Nät till Riccia Fluitans?

#1 - 30 oktober 2008 10:06
Skulle behöva få tag på ett finmaskigt nät, typ hårnät eller liknande så att man kan klä in riccian för att få den att växa fast på tex en sten.

Vara får man tag på det, eller finns det någon annan smart lösning?
Guest
#2 - 30 oktober 2008 10:37
Myggnät från Granngården funkar fint. Sy det med tunn nylontråd.
#3 - 30 oktober 2008 11:35
Jag har använt plastnät från valfri bygghandel.
#4 - 30 oktober 2008 12:47
jag gjorde faktiskt så, senaste halvtimmen har jag suttit med grön sytråd och dragit en sisådär 15-20 trådar så att det sitter på plats, runt en sten, har faktiskt fotat det också, ska bara hitta igen kabeln och lägga upp det.
#5 - 30 oktober 2008 19:33
nysa81 skrev:
Skulle behöva få tag på ett finmaskigt nät, typ hårnät eller liknande så att man kan klä in riccian för att få den att växa fast på tex en sten.

Vara får man tag på det, eller finns det någon annan smart lösning?

kan riccia växa fast? min gör iaf inte det den bara flyter iväg om man tar bort nätet, jag brukar mest ha min på botten och sprider bara ut lite sand över den så det inte flyter iväg.
#6 - 30 oktober 2008 19:55
jodå, har fått min riccia i mitt andra kar att växa fast på kolstenar, inte 100%, men det tar sig.
#7 - 30 oktober 2008 20:09
nysa81 skrev:
jodå, har fått min riccia i mitt andra kar att växa fast på kolstenar, inte 100%, men det tar sig.

Oki låter som nåt att prova, menar du möjligen sånna där håliga lavastenar? börjar bli lite trött på att plantera om min riccia varje vecka, alltid nån som gräver upp den.
#8 - 31 oktober 2008 07:10
nej, en vanlig kolsten, helt kolsvart, utan håligheter eller liknande.
jag far ju ner med saxen varje vecka och klipper till riccian så att den håller en jämn och fin gräsmattehöjd.
#9 - 31 oktober 2008 07:23
Ok då ska jag hålla utkik efter en sån, tack för tipset.

Annons