"Naturligt" akvarium

#1 - 17 augusti 2004 18:58
Ska släppa över mina Tigerbarber i ett nytt större akvarium och tänkte då köpa till några så det blir ett större stim. Plus att jag även hade tänkt ha lite Kilfläcksrasboror...
Nu till min fråga. Hur ska jag inreda detta akvarium för att efterlikna deras riktiga "värld"?
Växttips?
#2 - 17 augusti 2004 19:09
Du kan tex. lägga in bambu, men jag tror det blir snyggt om du lägger i svärdplantor och anubias. Här har du lite asiatiska växter:

http://www.zoopet.com/akvarium/vaxter_avancerad_sok_resultat.asp
#3 - 17 augusti 2004 19:24
Ah, bra idé. Annars då? Bottenmaterial? Stenar?
#4 - 18 augusti 2004 14:52
Lägg mörk botten då kommer fiskarnas färger fram bättre. Om du har mörk botten då blir det snyggt med skiffer och kolstenar.
#5 - 18 augusti 2004 20:22
Okey, finkorning sand eller grus? Hittar inga bra böcker om asiatiska akvarium...
Men om man lägger i bambu, kan man ta sådana bambupinnar som säljs på växtaffärer? Sådana som man stöttar upp växter med?
För det är väl bambu det??

#6 - 19 augusti 2004 18:04
Lägg dom i en hink med vatten innan du lägger in dom i akvariet.
#7 - 19 augusti 2004 18:12
Varför inte prova sk "Lucky bamboo". Det är inte riktig bambu, men dem är både lättskötta och vackra. Stoppa den/dem i akvariet så att minst halva sticker upp ovan vattenytan och sen kommer den/dem sköta sig själva.
#8 - 19 augusti 2004 18:19
Det finns ett fleratl bra böcker om hur man gör snygga biotop akvarier bla flera olika typer av asiatiska akvarier. En av de bättre är:
Biotop akvariet, rätt miljö för akvariefiskarna av Benny B Larsen & F. Ingemann Hansen av ica bokförlag
Dåligt med bilder dock, men annars har Aquarium displays jäkligt snygga bilder
Aquarium displays, inspired by nature
Peter Hiscock
Sistnämda har jag köpt på akademibokhandeln.
Vill han ha en typ av asiatisk strömmande vattendrag kan det vara snyggt att blanda sjösten i olika storlekar. vilket då liknar en ström och med huvdudelen av växter bestående av olika cryptocoryne. Även bambu går att köpa. finns oftast i blomsterbutiker. ex weibulls. Själv har jag vass i akvariet. ger vattnet lite mörkar färg. men mina mosaikguramis leker som bara den:)
#9 - 20 augusti 2004 10:00
Royal: Tack, ska leta efter dem i biblioteket.
#10 - 20 augusti 2004 13:44
Vad är lucky bamboo? Är det sådanna gröna bambo som slår skott?
#11 - 25 augusti 2004 22:17
jepp, lucky bamboo är gröna och slår skott=D.
/Glenn

Annons