Ni som har Praktbotia

#1 - 6 maj 2008 08:02
Var på ett föredrag av en norrman som varit i Sulawesi och kikat på fisk. Där fångades bl.a Praktbotia. Han såg exemplar på ca 70 cm och väl över kilot. Så skaffa stora akvarier!
#2 - 23 maj 2008 07:02
Wow! Dom bilderna skulle man ju vilja se! Finns dom på nätet?
#3 - 23 maj 2008 20:28
Dom blir större än 10cm än vad det står i artbeskrivningen!!
En har två stycken runt 20cm!!!
#4 - 24 maj 2008 07:21
Skulle vara riktigt kul att få se bild på en 70cm botia.
Snacka om "gris" ;)

Hm, 70cm fisk, var väl över kilot, ja säkert.
#5 - 24 maj 2008 07:23
Jag såg en film där var praktbotier i sin naturliga miljö dem var väl runt 30 cm
#6 - 28 maj 2008 16:25
BengtO skrev:
Var på ett föredrag av en norrman som varit i Sulawesi och kikat på fisk. Där fångades bl.a Praktbotia. Han såg exemplar på ca 70 cm och väl över kilot. Så skaffa stora akvarier!

Inga bilder??
#7 - 28 maj 2008 20:26
de blir knappast så stora i akvarium. Max 30cm och det är om man har tur
#8 - 2 juni 2008 16:56
Inga bilder??

Killen var nog inte på Sumatra utan i Skottland....

"The Loch Ness Loach!"

Omöjlig att få på bild, och få som har sett den har överlevt länge nog för att berätta.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 juni 2008 18:14
Baf2 skrev:
Dom blir större än 10cm än vad det står i artbeskrivningen!!

En har två stycken runt 20cm!!!

Det står 30 cm i artbeskrivningen
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
#10 - 2 juni 2008 18:32
Oj trodde att ni skrev pakstianbotia en har dom runt 20cm
#11 - 3 juni 2008 11:19
Killen var nog inte på Sumatra utan i Skottland....

"The Loch Ness Loach!"

Omöjlig att få på bild, och få som har sett den har överlevt länge nog för att berätta.

Det var en norrman som höll föredrag på SKS årsmöte i Stockholm. Kommer inte ihåg vad han hette men uppgifterna verkade klart tillförlitliga. Nån annan som var där kanske minns?
#12 - 6 juni 2008 00:55
Praktbotior:

http://s88.photobucket.com/albums/k183/Emma_Turner/?action=view&current=DSCN1258.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1

Efter några sekunder kommer en JÄTTE in. Det är så häftigt :D
#13 - 8 juni 2008 08:29
BengtO skrev:
Det var en norrman som höll föredrag på SKS årsmöte i Stockholm. Kommer inte ihåg vad han hette men uppgifterna verkade klart tillförlitliga. Nån annan som var där kanske minns?

Om man ökar den kända storleken på en art med runt 100% mot vad som tidigare är känt, så får man nog ändå prestera lite bevis för att framstå som trovärdig. Vem skulle tro mig om jag påstår att jag sett en gädda som var 3 meter lång?
#14 - 8 juni 2008 11:17
johanski skrev:
Praktbotior:

http://s88.photobucket.com/albums/k183/Emma_Turner/?action=view&current=DSCN1258.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1

Efter några sekunder kommer en JÄTTE in. Det är så häftigt :D

- Men dra mig baklänges på en tallkotte! Hur stor är den Botian egentligen? Ser ut att väga runt kilot! Jämför då med en Abborre av motsvarande längd-höjd-bredd! Otroligt!

För övrigt begriper jag inte hur de får Praktbotior att växa så våldsamt. Har själv sex stycken som går i mitt sällskapsakvarium. De var 4-5cm vid inköp och efter snart ett år är de 6-7cm! Antar att man kan driva på tillväxten rejält genom utfodringen.
#15 - 8 juni 2008 11:22
BengtO skrev:

Som jämförelse:

Abbore: 3.15kilo
Fiskens längd: 52cm
En abborre har ungefär samma kroppbyggnad som en Praktbotia.(vill minnas att denna fisk fångades på pimpel i en speciell sjö i Stockholmstrakten - svenskt rekord?)

Med andra ord: En Praktbotia på 70cm borde därför väga betydligt mer än så!
#16 - 8 juni 2008 11:26
- Men dra mig baklänges på en tallkotte! Hur stor är den Botian egentligen? Ser ut att väga runt kilot! Jämför då med en Abborre av motsvarande längd-höjd-bredd! Otroligt!

För övrigt begriper jag inte hur de får Praktbotior att växa så våldsamt. Har själv sex stycken som går i mitt sällskapsakvarium. De var 4-5cm vid inköp och efter snart ett år är de 6-7cm! Antar att man kan driva på tillväxten rejält genom utfodringen.

Jag vet! Marge är så otroligt häftig, och alla andra håller sig undan henne.
Jag skulle tro hon är en bra bit över 10-15 år? Det skulle iaf mest logiskt.

De växer rätt långsamt, men de slutar ju aldrig, haha!

Annons