Valisneria är en växt som inte ökar sin tillväxthastighet när koltillgången ökar. Därför konkureras den lätt ut av andra växter i en miljö med mycket co2.
(...)
Enligt Diana W, är kalcium (ca) en av de absolut viktigaste näringsämnena för hårdvattenlevande växter. Valisneria är en sån växt som i naturen förekommer i just hårt vatten. Brist visar sig som en total nersmältning av bladen.
Tackar för ett mycket uttömmande svar!
I burken där hemma har jag bara två växtarter, nämligen vattenspikblad och valisneria. Sedan jag började med (mäsk-)CO2 har jag märkt en klar förbättring av vattenspikbladen. Större, frodigare blad och snabbare, rikligare tillväxt. Dock har jag inte märkt någon direkt försämring i valisnerians tillväxt. Det kanske kan förklaras med att mäsken inte ger så kraftig CO2-tillförsel... Men det är ren spekulation.
Vad det gäller valisnerian så har vissa blad mycket riktigt "smällt ner". Framför allt under sensommaren och fram till dags dato. Inte alls kul, vill jag lova. Nå, nu har jag ju en rätt riklig mängd i burken - men det är icke desto mindre tråkigt. Kanske skulle ta och reducera mängden så att de som finns kvar får mindre konkurens av varandra? De har ju uppenbarligen väldigt lätt att sprida sig på nytt, så det torde gå ganska fort att "återkolonisera" när Ca-halten ökar igen...
Eller så testar jag helt enkelt seachem eqilibrium.