Nigerian red eller ej?

#1 - 20 mars 2004 15:45
Köpte ett palettciklidpar för några veckor sedan. I butiken har de ju sällan så mycket färg, så de såg ut som ett vanligt palettpar. Väl hemma så färgade de ut - speciellt hanen, vilket fick mig att undra om det verkligen är en "vanilig" palett eller en nigerian red? Jag menar då att jag inte tycker det ser ut som vanlig romansutfärgning. De verkar i alla fall ha trivts bra och nyligen fått yngel ;-) .

Länk till bilder:
http://hem.bredband.net/b246953/Fiskarna.htm (se längst ned)

Vad tror ni - vilken art/variant är det? Btw - är nigerian red = rödbukspalett?

/ Martin
#2 - 20 mars 2004 16:10
Den var väldigt snygg!!
Hur går det med yngelna??
Jag tror att paletten på zoopet beskrivningen är en Nigeran red, men jag är inte säker...
#3 - 20 mars 2004 16:19
Hej
Jag tror att det är en Pelvicachromis sacrimontis "Röd" du har, tidigare namn P sp. aff. pulcher.
Nigeria Red är en annan art, Pelvicachromis taenitus "Nigeria-Röd"
I vilket fall som helst så har du både fått en snygg fisk och en lyckad lek.

Guy
#4 - 20 mars 2004 16:40
Tackar!

Akvarie Master - ynglena har varit ute och simmat tillsammans med sina lite lätt överbeskyddande föräldrar i 3 dagar än så länge och det verkar gå bra. Paletthanen hanterar eldbukarna m.fl. utan några större problem (eldbukarna är inte så stora än så länge). Försöker köra ner nykläckt artemia till de små liven så att de ska växa till sig bra.

Balzani - ok - tack! Nigerian red är alltså en Taenitus - har en annan Taenitus, för tillfället tyvärr ensam, från Moliwe.

// Martin

Annons