Jag diskuterade med min pappa om akvariumet och växtgödning och hur dyra CO2 anläggningar är. Pappa sa att han kunde fixa lite Natriumkarbonat som löser sig till koldioxid i surt vatten från sitt jobb på högskolan. Det jag undrar är om det går att tillsätta Natriumkarbonat utan att skada fiskarna? Är det någon som har erfarenhet av det?
Jag göder med pmdd och har läst lite här på forumet om Low-tech akvarium. Och jag undrar om fiskarna inte behöver nytt och fräscht vatten att simma i? Blir inte botten och vattnet skitigt och trivs verkligen fiskarna?
Det funkar säkert med natriumkarbonat till vissa växter. Men inte alla och det blir väldigt svajiga halter, vilket algerna gillar. Jag kör någon slags blandning mellan low och high-tech. Jag byter vatten och göder med pmdd men har inte någon CO2-anläggning längre. I botten på akvariet har jag 5 cm blomjord och över det 3-4 cm engelsk sjösten. Jorden innehåller kol som bakterier bryter ner till CO2 och som växterna kan ta upp. Det har funkat i 1,5 år. Snäckor och andra småkryp städar botten och den ser fin ut. Det händer att jag slamsuger lite försiktigt.
Om du är intresserad av lowtech så läs en bok av Diana Walstad. Den heter ecology of the planted aquarium. Jag lovar att du lär dig löjligt mycket av den boken även om du vill köra high-tech.