn brosk/skelett skiva/bit. Kan försöka hitta en bild om du vill :)
#67 - 20 november 2003 19:40
Ja det har jag med största sannolikhet sett. [:)]
#68 - 20 november 2003 19:53
Skelettet från Sepia-bläckfisken är samma material som alla andra ben CaCO3. Att det inte förorenar har säkert att göra med storleken på kornen. Fina korn ger snabbare reaktion med vattnet.
#69 - 21 november 2003 11:46

Jag har märkt att min javamossa i just detta kar har en enormt mycket bättre tillväxt än i något annat kar...

Av en händelse så har ett litet blad av Monosolenium tenerum ("Pellia") börjat växa vid insuget efter att jag haft en skolkrita liggande där.
#70 - 21 november 2003 12:26
Det nya bladet har nu vuxit ca 5 centimeter till och är fortfarande slätt och fint. Ännu ett blad är på väg upp.
Håller tummarna...

Annons