Neoheterandria elegans?

#1 - 5 januari 2009 12:19
Någon som vet något om dessa små söta krabater?
#2 - 6 januari 2009 17:27
Jag köpte ett par några dagar efter jul och de är väldigt söta :) Även om jag visste om att de skulle vara små så fick jag en chock när min pojkvän kom hem med dem. De var ju lika små som mina guppyyngel! Men de kommer ju växa till sig lite. Mina är för tillfället i ett av mina yngelakvarier men ska få flytta till ett 54 liters akvarium. Där ska de få gå med Heterandria formosa, Girardinus metallicus och Poecilia wingei "laguna de los patos, VAP 04". Jag matar dem med cyclops och de verkar trivas väldigt bra!
#3 - 7 januari 2009 12:20
På det norska forumet akvaforum.no står det bra om dem. Här är länken http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4224

Jag är själv sugen på dem, de är ju väldigt fina.:d

loosi vart köpte du dina?
#4 - 7 januari 2009 17:33
Jag köpte mina på Södermalms akvarieaffär :) Tycker det ska bli rolig att ha lite mer ovanliga levandefödare!
#5 - 9 januari 2009 20:32
loosi skrev:
Jag köpte mina på Södermalms akvarieaffär :) Tycker det ska bli rolig att ha lite mer ovanliga levandefödare!

Det blir genast roligare när man har någon art som inte finns i varje akvarieaffär :D Själv har jag Limia melanogaster.
#6 - 10 januari 2009 14:22
jagsjalv skrev:
Det blir genast roligare när man har någon art som inte finns i varje akvarieaffär :D Själv har jag Limia melanogaster.

Helt klart! Såg nu att min Heterandria formosa som jag köpte samtidigt som mina Neoheterandria elegans har blivit rejält tjock så jag hoppas jag får se några yngel snart! :) Limia melanogaster såg riktigt fina ut! Fått några yngel på dem?
#7 - 10 januari 2009 21:21
loosi skrev:
Helt klart! Såg nu att min Heterandria formosa som jag köpte samtidigt som mina Neoheterandria elegans har blivit rejält tjock så jag hoppas jag får se några yngel snart! :) Limia melanogaster såg riktigt fina ut! Fått några yngel på dem?

Det hoppas jag med att du får se! Med mycket växter i karet är det nog inga problem för dem att överleva. Jag har fått ganska många yngel nu, jag flyttade över två av honorna till ett eget kar där de fick yngla och sedan flyttade jag tillbaks dem. :)
#8 - 10 januari 2009 22:07
Paret bor i ett yngelakvarium nu men ska flyttas senare till ett 54-liters jag nystartat. :) Så jag tar det lugnt med fiskantalet i det än så länge. Men som tur är så har jag ett annat yngelakvarium som de kan få flytta till om det skulle bli för tidig födsel. :p Nu blev jag ju sugen på att skaffa Limia melanogaster jag med! Är de svårskötta? Hur lyckades du komma över dem?
#9 - 11 januari 2009 11:26
loosi skrev:
Paret bor i ett yngelakvarium nu men ska flyttas senare till ett 54-liters jag nystartat. :) Så jag tar det lugnt med fiskantalet i det än så länge. Men som tur är så har jag ett annat yngelakvarium som de kan få flytta till om det skulle bli för tidig födsel. :p Nu blev jag ju sugen på att skaffa Limia melanogaster jag med! Är de svårskötta? Hur lyckades du komma över dem?

Undrar hur många yngel hon föder och hur stora/små ynglen är... :confused: De är ju ganska små fiskar.

De är ganska lättskötta, jag har dem i ett 200 liters och det är full fart hela tiden. :d Jag bad akvarieaffären att ta hem ovanligare levandefödar om det fanns på deras fisklista, och en vecka så gjorde de det. Jag tror inte det är så ovanligt att just Limia Melanogaster finns på fisklistan för dem. Det är däremot svårare att få tag på en del andra limia-arter...
#10 - 12 januari 2009 16:36
Jadu, det undrar jag med! :) Men jag lovar att jag kommer berätta när hon väl föder ut dem. Men jag hoppas ynglen inte är allt för små så det inte blir så besvärligt att mata dem. Funderat på att skaffa några fler ovanliga levandefödare?
#11 - 12 januari 2009 19:28
Jag ger mina yngel dafnier, det funkar bra även för de små annars kan man ju testa med artemia...
Jag är alltid på jakt efter fler ovanliga gärna några fler sorter Limia:D Problemet är bara att de är lite krångligt att få tag på dem...;)
#12 - 12 januari 2009 20:02
Mina yngel från pygmesvärdbärare och endlers har fått cyclops och det har gått bra :) Men jag har ingen aning om hur stor ynglen av mina nya fiskar kommer bli men förhoppningsvis kommer de att kunna äta samma sak.
Jag tyckte det var riktigt kul att få hem några nya fiskar som inte är allt för vanliga och vill gärna skaffa fler senare! :D Har aldrig haft svärdbärare (förutom mina små då) och tycker det skulle vara spännande att testa ha en lite roligare sort än de som finns i vanliga djuraffärer.
#13 - 13 januari 2009 17:01
Jag hade grön svärdbärare för ett litet tag sedan men tröttnade på dem, de har inte lika roligt beteende som andra levandefödare.
Det känns som att allt som inte är så vanligt att få tag på och de med naturfärger är roligare att ha. :D
#14 - 14 januari 2009 13:36
Precis! Igår upptäckte jag att hon hade fått ett yngel! Har inte lyckats se det idag men det var väldigt litet plus att de är ju ganska bra på att gömma sig. :) Roligt iaf!
#15 - 18 januari 2009 00:02
Grattis! Va roligt!:d
#16 - 18 januari 2009 10:16
jagsjalv skrev:
Grattis! Va roligt!:d

Ynglet försvann efter att jag såg det första gången :( Har lyft undan växterna som flyter omkring men kan inte se det någonstans. Men Heterandria formosa-honan föder tydligen något yngel då och då så snart lär jag väl få se ett nytt :)
#17 - 18 januari 2009 11:10
Det kommer säkert fler yngel, levandefördare brukar ju vara ganska bra på att föröka sig ;)
#18 - 18 januari 2009 11:11
jo :) min pojkvän hade läst att de föder något yngel i taget under kanske en två veckors-period.
#19 - 18 januari 2009 13:53
Ah jag tror jag har läst det också...
Bilagor:
#20 - 18 januari 2009 14:45
Ganska häftigt. Jag undrar vad som sliter mest på honan. Att föda ett yngel i taget under en längre period eller bära många på samma gång?
#21 - 18 januari 2009 21:35
Ja det undrar jag också faktiskt. Men visst borde det va att föda flera på samma gång och inte kunna vila emellan? Heterandria honan får ju iaf vila mellan varje yngel... Men dettål att tänkas på.
#22 - 19 januari 2009 08:00
Precis så jag tänkte också :)
#23 - 19 januari 2009 09:48
jagsjalv skrev:
Jag ger mina yngel dafnier, det funkar bra även för de små annars kan man ju testa med artemia...

Jag är alltid på jakt efter fler ovanliga gärna några fler sorter Limia:D Problemet är bara att de är lite krångligt att få tag på dem...;)

Kent i Nol hade Limia perugiae när jag var där i lördags. Hanarna var slut nu men han trodde han skulle få in igen snart. ;)
#24 - 19 januari 2009 21:55
M B skrev:
Kent i Nol hade Limia perugiae när jag var där i lördags. Hanarna var slut nu men han trodde han skulle få in igen snart. ;)

Men då måste det bara bli en tur dit eftersom jag har två hanar här hemma men inga honor. Hade han honor kvar?
#25 - 27 januari 2009 19:02
jagsjalv skrev:
Men då måste det bara bli en tur dit eftersom jag har två hanar här hemma men inga honor. Hade han honor kvar?

Ja, ett par tre stycken... feta ;)

Har du varit där än?
#26 - 28 januari 2009 20:31
M B skrev:
Ja, ett par tre stycken... feta ;)

Har du varit där än?

Det blev tyvärr inget, ibland behövs det mer tid än man har ;)

Annons