Neoner dåliga?

#1 - 3 maj 2010 07:53
Hej!

Köpte Neontetor ifrån Zoo..små var dom, och på en eller två så såg jag när jag släppte ut dom att det liksom sticker ut undertill, kan det vara att dom är magra. Är det nån som vet nåt om när dom har kampanj och går ut med "köp 10 för 49 kr" Räknade visserligen inte att alla 10 skulle klara sig...när det gäller kampanjer..vilket dom inte gjorde..fick en som var så liten yngel typ.

Dom neoner på kampanj hade dom i ett kar och dom tidigare i ett annat kar..och jag frågade varför dom hade dom i olika kar, om det ändå var likadana neoner..men som sa att det var ifrån samma leverantör..men frågan kvarstår ju..varför är dom som inte är på kampanj, dyrare??

Min tanke är ju att, dom på kampanj är så pass små/känsliga och troligen inte klarar sig...så köper man fler..?
#2 - 3 maj 2010 10:29
Det låter nog som om du har träffat huvudet på spiken där.
Själv skulle jag aldrig köpa så unga fiskar eftersom det precis som du säger är svårt att få dem att klara sig.
Det är oftast så att man får betala för att få kvalitet, men det lönar sig i längden.
#3 - 3 maj 2010 19:06
Har köpt fisk på kampanj utan att det varit några som helst problem, men ditt fall låter sjukt mysko.

Dels finns det som du säger själv ingen orsak att hålla två kar med neontetror, om det inte rör sig om platsbrist. I det här fallet gällde kampanjen endast ena karet, där invånarna dessutom var klart yngre. Känns spontant som dom sålde från ett karantänskar och ville bli av med skiten snabbt.

Försök ta en bild på det du beskriver, blir helt omöjligt att bedöma om det är något fel på firrarna.
#4 - 3 maj 2010 20:25
Mumin skrev:
Det låter nog som om du har träffat huvudet på spiken där.

Själv skulle jag aldrig köpa så unga fiskar eftersom det precis som du säger är svårt att få dem att klara sig.

Det är oftast så att man får betala för att få kvalitet, men det lönar sig i längden.

Ja, och jag vet ju att nåt är skumt, när det ena karet är dyrt och det andra billigt...men jag tror i allafall att mina neoner har det bättre hos mig än vad som nånsin kommer få hos dom. Hittade en stor mal i ett akv där på 15 cm som låg död bakom pumpen...men så blir det väl om man bara låter vattnet dunsta för att sen fylla på nytt vatten bara...har endast sett dom fylla på vatten, aldrig tömma..
#5 - 3 maj 2010 20:30
Cyruz10 skrev:
Har köpt fisk på kampanj utan att det varit några som helst problem, men ditt fall låter sjukt mysko.

Dels finns det som du säger själv ingen orsak att hålla två kar med neontetror, om det inte rör sig om platsbrist. I det här fallet gällde kampanjen endast ena karet, där invånarna dessutom var klart yngre. Känns spontant som dom sålde från ett karantänskar och ville bli av med skiten snabbt.

Försök ta en bild på det du beskriver, blir helt omöjligt att bedöma om det är något fel på firrarna.

ja, det kan även vara platsbrist..men det är ju också för att hålla isär dom, vad som är kampanj och inte..dom hade en kampanjvecka och inte bara på fisk, utan allt möjligt. Vet inte om jag kan få fram nån bild..kanske senare..men förmodligen så lär det ju kanske i sånna fall bero på *sönderstressade* Men ska vårda dom väl nu.. =) ;)

Annons