Nikon återigen bäst i kameratest

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 29 juni 2007 13:44
I senaste numret av Råd och Rön presenteras en kameratest som utförts av ICRT (konsumentorganisationernas internationella samarbetsorgansiation).
Detta blev resultatlistan i gruppen systemkameror
1/ Nikon D80 kit DX 18-70mm 67 poäng
2/ Nikon D40 kit DX 18-55mm EDII 65 poäng
3/ Pentax K100 Kit + 18-55mm DA AL 64 poäng
4/ Olympus E-400 kit 14-42 mm ED 59 poäng
5/ Canon EOS 400D + 18-55mm EF-S

Vinnare i klassen Kompaktkameror blev Canon Powershot A710IS
Delade vinnare i klassen Semikompaktkameror blev Fujifilm FinePix S6500fd och Panasonic DMC-FZ50
#2 - 29 juni 2007 13:52
Jag har D80, och det är i alla fall den klart bästa kamera jag nånsin använt, betydligt bättre i bildkvalitet än min D70, och ljusår bättre i handhavandet än jobbets D100. Jag är mycket nöjd.

Det är dock lite märkligt att inte D200 finns med - är det för att den räknas som proffskamera?

EDIT: Jag har faktiskt försökt få min flickvän att köpa en Canon Powershot A710IS, men hon misstänker med rätta att jag tycker hon skall köpa en för att jag vill ha en...
#3 - 29 juni 2007 13:54
Ett bra tips för er som har köpt Nikonpylar den senaste tiden är att registrera dem på Nikons hemsida. Nikon firar 90-årsjubileum och har Cashback-kampanj på vissa produkter. Jag har inte sett någon reklam för detta utan upptäckte det när jag registrerade ett nytt objektiv häromdagen. Det gäller inte alla produkter men har man tur får man en slant tillbaka.
#4 - 29 juni 2007 16:49
hur gick dett med din d70 kamera kjell
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juni 2007 16:50
hur gick dett med din d70 kamera kjell

mvh janne

Kom tillbaka efter 4 månader eller vad det nu var - så nu har jag 2 NIkon:D
#6 - 29 juni 2007 17:12
:pdå kan du fota i kors:p
mvh janne
#7 - 30 juni 2007 07:02
Nu är jag Canon-frälst men....

Jag tycker ofta att man inte jämför likvärdiga produkter (gäller generellt för alla tester), som i detta fallet finns två nivåer av Nikon med men bara en av Canon?
#8 - 30 juni 2007 08:35
Vilken tur att jag har en nikon då:)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 juni 2007 08:37
NE skrev:
Nu är jag Canon-frälst men....

Jag tycker ofta att man inte jämför likvärdiga produkter (gäller generellt för alla tester), som i detta fallet finns två nivåer av Nikon med men bara en av Canon?

Tycker du att Canon 400D behöver sällskap på jumboplatsen:p
#10 - 30 juni 2007 08:47
Utan att någonsin ha använt en DSLR kamera har jag ändå några reflektioner.

Att nikon D40 kommer före Cannon 400D säger mig bara att man som oftast i "konsumenttest" lägger aldeles för stor vikt vid sådant som manualer och användarvänlighet. Det primära med en kamera är väl ändå fotoresultatet, eller?
Visst är en lättanvänd kamera med en bra manual en fördel när man precis köpt den, men oavsätt vad man köpt så läran sig ju kameran efter ett tag och då har dessa två punkter helt spelat ut sin roll.

Det händer ju inte allt för sällan att ett betyg på en pryl åker ner till hälften för att tex svensk manual saknas. För min del är det helt ointressant. En manual till en enklare pryl, säg en DVD spelare är ändå aldrig något jag läser.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 30 juni 2007 09:01
Manual var inte alls med i betygsbedömningen. Användarvänlighet var inte heller med, men däremot hanterbarhet vilket väl är ungefär samma sak. Där fick alla kameror en 8 i betyg utom Pentaxen som fick en 6.

De punkter där Canon var klart sämre än Nikon var främst dessa punkter
Kvalitet standardmotiv samt färgåtergivning i automatikläget och dessutom blixten.
#12 - 30 juni 2007 09:37
NE skrev:

Orsaken är väl att Canon har ett stort glapp mellan 400D och 30D. Nikon har fler modeller i det segmentet medan Canon har tyngdpunkten åt proffsmodeller. I slutet av sommaren misstänker jag att Canon prenterar 40D och Nikon sin D3 (och ev. en D200s), vi får väl se om det förändrar förhållandena.

Det känns skönt att vara med i det vinnande laget :D.
#13 - 30 juni 2007 11:51
Manual var inte alls med i betygsbedömningen. Användarvänlighet var inte heller med, men däremot hanterbarhet vilket väl är ungefär samma sak. Där fick alla kameror en 8 i betyg utom Pentaxen som fick en 6.

De punkter där Canon var klart sämre än Nikon var främst dessa punkter

Kvalitet standardmotiv samt färgåtergivning i automatikläget och dessutom blixten.

Å f-n det är ju ändå mer än 2000kr i prisskillnad på 400D och D40 så därav trodde jag faktiskt att betyget tog mer hänsyn till andra saker än fotoresultatet.
#14 - 30 juni 2007 22:09
Hur är det man säger?

De bästa behöver inte hävda sig på forum och i media.. dom vet om att dom är bäst och behöver inte berätta det.

=)
#15 - 1 juli 2007 08:22
De bästa behöver inte hävda sig på forum och i media.. dom vet om att dom är bäst och behöver inte berätta det.

=)

Okej, det förklarar Canons aggressiva reklamkampanj den senaste tiden. Nikon lutar sig tillbaka och låter oberoende testorganisationer stå för marknadsföringen ;) :D.
#16 - 1 juli 2007 08:28
Micke skrev:
Okej, det förklarar Canons aggressiva reklamkampanj den senaste tiden. Nikon lutar sig tillbaka och låter oberoende testorganisationer stå för marknadsföringen ;) :D.

Visst det är därför det alltid är en Nikon annons på sista sidan i tidningen Foto? Skulle tro att det är mer applicerbart på Hasselblad ;)
#17 - 1 juli 2007 12:02
Dom kör ju D40 riktigt billigt, pga att D40x kom så snart efteråt. Dessutom snärjer dom ju in en i deras system. Grymt nöjd med min D40 faktiskt
#18 - 1 juli 2007 23:57
Hej!
Har en fråga när ämnet ändå kom på tal.
Min gamla kamera har gått sönder så ja tänkte köpa en ny, vill ha råd och tips på vad som är bra.
Den ska vara lätt förstådd, ska mest fota hela akvarium. Men även kunna tas med på utflykter o fester. Priset är upp till 2000kr
Nån som har lite förslag, helst ska den vara snygg oxå :)
#19 - 2 juli 2007 00:13
@Queen_xiter: Den här kostar visserligen från 2500, men det är alltså den som vann testet Kjell citerar, och det är en kamera jag själv funderat på att köpa för att ha som fest & semester-kamera. http://se.pricerunner.com/pl/29-689475/Digitalkameror/Canon-PowerShot-A-710-IS-Silver-priser
#20 - 2 juli 2007 00:42
Jag fattar nog inte poängen med denna märkesfixering. Kan någon förklara?
Lite som o köpa bil eller?? Skoda eller Ferrrari 120 gäller på vägen. Bägge klarart det lätt.
Och i vilket fall som helst så ger det ju inte tråden dem med enkla digitalkameror större självförtroende för o ställa upp i fototävlingar.:(
#21 - 2 juli 2007 00:45
@kaj: Man skall nog inte ta det så allvarligt, rivalitet mellan Nikon & Canon är lite av ett stående skämt på Zoopet och Ciklid.se. Skillnaden mellan de olika systemkamerorna är egentligen väldigt liten.
#22 - 2 juli 2007 05:49
Lite av märkesfixeringen ligger väl också i att man en gång gjort ett val som man sedan står fast vid pga tillbehör osv.
Ska man byta märke åker man ju på att byta alla tillbehör också.
#23 - 2 juli 2007 06:59
kaj.p skrev:
Jag fattar nog inte poängen med denna märkesfixering. Kan någon förklara? Lite som o köpa bil eller?? Skoda eller Ferrrari 120 gäller på vägen. Bägge klarart det lätt.

Jo båda klarar det men det är stor skillnad på hur de gör jobbet ;)
Jag tror nog att de flesta som läser detta förstår att märkesgnabbet sker med glimten i ögat.

kaj.p skrev:
Och i vilket fall som helst så ger det ju inte tråden dem med enkla digitalkameror större självförtroende för o ställa upp i fototävlingar.
Att den billigaste systemkameramodellen blir näst bäst i test tycker jag tvärtom borde avdramatisera kamerornas betydelse.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 juli 2007 07:07
Hej!

Den ska vara lätt förstådd, ska mest fota hela akvarium. Men även kunna tas med på utflykter o fester. Priset är upp till 2000kr

Bara ett litet påpekande - att fota hela akvarier på ett bra sätt är det allra svåraste man kan ge sig in på. Inte ens de allra dyraste systemkamerorna klarar det på ett bra sätt utan en massa dyra tillbehör.
Annars som Azur skriver så vann ju Canon Powershot A710IS detta test i kompaktkamerakategorin.
Tvåa blev Fujifilm FinePix F31fd och trea blev Nikon Coolpix L6 och bägge dessa är något billigare än Canon-kameran så de är säkert också ett bra val.
#25 - 2 juli 2007 08:29
Jag har fortfarande inte lyckats få till ett bra foto på hela akvariet så jag håller med om att det är svårt! Det är betydligt enklare att plåta en fisk i taget.

Angående kompaktkamerafrågan så skulle jag slå ett slag för Fujin, mycket bra på höga isotal för att vara en kompaktkamera och lång batteritid. Även blixt och af assist är bra på den. Men det blir ju lite dyrare förstås.
#26 - 2 juli 2007 09:14
Nja jag förstår väl också att det inte är så allvarligt menat. Fick dock bara tanken då trots allt ofta läser att motargumenten för o inte lägga eller skicka in kort är för dålig utrustning. Och då det blir mindre o mindre bidrag till fototävlingen både här o ciklid.se så kanske man skall lägga mer fokus på och haussa själva fotograferingen istället för utrustningen. Trots allt är det alla bilder som höjer forumen till den höga nivå de har idag. Och jag hade gärna sett ännu fler foton.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 2 juli 2007 09:33
kaj.p skrev:
Nja jag förstår väl också att det inte är så allvarligt menat. Fick dock bara tanken då trots allt ofta läser att motargumenten för o inte lägga eller skicka in kort är för dålig utrustning. Och då det blir mindre o mindre bidrag till fototävlingen både här o ciklid.se så kanske man skall lägga mer fokus på och haussa själva fotograferingen istället för utrustningen. Trots allt är det alla bilder som höjer forumen till den höga nivå de har idag. Och jag hade gärna sett ännu fler foton.:D

Jag förstår dock inte riktigt anledningen till att bara för att man redovisar resultatet av ett kameratest så skulle folk skicka in mindre med foton.
#28 - 2 juli 2007 11:24
Ett sätt att fota hela akvariet är genom att göra ett panorama, dvs man tar 4-5 överlappande bilder på hela akvariet, och sen sätter ihop dem till en bild. Ett bra program som automatiskt sköter själva "hopmonterandet" är Autostitch ( http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ), det är shareware men gratis att testa.
#29 - 2 juli 2007 18:51
Azur skrev:
Ett sätt att fota hela akvariet är genom att göra ett panorama, dvs man tar 4-5 överlappande bilder på hela akvariet, och sen sätter ihop dem till en bild. Ett bra program som automatiskt sköter själva "hopmonterandet" är Autostitch ( http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ), det är shareware men gratis att testa.

Tack! Det ska jag testa...Kanske inte på karet just nu men i allmänhet.
Bilagor:
#30 - 2 juli 2007 20:26
Det finns även ett program inbyggt i Photoshop för att göra panoramabilder med. Det heter Photomerge och ligger under Arkiv/Automatisera.
admin
Christian Alfredsson
#31 - 17 augusti 2007 17:55
http://www.eisa-awards.eu/eisa_awards/view/photo

Det gick tyvärr inte så bra för Nikon. Vi får hoppas att det går bättre nästa år. Rykten om riktigt häftiga Nikonnyheter florerar.

Canon vann den tyngsta klassen: EUROPEAN PROFESSIONAL CAMERA
#32 - 17 augusti 2007 18:29
Förra gången tog Nikon D200 hem European camera och denna gång blev Fujis S5 pro som byggs i D200ans kamerahus European advanced camera. Tycker det var lite kul att produkten "lever" vidare i en annan skepnad denna gång. Kul oxå att Sigmas 70 kom med, blivit sugen rejält på den nu.

De 23e kommer vi få veta vilka rykten som besannas, då har Nikon pressvisning. Själv hoppas jag mest på en samling ny/uppdaterad optik.
#33 - 17 augusti 2007 20:37
doctor skrev:
De 23e kommer vi få veta vilka rykten som besannas, då har Nikon pressvisning. Själv hoppas jag mest på en samling ny/uppdaterad optik.
Canon presenterar sina nyheter den 20/8 och Nikon sina den 22/8. Jag gissar på två nya kamerahus från Canon och ett från Nikon, Nikons D3:a kommer troligen inte förrän i slutet av året. Det ska bli intressant att se vad de har att komma med.
#34 - 18 augusti 2007 05:43
admin skrev:

Och två til.... ;)
#35 - 18 augusti 2007 08:50
Azur skrev:

Här är mitt första fösök på akvariepanorama. Klicka på bilden för att få den i ett större format. Hade jag stängt av pumparna så att växterna stått still hade nog resultatet blivit ännu bättre...
#36 - 18 augusti 2007 09:26
admin skrev:
Ja det är bara att gratulera Canon till utmärkelsen trots fokuseringsproblemen. Nikons har ju inte kommit ut med någon proffsmodell på ett tag, så konkurrensen var ju inte så hård i klassen ;)
#37 - 18 augusti 2007 09:30
Micke skrev:
Nikons har ju inte kommit ut med någon proffsmodell på ett tag,
Nej, de har ju inte kunnat matcha Canon överhuvudtaget i det översta segmentet sedan digitaliseringen.
#38 - 18 augusti 2007 09:36
petnym skrev:
Nej, de har ju inte kunnat matcha Canon överhuvudtaget i det översta segmentet sedan digitaliseringen.

Det är väl inte helt sant. När Nikon presenterade sin D1:a var det många som trodde att Canons tid var förbi och det tog också ett tag innan de kom med något som matchade den. Sen har Canon haft ett försprång i proffssegmentet några år. Vi får väl se hur Nikons D3 (förmodligen blir det både en x och en h modell) står sig när den presenteras officiellt.
#39 - 18 augusti 2007 10:03
Jag roade mig med att leta fram tidningen Foto nummer 1/2002 där Nikon D1x testas. Rubriken på testen är -"Bästa digitalkameran hittills" och ett par citat från testen är; -"Nikon D1 har hittills sålt mest av alla digitala proffskameror i Sverige, och idag används mer än 300 av dem på landets tidningar." och -"D1x är en suverän proffkamera, som utan reservationer får betyget toppklass.".

Detta är bara drygt 5 år tillbaka och det visar tydligt hur det svänger. Att Nikon inte skulle kunnat matcha Canon i proffsegmentet sedan digitaliseringen är en villfarelse bland canonister ;). Jag är övertygad om att Nikon ser till att bemöta Canons försprång de senaste åren på proffmodeller med sin/sina D3.
#40 - 18 augusti 2007 10:14
Micke skrev:
Canon presenterar sina nyheter den 20/8 och Nikon sina den 22/8. Jag gissar på två nya kamerahus från Canon och ett från Nikon, Nikons D3:a kommer troligen inte förrän i slutet av året. Det ska bli intressant att se vad de har att komma med.

Hähä ja de presenterar säkert den 22a men jag vill ju se pressvisningen jag!
#41 - 18 augusti 2007 10:23
doctor skrev:
Hähä ja de presenterar säkert den 22a men jag vill ju se pressvisningen jag!

Jag har bara läst det datumet i olika forum, det florerar så mycket rykten för tillfället.

Ett citat: -"Nikons presskonferens är den 22 augusti. Jag är säker eftersom jag kommer att delta."

Från denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73840&perpage=15&pagenumber=21
#42 - 18 augusti 2007 10:47
Åh fasen, det jag läste var på ett nikonforum och där var det prat om nyheter som lanseras den 22a men att den svenska pressvisningen var den 23e. Det här är ju som när man väntade på julen som liten! Spännande! För mig får de gärna tala om allt den 22a så jag får veta. Killen kanske skrev fel datum där jag läste oxå. Jag hoppas iaf mycket på ny optik, vore intressant.
Sen hoppas jag de har med eventuella nyheter på fotomässan i höst i Nacka!
#43 - 18 augusti 2007 10:51
Jag såg nu att Ken Rockwell skriver -"Rumors suggest new Nikon DSLRs, lenses and more on 8/20 or 8/23."
Så förvirringen verkar vara total :confused:.
admin
Christian Alfredsson
#44 - 18 augusti 2007 16:25
Micke skrev:
Jag roade mig med att leta fram tidningen Foto nummer 1/2002 där Nikon D1x testas. Rubriken på testen är -"Bästa digitalkameran hittills" och ett par citat från testen är; -"Nikon D1 har hittills sålt mest av alla digitala proffskameror i Sverige, och idag används mer än 300 av dem på landets tidningar." och -"D1x är en suverän proffkamera, som utan reservationer får betyget toppklass.".

Detta är bara drygt 5 år tillbaka och det visar tydligt hur det svänger. Att Nikon inte skulle kunnat matcha Canon i proffsegmentet sedan digitaliseringen är en villfarelse bland canonister ;). Jag är övertygad om att Nikon ser till att bemöta Canons försprång de senaste åren på proffmodeller med sin/sina D3.

Tänk vad 5 år går fort. Jag är nöjd med årets resultat... lever i nuet.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 18 augusti 2007 16:28
admin skrev:

Ja, ja - nuet det är väl dina oskarpa foton:p
#46 - 18 augusti 2007 16:36
Jag sticker ut hakan och säger Olympus
Om E-1'ans efterträdare utrustas med *säker* och snabb autofokus (värdsledande med de nya SWD-försedda objektiven), med tillgång till flera fina ljusstarka och miljötätade zoomar på F2.0 och F2.8, klarar snabba bildsekvenser, får en ny trådlös blixtstyrning, en effektiv Image Stabilization (IS) baserad på CCD-shift, en artikulerad Live View, förbättrad optisk sökare och ergonomi, samt ger en tillfredställande bildkvalitet som redan visats med E-410/E-510, utökad med HDR-exponering, så finns det tekniska förutsättningar för en inbrytning på marknaden för avancerade amatörer också.
#47 - 18 augusti 2007 16:47
admin skrev:
Japp jag lever i nuet och använder den bästa modellen i semiproffsklassen, där är alla testorganisationer överens om att Nikon har det bästa alternativet. Jag är egenligen inte så intresserad av vem som har bäst proffsmodeller mer än att funktionerna kanske ärvs av de enklare modellerna, och där har Nikon aldrig snålat :).
#48 - 19 augusti 2007 11:10
Första bilden på Nikons nya D3:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24412718

Nikon försöker tydligen kopiera Canons ergonomi på kamerahusen :D
#49 - 20 augusti 2007 12:11
Min gissning på två nya kamerahus från Canon idag stämde bra, 40D och 1Ds MIII. 40D ser ut att vara en riktigt trevlig modell. Nu väntar vi nikonister på vår tur att få lite nyheter senare under veckan.

http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/
#50 - 20 augusti 2007 15:40
Även Sony har presenterat en nyhet idag, en 12.47mp CMOS-sensor. Det är väl inte en allt för djärv gissning att den kommer att sitta i någon av Nikons nya modeller.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200708/07-072E/index.html
#51 - 23 augusti 2007 07:13
Så var Nikons nyheter officiella.

D300
http://www.dpreview.com/previews/nikond300/

D3 Full Frame med ISO upp till 25600
http://www.dpreview.com/previews/nikond3/

Nikon AF-S 14-24 mm and 24-70 mm F2.8G ED
http://www.dpreview.com/news/0708/07082311nikonafs14-24-70lenses.asp

AF-S 400mm f/2.8G ED VR
AF-S 500mm f/4G ED VR
AF-S 600mm f/4G ED VR
http://www.dpreview.com/news/0708/07082310nikonsupertelelenses.asp
#52 - 3 september 2007 11:05
Nikon är inte bara bäst i test utan även om användarna själv får bestämma :).
http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200709/02/20070902145644_ADF130/20070902145644_ADF130.dbp.asp
admin
Christian Alfredsson
#53 - 3 september 2007 16:09
Räknar du med alla användare då?
#54 - 22 oktober 2007 10:42
I kommande nummer av tidningen Foto utses den bästa kameran under 8000:-, (och för att anknyta till rubriken på ämnet) så här gick det:

1. Nikon D40x, totalbetyg 7,3, kommentar: utmärkt bildkvalitet
2. Sony Alpha 100, totalbetyg 7,2, kommentar: mycket för pengarna
3. Canon EOS 400D, totalbetyg 7,0, kommentar: snabbast autofokus
4. Olympus E-510, totalbetyg 6,9, kommentar: attraktiva finesser
5. Pentax K100D Super, totalbetyg 6,9, kommentar: Billigast av de fem
#55 - 22 oktober 2007 11:35
Jag funderar och funderar på vad man ska skaffa för kamera (hinner säkert komma nya modeller innan jag funderat klart)
Det är iaf prisklassen i föregående inlägg som är aktuell.

Hur har kamrorna bedömts?

Det jag ser som nackdel med NikonD40x är att den saknar AF-motor och bildstabilisering i huset, och har inte heller någon sensorrengöring.

Den jag har funderat mest på är faktiskt Pentax K10D (ok något dyrare än 8000.-) som har allt detta i huset, men då har man istället nackdelen med mindre utbud på objektiv, eller?
11 punkters autofokus kontar Nikons 3 borde också väga till Pentax fördel.
Även K100D har dessa funktioner som Nikon D40x saknar.

Bortse nu från er märkes lojalitet och ge mig era åsikter ;)
#56 - 22 oktober 2007 11:55
Jag har inte testat någon av modellerna, men de kriterier som betygsats i testet är:

Hantering
Byggkvalitet, ergonomi, batteri, menyer, knappar, sökare, monitor, informationsvisning.

Bildkvalitet
Upplösning, skärpa, brus, färgåtergivning, exponering, dynamiskt omfång.

Paketobjektiv
Byggkvalitet, optisk kvalitet

Finesser
Inbyggd bildstabilisering, dammskakning, RAW-format + jpeg, känslighetsområde, auto-ISO, vitbalansering, autofokus, skärpedjupskontroll, svartvitt-foto, bildredigering i kameran.

Snabbhet
Serietagning, autofokus, bildvisning.

Pris/prestanda
Här ges bara ett betyg

Jag tycker att man har fått med det mesta i testet. Som test får jag nog säga att det är rättvist genomfört, sen är det upp till köparen att avgöra vilka funktioner som är viktigast.
Generellt tycker jag att Foto är den tidskriften som gör de seriösaste testerna av fotoprylar. Funderar man på en kamera i prisklassen är det säkert väl investerade pengar att köpa tidningen.
#57 - 22 oktober 2007 12:19
Jo, helt klart.
Det är det där med användarvänlighet som jag personligen tycker vägs in lite för mycket i de flesta test.
Har man inget att jämföra med så har ju det en mindre betydelse även om det naturligtvis påverkar.

Nu var det ju Pentax K100D som var med i just detta test, men K10D som även den går att få tag i för under 8000 med Kit objektiv har ju fått ros tidigare i just FOTO.
#58 - 22 oktober 2007 12:31
heeke skrev:
Jo, helt klart.

Det är det där med användarvänlighet som jag personligen tycker vägs in lite för mycket i de flesta test.

I den totala poängen har man vägt delpoängen för bildkvalitet högst, därefter hantering, lägst viktning har finesser och pris/prestanda.
Jag håller med om att bildkvalitet är viktigt, och personligen tycker jag också att hantering är väldigt viktigt och vill kunna göra insällningar utan att gå in i menyerna.

heeke skrev:
Nu var det ju Pentax K100D som var med i just detta test, men K10D som även den går att få tag i för under 8000 med Kit objektiv har ju fått ros tidigare i just FOTO.
Det poängteras på slutet av testen att ingen av de kameror som testas är ett dåligt köp.
#59 - 22 oktober 2007 12:32
K10D har ju tom fått utmärkelsen bästa kamera av EISA 2007-2008
Såg förövrigt ingen Nikon bland utmärkelserna ;)
#60 - 22 oktober 2007 12:39
heeke skrev:
K10D har ju tom fått utmärkelsen bästa kamera av EISA 2007-2008

Såg förövrigt ingen Nikon bland utmärkelserna ;)

Nikon var med förra året. Nästa år lär de ligga bra till i flera klasser med D3, D300 och flera nya proffsgluggar :D.
TIPA har med en modell av varje, Nikon, Pentax och Canon.
Pentax är väl den kamera som tilltalar mig mest efter Nikon. Det var också de båda märkena som jag valde mellan när jag köpte min första systemkamera 1984.
#61 - 22 oktober 2007 12:55
hehe, måste ju passa på att retas lite.
Vi får väl se vilket läger jag väljer och när....
admin
Christian Alfredsson
#62 - 23 oktober 2007 04:59
Micke: Synd att du inte valde Pentax.
#63 - 23 oktober 2007 08:21
admin skrev:
Micke: Synd att du inte valde Pentax.

Penatx kamerahus har många smarta lösningar så det hade jag nog inte ångrat. De har även många riktigt bra objektiv, men Nikon (och Canon) har ett mycket större objektivprogram vilket ger större valmöjligheter.
Ekonomiskt hade Pentax säkert varit ett bättre val, och nu när de gått samman med Tokina blir de nog att räkna med på riktigt.
#64 - 23 oktober 2007 19:43
Imorgon är det Nikon roadshow i stockholm, jag hoppas på att få klämma lite på D3 och D300an. Men mest hoppas jag på att få testa den nya optiken som lanserats nu. En 14-24/2.8 skulle sitta väldigt bra på min kamera!
#65 - 26 oktober 2007 18:56
Det var ett riktigt trevligt event med intressant visning av bilder från en pressfotograf som testat D3an och lite genomgång av hur de nya kamerorna funkar. Men roligast var trots allt att få pilla på objektiven och kamerorna. Den nya 24-70/2.8 väcker ju starkt ha begär... Sen att man fick en shysst väska i present av Nikon, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6089460 och träffade på lite forumkompisar från Zoopet gjorde ju kvällen perfekt. Man kanske ska skippa planerna på en bil och köpa en D3 istället...
#66 - 2 november 2007 21:01
doctor skrev:
Det var ett riktigt trevligt event med intressant visning av bilder från en pressfotograf som testat D3an och lite genomgång av hur de nya kamerorna funkar. Men roligast var trots allt att få pilla på objektiven och kamerorna. Den nya 24-70/2.8 väcker ju starkt ha begär... Sen att man fick en shysst väska i present av Nikon, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6089460 och träffade på lite forumkompisar från Zoopet gjorde ju kvällen perfekt. Man kanske ska skippa planerna på en bil och köpa en D3 istället...

Och jag var enda kvinnan där förutom dom som jobbar på Nikon. Verkligen kul att klämma lite på D300 och snacka med olika forummedlemmar. Käket var ju inte illa heller :D
Vi får väl se om du kommer med en ny bil eller nytt kamerahus då ;)

Annons