"Nedmontering" utav akvarium

#1 - 20 juli 2009 17:44
Hejsan kära zoopetare ^^..

Såhär lyder dagens fråga från mig:

Jag har en lite äldre 222l burk som har spruckit i botten, och som jag har haft alldeles för mycket problem med för att den ska vara värd att spara på och (ännu en gång) försöka fixa. Nu försöker jag komma på lättaste sätt att slänga den och eftersom det är en burk med alluminiumram kan jag ju inte slänga hela grejen i glas-containern på återvinningscentralen, därför tänkte jag plocka isär den, glas för sig och aluminium för sig.

Jag hade för mig att då jag limmade akvariet sist så satt glaset löst när jag tog bort den gamla silikonen för att sätta på den nya, därför började jag skära av silikon, dock så verkar det denna gång inte alls vara lika enkelt (svek mitt minne mig?), har nu tagit bort silikonet (vad som känns som) HELT på ena kortsidan, men skivan rör sig inte, sitter troget fast fortfarande..

Så till frågan:

Finns det några enkla(re) sätt att "demontera" ett alu-akvarium?

MVH
#2 - 20 juli 2009 17:48
Hammare?
Det sitter säkert silikon mellan glaset och ramen, därför har du dessa problem:).
#3 - 20 juli 2009 17:50
Sorry ansjo glömte lägga till att jag helst slipper använda hammare då detta är i mitt sovrum och jag helst slipper massa små glasbitar över allt :D
#4 - 20 juli 2009 17:53
sopsäck under...? =/
#5 - 20 juli 2009 17:55
haha ok, trodde det fanns några enklare sätt men får dra ut skiten på balkongen på banka med hammare :), tack ändå ^^
#6 - 20 juli 2009 20:00
Glaset skall inte i glasbehållaren för burkar och liknande utan i containern för obrännbart. Anledningen lär vara att det skall vara embalageglas i glasåtervinningen, resten är som sagt obrännbart. Hela karet kan således gå i obrännbart eftersom det är till största delen glas.
Vill du ändock dela på det så är det bara till att skära bort allt silikon du ser och försöka sticka in en brytbladskniv eller liknande mellan ram och glas från utsidan.
Det är inte helt lätt att demontera ett ramkar, inte de jag provat på i alla fall ;)
#7 - 20 juli 2009 20:17
Tack för det givande svaret Karon! :)
#8 - 20 juli 2009 20:57
stoppa karet i ett par sopsäckar och sen fram med hammaren så är delarna redan uppsamlade ;)
#9 - 20 juli 2009 21:02
hehe ska göras :D
#10 - 21 juli 2009 07:34
glasskivorna går väll i kontainern med planglas?? alltså i samma kontainer som vanliga fönsterrutor
#11 - 21 juli 2009 10:25
Det blir väl till att kolla vad som gäller på den återvinningsstation man hör till eller väljer att använda, verkar som det skiljer på olika ställen. Spontant tycker man ju att det är väl glas som glas, men det skall tydligen ha med att göra vem som bekostar omhändertagandet.
Här där jag bor skulle det skiljas på hård och mjuk plast tidigare, men sedan en tid kan man slänga all plast(emballage?) i samma container.
#12 - 21 juli 2009 14:59
Kör dit akvariet. Ställ det på plats som ok av personalen.
Lapp på med: Vill du ha så ta. Det läcker men alldeles gratis.
Kanske blir inredning på stationen. Har varit med om flera ggr att vårat kast har plockats av personalen eller vanligt folk.

Annons