Nåt nytt i köket - det går inte åt rätt håll än

#1 - 3 december 2013 12:53
Efter tillsats av två kapslar Bactozym (som egentligen ska räcka till 200 liter) börjar nitriten komma ner på vettig nivå. Jag kör dagliga vattenbyten för att säkerställa att fiskarna får syre och att nitrit och nitrat åtminstone späds ut en aning.

Facit hittills är att 4 av 6 corydoras panda har strukit med. Jag förbannar mig själv för att jag satte in dem så tidigt. Tänk om jag hade kunnat lugna mig ett par veckor till.

Incyklingen av akvariet får nu en grupp guppy (gruppy som någon skrev nyss på forumet, :)) sköta om. Dottern blev förälskad i de vackra färgerna vid ett besök på Falskogs akvarium och eftersom jag (nästan) gör allt för att få fler i familjen intresserade av hobbyn, gjorde jag henne till viljes och köpte dem. 6 stycken, varav 4 honor, har nu blivit 5, eftersom en av honorna plötsligt, efter att ha fött en kull yngel, blev dålig. Hon stod vid ytan ett dygn och därefter vid botten ungefär lika länge, innan hon helt sonika dog. Inga synliga skador, inte ens på gälarna, så jag vet inte om det var nitrit eller annan orsak.

Jag har ingen allmänpåverkan på fisken i det nya akvariet, de är pigga, alerta och matglada, vilket också de som har dött har varit, fram till insjuknandet.

Hoppas att nitrifikationen kommer igång nu, så att jag slipper mer problem.

Tropicas NO2-test ska jag kasta så långt vägen räcker och har fått tips på forumet om att JBLs test är mer tillförlitligt, så det blir inköp av ett sådant inom kort.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 december 2013 10:27
Tråkigt men pandorna - men tänk också på allt trevligt vi gått misste om inte OM hade funnits :D
Lycka till i fortsättningen och hoppas att nitriten håller sig borta
#3 - 4 december 2013 17:11
Ursäkta en lite kritisk kommentar här. Allt detta med incyckling hit och dit - inte var det så när jag började i hobbyn. Och inte gick det snett då - i alla fall inte så ofta. Men vi kanske inte hade så mycket råd att köpa så mycket fisk i början. Det blev några härdiga fiskar kanske. Inte vispa i ett stim dyrbara arter t ex. Det kanske är just det som kan vara skillnaden?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 december 2013 20:41
Jodå - det gick åt helskotta fel förr i tiden. Jag hade ju affär på åttiotalet långt innan bakteriekulturer etc. var födda och usch vad många som kom tillbaka och klagade på fisken (trots att jag visste att det var helt Ok fiskar de köpt) eftersom de hade börjat dö efter några veckor i det nystartade akvariet.
Tänk om man hade haft bakteriekulturer att sälja då - inte för att det är en mirakelkur som löser alla problem - men det är i alla fall oerhört mycket större chans att få en bra uppstart om man använder en bakteriekultur än om man inte gör det.

Annons