Ni som kör Malawi, vad har ni för vattenvärden i karet?

#1 - 10 augusti 2012 12:14
Hej,

Som rubriken lyder vad har ni för vattenvärden så som

kH
pH
GH
...
.....

hur tycker ni att de fungerar?

Är även intresserad vad ni som kör SA kar har för värden!

Mvh
Freddan
#2 - 10 augusti 2012 12:23
SA i ett par kar, karibien i några.

KH ????????????????????
PH 7,5 innan VB 7,7 efter VB....tror jag, länge sedan jag kollade
GH ????????????????????

.
#3 - 10 augusti 2012 12:28
du har alltså ingen direkt koll på kh och gh om jag förstår herrn rätt? :P
#4 - 10 augusti 2012 12:30
absolut inte.

hade det förr innan jag insåg att det var mest trams.

.
#5 - 10 augusti 2012 12:39
det är väl inte trams kanske men kanske lite onödigt att hålla stenkoll på .
jag har inte heller koll på gh o kh. vet bara att det är rätt högt då jag kör med mycket kalk i karet. ph runt 8

viktigast är väl att det inte svänger för mycket bara o för fort
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 augusti 2012 12:43
GH finns ingen anledning att hålla koll på.
KH mäter man några gånger - sedan behöver man inte bry sig om det förutsatt att det ligger rätt.

Idag har jag inget malawiakvarium - men i mitt tanganayika (ungefär samma vattenvärden som för malawi) håller jag pH öbver 8 med hjälp av lite bikarbonat som pytsas i vid vattenbytena.

I mitt sydamerika ligger pH på ca. 7.5 och där lägger jag i lite ekextrakt vid varje vattenbyte
#7 - 10 augusti 2012 12:48
hannesc skrev:
det är väl inte trams kanske men kanske lite onödigt att hålla stenkoll på .

jag har inte heller koll på gh o kh. vet bara att det är rätt högt då jag kör med mycket kalk i karet. ph runt 8

viktigast är väl att det inte svänger för mycket bara o för fort

kanske fel ord.

men det tangerar det Kjell säger i sitt inlägg.

man mäter det några gånger i början, sedan bryr man sig inte om det ligger rätt.

jag fattade inte varförmen redan från dag 1 så låg KH värdet på 5-6 när jag startade upp.

Snackade efter nått år med en lokal odlare, som skrattade lite, och bad mig kolla vattnet i kranen nästa gång.

Låg högt som fasen, medel till hårt var det.

Visar sig att vi har ett sjuj-a bra vatten här.

PH i kran ligger på 8, och är medelhårt till hårt från vattenverket.

Så...en gång om året kollar jag rapporten från vattenverket.

Det räcker.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 augusti 2012 12:53
kanske fel ord.

men det tangerar det Kjell säger i sitt inlägg.

man mäter det några gånger i början, sedan bryr man sig inte om det ligger rätt.

jag fattade inte varförmen redan från dag 1 så låg KH värdet på 5-6 när jag startade upp.

Snackade efter nått år med en lokal odlare, som skrattade lite, och bad mig kolla vattnet i kranen nästa gång.

Låg högt som fasen, medel till hårt var det.

Visar sig att vi har ett sjuj-a bra vatten här.

PH i kran ligger på 8, och är medelhårt till hårt från vattenverket.

Så...en gång om året kollar jag rapporten från vattenverket.

Det räcker.

Problemet som de flesta har idag är väl att deras KH ligger på 1-2 och då finns det en stor risk för att pH kan flukturera rejält om man inte buffrar vattnet, eller är väldigt noggrann med regelbundna vattenbyten.

Med det KH som du har är vattnet stabilt och då blir det sällan problem.
#9 - 10 augusti 2012 13:02
Jag måste hela tiden hålla koll på mitt kH då det hela tiden sjunker av någon anledning, drar i en matsked bikarbonat/100liter vid vattenbyten men detta återgår relativt snabbt ner till ursprung!

förstår inte vad som händer... händer även samma sak med kHplus från sera!
#10 - 10 augusti 2012 13:09
Låter som du behöver en konstant tillförsel av kalk.

dratta ner lite kalksten i karet.

eller lägg lite marmorkross i pumpen

.
#11 - 10 augusti 2012 13:15
Låter som du behöver en konstant tillförsel av kalk.

dratta ner lite kalksten i karet.

eller lägg lite marmorkross i pumpen

.

Har redan 20-25kilo vit hålsten i karet :D
#12 - 10 augusti 2012 13:19
det bildas ganska fort beläggning på stenen, som gör att vattnet kommer inte direkt kontakt med stenen.

testat med att ta upp en två stenar vid varje VB och skrubba rent, rullande schema på stenarna.
#13 - 10 augusti 2012 13:29
låter iofs som en ganska bra idé, skall testa det där! ångra mig lite att jag inte köpte lite kalkrikare bottensubstrat också, kan du kanske på samma gång förklara vad de är som gör så att översta lagret av bottenmaterialen blir som en liten gegga? kan de vara alger måtro, inget som stör men man ser när fiskarna bökar att de ser lite klumpigt ut! hehe
#14 - 10 augusti 2012 13:48
bild ?
#15 - 12 augusti 2012 09:23
Har du kommunalt vatten?Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=freddan_gbg;1603697]låter iofs som en ganska bra idé, skall testa det där! ångra mig lite att jag inte köpte lite kalkrikare bottensubstrat också, kan du kanske på samma gång förklara vad de är som gör så att översta lagret av bottenmaterialen blir som en liten gegga? kan de vara alger måtro, inget som stör men man ser när fiskarna bökar att de ser lite klumpigt ut! hehe[/QUOTE]
#16 - 12 augusti 2012 09:31
Jag mäter aldrig mitt vatten.Malawiciklider är den fisken jag odlar.
Jag har kommunalt vatten, ph ca 8,3 och hårdhet ca 3, det är vattenverkets mätningar.
Eftersom mitt vatten är relativt mjukt, så finns det risk att mitt ph kan sjunka.
Jag löser det med regelbundna vattenbyten en gång i veckan och minst hälften varje gång.Då håller sig mittt ph stabilt
I en del baljor så har jag inget kalkriktmaterial alls, men det går bra ändå.
Jag har även ett kolfilter vid vattenbyten, så det tar bort kloraminer och oönskade hårdmetaller, inget easylife eller bikarbonat hemma hos mig.Janne

malawi.forum24.se
#17 - 12 augusti 2012 09:53
Jag måste hela tiden hålla koll på mitt kH då det hela tiden sjunker av någon anledning, drar i en matsked bikarbonat/100liter vid vattenbyten men detta återgår relativt snabbt ner till ursprung!

förstår inte vad som händer... händer även samma sak med kHplus från sera!

pH/KH höjning med bikarbonat är alltid tillfällig, vattnet återgår till balans med atmosfären genom att det avges koldioxid.

Vill du höja permanent kan du göra som saltvattensfolket och dosera kalkvatten, men jag skulle inte rekommendera det, för det första är risken för överdosering stor, och för det andra så behövs det inte: tvärtemot vad alla verkar tro så har malawisjön inte särskilt hårt eller basiskt vatten. Jag brukar beskriva malawisjöns vatten som "typiskt mellansvenskt sjövatten", med ett normalt pH strax under 8 och en ledningsförmåga på 200 uS/cm. Kommunalt kranvatten med kalkhaltig inredning ger en mycket bra imitation av malawisjöns vatten.
#18 - 12 augusti 2012 10:58

Ph strax över 7, kh 5.
Ph kunde vara lite högre, men jag har förstått att det funkar.
Mitt problem är nitratnivån som gärna ger sig iväg över 50.
Gh noll koll, då det enligt expertis inte har nån betydelse.
#19 - 12 augusti 2012 11:25
Hur mycket vatten byter du?Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=Rockholger;1603976]Ph strax över 7, kh 5.
Ph kunde vara lite högre, men jag har förstått att det funkar.
Mitt problem är nitratnivån som gärna ger sig iväg över 50.
Gh noll koll, då det enligt expertis inte har nån betydelse.[/QUOTE]
#20 - 12 augusti 2012 12:33

När jag uppmärksammade att värdet låg kring 100 gjorde jag två 50%byten inom tre dagar utöver ordinarie vb på ca 40% varje vecka. Då gick värdet ner till ca 25. Nu en vecka senare ligger det på ca 50 dagen efter vb på 50%.
#21 - 12 augusti 2012 13:54
Uppför sig dina fiskar konstigt när du har höga nitratvärden? Jag mäter aldrig mina nitratvärden.
Jag hade gjort så här, regelbundna vattenbyten en gång i veckan minst 50%.[
Om du har bra inkommande vatten, har du problem med vattnet, köp ett kolfilter och använd det på inkommande vatten.
Kostar ca 300 kr på jula eller claes olsson, en billig och bra investering.
Bry dig inte om att mäta dina nitrat värden så länge fiskarna mår bra.JanneQ

malawi.forum24.se

UOTE=Rockholger;1603986]När jag uppmärksammade att värdet låg kring 100 gjorde jag två 50%byten inom tre dagar utöver ordinarie vb på ca 40% varje vecka. Då gick värdet ner till ca 25. Nu en vecka senare ligger det på ca 50 dagen efter vb på 50%.[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 12 augusti 2012 13:56
Olika fiskar är olika känsliga för nitrat. De flesta är inte så nitratkänsliga och dit hör de flesta malawi - på sin höjd kan arterna i släktet Labeotrewavasae vara lite känsliga.
#23 - 12 augusti 2012 14:45

Jag hade haft ett par dödsfall på rödzebror som jag var osäker på om berodde på stress eller vattnet. När jag sedan la märke till att fiskarna verkade ansträngda/lama/flämtiga mot slutet av veckan före vb så köpte jag dropptest och det visade på en nivå kring 100. Därav åtgärd. Har fått ner nivån och fiskarna beter sig nu normalt och harmoniskt. Har även dragit ner en smula på matningen. Den har en period varit ganska generös då jag tidigare haft en del fisk som blivit mager.
#24 - 12 augusti 2012 14:56
Du har svaret på dina problem i ditt inlägg, du har matat för mycket.
Det finns inga genvägar att hålla fiskar, när man får problem så är det 99% fiskägaren fel och övermatning är nog det vanligaste probleme.t
Att hålla malawi är inte svårt men man måste förhålla sig till ett visst sätt. Stora filter och stora vattenbyten varje vecka och riktig cirkulation i vattenytan så att det blir väl syresatt. mata med rätt foder och inte för mycket.
Följer man dessa små tips så är det ofta inte svårt att hålla malawisar.Janne

malawi.forum24.se

Rockholger skrev:
Jag hade haft ett par dödsfall på rödzebror som jag var osäker på om berodde på stress eller vattnet. När jag sedan la märke till att fiskarna verkade ansträngda/lama/flämtiga mot slutet av veckan före vb så köpte jag dropptest och det visade på en nivå kring 100. Därav åtgärd. Har fått ner nivån och fiskarna beter sig nu normalt och harmoniskt. Har även dragit ner en smula på matningen. Den har en period varit ganska generös då jag tidigare haft en del fisk som blivit mager.
#25 - 12 augusti 2012 16:19

Tror som du Janne. Mindre matning, större vb samt att jag fått betydligt bättre rörelse på ytvattnet efter att jag satt ett utblås med mindre diameter på streamern och riktat det mer mot ytan ska nog göra susen. Funderar även på att successivt gå över till NLS från Aquatic nature då jag inbillar mig att det skitar ner mindre då jag tror att man doserar mindre mängd med detta. Rätt eller fel?

Annons