Hej!
Min dator varnade nu för nätfiske när jag fick ett mail från zoopet om att det svarats i en tråd som jag prenumererar på. Har inte hänt tidigare så jag blir lite fundersam?
//vickson
Azur skrev:"Nätfiske" som ord finns redan på svenska, och är alltså fiske med nät. Det bästa hade varit att behålla engelskans phishing, det näst bästa hade varit att kalla det phiske, men svenska datoröversättningar är alltid kass.
Phishing är alltså att nån mailar dig och t.ex. säger att du behöver förnya ditt lösenord på en bank, men länken går till skurkarnas falska hemsida så de kan stjäla ditt password. Ditt antivirusprogram verkar alltså ha varnat för att du fått ett mail med en länk i.
Det är hård konkurrens mellan antivirusprogram, och vissa av dem rapporterar även ofarliga händelser (mestadels blockerade portscanningar) för att visa hur duktiga de är. Nånstans finns antagligen en inställning i ditt antivirusprogram där du kan ange att det bara ska rapportera kritiska fel/kända hot/lägsta känslighet.
Det är en god idé att välja det, man blir bara orolig av antivirus som ropar varg hela tiden.