Nattbelsyning.

#1 - 1 juli 2007 15:59
En dag så fick jag en idé, att bygga mig en egen nattbelysning till akvarierna.

För detta behövs då:
1x 24cm LED-slang (http://www.besthongkong.com/product_info.php?cPath=21&products_id=179)

1x Nätadapter 12V (Biltema har en billig och bra, Art. 38-111)

Lim för att fästa gummi på plast, använder mig av Biltemas Plastic Welding (Art. 36-2444) som tål väta och är grymt bra för att limma plast på plast.

Några snuttar krympslang, avbitartång, och lite tid.

Gör så här:
* Börja med att ställa in 12V på nätadaptern (eller strunta i det om den är enbart 12V) med hjälp av en skruvmejsel.

* Klipp av kontakten på nätadaptern och skala kabeln, se bild.

* Gör likadant på LED-slangen.

* Glöm inte att sätta på krympslangen innan du tvinnar ihop sladdarna.

* Matcha plus med plus och minus med minus.

* Tvinna ihop sladdarna.

* Värm krympslangen så den drar ihop sig.

* Limma fast LED-slangen på din lysrörs/glödlampsramp.

* Beundra ditt lilla elarbete och ta en kopp kaffe och vänta tills limmet härdar... I mitt fall 4 timmar...

Och ta-da! natt/månbelysning för ~100 SEK!

//C
#2 - 1 juli 2007 18:57
Nu blev det lite mer fotovänligt ljus, men fy så svårt det är att fota effekten det blir. Mycket snyggare irl än på bild, men ni får hålla er till tåls med dom här två bilderna :)

//C
#3 - 1 juli 2007 19:14
Riktigt nice!
Är det inte för ljust för att fiskarna ska uppfatta det som natt eller räcker det bara att ljuset är blått?
#4 - 1 juli 2007 19:16
det blev riktigt snyggt....amazing för så lite pengar...och krativt :D........riktigt snyggt.......färgen är fett snygg
#5 - 1 juli 2007 19:17
såg ganska fräckt ut:)
#6 - 1 juli 2007 19:43
Vic skrev:
Riktigt nice!

Är det inte för ljust för att fiskarna ska uppfatta det som natt eller räcker det bara att ljuset är blått?

Det är mycket mörkare än vad det är på kortet, man lixom skönjer det blåa när det är mörkt. Ska tvinga över syrran med sin systemkamera för att ta en "riktig" bild nån kväll ^^

//C
Guest
#7 - 1 juli 2007 20:43
Jo jag kan föreställa mig att det är riktigt snyggt!
Men företaget du beställde från, hur funkade det?
Levererade dom bara 1 st till Sverige?
Eller finns det slang på annat håll?
(Här är en som gärna stjäler din idé.... ;-) )
#8 - 1 juli 2007 20:51
Ja asså man kan beställa så några eller många man vill. Har beställt lysdioder och annat krafs därifrån flera gånger under många år. Frakten till Sverige är inte heller särskilt dyr så man kan ju komma undan med att köpa en. Vet inte om det finns att få tag på närmre, finns det säkert, kanske tillochmed färdigt men jag tycker det är roligare att göra själv :)

//C

Edit: Kollade upp, En 24cm LED-tube skulle gå på typ 80pix inkl frakt. Lägg på kostnad för nätadapter och lim. Man kommer nog billigare undan än färdigt ändå.
Guest
#9 - 1 juli 2007 21:00
Tackar för det svaret!
Jo visst är det roligare att göra själv..
Jag ska ha min i ett Juwel så jag kommer bygga in allt i ett plaströr, så egentligen behöver inte slangen vara vattentät, men för säkerhetsskull så...
#10 - 5 juli 2007 02:18
fiskar ska ha släkt när dom ska sova :( dina fiskar kommer att gå på högvarv om dom inte får sova, aggresivare etc, för något år sedan hade min timer pajjat till ett gammalt 200L och jag hade inte kommit på det för en efter ungefär 1vecka, akvariumet var i kaos, dom var skyggare, aggresivare än någonsin.
#11 - 5 juli 2007 11:36
du har glömt att säga att man åste testa så att tåtarna sitter rätt, inge bra att vända på + och -us och sedan krympslanga...
#12 - 5 juli 2007 13:52
Tack MagicFingers, jag glömmer det självklara :D

//C

Annons