Naturstenar till akvarium?

#1 - 1 november 2003 11:04
Jag tänkte sticka ut till en grusgrop jag känner till och hämta kullersten till mitt akvarium. Är det nån typ av vanligt förekommande sten jag ska undvika? Fungerar valig "gråsten" från en grusgrop utan att ge några problem?
#2 - 1 november 2003 11:05
Du ska undvika röda stenar då de kan innehålla järn.
#3 - 1 november 2003 11:34
Oki! =)
#4 - 1 november 2003 12:30
jag har bara natursten och naturgrus i mina akvarier. och har inte tänkt på något men det funkar bra.
#5 - 11 november 2003 23:11
Om du inte är ute efter hårt vatten så ska du undvika sten med hög kalkhalt. Det e lätt att kolla, droppa lite saltsyra på stenen, bubblar det då så innehåller den kalk
#6 - 12 november 2003 02:11
Vist kan du ha naturstenar i ditt akvarium.
Man kan ju hitta en del med fantastika former, mönster och färger.
Jag har själv plockat några och lagt ner i min burk.
Tänk bara på att skrubba av dem ordentligt och att hälla kokande vatten på dem, så att ohälsosamma bakterier och organismer dör innan du lägger ner stenarna i ditt akvarium.
#7 - 12 november 2003 08:07
Jag har bara natursten och grus jag oxo! Många ggr snyggare än de trista man köper dyrt i affärerna!
#8 - 13 november 2003 10:48
Det blev skitsnyggt, passar i mitt kallvattensakvarium

[:-34]
#9 - 13 november 2003 16:42
Ursprungligen skickat av Ancistrus

Tänk bara på att skrubba av dem ordentligt och att hälla kokande vatten på dem, så att ohälsosamma bakterier och organismer dör innan du lägger ner stenarna i ditt akvarium.

Jag kokar INTE stenen jag har i mitt akvarie. Jag "plockade" den i en sjö och villa ha med algerna som satt på dom för att dom skulle se mera "levande" ut..

Lägg stenen på ett liggunderlag/frigolitskiva i badkaret å duscha försiktigt med så varmt vatten du kan ett par minuter. Vill du så låt stenarna ligga i badet över natten med varmt vatten.
Om du häller kokande vatten på stenen så dör inte bara ohälsosamma organismer, dom flesta gör det..

Annons