NEEEEJJJ - äckelalgerna är tillbaka

#1 - 16 september 2006 15:35
Såg precis att de där äckliga algerna är tillbaka och vattnet har börjat bli grumligt i mitt SA-akvarium [:(]

Varför??? Jag har ju startat om akvariet med en ny botten och nya växter, göder med PMDD och har en del ceratophyllum i akvariet. Men algerna växer faktiskt på ceratophyllum(!)

Jag orkar inte med detta! Snart lägger jag ner det karet helt :( [:(]
#2 - 16 september 2006 16:08
Står det nära ett fönster? I mina akvarium har jag bara problem med alger i de som står för nära dagsljus.
#3 - 16 september 2006 16:12
Ganska nära men får inte direkt sol. Dessutom har det stått där i över 3 år och jag har aldrig haft dessa problem tidigare.
#4 - 17 september 2006 09:05
Trist att det bråkar så mycket för dig batski. Jag skulle göra 50% vb varannan dag i typ en vecka med fulldospuls efter varje vb tills att det rätade upp sig, dvs du börjar få igång alla bakterier osv.

Anledningen skulle vara att du inte vet om växterna slukar näring och står näringsbegränsade trots botten/PMDD varpå dom slutar käka ammonium som tydligen finns och blir över i ditt akvarium av någon anledning.

Eller så har du bara för lite växter i förhållande till ljus och näringsmängd. Hur mycket Ceratophyllum har du? Med jordbotten bör man se till att plantera tätt som sjutton med snabbväxare för att förhindra eventuellt ammoniumöverskott från jorden.
#5 - 17 september 2006 10:20
Det är det som är så kontigt. Jag har kollat ammoniumet och testet visar inget ammonium alls. Nitriten låg i går kväll på 0,06, så det verkar vara på väg ner.

Jag tycker jag har ganska bra med växter. I går planterade jag en del cambomba med + tillsatte mer PMDD.

Jag ska fixa en bild på hur det ser ut nu.

Fiskarna verkar inte heller mår så bra och för några timmar sedan hsåg jag att en pansarmal låg på botten döendes så jag var tvungen att ge henne/honom dödshjälp [:(] Visserligen kan h*n ha blivit dålig av helt andra orsaker, men att det händer just nu gör att jag blir ganska orolig.
#6 - 17 september 2006 10:23
Om fiskar börjar dö så är det något seriöst fel. Vattenbyte vattenbyte vattenbyte. Det är sannolikt en hel del ammonium och nitrit oavsett vad dina tester säger.
#7 - 17 september 2006 10:30
Fast är inte fjärilsciklider väldigt känsliga för sånt? Min fjäril verkar helt opåverkad iaf. Det är inte heller någon som är uppe vid ytan och kippar efter syre. Några är dock lite mindre aktiva än vanligt tycker jag och så såg jag i går att minst 2 av pansarmalarna kliade sig ganska häftigt.
#8 - 17 september 2006 10:48
Jo det är ett par saker till som talar emot att det skulle vara ammoniak. Dels att jag har pH 6.5 och då skulle det bara ofarligt ammonium (även om testet visade fel), sen är det även det att pansarmalar kan andas luft och borde klara ammoniak/syrebrist bättre än alla andra fiskar i akvariet.

Så jag tror faktiskt att det är något annat.
#9 - 17 september 2006 10:52
Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat). Dina pansarmalar är tydligen känsligare än Fjärilarna och pansarmalarna är sannolikt känsligare för det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten.
#10 - 17 september 2006 10:57
defdac skrev:
Jag fick lek och yngelvård på Fjärilar med Estimative index (50% vb en gång i veckan) med Linköpingsvattnet (lågt GH/KH, natriumhydroxid- och klorbehandlat).


Nu blev det lite missförstånd. Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.
#11 - 17 september 2006 11:18
"det elaka ämne som uppenbarligen finns i akvariet jämfört med ditt kranvatten."

Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.

Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.
Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?
Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??
Inga andra tillsatser?
Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!

Mvh
#12 - 17 september 2006 11:22


Det jag syftade på var att fjärilar är känsligare för dåligt vatten/ammoniak/nitrit än alla andra fiskar i akvariet.


Tydligen inte *shrug*.
#13 - 17 september 2006 15:30
annehult skrev:
Tycker verkligen synd om dig Batski, du har haft för mycket oflyt nu.


Jag tycker synd om mig med. Men mest synd tycker jag förstås om fiskarna. Fast ingen mer verkar må dåligt nu.

annehult skrev:
Men jag tror att du skall gå på defdacs citat ovan, något ofördelaktigt händer ju med vattnet i ditt akvarium efter ett tag.


Ja, frågan är vad. Hittar jag inte orsaken så är det svårt att hitta en beständig lösning på problemet.

annehult skrev:
Har du koll på vad du tillsätter, har för mig att du använder någon PH-sänkare? Kan den trigga den process som återigen uppstår?

Tillsatsen är väl inte "farlig" i sig, men kanske reagerar med något??

Inga andra tillsatser?

Gissar bara som du förstår, men vill ju så gärna hjälpa!


Det stämmer att jag har behandlat vattnet med Amtra Trop. Och ja jag förstår. Och även om jag vet att andra akvarister använt produkten med gott resultat funderar jag faktiskt för att skippa den i fortsättningen och börja filtrera över torvgranulat istället.

Ja jag har använt andra tillsatser: vattenberedningsmedel, Sera Morena och en halvdos Ektozonsalt när jag bytte vatten, bakteriekultur (tillsätter det fortfarande), PMDD och Nutrafins Waste Control (bakterier som bryter ner fast avfall).

Allt det här har jag dock använt tidigare utan problem, så jag börjar faktiskt misstänka Amtra Trop...
#14 - 17 september 2006 15:47
Bild

Här är iaf en bild på detta som fastnar på växterna som är framför utblåset. Detta ser alltså ut att komma från filtret, men filtret är ju nyrengjort. Så vad kan detta vara? Det ser även ut att vara lite trådalger med.

De andra som jag kallar för äckelalger tog jag bort innan jag tänkte på att jag skulle fota det.
#15 - 17 september 2006 16:10
Jepp, skall man få reda på vad som orsakar problemet kan man bara ta bort en faktor i taget, avvakta verkan och sedan ev. fortsätta med nästa.
Och, ge f-n inte upp! ;-)
Du löser det!

Mvh
#16 - 17 september 2006 16:15
Batski

Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation så ditt uppmätta ammoniumvärde är troligtvis vad du har i kväve från de biologiska processerna. (sen tillsätter du iosf nitrat men det tar troligtvis dina växter hand om) Vi har haft en disk i en tidigare tråd om blågrönas kvävefixering (jag och Defdac) Vi var inte helt överens men är det så att du tack vare fosfor i ditt "buffert"preparat får en snedvriden fosforkväve kvot så skulle jag satsa en slant på att problemet löses på sikt med en ändrad fosfor/kvävekvot

MVH Lasse
#17 - 17 september 2006 16:44
annehult skrev:
Och, ge f-n inte upp! ;-)

Du löser det!


Tack Anne! :) Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!

Lasse skrev:
Jag vet inte om detta kan stämma men många av de preparat som skall stabilisera ett lågt pH innehåller fosfat, vet ej vad Amtra Trop innehåller. I det låga pH du har så har du med 99 % säkerhet ingen fungerande nitrifikation...


Amtra Trop innehåller inte fosfat. Jag har kollat det. Nitrifikationen fungerar väl vid pH 6.5 om än långsammare? Jag har iaf haft pH 6.5 i flera år och aldrig haft problem med nitrit tidigare.
#18 - 17 september 2006 17:08
När jag försökte använda "Waterlife pH 6,5 water buffer" så fällde det ut massa grums som är förvånatsvärt likt det du har på bilden där, batski. Det var mjuk och ja, grumsigt, trodde först att det var någon kalkutfällning, men det var som sagt mjukt och äckligt. Det var första och förhoppningsvis sista gång jag använt ph-buffrare. Men om du vill hålla lågt ph så borde det väl funka bättre med CO2 ur tub, eller? Så naturligt det bara går, istället för massa kemiska tillsatser.
#19 - 17 september 2006 19:32
Skulle eventuellt kunna vara kiselalger som tyder på för låga fosfathalter 8) Men jag håller med Patrik om att mest ser ut som grums. Fluff och vattenbyte borde fixa det.
#20 - 17 september 2006 20:01
Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som! :)
#21 - 18 september 2006 05:15
"Det är tur att jag har mitt Asien-akvarium där saker och ting fungerar som det ska iaf!"

Jamen då är ju halva jobbet gjort ju, ge problemakvariet samma förutsättningar som i ditt fungerande akvarium!
Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.
Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!

Mvh
#22 - 18 september 2006 05:51
annehult skrev:


Ursäkta språket, men skit i PH:t just nu för att skapa en "Biotop", du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.

Och då får du ju som bonus att du sänker PH:t biotopriktigt ;-)!!!



Mvh


Kunde inte ha sagt det bättre själv. :D
#23 - 18 september 2006 08:01
defdac skrev:
Fluff och vattenbyte borde fixa det.


Fluff??

Jo PatrikS, det där är mjukt och grumsigt.

Zooanna skrev:
Ett behov av lysrörsbyte ser det ut som! :)


Med tanke på att jag har två Aquarelle så tror jag inte det.

annehult skrev:
du löser PH-sänkningen långsamt, försiktigt och stabilt med rötter och torv i inredningen istället.


Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?

Jag har ett Eheim 2224 med två korgar, i den ena har jag makaroner för den mekaniska filtreringen och i den andra Ehfi substrat. Jag förstår att jag måste ha torven i den korgen där jag har makaronerna, men ska jag bara byta ut makaronerna mot torven eller ska jag blanda? Kommer torvgranulat att funka som mekanisk filtrering då? Hur mycket torv ska jag ha?

Som ni märker behöver jag lite vägledning när jag nu har bestämt mig att gå över till torv [:o] och är tacksam för tips :)
#24 - 18 september 2006 08:07
Fluffa växter, är inte det allmänbildning? ;)

Skämtåsido. Man drar med fingrar genom buskage och viftar ut mulm, man tar tag i stängslar och skakar dom och fladdrar omkring med handen så mycket man kan för att virvla bort damm från alla hörn och växter ut i vattnet så man kan suga bort det med vattenbytet.

Har man inte gjort det någon gång så blir det en ganska intressant upplevelse första gången och efter vattenbytet så ser det förmodligen dammigare ut än innan. Men gör man så en gång i veckan så kommer syreslukande damm/slam försvinna allteftersom.
#25 - 18 september 2006 08:11
Tack för fluffinfon :) Då vet jag hur jag ska göra med den biten.
#26 - 18 september 2006 08:19
batski skrev:
Fluff??



Jodå jag har bestämt mig för att gå över till torv och skippa Amtra Trop i fortsättningen. Men hur går jag tillväga nu rent praktiskt? Vad händer med pH om jag stoppar i torvgranulat i filtret nu? Jag har ju pH 6.5. Kommer det att sjunka ännu mer? Och hur mycket torv ska jag använda?



Men du skall ju ändå byta massa vätten när du är i fluffarsvängen, vilket borde ge dig ditt normala dvs. osänkta pH, och sedan kör du med torv. Hur mycket torv man bör ta har jag ingen erfarenhet av.
#27 - 18 september 2006 08:57
Vad är det grumsiga egentligen? Är det nån sorts alg eller bara smuts? Kan det sprida sig till mitt andra akvarium i fall jag använder samma redskap?
#28 - 18 september 2006 09:08
jag tror att nutrifikationen har avstannat pga av flera faktorer men en faktor är troligen ditt låga ph....? om det var mina problem så skulle jag nollställa allt långsamt och sluta med preparat och gödning och sedan noga följa utvecklingen och se vilket håll det går åt!
#29 - 18 september 2006 09:10
det på bilden kan jag inte få till nån sorts alg utan bara grums...
#30 - 18 september 2006 09:20
Är inte insatt i filtering över torv, men jag hade gjort så här:

1. Ingenting tills jag fått bukt med problemt (alger bort och växter som trivs)
2. Funderat noga på om jag vill utsätta mig för risken att få nya problem.
3. Om ja på 2., börjat försiktigt med lite torv i filtret, avvakta och se vad som händer. Inte stressa upp mig med vattenmätningar, fokusera på växter och fiskar.

Men jag är ju som jag är...

Mvh
#31 - 18 september 2006 09:22
Var precis och tittade på det. Det mesta ser ut som smuts, men det finns även lite "slemalger" och tunna trådar som smutsen fastnar på. Jag "dör" ocm jag får skit i det anadra akvariet med!
#32 - 18 september 2006 09:30
Grums i akvarium består oftast till stor del av nedbrytningsbakterier, och deras mat. Grums brukar inte uppstå i stora mängder i ett måttligt belastat akvarium i balans, grums uppstår knappast (det försvinner snarare) om man har en oxydator av någorlunda korrekt kapacitet.

Jag tycket det låter som om ett uttryck för dina problem är bistande aerob nedbrytning på lämpliga ställen. En bidragande orsak kan mycket väl vara allt slabb med plastflaskor som gör din akvariehandlare rik.

Nu minns jag inte alla detaljer kring din situation, (kanske dags att du samlar all information på ett ställe?) Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.

Grumset kan till stor del ha uppkommit av dina bakterier på flaska, när de eller andra bakterier bryter ner överdoseringen.

Om du nu verkligen ska hålla på och sänka pH med torv, så kolla med fabrikanterna, och försök få fram hur andra torvanvändare tycker att just de fabrikat du funderar på att använda fungerar.

Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.
#33 - 18 september 2006 09:41
Erik... skrev:
Hade du torv/jord under sanden/gruset? Det äter syre, har du otur med cirkulationen genom gruset kommer torven/jordens nedbrytning att konsumera syret för stor del av gruslagret, alternativt kan du få förruttnelse (anaerob(syrefri) nedbrytning) i torven/jorden, kan vara direkt farligt för dina fiskar och växter, det är mycket möjligt att en eller båda dessa saker har inträffat.


Det stämmer att jag har ett tunnt (see through) lager torv under sanden. Hoppas jag inte får de problemen du nämner! Vad kan man göra för att undvika det?

Erik... skrev:
Grumset kan till stor del ha uppkommit av dina bakterier på flaska, när de eller andra bakterier bryter ner överdoseringen.


Ah, detta är mycket sannolikt eftersom jag har överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Att det nästan uteslutande är framför utblåset som det sätter sig verkar bekräfta detta, eller? Kommer det i så fall att försvinna av sig självt?

Erik... skrev:
Om du inte har ett högt pH i kranen och är ute efter ett prydnadsakvarium där fiskarna mår bra tycker jag du ska skippa allt vad pH-sänkning heter, bortsett kanske från Co2, Co2 skulle ge dina växter ett litet försprång och det skulle ge mer syre till dina aeroba bakterier.


Jag har högt pH i kranen. Anledningen till att jag funderar på torv i första hand är ju att CO2 kostar mer än vad min ekonomi tillåter.
#34 - 18 september 2006 09:57
batski skrev:
Det stämmer att jag har ett tunnt (see through) lager torv under sanden. Hoppas jag inte får de problemen du nämner! Vad kan man göra för att undvika det?


Är det så lite borde det verkligen inte uppstå några problem med det.


batski skrev:


Ah, detta är mycket sannolikt eftersom jag har överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Kommer det i så fall att försvinna av sig självt?


Ja det försvinner av sig självt, ge det tid.

batski skrev:


Jag har högt pH i kranen. Anledningen till att jag funderar på torv i första hand är ju att CO2 kostar mer än vad min ekonomi tillåter.



Hur högt är högt?

Har du funderat på oxydator? Jag tycker det är jättekonstigt att de inte tas upp oftare här.
#35 - 18 september 2006 10:17
Erik... skrev:
Är det så lite borde det verkligen inte uppstå några problem med det.


Det låter betryggande :)

Erik... skrev:
Ja det försvinner av sig självt, ge det tid.


Låter bra det med! Jag kan nämna att jag precis har fått hem några endlers och det ser ut som om de äter på grumset. Ät på säger jag bara :)

Erik... skrev:
Hur högt är högt?


pH 8.2

Erik... skrev:
Har du funderat på oxydator? Jag tycker det är jättekonstigt att de inte tas upp oftare här.


Nej det har jag inte, av den enkla anledningen att jag inte vet vad det är... [:o] Men du kanske kan förklara det för mig :D
#36 - 18 september 2006 11:06
Ja-a du Erik..., det var du som sade det men då vet jag att vi är två... ;-)
"En bidragande orsak kan mycket väl vara allt slabb med plastflaskor som gör din akvariehandlare rik."

Mvh
#37 - 18 september 2006 11:08
Ja jag har förstått det! Jag har ju bestämt mig för att sluta med Amtra Trop!
#38 - 18 september 2006 12:02
Ber om ursäkt batski, klantigt skrivet av mig, menade inte så utan det var tänkt som en liten känga till dom som "säljer på" alla godtrogna akvarister preparat dom inte behöver.

Undrar hur mycket pengar man lagt (lägger?) på sån´t själv egentligen...

Mvh
#39 - 18 september 2006 12:10
Det är lugnt :)

Att saker och ting kostar pengar är inte så konstigt och bara produkten är bra så betalar jag gärna. Problemet är när det även säljs en del skräp som bara ställer till det. För oss konsumenter kan det vara svårt att veta vilka produkter som är bra och vilka man bör undvika.
#40 - 18 september 2006 12:34
När jag använder oxydator köper jag min väteperoxid på färghandeln, typ 50:- för en liter 19-nånting-% lösning. Själva oxydatorn kan man bygga själv.

En oxydator är en fiffig liten anordning som distribuerar väteperoxid i ett lugnt tempo, mycket bra om man har bristande aerob filtrering, dels kan det man normalt sett bryter ner med biologisk filtrering brytas ner på kemisk väg, det är inga konstiga kemikalier som anrikas i akvariet, tvärt om, det är reaktivt och måste tillsättas konternuerligt i mycket små mängder, det är det som oxydatorn gör.

Väteperoxid-molekylen, H2O2, har som ni ser en syreatom mer än vad vatten har, och i ett akvarium bryts väteperoxid snabbt ner till just vatten och syre. Väteperoxiden reagerar mycket lätt med andra ämnen som inte är stabila, tex ammonium/ammoniak och nitrit, dessutom kan väteperoxiden ge ifrån sig sitt extra syre utan att det på en gång tas upp av ett annat ämne. Aggresiva ämnen bryts ner och fiskar och nedbrytningsbakterier får mer syre.

Nackdelar? Alltid finns det nackdelar, dels kostar en oxydator i inköp, vilket visserligen är en engångskostnad, eller så kan man bygga själv. Och väteperoxiden kostar pengar, en liter för 50:- räcker kanske något år till ett större akvarium, vet inte om det håller så länge i rumstemp. Sen är väteperoxiden i stark lösning mycket aggressiv, man får inte spilla det i ren form på saker som kan ta skada av det, till exempel hud. Sen finns det en risk att överdosera om man inte gör rätt när man bygger sin egen, men läser man på först och förstår hur det fungerar är det väldigt långsökt att det skulle kunna bli några problem. Och visst ja, man måste fylla på oxydatorn med några veckors mellanrum om man ska använda den konstant, eller så fyller man på den vid minsta tecken på problem i akvariet.
#41 - 18 september 2006 18:58
Erik - tyvärr så kan inte väteperoxiden kemiskt oxidera ammonium till nitrit och sedan nitrat. Den omvandlingen är i våra sammanhang alltid beroende av nitrifikationsbakterier. I övrigt är en oxydator ett utmärkt hjälpmedel - rätt användt. Kan också påpeka att vattnet som man späder sin väteperoxid måste vara ettdera destillerat, Reversed Osmos vatten eller avjoniserad. Absolut inte kranvatten och kranvatten med klor eller kloraminer sätter igång en våldsam process.

Tillbaks till frågan om nitrifikation vid låga pH. Det är inte pH:t i sig som sätter ner nitrifikationen utan det låga KH: Nitrifikationsbakterierna är primärproducenter precis som växter men istället för koldioxid som kolkälla använder de karbonat. Ett KH värde kring 4-5 är bra för en god nitrifikation. Om man sänker pH med hjälp av koldioxid och utgår från KH mellan 3-5 så har man en bra nitrifikation även i ett kar med lågt pH. I stort sett alla andra typer av pH säkning påverkar KH neråt och kan helt stoppa nitrifikationen. Ammonium kommer i så fall att ansamlas. Detta är orsaken varför man inte skall höja pH kemiskt i ett kar som stått länge och med låga pH. Höjer man pH direkt i ett sådant fall så finns risken för bildande av farligt ammoniak i dödliga doser. Aldrig höja pH utan föregående ordentliga vattenbyte!

MVH Lasse
#42 - 18 september 2006 19:16
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.

Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?

Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...

Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?
#43 - 18 september 2006 20:29
batski skrev:
Lasse: KH:t i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, men enligt Amtra ska Amtra Trop stabilisera KH kring 4 för att eliminera risken för en pH-crash.



Men vad händer sen när jag slutat med Amtra Trop? Då kommer jag att ha ganska lågt KH även om jag inte gör nånting med vattnet. Och hur blir det med torvfiltrering i KH 2-3?



Ju mer jag lär mig desto jobbigare det hela känns. Det känns alltså som att det blir fel hur man än gör...



Erik: Var kan man köpa en oxidator och vad kan priset ligga på? Och var köper man destillerat vatten?


Jag får inte ihop detta - pH 6,5 och KH 4. KH 4 brukar betyda ett pH över sju. Ettdera så är det bluff eller också är det någon process som jag inte känner till - det skulle vara fosfatfritt också?

Kranvattnets KH på 2-3 behöver inte vara det vi menar med buffring. Eftersom de flesta alkanitetstester (KH-tester) använder en syra som huvudingrediens så får man med den s.k. hydroxidalkaniteten. Det är inget som varar speciellt länge och beror på att man höjer pH i vattenledningarna med natriumhydroxid eller ngn annan hydroxid. Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.

KH får du lätt upp med bikarbonat - du får en viss pH höjning också. Men som många sagt här i denna tråd - sk-t i pH:t - ett stabilt kar är huvudsaken.

Destillerat vatten får du på apoteket - avjoniserat är batterivatten eller vatten till ångstrykjärn. RO - vatten kan du få från någon saltvattensakvarist om du känner någon.

MVH Lasse
#44 - 18 september 2006 22:18
Trots att det är Aquarellerör blir dessa med gamla! ;) Jag tycker det ser ut som alger jag! *envisas* :) Hur länge har du haft dem? (rören vs.).

En åtgärd i taget så man hittar lösningen - tror jag på! :) Roligast då med! ;)
#45 - 18 september 2006 22:46
Lasse skrev:
Jag får inte ihop detta - pH 6,5 och KH 4. KH 4 brukar betyda ett pH över sju. Ettdera så är det bluff eller också är det någon process som jag inte känner till - det skulle vara fosfatfritt också?


Följande svar fick jag från Amtra när jag skrev och frågade hur Amtra Trop fungerade:

"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."

Lasse skrev:
Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.


Har inget KH-test just nu men det ska bli intressant att testa sen.

Lasse skrev:
KH får du lätt upp med bikarbonat - du får en viss pH höjning också. Men som många sagt här i denna tråd - sk-t i pH:t - ett stabilt kar är huvudsaken.


Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, men jag undrar ändå. Det finns flera akvarister som filtrerar över torv med bra resultat. Vad skulle hända om man både tillsatte lite bikarbonat och filtrerande över torv? Skulle de bara motverka varandra och göra a mess av alltihop?

Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?

Lasse skrev:
Destillerat vatten får du på apoteket - avjoniserat är batterivatten eller vatten till ångstrykjärn. RO - vatten kan du få från någon saltvattensakvarist om du känner någon.


Zooanna skrev:
Trots att det är Aquarellerör blir dessa med gamla!


Ett bra egenskap som Aquarelle har är att de nästan inte tappar nån effekt alls som många andra lysrör gör. Jag tror faktiskt inte det rör sig om alger. I så fall varför skulle de bara växa framför strilröret?

Tack!
#46 - 18 september 2006 22:53
Kort rapport

I dag har nitriten sjunkit ytterligare lite. Det ligger under 0,05 nu. Detta trots att jag matade i går (hoppade dock över det i dag igen). Fortsätter att överdosera Denitrol.

Det verkar som om det går åt rätt håll. Vattnet är mindre grumligt i dag. Fiskarna verkar må bra. Kardinaltetrorna och pansarmalarna ligger dock och trycker fortfarande. Kan detta beteende bero på för lite syre i vattnet? Att pansarmalarna inte har varit framme så mycket antar jag beror på att det inte funnits någon mat på ett tag, men varför är inte kardinalerna framme mer?
#47 - 18 september 2006 22:57
Efter två år kan du räkna med en betydligt sämre effekt! Nu vet jag ju inte hur gamla de är, så det förblir en fråga! =) Algerna måste ju börja någonstans! Mina kom efter 1 1/2 år med aquarelle... började som på bilden, svart efter ytterligare 2v. och helt borta vid rörbyte! Men fluffa du på! =) Någon orsak finns där ju! =) *nyfiken på vad det visar sig vara*
#48 - 18 september 2006 23:05
Zooanna skrev:
Algerna måste ju börja någonstans!
Visserligen, men jag ser en tydlig koppling mellan utblåset och grumset. Det ser verkligen ut som skräp, så jag ska testa fluffandet först.
#49 - 19 september 2006 16:53
batski skrev:






Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, men jag undrar ändå. Det finns flera akvarister som filtrerar över torv med bra resultat. Vad skulle hända om man både tillsatte lite bikarbonat och filtrerande över torv? Skulle de bara motverka varandra och göra a mess av alltihop?



Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?




Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!

Det är riktigt att växterna ökar pH under ljusfasen. Det beror på som jag sagt i en annan tråd att växterna tar koldioxid från vattnet och då ställer de rester som finns kvar av karbonatsystemet in sig i ett nytt jämnviktsläge. Karbonat går till bikarbonat till kolsyra till koldioxid och vatten. Denna process är pH höjande. Ju mindre KH du har i början desto kraftigare blir pH svängningarna. Idag rekommenderar många avancerade växtodlare att man har lite kalk i gruset just för att få upp KH. Har man ett högre KH så blir inte pH svängningarna så kraftiga heller.

MVH Lasse
#50 - 19 september 2006 21:34
Lasse skrev:
Det finns olika typer av buffringssystem. Det som man använder med torv är baserat på humus och är skillt från karbonatsystemet. Med tropisk torv kan man hålla ettstabilt pH mellan 6-6,5 men oftast förbrukas karbonatsystemets buffertförmåga och man får ett lågt KH. Det första som händer vid ett lågt KH är att steget från nitrit till nitrat hämmas och du kan få ett uppbygge av nitrit i karet. Genom att tillsätta bakterier kan du få de du sätter till att konsumera något men de kan inte växa till för det nödvändiga oorganiska kolet från karbonat finns inte. Det andra som händer är att steget ammonium-nitrit blockeras och ammonium kommer att lagras upp. I ett växtkar med kraftig belysning och tillväxt kommer du med stor sannolikhet inte se så mycket av ammoniumökningen eftersom det kommer att konsumeras men någfon nitrifikation att prata om har du inte!


Menar du att det är dumt att filtrera över torv överhuvudtaget? Jag känner att jag blir mer och mer konfunderad. Finns det inget bra sätt att få ett bra svartvatten utan att riskera sabba nitrifikationen och växterna? Jag har aldriga haft nitritproblem (fram tills nu) trots att jag i flera år haft pH 6.5. Men plötsligt känns allting väldigt komplicerat nu...
#51 - 19 september 2006 21:56
Dumt och dumt.... Det är väl inte så dumt om man vet begränsningarna men för fiskarnas och växternas skull är det inte en nödvändighet. Inget är dumt om det fungerar. Tyvärr är det så att parametrar ändras och det kan ha varit något under de senaste åren som gjort att det fungerat bra. Att du fått nitrit i ett kar som gått länge tyder på att du har haft begränsad nedbrytning eftersom inge bakteriestam är uppbyggd om du inte ändrat matningen radikalt den senaste tiden. Det kan ha varit så att det av fiskarna bildade ammoniumet har direkt tagits tillvara av växterna men att detta har störts på sista tiden. En nitrit på 0,1 är heller inget panikvärde.

MVH Lasse
#52 - 19 september 2006 22:17
Kan du inte hälla i morena, det gör väl vattnet svart? om du inte vill ha torv menar jag!
#53 - 19 september 2006 22:24
Lasse skrev:
Att du fått nitrit i ett kar som gått länge tyder på att du har haft begränsad nedbrytning eftersom inge bakteriestam är uppbyggd om du inte ändrat matningen radikalt den senaste tiden. Det kan ha varit så att det av fiskarna bildade ammoniumet har direkt tagits tillvara av växterna men att detta har störts på sista tiden. En nitrit på 0,1 är heller inget panikvärde.


Jag startade ju om akvariet helt med ny botten, nytt vatten och nya växter för 23 dagar sen. Rengjorde även filtret men sparade det mesta av det gamla filtermaterialet, vilket jag hoppades räckte för att behålla bakteriefloran. För säkerhets skull har jag även kört med bakteriekultur. Nitriten har legat runt 0,05 de senaste dagarna, men jag har matat väldigt lite, typ var 3:e dag, så jag är rädd att koncetrationen ska stiga om jag börjar mata som vanligt igen. Har även överdoserat bakteriekulturen ordentligt. Hoppas verkligen jag inte har nån nitrit kvar om en vecka. Skulle jag ha det då är det nånting som inte är som det ska.
#54 - 19 september 2006 22:27
Kan du inte hälla i morena, det gör väl vattnet svart? om du inte vill ha torv menar jag!


Sera Morena färgar vattnet och tillför det lite humussyror och annat som finns i svartvatten, men den sänker inte pH.
#55 - 20 september 2006 06:13


Idag rekommenderar många avancerade växtodlare att man har lite kalk i gruset just för att få upp KH.


Dessa "avancerade" odlare fixar isåfall inte Toninor och Rotala wallichii 8) Varierande GH/KH mellan vattenbytena är verkligen döden i växtburkar.
#56 - 20 september 2006 08:45
Finns det inget bra sätt att få ett bra svartvatten utan att riskera sabba nitrifikationen och växterna?


Nja, kanske inte svartvatten men ett stabilt vatten med lågt ph går att uppnå med co2 och controller utan att det sabbar växterna.



Sera Morena färgar vattnet och tillför det lite humussyror och annat som finns i svartvatten, men den sänker inte pH.


Det tycker jag låter som en utmärkt produkt för dina behov. Du behöver bara blunda och låtsas att du har lägre ph i burken, det gillar fiskarna också ;)
MVH
Magnus
#57 - 20 september 2006 10:07
Tropfrog skrev:
Det tycker jag låter som en utmärkt produkt för dina behov. Du behöver bara blunda och låtsas att du har lägre ph i burken, det gillar fiskarna också ;)


Menar du att det skulle räcka med det även om pH ligger på 7.2? Det känns som om pH 7 är smärtgränsen, varför filtrering över torv skulle kännas bättre. Jag vet att det finns de som filtrerar över torv. Inte har deras burkar havererat?
#58 - 20 september 2006 10:48
Bakteriepreparat?

Jag kan inte påstå att jag är speciellt kunnnig om de bakteriologiska processerna i ett akvarium.
Men om man har en duglig bakteriell miljö i akvariet så borde väll en för akvariet bärkraftig bakteriestam uppkomma reletivt fort. Om man sen tillsätter bakteriepreparat borde väll dessa tillsatta bakterier snabbt bli utkonkurerade, eftersom alla nisher redan är uppfyllda av andra bakterier, som redan finns där (som antagligen är bättre anpassade för akvariets villkor).

Och är miljön i akvaiet bristfällig för bakterierna borde ju tillsatserna vara meningslösa, eftersom de ändå inte kan reproducera sig.

Jag har svårt att se att bakteriepreparten har någonn funktion, förutom när man startar upp ett akvarium, och vill spara några dagar.
Jag har dock alldrig provat ett dylikt preparat.
#59 - 20 september 2006 11:29
Haj Graj! Det är just vid uppstart eller efter nån medicinering som har slagit ut bakteriefloran som bakteriekultur används.
#60 - 20 september 2006 11:44
batski skrev:
Menar du att det skulle räcka med det även om pH ligger på 7.2? Det känns som om pH 7 är smärtgränsen, varför filtrering över torv skulle kännas bättre. Jag vet att det finns de som filtrerar över torv. Inte har deras burkar havererat?



Jag har hållt samtliga arter du har i ditt kar i stenhårt skånevatten utan bekymmer. Smärtgränsen går troligen långt över ph 8,5 för dina arter om man bara undviker snabba förändringar.

Visst finns det de som filtrerar med torv utan problem, det har jag själv gjort. Dock så ökar risken för fiskarna med ph sänkning. Så om man är rädd om sina fiskar och vill undvika onödiga risker, så finns det ingen anledning att torvfiltrera. Du har ju mycket mjukt vatten i kranen.
MVH
Magnus
#61 - 20 september 2006 11:47
Tropfrog skrev:
Visst finns det de som filtrerar med torv utan problem, det har jag själv gjort. Dock så ökar risken för fiskarna med ph sänkning.


Menar du att pH kan crasha i fall man filtrerar över torv?[/QUOTE]
#62 - 20 september 2006 21:13
Graj skrev:
Jag kan inte påstå att jag är speciellt kunnnig om de bakteriologiska processerna i ett akvarium.

Men om man har en duglig bakteriell miljö i akvariet så borde väll en för akvariet bärkraftig bakteriestam uppkomma reletivt fort. Om man sen tillsätter bakteriepreparat borde väll dessa tillsatta bakterier snabbt bli utkonkurerade, eftersom alla nisher redan är uppfyllda av andra bakterier, som redan finns där (som antagligen är bättre anpassade för akvariets villkor).



Och är miljön i akvaiet bristfällig för bakterierna borde ju tillsatserna vara meningslösa, eftersom de ändå inte kan reproducera sig.



Jag har svårt att se att bakteriepreparten har någonn funktion, förutom när man startar upp ett akvarium, och vill spara några dagar.

Jag har dock alldrig provat ett dylikt preparat.



I stort sett rätt. Det är det jag försökt säga - har inte bakterietillsättningarna hjälpt långsiktigt så är det något snett - de kan inte tillväxa.

MVH Lasse
#63 - 20 september 2006 21:23
batski skrev:
Menar du att pH kan crasha i fall man filtrerar över torv?
[/QUOTE]

Som jag sa ovan så buffrar torven vid pH 6 - 6,5. pH:t kommer inte att krascha men det både jag och Tropfrog försöker säga är att du försämrar så mycket för nitrifikationsbakterierna att du äventyrar fiskarna. Om det ammonium som bildas i fiskarnas ämnesomsättning inte tas upp av en kraftig tillväxt hos dina växter så är ett pH mellan ca 6 och 7 (undantaget om du sänker med CO2) kanske det sämsta du kan tänka dig. KH är lågt men inte så lågt att det totalt utesluter det första steget i nitrifikationsprocessen ammonium till nitrit men det blockerar nästa steg. Du riskerar nitrit. Är pH under ca 6 så blockeras även det första steget och ammoniumet blir kvar och anrikas. Ammonium är ofarligt så länge pH inte höjs - då kan det omvandlas till det farlika ammoniak.

MVH Lasse
#64 - 20 september 2006 21:33
Budget-CO2

Såg i dag en budgetvariant av CO2-anläggning som skulle räcka till ett 180 liters-akvarium vid KH 2. Mitt SA är på 250 liter och KH i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, så grejen är underdimensionerad.

Men det kanske är bättre än inget? Skulle det ändå kunna gynna mina växter lite och hålla pH under 7? För vid pH 6.5 fungerar nitrifikationen väl? Jag har ju som sagt haft pH 6.5 i ca 3 år och aldrig haft problem med nitrit förrän nu efter omstarten.
#65 - 21 september 2006 05:39
batski skrev:
Såg i dag en budgetvariant av CO2-anläggning som skulle räcka till ett 180 liters-akvarium vid KH 2. Mitt SA är på 250 liter och KH i mitt kranvatten ligger mellan 2-3, så grejen är underdimensionerad.



Men det kanske är bättre än inget? Skulle det ändå kunna gynna mina växter lite och hålla pH under 7? För vid pH 6.5 fungerar nitrifikationen väl? Jag har ju som sagt haft pH 6.5 i ca 3 år och aldrig haft problem med nitrit förrän nu efter omstarten.



Nej det brukar inte fungera väl då men det är beroende på den del av KH som består av karbonatsystemet. Ett KH på 2-3 i kranvatten kan bestå av stor del hydroxidalkanitet. Du måste ta KH i ditt akvarievatten. det skall ligga på min 3 för att du skall vara säker på att det fungerar.

Som jag sa tidigare kan det finnas andra orsaker till att du inte får besvär normalt vid pH 6,5 men en sak är säkert - nitrifikationen är normalt ur spel eller fungerar bara i första steget (nitrit byggs upp).

MVH Lasse
MVH Lasse
#66 - 21 september 2006 07:17
Budget Co2-anläggningar brukar vara i princip samma sak som det man bygger själv mycket lätt, mycket billigt, bortsett från de där det ingår en pumpdriven diffusor, där måste man ha en pump för någon hundralapp för att bygga en lika bra anläggning. Jag antar att det är nutrafins "anläggning" för 180 liter som du har hittat, och även om jag inte har testat den ser jag verkligen ingen anledning till en hemmabyggd med pumpdriven reaktor som du kan sätta på timer så att Co2-tillförseln automatiskt stängs av på natten inte skulle vara helt överlägsen.

Om du använder dubbla mäsksatser som du alternerar bytena på kan du få tillräckligt jämn Co2-tillgång för att dina växter ska funka mycket bättre. Det skulle ge viss pH-sänkning, och mer syre i vattnet, alltså skulle det ge dig flera fördelar för en mycket rimlig kostnad, när du väl byggt och justerat in allting skulle det ta några få minuter två gånger i veckan att starta om mäsksatserna.
#67 - 21 september 2006 23:58
Gjorde i dag ett 10%-igt vattenbyte utan att behandla det nya vattnet med Amtra Trop. pH ligger nu på 6.7. Det känns lite nervöst.

I Asien-akvariet där jag inte sänker pH ligger det på 7.2 och det känns inte riktigt bra. Önskar det kunde hålla sig vid max 7. Men men jag kanske måste tänka om...











Annons