Efter några månader som akvarist och med ungefär lika lång tid på nacken som Zoopetläsare tycker jag mig skönja lite olika "nischer" inom akvariehobbyn. Kul kul. Man lär så länge man lever. Förut trodde jag att det bara fanns en sorts akvarium - nämligen "akvarium" - hmmm - med typ... "fisk" i. :)
Följande akvaristnischer har jag hittills lyckats skönja:
1. Växtnörden (som bubblar kemi på hög nivå in i sina vatten)
2. Ciklidnörden (som mer eller mindre fnyser åt fiskar som inte stavas "ciklid" ;)
3. Biotopnörden ("nej DEN stenen går inte alls ihop med DEN grodan) ;) skämt åsido. Denna nörd är visst ibland en kombinerad ciklid/biotopnörd
4. Saltvattensnörden (vet inte så mycket om denna nörd. Började antagligen som sötvattennörd och sedan gick något galet ;P )
5. Freakshownörden (som gillar fulsnygga fiskar och gärna skrämmer svärmor genom att visa upp diverse välgödda urdjur)
6. Sällskapsnörden (struntar fullständigt i biotop osv, så länge akvariet ser vackert ut i deras ögon och fiskarna mår bra och passar någorlunda ihop) Sällskapsnördstadiet verkar ofta vara ett förstadium till någon av de ovan nämnda nördarna.
7. Nybörjarnörden (har ofta en kupa med en guldfisk i eftersom affären gärna prackar på sånt och kunskapsnivån naturligt nog är låg - än så länge) Nybörjarnörden är ofta ung, får ibland bitska kommentarer från Zoopets användare, blir skrämda, skäms och ursäktar sig för att de ställer dumma frågor. Men detta stadium har nog varje äkta ciklidsnobb tagit sig igenom någon gång, trots att de gärna "glömmer bort" det.
Hmmm. Sen finns förstås en herrans massa kombinationer antar jag. (Se mitt inlägg som ett humoristiskt kåseri nu...)
Nu till frågan. Vilken nörd är DU? Och varför?
Eftersom jag själv känner att jag håller på att utvecklas åt..något håll...hmmm...svårt att definiera, så är detta en viktig fråga för mig. Speciellt glad skulle jag bli om jag fick svar från en ciklidnörd. VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SPECIELLT MED CIKLIDER? Jag har ännu inte fattat. Berätta!
/A
"Man lär så länge man leker"
---
90-liter med Guppy, Molly och Kampfisk (planer på förändring så småningom)
18-liter med yngel