Hej, troligen har du köpt för många fiskar till ditt nystartade akvarium.. Du kan ha drabbats av att halterna av ämnet nitrit har stigit. Om man köper för många fiskar i början, så har det inte hunnit bildas tillräckligt många nyttobakterier i filtret. Då hinner inte skit från fiskarna och matrester och sådant brytas ner, och då bildas ämnet nitrit.
Byt 20% av vattnet, köp en flaska Nitrivec och överdosera med denna, se till att vattenytan rör på sig mycket (dvs, ha ett bra flöde i pumpen!)
Införskaffa ett dropptest för nitrit, finns i djuraffärer om du frågar. Nitrithalten ska ligga på noll.
Jag (och många andra) brukar rekommendera att man bara köper 1-5 fiskar den första månaden när akvariet är nystartat, då behöver man inte vara orolig för att få problem med nitrit-halter.
Men det KAN självklart vara något annat också.. Men min första tanke är: nitrit-problem.
Om fiskarna utsätts för nitrit kan de börja må så dåligt att andra saker blossar upp (infektioner på grund av stress). Den gula fläcken låter som en bakterieinfektion. Men jag skulle INTE medicinera i ett nystartat akarium, för medicin dödar en massa nyttiga bakterier... Byt lite vatten, kolla nitrithalten och avvakta! Mata mycket sparsamt..
Infektioner kan självklart också komma utan att man har nitrit i vattnet först... De kan ha haft någon infektion i djuraffären, och när de stressas av flytten till nytt akvarium får de sämre immunförsvar så att en infektion bryter ut. Men avvakta lite och kolla nitriten först som sagt..
okay, då vet jag vad jag ska göra! köpa nitrit test, köpa en flaska nitrivec, byta vatten och avvaka!
tack så mycket! Har aldrig haft fiskar förut så visste inte att man borde ha mindre fiskar i först, men jag hoppas att det löser sig. Vill helst inte börja mitt akvarie ägande med att fiskarna dör :/
Men som sagt! Tack så mycket!!:)