Nervösa fiskar????

#1 - 25 april 2009 17:50
Jag har ett kar på 375 liter som innehåller 4 st sajica och 2 st Multispinosa. Alla fiskar har parat ut och lekt i akvariet. De verkar trivas och äter som bara den. Alltså har allt varit frid och fröjd.....

Men nu sedan 3 dagar tillbaka har något hänt. Efter att jag hade matat fiskarna fick min multihane ett ryck och blev mycket skrämd, av vad vet jag inte. När han fick rycket fick han med övriga fiskar och de gömde sig efter att ha krockat med glaset ett antal gånger. Nu har detta upprepat sig varje gång jag kliver in i rummet. Det har hållt på i 3 dagar. Fiskarna gömmer sig i 2 timmar och är mycket nervösa.

Min fråga är nu om någon annan upplevt detta??? Vad kan utlösa detta??

Fiskarna har simmat i karet i flera månader. Jag har inte bytt inredning nyligen eller satt i ny fisk. Har heller inte bytt foder och vattnet håller normal temp. När jag inte är i rummet (står o kikar bakom dörren) kan de våga sig fram och simmar som vanligt. Tänkte först om det hänt något med vattnet men övriga fiskar (siameser och ancistrus) reagerar inte som cikliderna så därför tror jag inte det är något fel med vattnet.

Någon som kan ha någon idé om vad som händer???

/ Irwin Fletcher
#2 - 25 april 2009 18:49
Ja det är iallafall ett symptom när man har ammoniak i karet!
#3 - 25 april 2009 19:48
Okej. Tack för svar!

När det gäller nitrit ska väl malarna vara mest känsliga. Gäller detta ammoniak också? Tycker att mina fiskar borde visa någon form av dålig kondition även när jag inte är i rummet om det skulle vara ammoniak.

Men om det nu skulle vara ammoniak, vad kan jag göra då?
#4 - 10 maj 2009 14:52
Kolla temperaturen.

Annons