Natursten

#1 - 3 april 2006 19:18
Sitter och funderar på det här med natursten.
Kan jag plocka och lägga in vilka stenar som helst i mitt akvarium?
Jag menar kan det påverka vattenkvaliten eller annat om jag lägger i "fel" stenar? Kan det finnas skadliga metaller eller annat jag bör vara uppmärksam på?
#2 - 3 april 2006 19:29
har hört att man ska undvika kantiga stenar och stenar som skimrar.
det kan finnas metaller i dom som är skadliga för fiskarna.

men runda vanliga gråstenar kan du absolut ha, och är desutom väldigt fint tycker ja.
tycker det är väldigt mycke finare än tex många av dom stenarna man köper i affären, dessutom är dom kriminellt dyra
#3 - 3 april 2006 19:34
Sitter och vrider och vänder på mina stenar och tycker att det skimmrar i alla stenar. Åtminstone lite. Är det bara att öppna fönster och kasta dom ut i snön?
Jag vill ju inte att mina dyra ciklider ska dö eller må dåligt.
Better safe than sorry?
#4 - 3 april 2006 19:37
njae kanske inte om dom skimrar lite.. även vanliga gråstenar skimrar väl lite. men det är nog mer såna kantiga som dom har sprängt fram , röda stenar ska man undvika tror ja. och även alunskiffer.

men ska ja va ärlig så har ja haft exakt sånna stenar som ja beskrev. kantiga o lite röda, utan några som helst problem.

men bara för att det funkade för mig är de ju inte säkert att de gör det för dig.

vad är det för stenar du har?
#5 - 3 april 2006 20:30
Tack för dina tröstande ord. Det är ju lite svårt att hitta nya stenar den här årstiden. Åtminstone här uppe...
Utan att kalla mig geolog tror jag att det, förutom vanlig gråsten, är röd- och grå granit. Granit är ju skimmrande i vissa vinklar.Dessutom några som jag inte har en aning om vad det är, förutom att de är väldigt vackra.
Alla stenar är runda och goa i formen så där är det inga problem.
#6 - 3 april 2006 20:33
att de glimrar beror nog på att de innehåller glimmer o det är ingen fara.. som andreas redan sagt så ska man undvika alunskiffer o sprängsten... jag tror även att slagg inte är så bra i karet...
#7 - 3 april 2006 20:37
När du pratar om att undvika sprängsten så är det pga dess vassa kanter, eller..?
#8 - 3 april 2006 20:42
sprängsten ger ifrån sig massa metaller efter som dom e "färska" o öppna om du förstår

(rätta mig om ja har fel)
men som du säger så kan dom ju skada sig på kanterna men det är inte den största anledingen till att man ska undvika dom
#9 - 3 april 2006 20:43
Aha!
Bra svar, det köper jag.
#10 - 4 april 2006 02:07
[quote=andreassofus]njae kanske inte om dom skimrar lite.. även vanliga gråstenar skimrar väl lite. men det är nog mer såna kantiga som dom har sprängt fram , röda stenar ska man undvika tror ja. och även alunskiffer.

men ska ja va ärlig så har ja haft exakt sånna stenar som ja beskrev. kantiga o lite röda, utan några som helst problem.

men bara för att det funkade för mig är de ju inte säkert att de gör det för dig.

vad är det för stenar du har?[/quote]Lavasten är röd och den är helt neutral att ha i vattnet och kantig är den också.. Vågar nästan påstå att alla röda stenar funkar.
#11 - 4 april 2006 12:46
Granit är säkert ingen fara.

Stenar som innehåller kalk ska man undvika så länge man inte har fiskar som trivs i hårt vatten med högt pH.
#12 - 4 april 2006 12:48
[quote=sunkan aspidoras]Lavasten är röd och den är helt neutral att ha i vattnet och kantig är den också.. Vågar nästan påstå att alla röda stenar funkar.[/quote]

jo lavasten går ju bra men det är ju ingen svensk natursten heller
#13 - 4 april 2006 13:56
Hej!
Granit, som är en sur bergart, består av kvarts, fältspat (tex kalifältspat om rödare granit) och glimmer. Både kvarts och fältspat är hårda mineral och därför svårvittrade, medan glimmer är mer lättvittrat. Jag skulle tro att det är bra att välja stenar som är rundade, eftersom att de under lång tid nötts mot varandra i forsande tunnlar under isen (istiden) och därmed bör vara ganska resistenta mot ytterligare påfrestningar. Därmed inte sagt att det inte funkar med kantiga stenar, detta vet jag inget om. Jag har förresten själv ingen svensk sten i akvariumet. Men om, så skulle jag nog ta lite granit-naturgrus (=från rullstensås), alt. gnejsgranit, som metamorforiserats (utsatts för mkt högt tryck) och därför bör vara ännu mer stabil. Men jag skulle ändå vara försiktig och hålla noga koll, så att det inte blir nå´n vajsing med vattenkemin i akvariumet!

Annons