Nåt speciellt kännetecken?

#1 - 30 mars 2007 05:35
Tyckte för ett tag sedan att min saffransmolly var rund som bara den, och så kom det yngel som alla åt upp. Undrar om det finns nåt annat kännetecken när det börjar närma sig att de är på väg, när det gäller molly, platy mm, så jag hinner lägga dem i ynglakvariet. Mvh Lotta.
#2 - 30 mars 2007 07:12
Mollyn brukar få vita prickar runt analöppningen när det börjar närma sig födseln och du kan då med fördel fånga in den och släppa den i en yngelkasse.
Men håll ändå koll då de äter upp yngel i samma takt som de kommer ut.
#3 - 30 mars 2007 07:37
Man brukar se vid baken på platy's ifall de inte är mörk färgade där att de har en massa yngel (svarta saker) och som sagt när de är feta så börjar det närma sig.
#4 - 30 mars 2007 11:06
Testa med att räkan efter: de föder ynglen med UNGEFÄR en månads mellanrum, så efter cirka 3 veckor kan man skilja av honan i en yngelkasse för födseln...eller håll hellre henne separat i ett litet extraakvarium så blir det mindre stress för henne. Ett enklare sätt är att ha MASSOR av flytxväxter och andra växter (javamossa är superbra!!!) som ynglen kan gömma sig i den första tiden...
#5 - 2 april 2007 16:09
Tre frågor jag vill få svar på!

Jag har hört och sett att mollysarna är de få fiskar som INTE äter upp sina yngel, är detta sant?
Sen har jag en liten fråga till, i mitt akvarie har jag bara mollys o neontetror, kan det vara någon fara om det skulle bli yngel att de får simma kvar i samma akvarie? Eller kommer de bli uppätna?
#6 - 2 april 2007 16:12
Molly älskar sina barn, och då menar jag inte att krama dem;)!
Det kommer att bli ett och annat yngel kvar, och det brukar räcka för att de ska bli fler och fler. Skulle alla yngel överleva så får man snart problem vart man ska göra av dessa, då affärerna tröttnat på springet dit med Mollys:p .
#7 - 2 april 2007 16:52
Jag har ett par black molly i mitt kar med guppys och de jagar mina yngel som tokar, däremot låter mina guppys dem vara..
#8 - 2 april 2007 18:17
Ååh min ena lilla molly ser ut att vara med barn nu, hon är allt lite fet =)
Det hade vart så kul om d kunde bli lite små yngel! Första födseln isåfall...*lycklig*
Hade ju vart bra om någon av de små kunde överleva iallafall, så inte alla blir uppätna...
Äter malar yngel? Har en mal, men d känns inte som han skulle kunna göra en fluga förnär...
#9 - 3 april 2007 06:16
Nej är det en vanlig ancistrus tex som du har så äter inte de yngel. Det är ju först när de är nyfödda som största faran är då de ligger på botten men sedan är de ju i mellersta och i ytskiktet för det mesta. Har du mycket växter så går det nog bra . Lycka till!
#10 - 6 april 2007 16:53
Tack för alla bra tips och svar! Kramisar

Annons