Nått mer jag bör tänka på ?

#1 - 15 januari 2004 21:32
Hejsan!

Ska nog skaffa mig ett 96L akvarium snart och tänkte om jag hade glömt nåt viktigt. Ska köpa akvariumet i paket så jag få pump dåpvärmare,lampa mm. Men jag har läst att när man starta ett akvarium ska man börja med lite fiskar. Gäller samma sak med växter. Tänkte att man kunde ta och köpa lite växter och kanske 5 guppys att börjar med och efterhand köpa fler fiskar.
#2 - 15 januari 2004 21:47
Kom på en fråga till :) Har lister som man kan ha runt akvariumet nån funktion eller är dom bara till för att det ska se snyggt ut ?
#3 - 15 januari 2004 21:51
Låter som en lagom start... en god idé är att ha befolkningen klar redan innan man startar... sedan kan man köpa en grupp i taget...

Förmodar att du tänkt på att du behöver bottenmaterial också... tänkte eftersom du frågade :-)
#4 - 15 januari 2004 22:11
Nja, det är tvärtom en fördel att börja med många växter (gärna några snabbväxande), då det tillsammans med lämplig CO2-gödning "påskyndar/hjälper till" att utveckla en biologisk balans i sand, växter och vatten. Köp gärna till en extraramp om du får plats och ha ett rör som växterna trivs med (tex. Sun-Glo) och placera detta längst bak på akvariet. Däremot har du helt rätt i att man ska vara noggrann med att inte släppa i för många fiskar åt gången i ett nystartat akvarium. Köp som du skriver 5 stycken, vänta en vecka, köp ytterligare 5 stycken etcetera tills du har uppnått önskat antal av den sortens fisk. Dock är guppys rätt känsliga för instabilt vatten (egen erfarenhet) och kan lätt dö ut över en natt, samtidigt som dom är rätt dyra (10 st kostar ungefär 250:-), en dyr affär att riskera så här i början. Men vill du ha guppys så kör för det! Skulle ändå råda dig att starta upp akvariet med en lite mer "robust" fisk som blodtetra, sorgmanteltetra, zebrafisk, eller någon barb ihop med ett gäng malar (både sugmalar som äter alger och "slamkrypare" som gör det rent och fint i sanden). Kan föreslå fläckig pansarmal, Taggig sugmal (Plecostomus) samt Peckoltia Pulcher som är en riktigt vacker mal. Gemensamt för dessa malar är att de inte blir alltför stora utan håller sig mellan 4-15 cm beroende på sort.
#5 - 16 januari 2004 10:47
Tänk på att köra akvariet tomt ett par veckor innan du släpper i fisk. Då hinner filter komma igång ev. grumlighet pga. gruset försvinna och du kan ta vattentester. Listen kan vara där av två orsaker. Ibland är det bara för att vara snyggt men oftast är det för att göra akvariet mer "stabilt" ett ramakvarie tål lite mer än ett helglas. Ett helglasakvarie ska stå på ett jämt underlag och helst uppe på en frigolit. Ska aldrig flyttas med vatten eller grus i. Ramakvariet är inte lika känsligt utan man kan ställa det direkt på en bänk utan frigolit och det kan också flyttas med grus och vatten i. dvs. om det är en ordentlig ram i kraftig plast eller järn. Har ett akvarie med en plastlist pålimmad och det hanterar iaf. jag som ett helglasakvarie.
#6 - 16 januari 2004 10:56
Någon biologisk balans kan du inte få förrän du släppt i fiskarna. Däremot så kan det vara bra att låta vattnet stå ett par dagar innan man släpper i fiskar så att temperatur och ph stabiliserar sig och ev klor vädras ur. 2-3 dagar brukar vara lagom innan man släpper i fisk. Ramakvarium är inte alls stabilare än helglasakvarium. Den enda egentliga fördelen med ram är att karet klarar slag mot kanten bättre än helglas. I övrigt är det silikonen som stabiliserar i både helglas och ramakvarim. Anledningen till att det kan vara bra med en frigolitskiva under halglasakvariumet är att annars ligger glaset rätt på ytan, är det´nna yta minsta skev så blir det spänningar och sprickor. Ramakvariet står oftast på en aluminiumställning, den kan du justera benen på så att du får absolut rakt innan du sätter dit karet. Om du använder ett ramakvarium på annat underlag än denna aluminiumbänk så är frigolit minst lika nödvändigt som vid helglas. MAO, det är bänken som avgör om du behöver frigolit under inte akvariet.
MVH
magnus
#7 - 16 januari 2004 11:15
Snälla Kampfisken, jag upplever inlägget från Krillo som att han är helt nybörjare.... gjorde inte du det?

Nja, det är tvärtom en fördel att börja med många växter (gärna några snabbväxande), då det tillsammans med lämplig CO2-gödning "påskyndar/hjälper till" att utveckla en biologisk balans i sand, växter och vatten.

Tycker du verkligen att CO2 är något som man ska ha direkt i sitt första kar...??? Sedan skulle jag vilja ha en mera ingående förklaring till hur växterna påverkar den biologiska processen! Du menar att de som inte har växter i sitt kar, inte har någon biologisk balans då????

Köp gärna till en extraramp om du får plats och ha ett rör som växterna trivs med (tex. Sun-Glo) och placera detta längst bak på akvariet.

Det är alltså det du rekommenderar en nybörjare... varför??? Du riskerar ju att grabben lägger ner tankarna på ett akvarium för att det blir för dyrt.

Men vill du ha guppys så kör för det! Skulle ändå råda dig att starta upp akvariet med en lite mer "robust" fisk som blodtetra, sorgmanteltetra, zebrafisk, eller någon barb ihop med ett gäng malar (både sugmalar som äter alger och "slamkrypare" som gör det rent och fint i sanden). Kan föreslå fläckig pansarmal, Taggig sugmal (Plecostomus) samt Peckoltia Pulcher som är en riktigt vacker mal. Gemensamt för dessa malar är att de inte blir alltför stora utan håller sig mellan 4-15 cm beroende på sort.

Killen pratade om att köpa 5 Guppys, men du tycker att han ska köpa 5 st stimfiskar (tetror, barber) att starta upp med... Att stimfiskar bör vara minst 10 st för att trivas är alltså helt ovidkommande???
Varför blanda in ordet "slamkrypare" i de andra vetenskapliga namnen??? Vad tror du handlaren kommer att sälja till killen om han kommer och säger att han ska ha en slamkrypare????

Tänk på att köra akvariet tomt ett par veckor innan du släpper i fisk. Då hinner filter komma igång ev. grumlighet pga. gruset försvinna och du kan ta vattentester.

Lite tankefel där va Nettrax??? Akvariet behöver bara stå en par dar för att vattnet skall mogna... Filtren kan omöjligt komma i gång utan fisk... finns ju varken bakterier eller fiskbajs i början, detta kommer inte i gång förrän några fiskar kommer i! Att ta vattentester innan man sätter i fisk ger ingenting, de tester som går att ta i förväg kan man lika gärna ta på kranvattnet...

Så Krillo, kör på som du tänkte från början du... det verkar ändå som om du satt dig in i hur ett akvarium bör startas och du verkar som om du tänker ge det den tid det behöver!
Skriv gärna flera frågor, och misströsta inte över att du får så många olika svar, det är typiskt akvarister :-)

#8 - 16 januari 2004 11:20
Håller med Nanc helt och fullt, men jag tycker ändå att det är en bra ide att skaffa ganska mycket växter redan i början, tex vattenpest för att minska risken för alger..

//Jenny
#9 - 16 januari 2004 11:26
Heja nanc....problemet med sådanna här forum är att okunskap får råda och då tröttnar dom som har något att ge.
Kampfisken: fråga mer än svara är en bra idé innan man har full koll.
MVH
Magnus
#10 - 16 januari 2004 11:28
Tropfrog det var ju det jag menade inte att ett helglas är vingligt utan helt enkelt tål mer. Det finns flera olika användningar av ordet stabilt därför sitationstecknen.
Nanc: helt nya akvarier brukar jag ha igång ett par veckor innan och testerna är för att kolla så inget smuts följt med grus osv. dessutom kan ph vara instabilt innan grus och filter sköljts igenom ordentligt. Det är min uppfattning iaf. men jag kan ju ha fel.
#11 - 16 januari 2004 11:32
Norpan! självklart är det bra med mycket växter, men knappast så avancerade så man behöver CO2 och extra lysrör, och man KAN få till en biologisk balans utan växter...
Topfrog! Jo, somliga har dessutom lite för mycket självförtroende, vem vet, man kanske har det själv :-)
Hoppas du såg att jag skrev mitt inlägg om biologi samtidigt med ditt... den här gången handlade det inte om slarvig läsning utan lång tid för att författa ett inlägg....
#12 - 16 januari 2004 11:34
Jadu, ditt inlägg var ju lite längre än mitt så jag tänkte inte ens tanken :)
MVH
Magnus
#13 - 16 januari 2004 13:01
Tack för alla svar jag har fått :) Jag har en ny fråga nu. Man ska ju vänta några dar med att lägga ner fiskarna i akvariet. Gäller samma sak med växterna. Och ska man ha pumpen igång när man vänta dom dagarna.
#14 - 16 januari 2004 13:03
Växterna kan du plantera på en gång och låta pumpen vara igång är mitt råd..
#15 - 16 januari 2004 13:06
Växterna kan du sätta i direkt, när vattnet har lagom temp, det kan vara idé att köpa en flaska växtnäring bara... det finns ju ingen näring i kranvatten. För övrigt så är det alltid bra med växtnäring i vattnet... annars blir ofta växterna fula efter ett tag.
Pumpen kan du ha i gång men om vattnet är väldigt grumligt kan du sätta det på låg fart tills dimman lagt sig....
#16 - 16 januari 2004 13:06
Det låter bra. Ska kanske köpa mig akvariet imorn så det gäller vara förbered så man vet hur man ska göra. Tror jag vänta med guppys och ta och köper mig lite neontetra istället eftersom dom är billigare.
#17 - 16 januari 2004 13:35
kRiLLo: Platy är också en trevlig och tålig fisk att köra igång akvariet med.
#18 - 16 januari 2004 14:51
Behöver man ta vatten tester efter en tid när man startat sitt akvarium? Eller behövs det ändas om man skulle märka att fiska och sånt dör eller inte trivs ?
#19 - 16 januari 2004 15:14
Det kan vara idé att kolla nitrit ganska ofta efter att man börjat sätta i fisk... Det är ganska vanligt att man får nitrittoppar i början, innan bakterierna kommit i gång, och då är det bättre ju snabbare man märker det. En van akvarist kan snabbt märka att något är fel både genom hur vattnet luktar och på hur fisken beter sig... men det är jättesvårt om man inte haft akvarium så länge... när man inte har något att direkt jämföra med.
Jag har hållit på med akvarier i över 10 år och jag kollar fortfarande mina värden ganska ofta, särskilt om jag ändrat mycket i fiskbeståndet...
#20 - 16 januari 2004 16:49
Behöver man ta batterier i vattnet om man låter akvariumet stå ett par dagar innan man lägger dit fiskar ?
#21 - 16 januari 2004 21:09
Bakterierna kommer av sig själv om du gör som du tänkt... börjar med några få fiskar och flyttar in resten succesivt... Många använder Nirivec (bakterier på flaska) för att skynda på det hela... men hur man än gör så är det bra att testa nitrat...

Annons