BengtO skrev:Var på ett föredrag av en norrman som varit i Sulawesi och kikat på fisk. Där fångades bl.a Praktbotia. Han såg exemplar på ca 70 cm och väl över kilot. Så skaffa stora akvarier!
Per/Haninge skrev:Inga bilder??
Baf2 skrev:Dom blir större än 10cm än vad det står i artbeskrivningen!!
En har två stycken runt 20cm!!!
Ola Åhlander skrev:Killen var nog inte på Sumatra utan i Skottland....
"The Loch Ness Loach!"
Omöjlig att få på bild, och få som har sett den har överlevt länge nog för att berätta.
BengtO skrev:Det var en norrman som höll föredrag på SKS årsmöte i Stockholm. Kommer inte ihåg vad han hette men uppgifterna verkade klart tillförlitliga. Nån annan som var där kanske minns?
johanski skrev:Praktbotior:
http://s88.photobucket.com/albums/k183/Emma_Turner/?action=view¤t=DSCN1258.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1
Efter några sekunder kommer en JÄTTE in. Det är så häftigt :D
BengtO skrev:Var på ett föredrag av en norrman som varit i Sulawesi och kikat på fisk. Där fångades bl.a Praktbotia. Han såg exemplar på ca 70 cm och väl över kilot. Så skaffa stora akvarier!
Olof Loklint skrev:- Men dra mig baklänges på en tallkotte! Hur stor är den Botian egentligen? Ser ut att väga runt kilot! Jämför då med en Abborre av motsvarande längd-höjd-bredd! Otroligt!
För övrigt begriper jag inte hur de får Praktbotior att växa så våldsamt. Har själv sex stycken som går i mitt sällskapsakvarium. De var 4-5cm vid inköp och efter snart ett år är de 6-7cm! Antar att man kan driva på tillväxten rejält genom utfodringen.