Neonfisk står på näsan

#1 - 28 februari 2007 17:06
Hej min neontetra står på huvudet när den simmar :(
Känns surt när jag äntligen fått ordning på 23 liters

Är detta ett tecken på hög ammoniak ?

[:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128][:-128][:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128]

[:-145] [:-162]
#2 - 28 februari 2007 17:11
kan bero på olika saker.tycker ditt kar e för j*vla litet för fiskarna.va är de för malar du har?
#3 - 28 februari 2007 17:15
EEE vad ska jag skriva *Ironisk*

Kenny*92 skrev:
kan bero på olika saker.tycker ditt kar e för j*vla litet för fiskarna.va är de för malar du har?

Pansarmal och sugpropp ca 3 cm
#4 - 28 februari 2007 17:16
Okej,du har inte funderat på att skaffa större akvarium?:confused:
Bilagor:
#5 - 28 februari 2007 17:18
Kenny*92 skrev:
Okej,du har inte funderat på att skaffa större akvarium?:confused:

Jo men har inte pengar nog
#6 - 28 februari 2007 17:19
Okej.har du inga bekanta som har lust att ha dom ett tag?
#7 - 28 februari 2007 17:23
du kan nog ha dom i karet ett tag till, men du måste snart byta till ett större.(rekomenderar ca 100 liter)
sugproppen är en ancistrus
#8 - 28 februari 2007 17:34
Vic skrev:
du kan nog ha dom i karet ett tag till, men du måste snart byta till ett större.(rekomenderar ca 100 liter)

sugproppen är en ancistrus

Nej sugproppen är svart och vitprickig !

Och förresten så frågade jag om neontetran inte karets storlek är tillräcklig
#9 - 28 februari 2007 18:58
Gör den det efter att du matat med torrfoder?

Neontetror är mycket glupska, och äter torrfoder så de får luft i tarmen - och då får de svårt att simma. Du kan undvika det här genom att mata med frysfoder, eller blöta upp torrfodret innan du matar.
#10 - 28 februari 2007 19:31
ovanstående är en skröna som har uppstått!
även om du inte frågar om det så kan problemet vara att just karet är för litet och leder till alldeles för hög koncentration av bakterier eller parasiter som angriper fisken!
#11 - 28 februari 2007 19:43
Mina neontetror som jag har i ett 125-liters får samma symptom när jag matat med torrfoder, undrar om det är samma skröna. Hoppas jag inte fått bakterier eller parasiter ;). Kanske skulle alla 10 neontetrorna må bättre om de fick gå i ett 720 jag har här hemma, eller är det oxå för litet?
Jag blir så f*b sne på alla som inte kan försöka besvara en fråga utan att gnälla på att akvariet är för litet, det är sådana som ni som får folk att inte vilja köpa ett större kar, utan att lägga av istället. Fy skäms på er och Kenny i synnerhet!

Detta är min personliga åsikt och vill ni gnälla på mig personligen så kan ni göra det via PM till mig så kan jag ignorera dem mer aktivt utan att blanda in en massa andra forumsmedlemmar.
#12 - 28 februari 2007 19:49
Bilbo skrev:

Jag blir så f*b sne på alla som inte kan försöka besvara en fråga utan att gnälla på att akvariet är för litet, det är sådana som ni som får folk att inte vilja köpa ett större kar, utan att lägga av istället. Fy skäms på er och Kenny i synnerhet!

.

Det är ju klart att man reagerar på om någon har ett på tok för litet kar.
Tycker inte att Kenny ska skämmas..kanske välja sina ord bättre men inte ska han skämmas
#13 - 28 februari 2007 20:10
Bilbo. tycker du de är okej att ha 12 fiskar som kräver trippelt så mkt utrymme i ett 23 l kar?du värkar tänka rätt konstigt om jag får siga dej själv och vad har dina kar med saken att göra?Och att gnälla på andra att dom har för litet kar brukar oftast skaffa ett större.Dom får ju reda på att de är fel storlek.
#14 - 28 februari 2007 21:39
Azur skrev:

Neontetror är mycket glupska, och äter torrfoder så de får luft i tarmen - och då får de svårt att simma. Du kan undvika det här genom att mata med frysfoder, eller blöta upp torrfodret innan du matar.

Jag så är det tack för alla svar och jag lääger denna tråd åt sidan !
#15 - 28 februari 2007 21:42
Kenny*92 skrev:
Bilbo. tycker du de är okej att ha 12 fiskar som kräver trippelt så mkt utrymme i ett 23 l kar?du värkar tänka rätt konstigt om jag får siga dej själv och vad har dina kar med saken att göra?Och att gnälla på andra att dom har för litet kar brukar oftast skaffa ett större.Dom får ju reda på att de är fel storlek.

Hallå hälften har dött användarnamnet var min startflock i ett nu trasigt 60 l
#16 - 28 februari 2007 21:45
Hallå hälften har dött användarnamnet var min startflock i ett nu trasigt 60 l

men du har ju neontetror i ett 23 liters :confused:
De ska ha MINST 45 liter , karet är fortfarande för litet
#17 - 28 februari 2007 23:01
åheim skrev:
Nej, det är det inte.
#18 - 1 mars 2007 05:23
Vad ska man säga om skröna...... Vilken fisk som helst kan ju råka svälja luft när den äter. Stort eller litet akvarium.
#19 - 1 mars 2007 08:17

1 guppy 7 neontetror 1 pansarmal 1 sugpropp 1 kräfta

[:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128][:-128][:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128]

[:-145] [:-162]

Hejsan!
Jag måste också få göra ett tillägg till Dig;) ....
Det är vanligt att man matar för mycket, svårt att se hur mycket mat de får.
Sen så är ditt Kar för litet, det innebär att risken är stor att du får hög nitrit och sjukdomar. Fiskar behöver utrymme och det är mycket roligare att se fiskarna när de mår bra.

Om man ställer en fråga här får man räkna med att få svar som man inte vill höra ;) Jag köpte tex alldeles för mycket fiskar för snabbt, så jag fick nitrit efter ngn vecka, svaret jag fick var såklart att jag skulle ha väntat med att köpa in för många på en gång..just den viktiga informationen hade jag tyvärr missat..efter ett tag blev det bättre
Nu har jag bytt upp mig igen och vilken skillnad säger jag bara!!:D Fiskarna mår så bra....peppar peppar.

På Blocket bla kan Du hitta begagnade akvarium för en väldigt liten summa...Då kan du ha fler av dina tetror bla...

Börja med att byta vatten ofta och köp hem ett nitrittest...alltid bra att ha.
#20 - 1 mars 2007 09:28
Har du haft för höga nitrit/ammoniumvärden kan fiskarna ha blivit skadade - även om du nu kommit tillrätta med det problemet. Så de kan uppvisa diverse symptom eller rentav kanske dö av sviterna efter detta. Kanske inte alla - men kanske några stycken...vem vet? Eller så klarar sig alla???...

Bara att vänta & se tyvärr...
#21 - 1 mars 2007 10:23
acinna skrev:
Jag köpte tex alldeles för mycket fiskar för snabbt, så jag fick nitrit efter ngn vecka, .

De flesta gör nog det, i alla fall till första karet. (jag är inget undantag[:o] ) men sen lär man sig att ta det lungt .
#22 - 1 mars 2007 17:32
acinna skrev:
Hejsan!

Jag måste också få göra ett tillägg till Dig;) ....

Det är vanligt att man matar för mycket, svårt att se hur mycket mat de får.

Sen så är ditt Kar för litet, det innebär att risken är stor att du får hög nitrit och sjukdomar. Fiskar behöver utrymme och det är mycket roligare att se fiskarna när de mår bra.

Om man ställer en fråga här får man räkna med att få svar som man inte vill höra ;) Jag köpte tex alldeles för mycket fiskar för snabbt, så jag fick nitrit efter ngn vecka, svaret jag fick var såklart att jag skulle ha väntat med att köpa in för många på en gång..just den viktiga informationen hade jag tyvärr missat..efter ett tag blev det bättre

Nu har jag bytt upp mig igen och vilken skillnad säger jag bara!!:D Fiskarna mår så bra....peppar peppar.

På Blocket bla kan Du hitta begagnade akvarium för en väldigt liten summa...Då kan du ha fler av dina tetror bla...

Börja med att byta vatten ofta och köp hem ett nitrittest...alltid bra att ha.

Testar både ph och nitrit varje dag.
har ingenting och har aldrig ens besvärats av det :)
#23 - 1 mars 2007 17:40
Healena skrev:
Har du haft för höga nitrit/ammoniumvärden kan fiskarna ha blivit skadade - även om du nu kommit tillrätta med det problemet. Så de kan uppvisa diverse symptom eller rentav kanske dö av sviterna efter detta. Kanske inte alla - men kanske några stycken...vem vet? Eller så klarar sig alla???...

Bara att vänta & se tyvärr...

har aldrig vart besvärad av nitrit :)
Leter som en *galning* i 5 affärer efter ammoniak-test
testar både ph och nitrit varje dag
!
Och byter vatten ofta
och förresten så var det bar en och förresten ;) så här den nu pigg
alla fiskar i akvariet mår tipp topp

[:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] [:-128] st fiskar
#24 - 1 mars 2007 17:40
rödtoppen skrev:
De flesta gör nog det, i alla fall till första karet. (jag är inget undantag[:o] ) men sen lär man sig att ta det lungt .

köpte efter 1 vecka !
#25 - 1 mars 2007 17:41
Qddsada
#26 - 1 mars 2007 17:42
Qddsada

EEEEE oj vad skrev jag
satt och sov med fingrarna på musen ;)
#27 - 1 mars 2007 21:35
...............
usch vad jag blir less på att läsa dina trådar om hur fiskarna dör, du måste ju ha snart fler trådar om det än dina 12 fiskar.

Köp ett större kar, de kan alldrig bli bra med ett 23 liters, framförallt inte som nybörjare, sattsa på fisk som är lätt, tex svärdbärare, platy osv, köp inga mer skitguppys, du verkar ju ha handlat på rätt bra ändå sen du flyttade över dem i 23 liters karet? eftersom de verkar öka på rätt bra.
om hälften av dina fiskar dött så är de ju klart överbefolkat, jag har ca 35 mindre fiskar i ett 120 liters och jag tycker de är trångt som fan.
mina fiskar har 3,5 liter per fisk dina har nästan hälften så du har på tok förmycket fisk eller på tok FÖRLITET akvarium.
Köp ett nytt kar så fiskarna mår bra och sluta göra 100 trådar om samma fiskjäkel som allt bror på att du har på tok förmycket fisk.

Ursäkta om jag låter sur men de är ju smått irriterande att du har 4-5 trådar om samma akvarium där olika fiskar mår dåligt och du håller liv i alla trådar och skapar nya hej villt, även när du vet att du inte borde öppna fler? och sen framställa mig som dum för jag gnäller när du öppnar 1-2 trådar per dag om en ny eller samma fisk som mår dåligt.
#28 - 1 mars 2007 21:59
Pumba skrev:
...............

usch vad jag blir less på att läsa dina trådar om hur fiskarna dör, du måste ju ha snart fler trådar om det än dina 12 fiskar.

Köp ett större kar, de kan alldrig bli bra med ett 23 liters, framförallt inte som nybörjare, sattsa på fisk som är lätt, tex svärdbärare, platy osv, köp inga mer skitguppys, du verkar ju ha handlat på rätt bra ändå sen du flyttade över dem i 23 liters karet? eftersom de verkar öka på rätt bra.

om hälften av dina fiskar dött så är de ju klart överbefolkat, jag har ca 35 mindre fiskar i ett 120 liters och jag tycker de är trångt som fan.

mina fiskar har 3,5 liter per fisk dina har nästan hälften så du har på tok förmycket fisk eller på tok FÖRLITET akvarium.

Köp ett nytt kar så fiskarna mår bra och sluta göra 100 trådar om samma fiskjäkel som allt bror på att du har på tok förmycket fisk.

Ursäkta om jag låter sur men de är ju smått irriterande att du har 4-5 trådar om samma akvarium där olika fiskar mår dåligt och du håller liv i alla trådar och skapar nya hej villt, även när du vet att du inte borde öppna fler? och sen framställa mig som dum för jag gnäller när du öppnar 1-2 trådar per dag om en ny eller samma fisk som mår dåligt.

Men hur tar man bort en tråd ?
andledning med att ha kvar trådar om fiskar blivit friska eller dött ?

Nej !
#29 - 1 mars 2007 22:04
Stängt !

Problemet är löst för länge sedan!
Jag behöver ej fler svar tack för alla svar !
Bra eller dåliga sanna eller falska

den gör ej så längre
matar mindre
byter vatten oftare
större kar finns planerna
söker ammoniak test !
#30 - 1 mars 2007 22:56
Problemet är löst för länge sedan!

Jag behöver ej fler svar tack för alla svar !

Bra eller dåliga sanna eller falska

den gör ej så längre

matar mindre

byter vatten oftare

större kar finns planerna

söker ammoniak test !

gör inte 4 nya trådar då nästa gång den göra lika dant utan fortsätt skriva här!

och du behöver inte ta bort några trådar, bara starta inga fler, de går inte ta bort när du gjort en, men du kan ju undvika att de blir 30 trådar om en sjuk guppy genom att fortsätta att skriva i samma tråd.
#31 - 2 mars 2007 00:39
Pumba skrev:
...............

Det är väl ingen som tvingar dig att läsa trådarna om du inte vill det? Det går att låta bli trådar om man tycker att dom är jobbiga/irriterande och dessutom så behöver man inte använda ett otrevligt sätt att skriva på om man nu känner att någon skapar för många trådar. Man kan på ett snällt och vänligt sätt förklara för personen att det kan vara bättre att fortsätta i en befintlig tråd och eventuellt använda sökfunktionen för att se om man kan hitta svar på ens fråga. Precis som man använder sig av vett och etikett i det verkliga livet så anser jag att man även bör göra det här inne!
#32 - 2 mars 2007 08:59
Det var övermatat neontetra inte stillaliggande guppy
har du läst ordentligt
#33 - 2 mars 2007 09:09
Det går visst att ta bort trådar...:) det har jag gjort när jag känt att jag har repeterat mig.
#34 - 2 mars 2007 12:27
acinna skrev:
Det går visst att ta bort trådar...:) det har jag gjort när jag känt att jag har repeterat mig.

Men hur :confused:
tar gärna bort trådar om friska eller döda fiskar

MVH 1 guppy 4 neontetra 2 mal
#35 - 2 mars 2007 13:57
Glenn skrev:
Det är väl ingen som tvingar dig att läsa trådarna om du inte vill det? Det går att låta bli trådar om man tycker att dom är jobbiga/irriterande och dessutom så behöver man inte använda ett otrevligt sätt att skriva på om man nu känner att någon skapar för många trådar. Man kan på ett snällt och vänligt sätt förklara för personen att det kan vara bättre att fortsätta i en befintlig tråd och eventuellt använda sökfunktionen för att se om man kan hitta svar på ens fråga. Precis som man använder sig av vett och etikett i det verkliga livet så anser jag att man även bör göra det här inne!

jag har ju sagt till i 3 trådar redan men personen lyssnar ju inte.

Konstaterat faktum är ju att 40 guppy och 100 neontetra har på tokförmycket fisk och att hela tiden göra nya trådar om nått som alla redan talat om känns ju sådär nödvändigt.

Har jag en sjuk fisk så skriver jag väl om det i EN tråd, inte gör 2 nya per dag?

Jag vill inte verka sur men de är väl rätt normalt på ett forum att man skriver en tråd, beskriver felet/problmet eller vad det är sen diskuterar man där.. inte att man diskutera lite i den ena så va de tråkigt så vi öppnar 6 trådar till.
De blir ju väldigt rörigt att ge någon hjälp på det viset, de har ju skrivits i flera av trådarna att de är förtok förmycket fiskar i hennes kar då hjälper de ju inte att skapa 4 nya trådar, de ändrar ju inte faktum.
Men nu är de väl jag som är helt korkad och gnäller verkar det som alla tycker, kanske ska starta 40 trådar om det med?
#36 - 2 mars 2007 15:06
Pumba skrev:

Konstaterat faktum är ju att 40 guppy och 100 neontetra har på tokförmycket fisk och att hela tiden göra nya trådar om nått som alla redan talat om känns ju sådär nödvändigt.

Har jag en sjuk fisk så skriver jag väl om det i EN tråd, inte gör 2 nya per dag?

Jag vill inte verka sur men de är väl rätt normalt på ett forum att man skriver en tråd, beskriver felet/problmet eller vad det är sen diskuterar man där.. inte att man diskutera lite i den ena så va de tråkigt så vi öppnar 6 trådar till.

De blir ju väldigt rörigt att ge någon hjälp på det viset, de har ju skrivits i flera av trådarna att de är förtok förmycket fiskar i hennes kar då hjälper de ju inte att skapa 4 nya trådar, de ändrar ju inte faktum.

Men nu är de väl jag som är helt korkad och gnäller verkar det som alla tycker, kanske ska starta 40 trådar om det med?

Som sagt, ingen tvingar dig att läsa trådarna så låt bli dom om du nu stör dig så mycket på dom!!!
Du har rätt i att man gott och väl kan fortsätta i en tråd men det ger dig ingen som helst rätt att bli otrevlig för det!

Ja vill du starta 40 trådar om att folk tycker att du gnäller så be my guest för jag kan välja att inte läsa dom om så är fallet.
#37 - 2 mars 2007 18:23
Pumba skrev:

Jag fortsätter på Guppyhona flyr från maten om nytt guppyproblem uppstår
Detta var neontetra
och det är 1 guppy 7 neontetra 1 mal
#38 - 2 mars 2007 19:50
Men hur :confused:

tar gärna bort trådar om friska eller döda fiskar

MVH 1 guppy 4 neontetra 2 mal

Hej igen!
Jag går in i något av mina meddelanden som jag har skrivit och där kan man göra ändringar, där finns också en länk, radera detta inlägg, välj det..;)
#39 - 2 mars 2007 21:03
acinna skrev:
Hej igen!

Jag går in i något av mina meddelanden som jag har skrivit och där kan man göra ändringar, där finns också en länk, radera detta inlägg, välj det..;)

...jag hittar inte det :(
#40 - 2 mars 2007 21:05
rödtoppen skrev:
...jag hittar inte det :(

Inte jag heller :( :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
#41 - 2 mars 2007 22:15
Inte jag heller :( :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

vi kanske är tröga :confused: :D :D
#42 - 2 mars 2007 22:36
Bilbo skrev:
Mina neontetror som jag har i ett 125-liters får samma symptom när jag matat med torrfoder, undrar om det är samma skröna. Hoppas jag inte fått bakterier eller parasiter ;). Kanske skulle alla 10 neontetrorna må bättre om de fick gå i ett 720 jag har här hemma, eller är det oxå för litet?

Detta är min personliga åsikt och vill ni gnälla på mig personligen så kan ni göra det via PM till mig så kan jag ignorera dem mer aktivt utan att blanda in en massa andra forumsmedlemmar.
Hej Dildo! du tycker att jag bara klagar på att burken e för liten... Jaaa därför att det är ju det som är orsaken till trådskaparens problem!;) konstigt att ingen av mina ca:150 kardinaltetror som äter flingfoder ALDRIG står på nosen för att dem "svalt luft" och det har aldrig hänt under dem år jag haft dem! orsaken är isåfall en annan;)
#43 - 2 mars 2007 23:14

Detta är ursprungsfrågan..

Kollade denna tråd bara för att den blivit så lång, mycket längre än vad en fråga med en sådan rubrik brukar bli. Hittar mest en massa sårade känslor, rätt kul bitvis (det är rätt långt mellan d och b på mitt tangentbord) men det roliga är alltid på en zoopettareres bekostnad :(

Kan vi återkomma till frågan?
#44 - 2 mars 2007 23:49
Piscator skrev:
Detta är ursprungsfrågan..

Kollade denna tråd bara för att den blivit så lång, mycket längre än vad en fråga med en sådan rubrik brukar bli. Hittar mest en massa sårade känslor, rätt kul bitvis (det är rätt långt mellan d och b på mitt tangentbord) men det roliga är alltid på en zoopettareres bekostnad :(

Kan vi återkomma till frågan?

Frågan är väl sedan länge besvarad, 40guppy och 100 neontetra har massor med fisk i ett pyttekar och får pga detta ingen balans i karet och därför dör hennes fiskar hej vilt och beter sig konstigt, än så länge är de ju bara att söka på dennes namn och får man upp 10 talet trådar vilket borde betyda att ca 10 fiskar dött då varje har sin egna "annons", vilket borde betyda att de va 20 talet fiskar i ett 23 liters kar, vilket är svårt i sig att få i balans tom med 2 fiskar i som nybörjare.

Konstaterat faktum är väl att ett nytt större kar behövs och inte 12 nya trådar om de resterande fiskarna.
#45 - 3 mars 2007 00:33
Frågan om de 12 trådarna är väl också utredd? :) Ämnet avklarat?
#46 - 3 mars 2007 20:36
Hallå ?

Jag skrev faktiskt för en och en halv sida sen att jag ej behövde fler svar!
Det finns INTE
en tråd med fler inlägg på hela zoopet !
kan vi lägga denna tråd till handlingarna

Förresten är det han
1 guppy 7 neontetra 2 mal som svarar ;)

Och du är J*vligt retsam pumba :(
Kom igåg en till sjuk guppy i mitt kar,jag hänvisar til *guppyhona flyr från maten !

Hej då alla som svarat och Den här tråden som börjar kännas tröttsam !
#47 - 9 juni 2007 13:06
Det har hänt igen samma tetra som gör det men den här gången så matade jag med frysfoder? och dessutom är ju akvariet bättre nu

23 l - 2 guppy 1 panzarmal 1 Prickig Kinapleco 1 dvärgkräfta
25 l - 7 Neonisar 1 Prickig kinapleco körsbärsräkor och en trevlig liten sälskaplig blå firré
#48 - 9 juni 2007 14:52
Jag har skickat dig ett meddelande.
Hur menar du akvariet ær bættre?
#49 - 10 juni 2007 08:27
Kjaer skrev:
Jag har skickat dig ett meddelande.

Hur menar du akvariet ær bættre?

Det är halften så mycket fisk
forut var allt i ett 23 l nu är det ju uppdelat med ett tjugofem!

Vet nagon om Neontetran?
[:-162]
#50 - 10 juni 2007 08:48
Det är halften så mycket fisk

forut var allt i ett 23 l nu är det ju uppdelat med ett tjugofem!

Vet nagon om Neontetran?

[:-162]

Det ær ændå før litet. Kan tyværr inte hjælpa dig med neontetran.
#51 - 10 juni 2007 08:52
Kjaer skrev:
Det ær ændå før litet. Kan tyværr inte hjælpa dig med neontetran.

Jo men det är ju ändå bättre:p
#52 - 10 juni 2007 09:08
Måste bara skriva att detta är ironiskt! :D
för några veckor sedan skrev Azur i en tråd att "kan någon visa en tråd där någon har blivit isdotförklarad pga ett och annat" och så har han själv skrivit i dessa trådar.

mein got vad jag skrattar :)
#53 - 10 juni 2007 12:32
Jag skulle tippa på att den fått i sig luft igen som förra gången. Kanske har lite vithaj i släkten och extra glupsk?
#54 - 10 juni 2007 14:11
Jo men det var ju frysfoder nu (räkmix) :confused:
#55 - 10 juni 2007 20:13
Hej trådskaparen.

Utan att lägga vikt på vad andra svarat dig ska jag nu göra ett försök. Dessutom på ett sätt som inte blir otrevligt.

Neonfiskar e ju stimfiskar som du säkert vet, det betyder att dom behöver plats att röra sig på eftersom dom är många. Dessutom antar jag att innan du köpte dom tog reda på hur stora dom blir som vuxna & läste om hur stor akvarie dom behöver som minst. Antar oxå att du vet att 1 cm fisk/ liter vatten gäller. Annars kan du läsa om det nu här på zoopet i sök.

Du skrev även nånstans att du inte hade pengar att köpa ett större kar, hur kom d sig då att du köpte ett litet igen? E väl bättre att fynda ett större på blocket för en eller två hundralappar,

Även pansarmalen borde du gå in på sök här på zoopet att läsa om, dom är oxå stimfiskar. läs om alla fiskarter du har i dina kar vetja, så e det bara att räkna ihop vuxenstorlek multiplicerat med l vatten så får du ihop det jättebra.

Mkt bra att du inte haft problem med vattenvärdena eftersom d e svårare i ett litet än ett större. Dock tror jag att tetrornas besvär kommer sig av att karet e för litet.

Mitt godaste råd att ge är att köpa ett större kar på blocket i närheten av din ort med alla tillbehör för en billig peng, koopa varsamt över din fiskar där. Köp sen maka/make till din guppy & använd ett av de små som yngelkar & behåll räkorna i det andra.

Mvh Eva
#56 - 10 juni 2007 21:14
EvaPeva skrev:
Hej trådskaparen.

Utan att lägga vikt på vad andra svarat dig ska jag nu göra ett försök. Dessutom på ett sätt som inte blir otrevligt.

Neonfiskar e ju stimfiskar som du säkert vet, det betyder att dom behöver plats att röra sig på eftersom dom är många. Dessutom antar jag att innan du köpte dom tog reda på hur stora dom blir som vuxna & läste om hur stor akvarie dom behöver som minst. Antar oxå att du vet att 1 cm fisk/ liter vatten gäller. Annars kan du läsa om det nu här på zoopet i sök.

Du skrev även nånstans att du inte hade pengar att köpa ett större kar, hur kom d sig då att du köpte ett litet igen? E väl bättre att fynda ett större på blocket för en eller två hundralappar,

Även pansarmalen borde du gå in på sök här på zoopet att läsa om, dom är oxå stimfiskar. läs om alla fiskarter du har i dina kar vetja, så e det bara att räkna ihop vuxenstorlek multiplicerat med l vatten så får du ihop det jättebra.

Mkt bra att du inte haft problem med vattenvärdena eftersom d e svårare i ett litet än ett större. Dock tror jag att tetrornas besvär kommer sig av att karet e för litet.

Mitt godaste råd att ge är att köpa ett större kar på blocket i närheten av din ort med alla tillbehör för en billig peng, koopa varsamt över din fiskar där. Köp sen maka/make till din guppy & använd ett av de små som yngelkar & behåll räkorna i det andra.

Mvh Eva

Gyppyn har en hej fullvuxen make (den är en hona) som är född av en guppy som dog pga att min stora guppy jag har nu bet ihjäl den den gamla retates och små slogs hela tiden men till slut fick min nuvarande hona nog och bet ihjäl den:(
Vad är blocket för något?
#57 - 10 juni 2007 21:22
@3 guppy 7 neontetra 2 mal
Lite off-topic men hur gammal är du?
EDIT
Du får i 4an så du är inte så gammal, klart att det är drygt med massa trådar om samma ämne, men eftersom inte är så gammal så förstår jag lite hur tänker. Har du kollat nånting på zoonen.com? Där finns det massvis med nybörjar frågor.
Men ett större avkarium skulle ju inte skada:P
#58 - 10 juni 2007 21:34
Hej igen. svar på din fråga- det e en annonssajt där du kan välja stockholm & sen djur. Då kommer det att poppa upp flera akvarier i olika prisklasser samt storlekar. Du hittar den på blocket.se. Hoppas det kan hjälpa dig något.

Såg här nu att du inte är så gammal... Om du läser på lite om hur det fungerar här så komer du förstå det här med trådar & sånt lite bättre.
Hoppas dina fiskar kan flytta över till ett större kar snart, jag lovar att dom kommer må mkt bättre då & att du då givetvis kommer att få mer behållning av din fina hobby.

Mvh Eva
#59 - 10 juni 2007 21:49
@3 guppy 7 neontetra 2 mal

Lite off-topic men hur gammal är du?

EDIT

Du får i 4an så du är inte så gammal, klart att det är drygt med massa trådar om samma ämne, men eftersom inte är så gammal så förstår jag lite hur tänker. Har du kollat nånting på zoonen.com? Där finns det massvis med nybörjar frågor.

Men ett större avkarium skulle ju inte skada:P

11 år
#60 - 10 juni 2007 22:11
Azur skrev:

åheim skrev:

även om du inte frågar om det så kan problemet vara att just karet är för litet och leder till alldeles för hög koncentration av bakterier eller parasiter som angriper fisken!

Jag hade ca 20-25 neontetror i ett inkört 152L, där var det en gång en tetra som, efter att jag matat, svälde upp och for runt som en frigolitkula, och fick slita för att inte flyta till ytan. Flyttade den till ett lugnare kar och den blev normal efter ett halvt dygn eller så.

Tror inte att karet var för litet, och hade inga problem med bakterier/parasiter varken före eller efter.
/Mvh M-SwEDen
#61 - 11 juni 2007 05:47
Tror inte ditt kar var för litet heller M-SwEDen. Men jag tror definitivt att trådskaparens kar e det, det e bara 23 l nämligen.
Mvh Eva

Annons