Ni som kör mäsk-CO2, hur mycket göder ni?

#1 - 4 december 2006 19:18
Hej!

Har precis startat upp mäskbubblet igen, denna gång med en mer ingenjörsmässig lösning som bådar gott. Idag mätte jag NO3 (JBL) för att se om det var dags att kasta i mer gödning, men eftersom jag är lite färgblind har jag svårt att se om jag har 1 ppm eller 20...

Ni som kör mäsk i ett "vanligt" akvarium, dvs för att sätta lite extra fart på växterna, lysrörsbelysning max 0,5 w/l och normalt växtbestånd, hur mycket PMDD kastar ni i?? Skulle tippa på att ett par fulldoser i veckan räcker gott? Hur vet ni när det är dags att göda, går ni på erfarenhet? Mätningar? Bristsymptom? Bubbeltakt?
#2 - 4 december 2006 20:12
till 400L tillsätter jag 10ml varje dag (normal dos=40ml/vecka) än så länge. kommer nog att gå upp till dubbel styrka snart.
#3 - 5 december 2006 05:19
5 liter mäsk CO2 på 275 liter kar. Jag tillsätter 45 ml av pmdd i veckan. Fungerar super. Hur mycket du ska tillsätta beror lite på hur mycket/vilka växter du har, inte direkt på hur stort karet är.
#4 - 5 december 2006 12:13
Själv har jag 4 liter mäsk på 220 liter. Ni kör båda ungefär dubbel dos, så det är väl ett bra utgångsläge kan jag tänka mig. Sen får det utökas allt eftersom växtmassan ökar.
#5 - 5 december 2006 12:16
utöka och ANPASSA får du göra. ibland så lägger man i för mycket av en del och för lite av något annat, även om man kör med rekomendationen på hur man ska göda.

Annons