Neontetrorna fortsätter att dö

#1 - 8 november 2007 08:33
Jaha, så hade vi till slut haft lugn och ro i akvariet ett par veckor kändes det som, och köper in nya neontetror. De första tre dagarna levde de och såg otroligt nöjda ut... Tills maten börjar komma igen. Det var samma sak som satte igång döden förra gången också. Skillnaden är dock att den här gången har jag verkligen inte matat för mycket och inte för ofta. Fenorna börjar klibba och i morse låg två döda när jag gick upp för att kolla till det.

Temperaturen ligger runt 25, inget som helst nitrit, extremt lite nitrat. Ph och kh ser hur bra som helst ut. Jag förstår verkligen inte vad det är jag gör fel? Snart slutar jag med neontetror eftersom jag inte vill se dem lida. Kan det vara så att de helt enkelt inte tål mitt vatten medan andra fiskar gör det? Jag känner i alla fall att detta får vara mitt sista neontetraförsök. Jag har dock nästan tjugo tetror som fortfarande lever men där en del börjar se liiite klibbiga ut, så om någon vet hur de kan räddas snälla säg till!

Tillsatte i samband med tetrorna fyra rubinguramis och en liten mal som tack och lov fortfarande ser ut att må prima i alla fall.

Tack på förhand...
#2 - 8 november 2007 11:30
Nyinköpta neontetror dör.
Du kan kallt räkna med att hälften av nyinköpta neontetror dör inom 1-2 månader från inköpet.
Att ha svåra förluster av neontetror efter inköp är kort sagt naturligt och normalt och förväntat.

Köp dubbelt så många som du vill ha; de som överlever "inkörningen" brukar vara tåliga och leva i flera år.

Min åsikt är att anledningen till de här inledande förlusterna är att neontetrorna dels är fruktansvärt inavlade, dels att deras immunförsvar helt stängts av genom att de föds upp med kontinuerlig dosering av antibiotika - så när de hamnar i verkligheten så dör massor av dem innan deras immunförsvar hinner komma igång. Dessutom är de ofta latenta bärare av diverse sjukdomar som fisktuberkulos, vilket skördar ytterligare offer.

Men, som sagt, de som överlever den inledande slakten brukar vara tåliga och långlivade.
#3 - 8 november 2007 11:42
hmm intressant tanke azur med tanke på att några vänner nyligen startat ett akvarie och naturligtvis började de med 10 neontetror. alla tetror åkte till sist in i pumpen och dog, men de tre guppysarna i samma akvarie åkte inte in i pumpen och de lever fortfarande.
#4 - 8 november 2007 12:06
Fisk som "åker in i pumpen" är sjuk. Friska fiskar har inga problem ens med mycket starka pumpar.
#5 - 8 november 2007 15:55
hmm okej jo det verkar ju vettigt. tråkigt att så många tetror föds upp för att dö när det väl gäller. håller mig till mina sebrafiskar!:)
#6 - 8 november 2007 17:08
att man ska räkna med att halva stimmet av neontetror stryker med när de intruduceras till ett nytt akvarie tycker jag inte man ska anses som normalt! då går man inte rätt tillväga med inkoppningen! jag har själv många gånger koppat in nya neon och kardinaltetror utan att förlora några individer. de ska väldigt lågsamt vänjas med det nya vattnet och inte minst sin nya miljö som kan orsaka mycket stress annars, sen kan det vara av stor vikt att tillsätta en rejäl dos aquatan eller motsvarande vattenberedningspreparat! Lycka till nästa gång:) (OBS! Mycket växter leder "ofta" till fina neontetror som färgar ut och känner sig trygga!)
#7 - 8 november 2007 18:38
Nej ,det låter verkligen inte normalt att så många neoner ska behöva dö vid inköp.
Jag köpte 14 tetror i augusti, och sedan fick jag 21 stycken av en kompis i september, alla utom en har överlevt. Den som dog fick Saprolegnia, och det efter c:a 1,5 månader.
De andra är hur pigga som helst, äter bra, etc.
Tilläggas kan förstås att 34 neontetror som simmar i stim är mäkta snyggt!!

Annons