Neontetra-Sjukan - hjälp snabbt!

#1 - 4 april 2011 19:18
Hej! Nu äre så att fler eller mindre av mina 8 neontetror har fått neontetra-sjukan då deras färg försvinner.

Och när jag ringde till djuraffären så sa de att de hade en medicin för 110 kr , fast när jag googlade om sjukdomen så stod det att den var obotlig.

Så , vad tycker ni att jag ska göra , vet ni några andra knep för att få bukt med sjukdomen?

Borde jag investera i medicinen som jag själv tycker är för dyr?
#2 - 4 april 2011 22:08
Ta bort fiskarna är nog lämpligare, tyvärr. Det hade jag personligen gjort iaf, men det är för att den är svårbotad.
Att inte medicinera för att man tycker medicinen är för dyr, är i mina ögon en väldigt dålig anledning.
#3 - 5 april 2011 07:30
Sant , men jag har inte hjärta att döda de små firrarna ..
Men idag åker jag och köper medicinen. Hoppas påä det bästa!
#4 - 5 april 2011 07:31
Sant , men jag har inte hjärta att döda de små firrarna ..
Men idag åker jag och köper medicinen. Hoppas påä det bästa!
Gäst
#5 - 5 april 2011 08:56
från wikipedia:

Behandling

Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med Nifurpirinol har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma.
#6 - 5 april 2011 09:01
jag skulle gjort det kort med de fiskarna.

man måste ibland ta livet av fiskar. det får man leva med.
#7 - 5 april 2011 11:15
Neontetra-sjuka ger vita områden på fisken, ofta först vid ryggfenan, som en sadel. Är det verkligen det symptomet dina fiskar har?

Neontetror dör i parti och minut av ett vitt spektrum av sjukdomar, men just neontetra-sjuka är ganska ovanlig.

Om de bara har tappat färgen... Sovande neontetror tappar färgen, de får tillbaks den när de vaknar.
#8 - 5 april 2011 14:11
lånar tråden lite.
En av mina neoner har fått större ögon än tidigare.. är det nått fel på han ? han ser lite svullen ut också
#9 - 5 april 2011 16:05
Deras röda färg försvinner , så de ser ganska bleka ut o.O
#10 - 5 april 2011 16:10
+ Att deras färg är borta hela tiden på dygnet .
#11 - 5 april 2011 16:13
vad har du för temp i karet? andra fiskar?
#12 - 5 april 2011 17:00
Jag har 24 grade.
Har guppys , en mal av oskänd sort och massor med snäckor.
#13 - 5 april 2011 17:02
Jag har 24 grade.
Har guppys , en mal av oskänd sort och massor med snäckor.
#14 - 5 april 2011 21:03
Decals skrev:
Deras röda färg försvinner , så de ser ganska bleka ut o.O

Ser det ut som på bilden Azur länkade till? Jag har bara sett neonsjukan en gång och det var i en affär, och då var det markant den blå färgen som försvann med en ganska snabb bortgång av fisken efter detta. Spridningen var snabb, och ingen av fiskarna i den gruppen som drabbades klarade sig då de som inte dog av sjukdomen blev avlivade.
#15 - 6 april 2011 05:37
Inte enns i närheten :o ..
#16 - 6 april 2011 08:30
Det är inte ett vist parti på ryggen som försvinner som på bilden utan det är hela röda linjen som tonar bort
#17 - 6 april 2011 08:46
Neonsjukan är mycket ovanlig, även i butikerna. Däremot förekommer ibland "falsk neonsjuka". Den äkta är vad jag förstått en mardröm, bara att klippa fisken och sanera akvariet. Aldrig råkat ut för den. Den "falska" går däremot att bota någorlunda enkelt, men jag har inte namnet på medicinen i huvudet nu.

Hilsen,

/P
#18 - 5 juni 2011 17:20
Hej. Jag har 7 neontetror med samma symptom; Den röda färgen har försvunnit på ett parti av stjärten och det försvinner mer och mer med tiden. Har avlivat två individer. Vet någon om det smittar till våra eldtetror eller platys? Är väldigt förtjust i alla Platys som dessutom är döpta av sin lillhusse- vår son. Hu...borde avliva resten av tetrorna också.

Annons