Jag får inte ihop detta - pH 6,5 och KH 4. KH 4 brukar betyda ett pH över sju. Ettdera så är det bluff eller också är det någon process som jag inte känner till - det skulle vara fosfatfritt också?
Följande svar fick jag från Amtra när jag skrev och frågade hur Amtra Trop fungerade:
"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."
Vi var i en annan tråd inne på vad som hände om kranvatten stog ett dygn eller om man skakade på en petflaska med vatten i. Det är efter detta som du skall ta ditt Kh på när det gäller kranvatten - då får du det som visar din verkliga buffringsförmåga. Du kan också ta KH i karet.
Har inget KH-test just nu men det ska bli intressant att testa sen.
KH får du lätt upp med bikarbonat - du får en viss pH höjning också. Men som många sagt här i denna tråd - sk-t i pH:t - ett stabilt kar är huvudsaken.
Jag ifrågasätter inte dina kunskaper, men jag undrar ändå. Det finns flera akvarister som filtrerar över torv med bra resultat. Vad skulle hända om man både tillsatte lite bikarbonat
och filtrerande över torv? Skulle de bara motverka varandra och göra a mess av alltihop?
Och är det inte så att växterna hjälper till att höja pH:t?
Destillerat vatten får du på apoteket - avjoniserat är batterivatten eller vatten till ångstrykjärn. RO - vatten kan du få från någon saltvattensakvarist om du känner någon.
Trots att det är Aquarellerör blir dessa med gamla!
Ett bra egenskap som Aquarelle har är att de nästan inte tappar nån effekt alls som många andra lysrör gör. Jag tror faktiskt inte det rör sig om alger. I så fall varför skulle de bara växa framför strilröret?
Tack!