Nätfiske på zoopet?

#1 - 30 september 2010 07:46
Hej!
Min dator varnade nu för nätfiske när jag fick ett mail från zoopet om att det svarats i en tråd som jag prenumererar på. Har inte hänt tidigare så jag blir lite fundersam?

//vickson
#2 - 30 september 2010 11:46
Vad är nätfiske?

(För jag antar att vi inte talar om fiske med nät.)
#3 - 30 september 2010 11:57
#4 - 30 september 2010 12:23
Haha, hannes vilken rolig (och inte så lite spydig länk). :d

Så här står det vid mailet:
"Nätfiske är ett sätt att lura datoranvändare att avslöja personlig och/eller privatekonomisk information via bedrägliga e‑postmeddelanden eller webbplatser. Ett vanligt nätfiskebedrägeri kan börja med ett e‑postmeddelande som ser ut som ett officiellt meddelande från en tillförlitlig källa, t.ex. en bank, ett kreditkortsföretag eller en känd onlinebutik. I e‑postmeddelandet hänvisas mottagarna till en falsk webbsida där de ombeds uppge personlig information, t.ex. kontonummer eller lösenord. Informationen används sedan för att stjäla din identitet."

Och det konstiga är att det är bara just det mailet, de jag fått från zoopet före och efter har jag inte fått någon varning på. :confused:
#5 - 30 september 2010 12:47
inget illa menat. alltid kul o småjävlas lite bara. jag är en såndär som tycker att man alltid ska googla innan man frågar :P men det är ju jag det :P
#6 - 30 september 2010 15:23
Hmm, tja, är nog ingen fara eftersom det inte varit så innan eller efter, är definitivt ingen expert, och skulle nog också bli orolig av en så´n grej, men antar att det var din emailtjänsts spamskydd som fick hicka utan anledning :) Men Kjell får väl ge klarhet i saken.
admin
Christian Alfredsson
#7 - 30 september 2010 18:57
Det kan bero på att jag skickar ut några hundra mail på en gång och att brevet innehåller länkar.
#8 - 30 september 2010 19:06
Tack admin - ingen fara alltså? Var ett annat forum jag var på som helt plötsligt varnade för en trojan som härjade på sidan. Efter det är jag så där extra försiktig.
admin
Christian Alfredsson
#9 - 1 oktober 2010 08:23
Nja, ni ska alltid vara vaksamma.
#10 - 1 oktober 2010 08:33
"Nätfiske" som ord finns redan på svenska, och är alltså fiske med nät. Det bästa hade varit att behålla engelskans phishing, det näst bästa hade varit att kalla det phiske, men svenska datoröversättningar är alltid kass.
Phishing är alltså att nån mailar dig och t.ex. säger att du behöver förnya ditt lösenord på en bank, men länken går till skurkarnas falska hemsida så de kan stjäla ditt password. Ditt antivirusprogram verkar alltså ha varnat för att du fått ett mail med en länk i.

Det är hård konkurrens mellan antivirusprogram, och vissa av dem rapporterar även ofarliga händelser (mestadels blockerade portscanningar) för att visa hur duktiga de är. Nånstans finns antagligen en inställning i ditt antivirusprogram där du kan ange att det bara ska rapportera kritiska fel/kända hot/lägsta känslighet.
Det är en god idé att välja det, man blir bara orolig av antivirus som ropar varg hela tiden.
#11 - 1 oktober 2010 09:18
Azur skrev:
"Nätfiske" som ord finns redan på svenska, och är alltså fiske med nät. Det bästa hade varit att behålla engelskans phishing, det näst bästa hade varit att kalla det phiske, men svenska datoröversättningar är alltid kass.

Phishing är alltså att nån mailar dig och t.ex. säger att du behöver förnya ditt lösenord på en bank, men länken går till skurkarnas falska hemsida så de kan stjäla ditt password. Ditt antivirusprogram verkar alltså ha varnat för att du fått ett mail med en länk i.

Det är hård konkurrens mellan antivirusprogram, och vissa av dem rapporterar även ofarliga händelser (mestadels blockerade portscanningar) för att visa hur duktiga de är. Nånstans finns antagligen en inställning i ditt antivirusprogram där du kan ange att det bara ska rapportera kritiska fel/kända hot/lägsta känslighet.

Det är en god idé att välja det, man blir bara orolig av antivirus som ropar varg hela tiden.

Jo det kanhända att det inte är en bra term men jag använde den term som stod i varningen nämligen nätfiske.

Det jag reagerade på här är att jag får flera mail varje dag från zoopet med länkar i och det var just det här mailet som varningen kom upp på. Jag är jättenöjd med mitt antivirus och det har inte ropat varg i onödan tidigare. Sist det varnade var just på det andra forumet där det fanns en trojan visade det sig sen och därför blev jag väldigt fundersam och ville kolla att det inte händer något konstigt på zoopet vad gäller säkerhet.
#12 - 1 oktober 2010 09:36
Du kan vidarebefodra mailet till mig kan jag ta en titt om nåt verkar konstigt. mailto: [email]mike_noren2002@yahoo.co.uk[/email]
#13 - 5 oktober 2010 08:52
Skickat!

Annons