Nematod?

#1 - 22 februari 2013 21:38
Hej!

En av våra Vinkeltetror har en vit kringlig sak på/i vänster bröstfena. Vi har kollat in trådar här på Zoopet, googlat och läst oss fram till att det kan vara någon form av Nematod. Men vi tycker det är så konstigt att den är i/på själva fenan. Inte alls i roten av fenan eller i hud/muskulaturen på fisken. Den var där helt plötsligt igår, den rör sig inte.
Vi funderar på att klippa bort den angripna fenan eller ta bort fisken för vi är såklart oroade över spridning.

Vi har försökt oss på att starta upp "photobucket" så ni kan titta på fisken.
http://i1342.photobucket.com/albums/o761/erikstodene/vinkeltetra3_zps8b9182e5.jpg
http://i1342.photobucket.com/albums/o761/erikstodene/vinkeltetra2_zpsf994daa6.jpg
http://i1342.photobucket.com/albums/o761/erikstodene/vinkeltetra1_zpse37a2acb.jpg

Någon som kan ge en kvalificerad gissning om åkomman? Smittorisk? Åtgärd?

Styfv, Karlstad
#2 - 23 februari 2013 12:20
Ingen?

Styfv, Karlstad
#3 - 23 februari 2013 13:03
Grattis, här kan du läsa om skiten du fått in i karet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153250
#4 - 23 februari 2013 13:13
Tack för länken "ansjo". Men det verkar som ni inte var helt överens om vad det var frågan om där. "Gasblåssjukan" tycker jag verkar konstigt, vi har inte gjort några förändringar i genomluftning eller vattenbyten.

Har du tittat på bilderna av våran drabbade tetra? Är det likt det dina fiskar hade? Hur lång var inkubationstiden? Den här "snirkeln" har suttit i tre dagar nu. Personligen.... rekommenderar du avlivning av drabbade fiskar? Vet du något om hur det sprids?

Styfv, Karlstad
#5 - 23 februari 2013 13:31
Sorry för att jag var lite otydlig där, men det är exakt det "mina" fiskar drabbades av...
Ta omedelbart bort den drabbade fisken och håll stenkoll på de övriga fiskarna i karet. Hur länge har du haft dem, och har du köpt ny fisk den senaste tiden?
På de Kardinaltetrorna som blev drabbade tog jag bort alla som hade parasiten, men några dagar senare var där lika många nya fiskar som var smittade. Problemet är att se vilka fiskar som var drabbade när där var 200 kardinaler i ett 70-liters akvarium...

Jag svarade i en annan tråd för någon månad sedan om exakt samma sak, men hittar den inte nu.
#7 - 23 februari 2013 13:45
Ok, skitbra att du hjälper till "ansjo", länkarna visade ju på samma symptom. Konstigt att ingen här inne vet vad det är eller har någon förklaring. Det enda som vi som sagt kommit fram till är att den är någon Nematod av pekuljär modell..... Då blir det till att vispa med håven då, kommer ju ta ett tag förmodligen.

Här kommer lite bakgrund också, som kan hjälpa om någon vill beskriva sjukdomen:
50 Kardinaltetror, köpta i omgångar under ca 4 år.
20 Vinkeltetror inhandlade för 4 månader sedan.
1 Siamesisk algätare, privat donering för 1 månad sedan.
4 Fjärilsciklider köpta för 1 månad sedan.
6 Ancistrus som alltid gått i karet.

En Vinkeltetra visar symptom.
Inga sjukdomar någonsin i karet.
Inga (vad vi vet, ancistrus städar ju) dödsfall i karet.
PMDD sedan 1 månad
30% vattenbyte /v

Styfv, Karlstad
#8 - 23 februari 2013 15:22
En gissning är att det har kommit med vinkeltetrorna när du köpte dessa, och att det tagit såpass lång tid för parasiten att växa till sig. Du har inte köpt några växter som kanske kommer från ett kar med skiten i?
Jag vet som sagt inte vad det är, och när jag pratade med grossisten visste inte de heller vad de tkunde vara. Detta är iofs nästan ett par år sedan, och numera kanske man vet det...
#9 - 24 februari 2013 07:03
Växter har handlats ibland då fiskar har handlats. Så om det inte är något som kommer med oss, under naglar eller liknande så har den här parasiten en lång inkubationstid, förmodligen 1-2 mån.
Likviderade den drabbade fisken igår, synd för den var aktiv och fin..... Men det är för gruppens bästa som det heter, kommer uppdatera hur det utvecklar sig.

Styfv, Karlstad
#10 - 24 februari 2013 16:17
Var ner till lokala akvarieaffären i eftermiddags, "Pets". Riktigt kunnig personal som tar sig tid, bra affär och stort utbud. Dom hade ingen aning trots att vi visade bilder. De erbjöd sig att studera sjukdomen närmare med mikroskop om den dyker upp igen.

Styfv, Karlstad
#11 - 24 februari 2013 16:24
Kanon att du håller tråden uppdaterad:)!
#12 - 25 juni 2013 06:29
Dåliga nyheter!

4 månader har gått sånär som på några dagar sedan Vinkeltetran insjuknade och togs bort från karet. Igår hade en Kardinaltetra samma symptom och togs i panik bort omgående. Tyvärr fick vi inte iväg den till djuraffären för analys då processen gick fort utan att tänka den här gången. Den här gången satt "tråden" i kroppen under ryggfenan. Fisken såg något skabbig ut. Inga andra yttre skvallertecken om sjukdom.

Det här känns ju riktigt skit. En sjukdom med 4 månaders inkubationstid som ingen har en aning om vad det är, suck.....

Har även läst en nystartad tråd om samma åkomma, någon som försökte behandla med olika medel. Symptomfritt efter en månad, tråkigt att behöva komma med det här efter 4 månader. Någon som har några nya rön, något att tillägga.

Styfv, Karlstad
#13 - 25 juni 2013 07:52
Tja jag hade ett utbrott av camallanus för några månader sen och behandlade med sera nematol. Funkade kanon. Det var väldigt lättdoserat och skadar inte fisk eller filtret. Bara att man sen gör ett 80%igt vattenbyte efter behandlingen! Det ska funka mot andra typer av nematoder så kanske är det värt ett försök? Jag hittade den inte i nån butik utan fisk beställa på nätet.
#14 - 25 juni 2013 07:53
Om det är Nematoder det handlar om, så behandlar väl mediciner både de nematoder som redan hittat en värd OCH de frisimmande? Så även om inkubationstiden är oerhört lång är det ju inte omöjligt att bli av med skiten OM man bara kommer på vad faen det är!?
#15 - 25 juni 2013 08:21
Kanske fråga om någon här kan säga vad det är? http://www.sva.se/sv/
#16 - 6 november 2013 11:39
Hallå!

Firrarna fortsatte att utveckla symptom (få maskar i kroppen). Alla 4 Fjärilsciklider har dött. Vi tog med en infekterad fisk till lokala djuraffären och fick med oss någon form av mat som skulle döda all slags maskar. Detta var 4 månader sedan och vi har inte sett några nya maskar i fiskarna. De maskar som suttit på/i fenorna har försvunnit, antagligen har de dött och stötts bort av kroppen. Tyvärr vet vi inte vad vi medicinerade med då det var ett preparat försäljaren fått från en leverantör.
Nu kanske vi kan köpa lite nya fisk och fortsätta vår hobby på ett utvecklande sätt.

Styfv, Karlstad
#17 - 6 november 2013 13:20
Styfv skrev:
Hallå!

Firrarna fortsatte att utveckla symptom (få maskar i kroppen). Alla 4 Fjärilsciklider har dött. Vi tog med en infekterad fisk till lokala djuraffären och fick med oss någon form av mat som skulle döda all slags maskar. Detta var 4 månader sedan och vi har inte sett några nya maskar i fiskarna. De maskar som suttit på/i fenorna har försvunnit, antagligen har de dött och stötts bort av kroppen. Tyvärr vet vi inte vad vi medicinerade med då det var ett preparat försäljaren fått från en leverantör.

Nu kanske vi kan köpa lite nya fisk och fortsätta vår hobby på ett utvecklande sätt.

Styfv, Karlstad

Men det är inga problem att ta reda på! Förmodar att det var Stefan på Pets som hjälpte dig?
Kan höra med honom nästa gång vad det va för något du fick med dig hem! ;)
#18 - 6 november 2013 18:55
Hej!

Vi vet inte va han heter, men det är en av de kunniga killarna på Pets ja. Han sa att det va nåt han fått med en leverans med fiskar. Det lät inte som han visste riktigt vad det var. Nu har vi ju genom den här tråden fått mer tips på bla medicin. Dock känns det lite osäkert att fortsätta köpa och planera akvariet innan vi vet säkert. Det har fått stå i träda nästan ett år nu och det börjar bli lite tunt på fisk......

Styfv, Karlstad
#19 - 6 november 2013 20:49
Okej... Ska höra med honom nästa gång jag är där vad det va för foder/medicin du fick.
Men har det stått ett år utan fler sjuka så tror jag nog att du kan köpa lite ny fisk nu! ;)
#20 - 7 november 2013 09:18
Hej

Första fisken insjuknade för snart ett år sedan, vi har inte sett några nya maskar på ca 4 mån och de fiskar som varit infekterade har varit maskfria i snart 2 månader.

Styfv, Karlstad
#21 - 7 november 2013 11:39
Okej... Du har alltså fiskar som har haft mask och överlevt skiten?
#22 - 7 november 2013 12:16
Ja det stämmer, helt plötsligt är masken där. Sen sitter den där den sitter och verkar död. Men inte förrän vi medicinerade försvann de ut ur fisken så förmodligen levde de väl och tog näring från fisken. Fjärilcikliderna blev hårdast drabbade, ett tiotal maskar var vilket gjorde att de såg riktigt eländiga ut. En del tetror har överlevt masken men alla cikliderna dog.

Styfv, Karlstad
#23 - 7 november 2013 13:01
Fy fan.... Som sagt... Det kan ju vara väldigt intressant att veta vad det va för foder/medicin du fick?
Fick alla fiskar sjukdomen eller bara vissa?
Ska som sagt höra med Stefan vad det var för något?
#24 - 7 november 2013 18:18
Okej... Såhär ligger det till. Fodret du har fått är en special blandning precis som du säger, blandat och tillverkat i Danmark. Därför finns det tyvärr inget specifikt namn på detta foder men det funkar väldigt bra! Speciellt mot lite diverse maskangrepp på fisken.
I övrigt är det bara att köra på med ny fisk nu om du vill, dina gamla fiskar som har haft symtom är nu "immuna" mot den sjukdomen i cirka 4 år!
#25 - 1 december 2014 07:39
Hej!

OK!
Nu har det gått ett år och en månad sen sist. Här kommer en uppdatering......:

Fiskarna blev inte immuna av fodret trots att så vitt vi kunde se alla åt, men det är ju så klart svårt att avgöra med 70 tetror.

En gång per kvartal kommer ett utbrott av maskar, och vi tar direkt bort och dödar drabbade fiskar.

Vi har inte vågat köpa vare sig nya växter eller fiskar, väldigt tråkigt då det hela påverkar vår akvariehobby negativt. Malarna verkar opåverkade men det är bara 10 stackars kardinaler och 10 vinkeltetror kvar som knappt aldrig stimmar längre. Men nu skiter vi i det och har startat upp ett malavikar och låter SA karet stå som det gör tills alla fiskar är döda. Vi orkar inte med att slå ihjäl siamesisk algätare och ancistrus som alla är bortåt 15cm.

Styfv, Karlstad
#26 - 1 december 2014 10:08
Det ser ut som samma skit som jag fick på ett gäng kejsartetror för ett antal år se'n, förmodligen kom det med tetrorna när jag köpte dem, och jag såg det aldrig på nå'n annan fisk än just kejsartetrorna. Fick några tabletter (Parazin från Waterlife, om jag inte minns fel), och det hjälpte, tetran som jag först upptäckte masken på blev frisk, och man kunde se att det var samma fisk, för den hade ett ärr i fenan, där masken hade suttit.
#27 - 1 december 2014 10:33
Hallo!

OJ!
Intressant!

Ska kolla efter det preparatet vid nästa utbrott. Borde vara ca 2 månader tills dess nu. Tack för infon!!!

Styfv, Karlstad
#28 - 1 december 2014 10:54
Jag ska inte svära på det, men tror i alla fall att det var Parazin, det var ett tag se'n.
#29 - 18 december 2014 15:34
Har läst och följt trådar om detta fenomen en tid. Jag har själv kardinaltetror i ett 720l kar som fick detta(maskar och blåsor). Jag flyttade över dessa till ett annat kar för medicinering. Har testat flertalet mediciner utan resultat och hade till slut gett upp. Observera att ingen tetra dött för mig. För ca 1.5 mån sedan när jag gav upp så blev medicinakvariet ståendes med tetrorna i och det blommade igen av alger. Fick igår upp suget att testa multicura mot sjukdomen och rengjorde då medicinakvariet(tog bort alla alger, bytte vatten, rengjorde filter mm). Döm om min förvåning när jag efter rengöringen upptäcker att alla tetrorna är friska. Inte en mask, inte en blåsa, inte någonting förutom ett litet ärr på en tetra. Jag tror att den senaste medicinen jag testade var nematol men är inte helt säker. Eller kan det vara en kraftig algblomning som botat detta?
Vidare så testade jag köpa nya kardinaler till mitt 720 efter att det varit utan kardinaler i ca 3 månader och inte sett någon symptom på övriga fiskar (rödmunnar, torpedbarber, malar, pansarmalar och mosaikguramis) men det gick bara en kort tid så började de nya kardinalerna få sjukdomen. Detta tolkar jag som att det är något i akvariet som lever vidare även om det saknar en värd att bo på. Detta skulle isf innebära att jag antingen måste helt starta om mitt 720(städa ur ordentligt, nytt bottenmaterial, nya växter, nya fiskar, nya stenar mm mm) vilket skulle vara krävande både ekonomiskt och arbetsmässigt eller testa medicinera hela stora karet. Någon reflektion över detta? Ansjo? Styf? Helena? Eller någon annan?
#30 - 18 december 2014 15:46
Den största frågan är varför det bara är tetror som drabbas (mig veterligt)? Sedan kan ju någon ny tetra haft med sig skiten när du köpte den, eller någon av de gamla haft kvar skiten.
Jag är tveksam att algblomningen har någon positiv effekt, men större under har ju hänt:).
#31 - 18 december 2014 17:27
Haloåhallå!

"Live2Ride": Vi tömde ur vårt "sjuka 310L ramakvarium. Skrubbade, skrubbade, klorinbehandlade, rotborstade, klorinbehandlade och startade upp med nytt ytterfilter, bottenmaterial, inredning och ett 20 tal svindyra Malawifiskar. Nu hoppas jag verkligen skiten är stendött. All "sjuk" utrustning är klorinbehandlad likaså allt filtermedia, torkat och undanstuvat för framtiden men jag är osäker på om jag vågar använda det.... Dock är det ju många sköna tusenlappar. Du har rätt när du säger att det är en stor arbetsinsats... Suck....

"ansjo": Vi har haft 4 drabbade Fjärilciklider. Dom var mycket värre åtgångna med mask, en var så illa därann att den såg nästan vit ut. Och det gick fort, som jag minns det på mindre än en vecka. Men det är ju något år sedan nu, så minnet kan svika.

Styfv, Karlstad
#32 - 18 december 2014 17:37
Ansjo: jag känner mig också tveksam till alger som medicin. Varför jag funderar i de banorna är att jag inte upplevde att ngn medicin hade fungerat och att de var sjuka när rutorna blev gröna och insynen försvann.

Styfv: testade du medicinen Nematol? Fick du reda på vad det var för foder du fick tag på?

//Lars
#33 - 18 december 2014 21:10
Den enda medicin som jag testat är den jag berättat om här och jag vet inget mer om den. Tyvärr....

Styfv, Karlstad
#34 - 19 december 2014 08:49
O jag som blev sur över att jag fick vitaprick utbrott i mitt akvarie.. fy vad jobbiga dessa maskar verkar vara, Är det ingen som lyckats få bort dessa maskar permanent från sitt kar?
#35 - 19 december 2014 11:13
Det verkar inte bättre blaze. Jag har helt klart lyckats bota ett gäng kardinaler men inte fått bort skiten ur mitt stora kar. Då har jag å andra sidan inte testat medicinera i det stora heller men vill liksom känna mig rätt säker på att det fungerar innan jag lastar i medicin i mitt 720l. Men alternativen börjar ta slut så jag funderar på att testa nematol (som jag misstänker är det som fungerat på tetrorna i medicinkaret) i mitt 720l. Alternativet är ju att göra som styfv beskrev några inlägg ovan men då kan jag lika gärna testa medicinera först.
#36 - 13 januari 2015 13:04
Tänkte mig en uppdatering i ämnet.... Har idag stoppat i 2a kuren av nematol enl bruksanvisning i mitt 720l (3 veckor efter första kuren).
Peppar peppar ta i trä... Jag fick väldigt gott resultat efter första kuren med sera nematol. Alla symptom som blåsor, maskar mm på kardinaltetrorna försvann inom ca 1 vecka efter behandling. Kvar syns vissa mindre ärr-bildningar på de som haft största angreppen men alla mår bra. Nu hoppas jag bara att malarna och vanliga fiskarna överlever 2a kuren. Jag hade 1 par mosaikguramis i karet men de dog båda 2 vid första behandlingen så nematol verkar inte vara helt hälsosamt. Men å andra sidan om det botar alla kardinaler och dessutom får bort skiten ur mitt kar så har jag inga problem med att 2 guramis fick vika in årorna.
hoppas denna info kan hjälpa andra som fått dessa symptom.
#37 - 13 januari 2015 14:10
Ja, Nematol verkar lite lurigt, använde det mot Camallanus för ett tag se'n, och vid andra medicineringen började scalarerna (och endast scalarerna) dö som flugor... Men det är en effektiv medicin mot Camallanus i alla fall.

Mot de där maskarna som satt på kejsartetrorna använde jag som sagt Parazin.
#38 - 13 januari 2015 14:37
Ja det verkar onekligen inte vara helt hälsosamt. Men fungerar det och i princip alla fiskar överlever(speciellt torpedbarberna och malarna) så är jag nöjd :-).

jag testade Parazin i mitt medicinkar men fick ingen effekt på maskar, blåsor mm på kardinalerna. Jag har för mig att det togs bort ngn ingrediens i Parazin för ett tag sedan... Typ ett år eller nåt och efter det aka det inte fungera lika bra men kan ha blandat ihop Parazin med någon annan medicin.
#39 - 13 januari 2015 19:34
Shepard skrev:
Ja, Nematol verkar lite lurigt, använde det mot Camallanus för ett tag se'n, och vid andra medicineringen började scalarerna (och endast scalarerna) dö som flugor... ...

Och jag har kört tredubbel dos utan att ens sandsnäckorna dog! Visserligen tappade jag en liten L181, men det utlovades ju att malar skulle vara känsliga mot skiten...
#40 - 14 januari 2015 14:34
Precis Johan. Det står att malar är känsliga mot aktiva ämnet. Mina överlevde iaf första behandlingen och de lever fortfarande när halva tiden av andra behandlingen pågått så jag håller tummarna. Men känns väldigt hoppfullt att jag hittat en lösning på detta problem som vissa har med kardinaler.
#41 - 14 januari 2015 14:49
Använde Nematol mot Camallanus själv och det var effektivt, dock så dog alla räkor jag inte fått tag i, alla platy, och alla dvärggurami.

Ancistrus och svart neontetra överlevde utan märkbar påverkan. Och malajerna i bottnen verkar ha överlevt tillräckligt av för att fortsätta leva efteråt.
#42 - 2 mars 2015 12:15
Tänkte en liten uppdatering.....
Nematol tog inte bort problemen.
har nu kört en kur sterazin vilket inte heller gett resultat.
multicura har inte fungerat för andra enl vad jag läst på forum så det har jag inte testat.
Jag har däremot börjat fundera om verksamma ämnet Fenbendazol kan fungera.... I Sverige finns det nog bara i Axilur Vet. Detta är avmaskningsmedel för hund och katt men har läst att folk använt det i akvarium mot div maskar.
Ngn skrev att Parazin fungerat men har ej testat detta. Verkar bara finnas som Parazin P( för dammar) men borde ju fungera i vanligt akvarium också.
#43 - 5 mars 2015 14:57
Vet inte om det är ngn annan än jag som är intresserad av detta men skriver ännu ett inlägg ang detta då jag tror att jag har fått fram ett namn på denna parasit. Dermosporidia ska den heta. Finns tydligen inget känt botemedel.
#44 - 5 mars 2015 16:03
Live2Ride skrev:
Vet inte om det är ngn annan än jag som är intresserad av detta men skriver ännu ett inlägg ang detta då jag tror att jag har fått fram ett namn på denna parasit. Dermosporidia ska den heta. Finns tydligen inget känt botemedel.

Det sista har jag sagt länge utan att bli trodd, lite gott att få det verifierat.....
#45 - 5 mars 2015 16:11
Parazin P verkade som sagt hjälpa i mitt fall, masken försvann, och tetrorna överlevde. Om det var samma maskelände ska jag låta vara osagt.
#46 - 5 mars 2015 16:54
ansjo skrev:
Det sista har jag sagt länge utan att bli trodd, lite gott att få det verifierat.....

Jo jag vet att du sagt det men jag har försökt hålla hoppet uppe :-). Men tyvärr verkar du få rätt. Ändå intressant att få ett namn på skiten.
#47 - 5 mars 2015 16:57
Shepard skrev:
Parazin P verkade som sagt hjälpa i mitt fall, masken försvann, och tetrorna överlevde. Om det var samma maskelände ska jag låta vara osagt.

Såg de ut såhär? https://www.google.se/search?q=dermosporidia&biw=768&bih=924&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zYr4VJiZBuL4ygO_9oCYDg&ved=0CAcQ_AUoAg
#48 - 5 mars 2015 17:06
Det jag gissar är att om du har en icke medicinbar parasit i karet och vill kunna använda karet igen gissar jag att du får göra som jag i det karet dvs. slänga allt levande växter etc. i karet. Behålla sand, rötter etc. Köra klorin motsvarande 1 liter per 200 liter vatten och låta gå i 2 dygn. Då är ju masken borta och allt annat levande också. Men låt håv, etc. rubbet få vara i badet.
Filtret måste vara igång under tiden. Sanden rör du om i.

Är det en parasit så gissar jag att den går igenom olika cykler vilket förklarar varför den dyker upp efter ett tag. Så vill ni börja om så tror jag enbart på en sådan kaboom-behandling.
Är den inte medicinbar så blir det ju inte bättre utan värre.
#49 - 5 mars 2015 17:11
Live2Ride skrev:

Ja, den var väldigt lik de på kardinalerna på de första bilderna, vad jag minns. I mitt fall var det kejsartetror som drabbades, och jag såg dem aldrig på nå'n annan fisk i karet.
#50 - 5 mars 2015 18:23
@Bluewing ja det kan mycket väl sluta så för mig också :-(.
@Shepard ändå lite intressant om du lyckats medicinera bort detta. Allt jag läst är att det inte går men de kanske inte provat Parazin :-).

Efter vidare läsning så verkar det inte vara mask utan en spor/svamp som växer i maskliknande form och skyddas av hinnan/blåsan som bildas runt den. Sporerna sprids sedan i vattnet när blåsan spricker vilket smittar andra.
Dermosporidia ska enligt vad jag läst läka ut av sig självt.
Ett annat intressant och återkommande påstående är att fiskarna ska bli immuna efter att symptomen försvunnit.
Det ska även inte vara särskilt dödligt, vilket också är min erfarenhet, men fisken kan dö om den blivit angripen på gälarna.
#51 - 5 mars 2015 18:46
Hmm, skulle Parazin hjälpa mot parasiter som inte är djur? Ja, kanske?
#52 - 5 mars 2015 18:53
Shepard skrev:
Hmm, skulle Parazin hjälpa mot parasiter som inte är djur? Ja, kanske?

Jag tänker inte säga emot dig. Är riktigt sugen på att ge Parazin p en chans innan jag ger upp och går på bluewings linje.
#53 - 5 mars 2015 19:05
Trodde ju att det var en mask, men om det nu är en svamp, så tycks ju Parazin hjälpa även mot så'nt.
#54 - 5 mars 2015 19:39
Frågan är varför bara tetror får det. I affären räckte det att ta bort tetrorna, och låta karet stå utan fisk ett par veckor. Ingen kembombning således.
#55 - 5 mars 2015 19:54
#48 Påverkades inte färgen på roten alls av klorinet? Skar ner ett akvarium med rötter och glas i badkar och klorin för många år sen men blev nog starkare dos och dom rötterna blev lite s a s ljusa och fina...
#56 - 5 mars 2015 20:02
Är det inte en parasit utan svamp så undrar jag hur förökningen går till. Svampar brukar ju föröka sig med sporer.

Eriahl, jag vet inte om blekeffekten är särskilt stor på trärötter när det är så utspätt som 1 liter till 200 liter vatten. På bakgrunden så försvann alger och liknande helt och bakgrunden såg ut som ny. Inte som blekt alls. Men den är ju i plast å andra sidan.
#57 - 5 mars 2015 20:06
Bluewing skrev:
Är det inte en parasit utan svamp så undrar jag hur förökningen går till. Svampar brukar ju föröka sig med sporer.

Som jag skrev ovan... "[COLOR=#333333]Sporerna sprids sedan i vattnet när blåsan spricker vilket smittar andra."[/COLOR]
#58 - 5 mars 2015 20:14
ansjo skrev:
Frågan är varför bara tetror får det.

Kardinaltetran verkar vara den som oftast/lättast blir drabbad men även andra typer av tetror. Sen var det ngn fiskart till som jag inte minns namnet på som tydligen drabbas ofta av detta. Har försökt hitta artikeln jag läste där det stod men hittar den ej.
Jag har dock inte hittat någon info om varför det är så specifikt att bara vissa arter drabbas.

Annons