Well. Även om man enbart har en liten denitrifikation i karet så finns det en möjlighet att både nitrithalterna och ammonium/ammoniak kan öka vid tillsats av KNO3. Helt med på att det är samma nitrat, oavsett var man får det ifrån.
Problemet är att det isåfall inte är något problem och att du stirrar upp nybörjare i onödan 8)
Nitrat har man alltid i akvarier och det spelar ingen roll var det kommer ifrån.
Har man inte något bakteriologiskt filter som kan mobilisera vid ökade Ammoniumhalter så har man sannolikt även problem med nitritspikar och fiskar som mår dåligt överlag - utan KNO3-dosering.
Eftersom KNO3 bara doseras för växternas skull för att dom ska få kväve innebär det att det helt klart *aldrig* kommer bli mer Ammonium för att du pytsar ner KNO3, och därutöver absolut ingen Ammoniak eftersom man inte kör växtburkar vid pH 9, utan snarare pH 6-7 där Ammoniakdelen alltid är försvinnande liten + att Ammoniet direkt tas upp av växterna.
Så jag tycker vi avskriver risken med KNO3 i en växtburk punkt slut.
Misstänker att vi pratar lite förbi varandra här. Både bottenlagret och filtret kan funka aerobt och anaerobt samtidigt. I partier med god växtlighet kommer du att hitta aeroba förhållanden i bottenlagret och i partier utan växtlighet mer eller mindre anaeroba förhållanden. Beroende på hur rent/skitigt filtret är kan det fungera helt aerobt, både aerobt och anaerobt samtidigt eller i extremfall helt anaerobt, som dina exempel visar. Helt enig att det senare nog inte är önskvärt hos den gemene hobbyakvaristen, möjligen är det väl vi växtnördar som kan experimentera med sådant! ;)
Varför vill du experimentera med det när det ändå inte har någon betydelse? Ett bakterieologiskt filter ökar nitrahalten och tar bort Ammonium. Om det sedan inne i filtret finns vissa processer som går tvärtom är ju totalt ovesäntligt för allt liv i akvariet?
Någonstans har ändå funderingen funnits att denitrifikation borde vara ett sätt att få bort kvävet utan allt detta slabbande med vattenbyten... om det susade ur akvariet som kvävgas hade ju jobbet minskat. Lat akvarist, javisst!!
I ett akvarium utan växter men rejäl Cyanobakterieodling kanske 8)
Att sitta med en pilsner framför karet och se kvävgasen stiga som en dimma ur det (får kolla om kvävgas går att färgsätta) är nästan lika lockande som att ordna ett automatiskt vattenbytessystem. Att (fortfarande med en kall öl i handen) sitta i mysfåtöljen framför karet och enbart vrida på en kran för att byta vatten lockar rätt starkt på mig... ;)
.. samtidigt som Cyanobakterierna kommer hoppa upp ur akvariet och förpesta din öl 8)
Jag vet att ammoniak inte är någon storspelare i långt de flesta kar, men har man högt ph får man se upp lite eftersom det är så giftigt. Ammonium börjar övergå till ammoniak redan vid ph 7, och vid ph 8 kan saker förändras snabbt.
Ammonium <-> Ammoniak är en ständig process som går fram och tillbaka och vid lägre pH:n är den oftare i Ammoniumstadie och vid högre pH oftare i Ammoniakstadie.
Har du Ammonium i ett akvarium har du även nitritspikar och mycket illamående fiskar. Förmodligen även grönvatten 8)
Virvlar man upp botten och får upp ammonium som leder till en nitritspik (helt enig) måste du väl ha anaeroba förhållanden i botten?
Nej. Kvävecykeln:
(Multnande växtdelar/skit i bottnen = Ammonium -Nitrosomas&Växter-> Nitrit -Nitrobacter-> Nitrat (som tas upp av växter).
Hur kan annars ammonium existera? Motsägelsefullt att ammonium som hamnar i botten omvandlas till nitrat och ändå sedan kan virvlas upp som ammonium? ;)
Nej vad är det för motsägelsefullt i det? Tror du Nitrat bildas ur tomma intet?
De flesta akvarister (som inte pysslar med växtkar) byter ju vatten för att bli av med främst nitratet. Att då tillsätta det i ett vanligt kar känns minst sagt "off". Nu var det iof cyano vi tjötade om, och tillsats av KNO3 för att komma närmare Redfieldration och därmed slå ut cyanon (om det nu är en kvalisort på cyanon som funkar på det sättet).
Nej det är inte "off". Du ställer in Redfieldration på ett sätt som gynnar andra epifyter - i ett växtfritt akvarium börjar du då gynna andra former av alger.
Om man fortfarande tror att det är skillnad på nitrat och nitrat kan man ju gräva ner Cyanobakterierna då dom automatiskt kommer skjuta N:P-ration rätt, som dom började göra långt innan det fanns övrigt liv på jorden.
Med tanke på riskerna vid ett högt ph som jag nämnt ovan har jag slutat tillföra det i Tanganyikakaret. En del växter växte visserligen bättre, men redan efter två tillsatser av KNO3 växte cyanon _ännu_ bättre. Gick från en lätt grönskimrande botten till de där verkligt vidriga djupgröna klumparna på ett kick! :(
Ja har dom inga (ljus)konkurrenter kommer dom bara växa snabbare med KNO3 (och övrig gödning) tills det kommit andra "gynnare" som kanske är behagligare än Cyanoslem.
Innan jag började vända ner cyanon i gruset slamsög jag också botten ofta, och jag rengör filtren ofta också.
Ajaj. Aldrig rengöra filter och peta i bottnen. Då pajjar du nitrifikationen rejält varje gång med potentiella nitritspikar (om du inte gör det extremt försiktigt och behåller en del av slammet).
Då kommer du sannolikt aldrig kunna få bra balans. Nitrifikationen kommer åka jojo.
Klurar på att låta filtren vara, hörde om någon som provat att låta filtren suga in löst virvlande cyano som till viss del fastnar i filtret och därmed ökar kvävehalten långsamt.
Ja det mesta åker rakt igenom, och märk väl att detta trick är *exakt* samma sak som att gräva ner det i bottnen eftersom bottnen och filtret i mångt och mycket fungerar på samma sätt.